Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Kode1303 » 9. maj 2015, 18:46

Politiet er trætte af gamle MP5 maskinpistoler, der ofte har funkfejl og tilmed er uegnede mod banditter med skudsikre veste. http://nyhederne.tv2.dk/2015-05-09-betj ... ammunition
Men hvad så? Skal vi til at se betjente med militære våbentyper? Er der en MP, der kan bruges? Jeg er ret nysgerrig efter, hvad NVF-eksperterne kan foreslå :smile:
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2015, 18:51

De vil selvfølgelig have AR-15 i 5.56, det har de jo set at deres amerikanske kollegaer i stor stil får udleveret nu...

Jeg vil godt vædde med at vi, inden for de næste år, kommer til at se politi med M/96 og/el. M/10 magen til forsvarets.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Kode1303 » 9. maj 2015, 18:55

Elbæk skrev:De vil selvfølgelig have AR-15, det har de jo set at deres amerikanske kollegaer i stor stil får udleveret nu...
Er vi virkelig nået dertil?
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. sep 2011, 11:34
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Kallebob » 9. maj 2015, 18:58

Hvis det stadig skal være noget mp5 lignende, ville Sig Sauers MPX være et godt bud.

Totally sweet gun btw :shock:

Brugeravatar
Riddersholm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1048
Tilmeldt: 31. maj 2007, 10:13
Interesser: Våben, Jagt, Sport
Geografisk sted: Rogaland, Norge
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Riddersholm » 9. maj 2015, 18:59

FN P90 ville jeg mene ville passe rollen fint
"I come in peace, I didn't bring artillery. But I am pleading with you with tears in my eyes: If you fuck with me, I'll kill you all."

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2015, 19:02

Kode1303 skrev:
Elbæk skrev:De vil selvfølgelig have AR-15, det har de jo set at deres amerikanske kollegaer i stor stil får udleveret nu...
Er vi virkelig nået dertil?
Det tror jeg, helt ærligt...

"Dråben" (sådan kommer den i hvert fald til at blive solgt) var terrorangrebet mod Krudttønden. Men, politiet prøvede også til så sent som under rockerkrigen, hvor der var snak om at de gerne ville udstyres med kraftigere automatvåben. Dengang kunne de ikke redegøre for et egentligt behov, men lur mig om de ikke får den igennem denne gang, nu når terror kortet kommer på bordet?

Personligt er jeg, helt principielt, ligeglad med hvad politiet er bevæbnet med - men, jeg er stærkt bekymret over at de, helt åbenlyst, forsøger at kompensere for mgl. uddannelse og træning med større ildkraft...

Der er også, som der er det i USA, et økonomisk aspekt i det; når man allerede har mængder af AR-15 (og nem adgang til at købe flere) samt ligeså nem adgang til ammunition, så virker beslutningen - for en politiker/embedsmand - ret ligetil.

I USA anvender man, påstås det, endvidere AR-15 systemet i visse politikredse, for at tiltrække ex-militærpersonel til jobbet som politibetjent (og samtidig gøre uddannelsen af disse hurtigere/nemmere). I USA raser en del (på både den yderste højre- og venstrefløj) mod at politiet bliver mere og mere militaristisk i udstyr, uddannelse og væremåde/attitude. Om vi her er et stykke ude på overdrevet, skal jeg ikke kunne sige, jeg har - i sagens natur - udelukkende andenhåndsviden om amerikanske forhold.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2028
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Tangloppen » 9. maj 2015, 19:38

P90/MP7 klare ihvertfald problemet med skudsikre veste. Er let, mobilt og håndterligt.
Personligt ville jeg mene at MP7 ville være den rette. Eneste ulempe ved den lille kaliber er de meget små huller den laver i folk, altså ikke så meget stopping power.

MPX'en virker osse lovende, omend den i mine øjne er en bastard mellem AR15 og MP5. En bastard som ingen konge vil vedkende sig :giggle: .

Mest af alt så jeg gerne at der blev skiftet til russisk 9x39 i form af AS-VAL eller SR-3, så er der heller ikke noget problem med skudsikre veste, og larm i gaderne ved skyderi :giggle:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 9. dec 2010, 05:45
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 15 times
Been thanked: 13 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Warrernoia » 9. maj 2015, 20:44

Tangloppen skrev:P90/MP7 klare ihvertfald problemet med skudsikre veste. Er let, mobilt og håndterligt.
Personligt ville jeg mene at MP7 ville være den rette. Eneste ulempe ved den lille kaliber er de meget små huller den laver i folk, altså ikke så meget stopping power.

MPX'en virker osse lovende, omend den i mine øjne er en bastard mellem AR15 og MP5. En bastard som ingen konge vil vedkende sig :giggle: .

Mest af alt så jeg gerne at der blev skiftet til russisk 9x39 i form af AS-VAL eller SR-3, så er der heller ikke noget problem med skudsikre veste, og larm i gaderne ved skyderi :giggle:
MPX er super sweet og meget let håndterbar i bursts. Prøvede den i januar ved SigSauer rangeday i Vegas. Den har dog samme problem med ammotypens gennemtrængningsevne som MP5 også selvom der vælges +P 357 SIG.

Et godt valg ville være MCX i den korte 9,5" version. Evt med både 5.56 og 300 BLK kits. Det kan skiftes på 5 min og ville give et valg mellem gennemtrængning og stopeffekt.

P90 er ubrugelig og en ergonomisk infleksibel platform sammenlignet med AR.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 9. maj 2015, 20:46

http://www.heckler-koch.com/de/produkte ... ibung.html Og så skal de virkelig uddannes i håndtering og skydning med full auto og så videre... :smile: i stedet for de par gange om året de skyder et magasin af med deres ærte pistoler.... :biggrin:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af LapuaMagnum » 9. maj 2015, 21:00

Jeg holder skarpt på at det udelukkende er træning, træning og atter træning. Ja våben bliver gamle og er ikke hvad de burde være, men har man træning med et skodvåben er man bedre stillet end dårlig våbenføring og nyt våben.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Rixen » 9. maj 2015, 21:04

Giv dem en AR. Den funker og er tilgængelig.

Så kan de også hænge deres kaffemaskiner, og andet bras på dem, hvis de vil.

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Bemoni1 » 9. maj 2015, 21:13

Jeg ved ikke om det er en god ide at gå over til 5,56, i politi-regi.
For det første fylder AR-15 / M 4 / M 96 / M 10 platformen en del mere en MP 5.
Den anden del af det, er at en 5,56 suser lige igennem både mennesker, biler, døre, gipsvægge og enkeltstensmure, uden de store problemer, hvilket meget vel kan anledning til nogle problemer, særligt når man som politiet, arbejder på meget korte afstande.
Og en rikochet fra en 5,56 vil være i stand til at slå folk ihjel, selv på store afstande.
De samme problemer får man, hvis de helt små kalibre vælges, f.eks. MP 7 og de andre i den genre.
9 mm para i en MP 5 er ikke en ideel combo, det vil ALTID være et kompromis mellem præcision, rækkevidde og gennemtrængningsevne, men med den rette ammo tror jeg faktisk at den er det rette værktøj til opgaven.
Hvad angår funktioneringen, så lider den af de samme forbandelser, som alle andre puljevåben: DE BLIVER IKKE VEDLIGEHOLDT KORREKT!!!!
Jeg har ved flere lejligheder været med til skydninger, hvor MP 5'eren lavede funkfejl på samlebånd og de blev bandet langt væk, men efter jeg havde haft dem skilt ad og rengjort, skød de resten af dagen, uden fejl, men de blev så smidt ind på våbenkammeret uden rengøring efter skydningen, fordi ingen havde tid / gad gøre det....
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 9. maj 2015, 21:18

LapuaMagnum skrev:Jeg holder skarpt på at det udelukkende er træning, træning og atter træning. Ja våben bliver gamle og er ikke hvad de burde være, men har man træning med et skodvåben er man bedre stillet end dårlig våbenføring og nyt våben.

mvh
Jeg har aldrig skudt - endsige håndteret - en H&K MP5. Men, ingen dem jeg har talt med som har, har nogensinde kommenteret det våbensystem i negative vendinger. Det eneste jeg har hørt nogen klage over, er politifik selv som ikke mener at de får lov til at træne nær nok med MP5, til at blive fortrolige med våbnet - og en enkelt betjent som, da vi kom ind på ammunition, gerne så at politiet indkøbte noget panserbrydende ammunition specifikt til brug i SMG, til brug i situationer hvor man kan risikere at komme op imod en trussel iført kropspanser.

Igen; så er det bekymrende at man snakker om at øge ildkraften, når det - måske - reelt langt mere handler om at den gennemsnitlige danske betjent burde have mulighed (endog direkte ordre) til at anvende væsentligt mere tid på skydebanen og på praktiske øvelser og simulationer af skarpe situationer.
Det er selvfølgelig en "dejlig" medievenlig løsning at kunne sige til befolkningen, at man nu har udstyret politiet med større ildkraft, så nu kan vi allesammen føle os endnu tryggere - det vil måske endda virke på flertallet. Men, kun lige indtil det viser sig hvad der sker når man kombinerer manglende træning med endnu mere ildkraft.

Jeg synes at vi skylder vore betjente at uddanne dem til den virkelighed vi befinder os i - frem for at spise dem af med en tungere kæp...
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af dksith » 9. maj 2015, 21:27

Det gode ved g36c er at kolben kan klappes sammen...:)

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Senserazer » 9. maj 2015, 21:34

AK variant i 5.45x39 måske?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Holten101 » 9. maj 2015, 21:44

Senserazer skrev:AK variant i 5.45x39 måske?
Vi kommer ikke til at bruge russiske våben....det vil aldrig ske i stor stil, heller ikke i politiet
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af LFuppen » 9. maj 2015, 21:58

Senserazer skrev:AK variant i 5.45x39 måske?
Drop nu de fesne kaliber - .308 eller større er nødvendigt.....
Men, det er så lige det, om Danske betjente har rygrad til et betjene et sådan våben ?

Våbenhåndtering har jo vist sig alene i år, at politiet under nogle omstændigheder er nede under amatørnivevue :nolisten:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Raptor357 » 9. maj 2015, 22:44

De har allerede det rette issenkram, men deres ammo er forkert.
Giv dem noget gold dot til deres pistoler, de er skidt gennem barriere men godt til at stoppe mennesker. Action 3 som de har er godt gennem en barrierer, men tøffer gennem mennesker.
Specielt med 5,56 bør de finde noget ekspanderende af hensyn til dem der står bagved
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Dræberpigvinen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 24. apr 2014, 01:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland, Danmark
Has thanked: 19 times
Been thanked: 21 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Dræberpigvinen » 9. maj 2015, 23:35

lige meget hvad det bliver, så bliver det noget som er to-håndsbetjent og med alkoholdlås.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Sierra13 » 9. maj 2015, 23:44

Er der ikke også en problematik ifht til kuglevalg?
en 556 ville være fin med den rigtige kugle, men de skal vel følge nogle regler for projektiltype..

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Elbæk » 10. maj 2015, 00:09

Haagkonventionen gælder udelukkende for forsvaret.

Der er ingen konventioner som regulerer hvilken type ammunition politiet må anvende.
Senest rettet af Elbæk 10. maj 2015, 09:22, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af T-REX » 10. maj 2015, 03:07

Den Haag Konventionerne gælder kun for krigsførende Nationer, når begge parter har ratificeret konventionerne. OG der er erklæret krig....

USA har IKKE ratificere konventionerne, men følger dem, i udstrakt grad.

US Politi kan købe udfasede/overskydende våben og udstyr fra militæret, næsten gratis, så derfor sker der en voldsom militarisering af Politiet i USA.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Marius » 10. maj 2015, 08:24

Kode1303 skrev:Politiet er trætte af gamle MP5 maskinpistoler, der ofte har funkfejl og tilmed er uegnede mod banditter med skudsikre veste. http://nyhederne.tv2.dk/2015-05-09-betj ... ammunition
Men hvad så? Skal vi til at se betjente med militære våbentyper? Er der en MP, der kan bruges? Jeg er ret nysgerrig efter, hvad NVF-eksperterne kan foreslå :smile:
Som andre påpeger har politiet allerede fint udstyr og de funkfejl man har kendskab til er at fejl 40 typen eller manglende vedligehold - begge dele bør løses ved at ændre våbenkulturen i politiet. Træning og en forståelse af, at nu er det altså alvor drenge.

AKS har vist allerede den ekstra ildkraft de behøver.

Alternativt kan man beholde den nuværende våbenkultur og så bør man måske uddele haglspredere som man kender det fra USA. En simpel nærmest vedligeholdelsesfri platform med rigeligt udvalg af ammunition til alle tænkelige scenarier fra ikke-dødelige til panserbrydende.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Scott » 10. maj 2015, 09:59

Jeg synes det er bekymrende, at de bruger våben med lang rækkevidde i befolket område. Jeg ville foretrække et haglgevær (pumpgun).
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Politiet træt af gamle MP5'ere. Hvad bør så udleveres?

Indlæg af Deer Hunter » 10. maj 2015, 10:02

Giv dem en Vandpistol. Det er alt hvad de kan håndtere. :evil:
Deer Hunter 5.6

Besvar