Er en Blaser R93 farlig?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af LasseG » 2. maj 2016, 20:01

Hej
Ved godt at jeg har spurgt om dette på Sako tråden, men syntes ikke jeg fik nok feedback på mit spørgsmål. Så jeg prøver lige igen.
Jeg var nede for et par uger siden og kigge på rifler, ekspedienten giver så mig en brugt Blaser R93 prof i hånden og jeg var straks forelsket. senere fik jeg så også en R8 prof i hånden, men jeg syntes prisen er for høj forhold til hvad den kan, kontra R93'eren. + Syntes jeg personligt at R93'eren er fedest så......
Men da jeg tog hjem søgte jeg lidt på nettet og blev lidt skræmt da der stod alt muligt om ulykker hvor bundstykker flyver i hovedet på skytten, dog stod der også at blaser havde lavet fejlene og læste også om mange andre tilfredse R93 ejere, men må indrømme at jeg stadig er lidt skræmt. Så vil spørge om jeg roligt kan købe en blaser R93 prof?? :smile:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af FrederikF » 2. maj 2016, 20:21

Det med at problemerne er rettet, er det ikke i forhold til nyere model (R8)?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Høker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 10. jan 2010, 22:10
Interesser: Pistol / IPSC
Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
Has thanked: 41 times
Been thanked: 19 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Høker » 2. maj 2016, 20:27

der kan jo ske uheld med alle riffeler.
r93 har bare den uheldige virkning at den er temmelig hård ved skytte hvis uheldet er ude grundet konstruktion.
Jeg vil til enhver tid foretrække r8 over r93 da den efter min mening er forbedret.
men mit personlige valg er og bliver en bolt riffel.

se evt. her http://lutzmoeller.net/Waffen/Blaser/R93/Blaser-R93.php
Det skrevet på en frygtelig dialekt men der er nogle illustrationer af hvor galt det kan gå.
men en bolt riffel kan altså også fejle dog bliver skytten normalt ikke så skadet som ved r93

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af GåsPåGaffelen » 2. maj 2016, 20:41

Jeg så godt dit spørgsmål i den anden tråd, og jeg lod være med at svare fordi jeg ikke kender R93 konstruktionen og sådan set ikke har undersøgt sagen ret meget.

Men nu da du spørger igen, kan jeg ikke lade være med at komme med mit synspunkt.

Jeg har kun interesseret mig for jagtriffeler i ca. et år, men der er nok til at jeg helt sikkert aldrig ville turde skyde med en R93er. De sager jeg har hørt om, har haft store konsekvenser for skytten, og Blaser har opført sig meget dårligt i håndtering af sagerne.

Andre 'eksploderede' håndvåben skader typisk ikke skytten i nær samme grad, mange slipper med ondt i hånden, evt med en finger eller to mindre (slemt nok).

Så jeg ville ikke turde købe den, heller ikke selv om 12.000 er meget billigt. Den billige pris er nok et udtryk for at der er mange der har det sådan.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Rulab » 2. maj 2016, 21:12

Om en Blaser R93 er for farlig at skyde med, må man gøre op med sig selv.
Der er produceret ca. 100.000 R93'ere og sket 12 eller 13 alvorlige uheld hvor skytten har brækket kæber, mistet et øje eller lign. skader, der er vist også sket et eller to dødsfald.
Uden at kende tallene for mauser låsen, er jeg ikke i tvivl om at R93'eren er stærkt overrepræsenteret blandt de alvorlige skader. En Mauser sprænger den foreste del af låsen af i stedet og retter kraften opad, væk fra skytten, i stedet for direkte mod ansigtet.
Sat i perspektiv, så møder man statistisk nok langt større faremomenter i sin hverdag.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Bobo » 2. maj 2016, 22:16

blazer R93 giver ordet rekylskræk en helt ny betydning :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

Slettet bruger

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Slettet bruger » 2. maj 2016, 22:20

Der er jo sådan set svaret på spørgsmålet.
Desværre holder tallene ikke helt, der skete et nyt uheld i Tyskland først i april.
Dette bevirker at tallet nu nærmer sig 1/7000 af alle producerede R93 Blasere.
Et uhyggeligt stort tal i forhold til alle andre producerede rifler.
Jeg tør ikke skyde et eneste skud med en R93
R8 - ingen problem, den ville jeg faktisk gerne selv eje.

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. sep 2015, 20:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 2 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Jurger » 3. maj 2016, 21:57

Når nu man ved at der kan opstå en farlig situation, så ville jeg da umiddelbart have det i tankerne hver gang der skulle trykkes på aftrækkeren, for mig ville dette tage en stor del af glæden

Synes at huske i en tidligere tråd, hvor det blev nævnt at det i gennemsnit var for hvert 10.000 skud.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Kras » 4. maj 2016, 05:32

Det korte svar må være "ja, farligere end så mange andre".. :)

Selvom Blaser benægter at r93 ulykkerne skyldes fejl på riflen og hver gang påberåber sig "ammunitionsfejl", så synes jeg det er bemærkelsesværdigt at de har ændret samtlige steder hvor r93 kunne svigte på R8'eren..

Det gælder lukkevinkel på lukke knasterne, mekanisk lås bag lukkeknaster når lås er lukket (via støtterør), placering af afgasningshul i kammer (som tidl var dækket af udtrækkeren når lås var lukket) etc.. Samt at riflen i nogen tilfælde kan klikke patronen af selvom låsen ikke er 100% lukket.

Jeg har en kammerat som er bekymret ejer af R93 og vedkommende har skrevet til Blaser og fået et langt svar om hvor sikker r93, men igen bemærkelsesværdigt, så skriver de at låsen er sikret til et tryk langt over nominelt tryk for en standardpatron. Men "langt" var så vidt jeg husker kun ca 1/3 over. Dette hvor r8 er testet til ca 14.000 bar (og den holdt)..

Alle disse ting kombineret giver risiko. Feks hvis du får et tændhætte gennemslag samtidig med at riflen ikke er 100% lukket.

Så jo, jeg købte R8 ;)

Link tilføjet til tysk omtale af test
http://www.djz.de/waffen-patronen/2359- ... stungstest
Senest rettet af Kras 4. maj 2016, 07:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af RKN » 4. maj 2016, 07:28

Jeg synes selv at en r93 er en super fed riffel. Men som andre skriver, så skal jeg ikke nyde noget af at skyde med sådan en igen. Der er simpelthen sket for mange ulykker med den model. Deres r8 er jeg ikke nervøs for.
Synes også at de r93 er blevet meget billige nu, det virker lidt skræmmende .

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Rulab » 4. maj 2016, 10:24

Jurger skrev: Synes at huske i en tidligere tråd, hvor det blev nævnt at det i gennemsnit var for hvert 10.000 skud.
Det lyder voldsomt.
Hvis der er produceret 100.000 R93 rifler, der i gennemsnit hver har skudt 1500 skud, så er det en ulykke pr. 11,5 mio. skud.

Leo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 2. apr 2009, 15:26
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Leo » 4. maj 2016, 14:01

Simon-MS skrev:
Jurger skrev: Synes at huske i en tidligere tråd, hvor det blev nævnt at det i gennemsnit var for hvert 10.000 skud.
Det lyder voldsomt.
Hvis der er produceret 100.000 R93 rifler, der i gennemsnit hver har skudt 1500 skud, så er det en ulykke pr. 11,5 mio. skud.

Hvilket vel rundt regnet er den samme sandsynlighed som for at vinde den store Lottogevinst!
Jeg har aldrig indrettet mit liv på at vinde den og jeg kunne heller ikke drømme om at gøre det på faren for et uheld med R93'eren.
Jeg ville måske ikke søge op i det røde feldt, når jeg genlader dertil, men jeg ville aldrig være nervøs for at skyde med den.
Det er langt farligere at køre ud til skydebanen - bare for at sætte det lidt i perspektiv.

Slettet bruger

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Slettet bruger » 4. maj 2016, 17:29

Mon der er 1 ud af hver 7000 "hovedgevinstvindere" der kommer alvorligt til skade ?
Mon der er 2 ud af 100.000 lottovindere der dør af det ?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af TheDarkSide » 4. maj 2016, 18:31

1 ulykke pr. 7000 rifler er vanvittigt. Jeg skulle ikke nyde noget. Vi kan alle risikere en fejlladt patron eller en kugle/kappe der sætter sig fast. På en R93 kan det nemt give alvorlige skader. Måske er sandsynligheden for at køre galt højere, men hvorfor udsætte sig for mere fare end højst nødvendigt. Bilen kan jeg jo ikke undvære, da jeg ikke vil gå hverken til skydebanen eller på arbejde, men R93'eren kan erstattes af en stærkere riffel.

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af SGLaursen » 4. maj 2016, 20:48

Svaret er vel givet i og med der ikke er en levende R93 ejer der har svaret på spørgsmålet :giggle:

Husk at medregne evt. gensalg eller byttepris på riflen senere hen.

Jeg overvejede aldrig R93 men valgte Merkel Helix frem for R8, de følges ad rent prismæssigt brugt.
Stig Laursen

LasseG
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 28
Tilmeldt: 18. okt 2015, 20:18
Interesser: riffeljagt, hagl jagt, pyrsch
Geografisk sted: vestjylland

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af LasseG » 5. maj 2016, 01:05

Tak for hjælpen så må jeg jo købe en r8. Tror måske at jeg vil finde en inde på Egun.com :mrgreen:
Baikal IJ27 Sporting 12/76
cz 550 american 6,5x55
Tasco Titan 3-9x42

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Birk » 5. maj 2016, 17:46

Uanset hvor stor risikoen for en ulykke med R93 måtte være, ville jeg tænke på det ved hvert eneste skud og glæden ved riflen være væk.
Det synes mig, at dit krav til riffel (pris) er steget noget på det sidste. :oops:

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Maubla » 6. maj 2016, 00:41

Hej
Man skulle måske undersøge hvordan det ligger med andre rifler, inden man nedgør en Blaser R93, så ville der nok være flere der ville vælge en R93.
Der bliver skrevet som om der kun er en riffel der er farlig og det er en Blaser R93

Hvis den nu var så farlig, som de tal folk slynger sig om med og sidder og regner med nogle tal, som de har "hørt" så tror jeg at tyskerne ville tage den af markede. Jeg tror simpel hen ikke på at de fik lov til at sælge riflen hvis den var farlig.

I kan selv finde hvad den er testet til og det er rigeligt til mig da den ligger meget over hvad andre rifler kan klare af tryk.

Mvh Ole

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af 308 W » 6. maj 2016, 06:42

Nu er det jo ikke kun på NVF at folk er hårde ved R93.. Der er tyske fora og norske kammeret.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Birk » 6. maj 2016, 08:26

Det er op til den enkelte selv, at vurderer risikoen ved R93, men en kendsgerning er det: at der har været alvorlige ulykker og at Blasers håndtering af disse, har været mildest talt suspekte. :oops:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af C-X » 6. maj 2016, 09:12

Problemet er ikke kun, at de oftere havarerer, som Claus Petersen har redegjort for, men at når de havarerer, så gør de det totalt! En almindelig mauserlås kommer altså sjældent flyvende bagud, gennem fjæset på skytten, når alt går galt. Bevares, de kan også fejle, men den passive sikkerhed er langt større, grundet boltens arm sidder omgivet af både lås og skæfte.
Det overtryk som R93 kan modstå, ved et bevidst forsøg på havari, er også uhyggeligt lavt, sammenlignet med andre fabrikater.

Hvis Blaser var SÅ stolte af deres konstruktion, så havde de næppe lavet alle forbedringerne på R8.
Mon ikke det ville lugte af økonomisk ruin, hvis de skulle tilbagekalde samtlige R93? Så er det nok billigere at trække den længst muligt.

Blaser laver skam også fede våben. Personligt har jeg et blødt punkt for deres kombivåben, men jeg kommer aldrig til, at købe noget fra et firma der får beviser til at forsvinde på den måde, som de har præsenteret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Evil-Honda » 6. maj 2016, 13:25

Kan Blaser r93 haderne så fortælle hvorfor blaser stadigvæk sælger nye blaser r93 ??, hvis den er så farlig at de var nød til at lave r8 som en afløser ??
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Unknown » 6. maj 2016, 13:52

Altså mauser har også udviklet sig erfter model 98. Og 03. Sauer vælter også nye modeller ud, man skulle tro de tjente penge på at lave våben. Ja selv Sako og Tikka kommer med nye modeller selvom de ikke har holdbarheds problemer


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: RE: Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af RKN » 6. maj 2016, 15:14

Evil-Honda skrev:Kan Blaser r93 haderne så fortælle hvorfor blaser stadigvæk sælger nye blaser r93 ??, hvis den er så farlig at de var nød til at lave r8 som en afløser ??
Som tidligere skrevet synes jeg 93 modellen er en rigtig fed riffel. Men efter de uheld, vil jeg IKKE mere skyde med sådan en. Har faktisk været utroligt tæt på at købe en for 10 år siden, men fik et super tilbud på en sako. Skulle jeg have en Blaser , så blev det uden tvivl en model 8
Den er lækker, handy og yderst vel skydende. Men som landet ligger nu, så er jeg blevet ramt af remington sygdom. Altså købe en standard, også vold bygge den om til en super riffel. Det havde faktisk været billiger for mig at købe en model 8 også bare have nogle veksel piber. Men det er jo en hel anden historie. [emoji3]
Model 93 er stadig en mere lækker riffel end model 8, synes jeg. Men sikkerheden er altså bare bedre i model 8.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Er en Blaser R93 farlig?

Indlæg af Bemoni1 » 6. maj 2016, 16:05

Jeg ejer ikke selv en Blaser, men kender en del som gør, både R8 og R93 og de har alle fuld tillid til deres grej.
Den fejl som i nogle kredse har gjort R93'eren berygtet, beroede efter hvad jeg har fået oplyst, på en del i aftrækket, samt en anden del i bundstykket, som i forening kunne forårsage, at riflen kunne affyres " out of battery ", hvilket ikke er godt!
Der var, så vidt jeg husker, en tilbagekaldelsesaktion, hvor man uden beregning kunne få undersøgt sin riffel og hvis den havde fejlen, blev den vist også rettet uden beregning.
Jeg har haft en del Blasere mellem hænderne og har nærmest rutinemæssigt undersøgt, om de kunne klikkes af, uden låsen var i fuldt indgreb og jeg har den første tilgode endnu.

Jeg fandt for resten denne lille video og efter at have set den, kunne jeg da godt blive betænkelig over Remington......
https://www.youtube.com/watch?v=e4AqMl1A4aQ
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Besvar