Patronvalg til 308W

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Patronvalg til 308W

Indlæg af Sila0079 » 3. feb 2020, 18:21

Kleth skrev:
3. feb 2020, 06:42
Sila0079 skrev:
2. feb 2020, 22:31
Har en ven der har fået tilrådet den patron, men den samler ikke godt i hans riffel, og nu hvor jeg læser at den oplyste udgangshastighed er målt med 66cm pibe, er anslagsenergien formentligt heller ikke ret imponerende i kombination med hans korte pibe?
En fabriksladt 185gr Lapua Mega leverer garanteret E100>2000J, selv I en 50cm pibe. Alt >10g jeg har fodret min .308Win/45cm pibe med har opnået E100>2000J. Der er dog en hage ved en kort pibe og det er at hastighed dræber, fordobler man kuglevægten fordobles E0; fordobler man hastigheden bliver E0 fire gange højere. Til min amputerede .308Win/45cm har jeg ladt Remington 180gr PSPCL og den slår glimrende ihjel, bare ikke så hurtigt som jeg gerne ville have den til på trods af at de er ladt noget over fabriksammen i V0, derfor er jeg gået over til at lade .308Win med 170gr GROM, 165gr SGK og 168gr Nosler BT.
Sila0079 skrev:
2. feb 2020, 22:31
Det er en Steyr Elite med 1:10 stigning han ligger inde med. Den spreder halvt så meget med 124 gr S&B FMJ, som den gør med MEGA, hvor ulogisk det end virker.
Råd til anden fabriks anno han kan prøve, modtages også ud fra erfaringer med lignende pibe.
Det er formegentligt mere et spørgsmål om pibesvingninger end mundingshastighed. To rifler af samme mærke skyder ikke nødvendigvis lige godt med den samme ammunition. Jeg vil gerne opfordre til at prøve noget forskellig ammunition i riflen for at finde ud af hvad den kan lide og hvad den ikke kan lide både i forhold til kuglevægt og fabrikat.

Det er så lidt sjovt, for langt de fleste rifler jeg har mødt har vældig godt kunne lide Lapua Mega, så er i sikre på at der ikke er fejl på riflen? Altså at piben er fritliggende, korrekt tilspænding i skæfte og at en evt. lyddæmper ikke øger spredningen?
Grunden til at jeg tænkte at den ville fortrække noget tungt frem for noget let, var blot den relativt høje stigning, men det kan være det er uden betydning på kortere afstand, og kun er ift. stabilitet på længere afstand.. Det kan også være at dem med stor stigningsgrad æder alt, og det kun er omvendt at man kan få et problem? Nogen tommelfingerregel, eller teori der dikterer at f.eks. en 1:10 vil skyde dårligere med projektiler i den letteste ende af spektret end en 1:16? Det må der jo næsten være, for ellers ville alle rifler jo bare anvende en stor stigningsgrad. Det er vel ikke bare for at undgå unødig spin drift?

Jeg har ikke selv gennemgået tilspændingsmoment endnu, men må da lige have momentnøglen på, næste gang jeg ser ham. Den er pt uden dæmper, og det er som sagt en Tactical elite, så har svært ved at se hvad de skulle kunne have fucket så meget op, at piben ikke er fritliggende..

Hvis du orker det, hører jeg gerne hvad forkortelserne betyder, i din gennemgang af de patroner du anvender. Jeg kender ikke dem alle.

Og tak for svar :razz:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Patronvalg til 308W

Indlæg af Kleth » 3. feb 2020, 22:13

Nosler BT = Nosler Ballistic Tip
Remington PSPCL = Remington Pointed Soft Point Core Lokt
SGK = Sierra Gameking
GROM = Torden på flere slaviske sprog, i dette tilfælde dog et Prvi Partizan projektil.

Om det er i 180-190gr klasse projektiler med flad base og/eller næsten rund næse eller om det er i 165-175gr spitzer med eller uden boat tail; det tvivler jeg stærkt på giver problemer med overstabilisering. Var det et problem ville det havde været udpræget med 124gr S&B :razz: jeg tvivler også på at det er et problem for >=140gr projektiler
168gr Hornady A-Max går i hvert fald glimrende i min .308Win med 20" 1:10” pibe V0=750m/s og 165-170gr projektiler går strygende i min 1:11” med 18” pibe
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar