Træfpunkt for første skud med kold pibe

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 19. maj 2016, 18:54

Min 30-06er skyder med min nuværende ammunition til samme træfpunkt uanset om piben er nyrenset eller beskidt, så længe den bare er varm (Jeg renser piben efter ca 50 skud eller hvis der skal gå over en måned inden den skal bruges igen). Men dagens det første skud sidder altid 7 cm for højt (100m). Igen er det lige meget om det er første skud efter en rensning eller om der er gået 50 skrald gennem den ugen før. Det har altså ikke noget at gøre med rengøring eller olie i piben.

Er 7 cm overskud med kold pibe det inden for normalen og er det noget der kan gøres noget ved? Jeg har ikke prøvet om den har samme problem med andet ammunition endnu da testproceduren kræver total afkøling af piben og derfor temmelig meget tid. Låsen er i øvrigt bedded og piben ligger frit.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Raptor357 » 19. maj 2016, 19:10

Gør det forskel om du trækker en boresnake igennem før første skud?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 19. maj 2016, 20:16

...det har jeg ikke prøvet, men en totalrensning giver det samme poi som ingen rensning så jeg mistænkte ikke at en afstøvning skulle hjælpe. Har du erfaring for at det skulle have en effekt?
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af 458hunter » 19. maj 2016, 20:19

Lyder af meget. Min erfaring er max et par cm

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af GT9 » 19. maj 2016, 21:04

HR skrev:Min 30-06er skyder med min nuværende ammunition til samme træfpunkt uanset om piben er nyrenset eller beskidt, så længe den bare er varm (Jeg renser piben efter ca 50 skud eller hvis der skal gå over en måned inden den skal bruges igen). Men dagens det første skud sidder altid 7 cm for højt (100m). Igen er det lige meget om det er første skud efter en rensning eller om der er gået 50 skrald gennem den ugen før. Det har altså ikke noget at gøre med rengøring eller olie i piben.

Er 7 cm overskud med kold pibe det inden for normalen og er det noget der kan gøres noget ved? Jeg har ikke prøvet om den har samme problem med andet ammunition endnu da testproceduren kræver total afkøling af piben og derfor temmelig meget tid. Låsen er i øvrigt bedded og piben ligger frit.

HR
Jeg har eksperimenteret meget med koldt skud, da det jo er det der er det der sker på jagt.

Jeg oplevede store forskelle på mine forskellige rifler fra ikke målbart og op til ca 5 cm.
Norwegian Blue Parrot

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 19. maj 2016, 21:19

Interesant. Var der noget der flyttede på det så som ammo, skæftetilspænding eller noget?
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Kleth » 19. maj 2016, 21:52

Hvad sker der hvis du skyder et skud, venter 30min og skyder et skud igen?
Går skæftet på piben, når den er varm. Har du prøvet at spænde den efter?
Hvilken ammo/projektil er det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Bobo » 19. maj 2016, 22:04

GT9 skrev:
HR skrev:Min 30-06er skyder med min nuværende ammunition til samme træfpunkt uanset om piben er nyrenset eller beskidt, så længe den bare er varm (Jeg renser piben efter ca 50 skud eller hvis der skal gå over en måned inden den skal bruges igen). Men dagens det første skud sidder altid 7 cm for højt (100m). Igen er det lige meget om det er første skud efter en rensning eller om der er gået 50 skrald gennem den ugen før. Det har altså ikke noget at gøre med rengøring eller olie i piben.

Er 7 cm overskud med kold pibe det inden for normalen og er det noget der kan gøres noget ved? Jeg har ikke prøvet om den har samme problem med andet ammunition endnu da testproceduren kræver total afkøling af piben og derfor temmelig meget tid. Låsen er i øvrigt bedded og piben ligger frit.

HR
Jeg har eksperimenteret meget med koldt skud, da det jo er det der er det der sker på jagt.

Jeg oplevede store forskelle på mine forskellige rifler fra ikke målbart og op til ca 5 cm.
Det synes jeg lyder voldsomt. Jeg kan forstå det ændrer sig når man skyder varm, men det gør man jo ikke med 2. skud. Jeg synes det virker lidt omvendt af mine oplevelser :???:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 19. maj 2016, 23:07

Jeg har ikke været så systematisk endnu. Det er jo lidt tidskrævende at fejlsøge, så jeg ville lige høre her hvor langt ude i skoven det var og om jeg kunne få et hint til hvor testen skal starte.

Jeg har haft riflen ude af skæftet til eftersyn og vedligehold og i den sammenhæng testede jeg præcisionen før og efter. Den skød virkeligt ringe de første 20-30 skud efter, men det rettede sig igen af sig selv. Men det kunne måske godt tyde på at der er noget omkring tilspændingen der er lidt følsomt, så jeg vil prøve at spænde efter. Der er lidt kontakt med magsinbrønden, men ellers er bedding og fritlægning tilsyneladende i orden.

Jeg har ind til videre kun skudt med Norma Jagtmatch og Golden Target (same same, right?). Så de næste to skud der skal skydes bliver Lapua Mega, bare for at se om den gør det samme med dem. Ellers skal lige have rutinen op at stå igen og blive dus med riflen inden det giver mening at jeg begynder at brænde jagtammo af.
HR
Kleth skrev:Hvad sker der hvis du skyder et skud, venter 30min og skyder et skud igen?
Går skæftet på piben, når den er varm. Har du prøvet at spænde den efter?
Hvilken ammo/projektil er det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
EDIT: Ved nærmere eftertanke så har jeg aldrig chekket om piben også går fri når den er varm! Det var lige noget der skal testes når bukkejægerne har fortrukket fra skydebanen igen.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Sol » 20. maj 2016, 11:53

7 cm. lyder af voldsomt meget og det har jeg ikke opleveret på nogen riffel, jeg tidligere har brugt. Dine egne overvejelser om løbet går mod skæftet når den bliver varm er meget fornuftig.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 20. maj 2016, 17:03

Jeg takker for jeres input. Konklusionen må være at 7 cm overskud ikke er i orden, ikke er normalt, og noget det kan betale sig at prøve at gøre noget ved. Ind til videre er skæftet den hovedmistænkte.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Slettet bruger » 20. maj 2016, 21:53

7 cm er meget.
Min AI skyder 4 cm ved 1 skud, 2 ved 2. Skud - derefter er den hvor den skal være .
Den gør det hver gang med cold bore skudet, hva det er første skud efter rensning, da jeg renser hver gang jeg har skudt.
Den gør det IKKE efterfølgende, altså hvis jeg skyder de to første skud herhjemme, kører til Ulfborg og skyder igen efter to timer , sidder Cold bore skuddet som det skal.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Great Dane » 20. maj 2016, 22:44

HR skrev:Jeg takker for jeres input. Konklusionen må være at 7 cm overskud ikke er i orden, ikke er normalt, og noget det kan betale sig at prøve at gøre noget ved. Ind til videre er skæftet den hovedmistænkte.
/HR
Næ, min mistanke går på om du olierer, eller bruger kemi i piben under rensning? Gør du det, så virker første skud som ren afbrænding og som du oplever, kan du ikke regne med det.
Mvh Great Dane

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Birk » 21. maj 2016, 04:11

Hvad skal man så gøre? i en jagtsituation er løbet jo altid koldt og det synes ikke hensigtsmæssigt at skulle skyde et par skud, hver gang man tager på bukkejagt.
Jeg trækker løbet igennem med en ren filtprop, hver gang jeg har været af sted (fugt) og renser med olie hvis jeg har skudt eller stiller den væk for en tid. :smile:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Caspian1911 » 21. maj 2016, 06:38

Prøv lige at lade være med at rense/oliere så meget. Eller i det mindste skubbe 4-5 tørre filtpropper igennem piben efter oliering.

Jeg er også sikker på, det er olieskud.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 22. maj 2016, 13:19

Great Dane skrev:
HR skrev:Jeg takker for jeres input. Konklusionen må være at 7 cm overskud ikke er i orden, ikke er normalt, og noget det kan betale sig at prøve at gøre noget ved. Ind til videre er skæftet den hovedmistænkte.
/HR
Næ, min mistanke går på om du olierer, eller bruger kemi i piben under rensning? Gør du det, så virker første skud som ren afbrænding og som du oplever, kan du ikke regne med det.
Det er for mit vedkommende 100% sikkert ikke olie i piben der er problemet da jeg ikke rør løbet indvendigt mellem skydninger når jeg skyder regelmæssigt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Unknown » 22. maj 2016, 13:43

Rensede en brugt riffel i fredags. Borefoam i en time. Ti klude senere var de stadig lige så sorte som den første. Borefoam en time mere og 10 klude senere. Stadig sort.
Skydebanen lørdag. Første 3 skud kunne dækkes med et klistermærke på 1x1 cm. Utrolig heldig at købe en brugt riffel med den præcision. Altså ingen olieskud her. Min 6,5x55 blev helt rem efter 8 klude. Første skud 1 cm fra resten af gruppen. Altså ingen olieskud her heller. Tror du skal kigge på skæfte og fritliggende løb. Holder du ens på riflen fra skud til skud?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Sortseer » 22. maj 2016, 17:08

Ingen af mine rifler har nævneværdig afvigelse ved første skud. Var en tur på banen med 6,5x55 i går, og første 3-skudsserie havde en spredning på 10 mm. Piben var ikke renset. Efter rensning trækker jeg piben grundigt igennem med talrige filtpropper, og oplever da typisk en afvigelse på en god tomme ved det første skud.

Er du sikker på at alt er tilspændt korrekt? En momentnøgle kan anbefales, og for eget vedkommende afslørede den en meget uens tilspænding af både kikkert og skæfte.

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af GT9 » 23. maj 2016, 21:30

Bobo skrev:
GT9 skrev:
HR skrev:Min 30-06er skyder med min nuværende ammunition til samme træfpunkt uanset om piben er nyrenset eller beskidt, så længe den bare er varm (Jeg renser piben efter ca 50 skud eller hvis der skal gå over en måned inden den skal bruges igen). Men dagens det første skud sidder altid 7 cm for højt (100m). Igen er det lige meget om det er første skud efter en rensning eller om der er gået 50 skrald gennem den ugen før. Det har altså ikke noget at gøre med rengøring eller olie i piben.

Er 7 cm overskud med kold pibe det inden for normalen og er det noget der kan gøres noget ved? Jeg har ikke prøvet om den har samme problem med andet ammunition endnu da testproceduren kræver total afkøling af piben og derfor temmelig meget tid. Låsen er i øvrigt bedded og piben ligger frit.

HR
Jeg har eksperimenteret meget med koldt skud, da det jo er det der er det der sker på jagt.

Jeg oplevede store forskelle på mine forskellige rifler fra ikke målbart og op til ca 5 cm.
Det synes jeg lyder voldsomt. Jeg kan forstå det ændrer sig når man skyder varm, men det gør man jo ikke med 2. skud. Jeg synes det virker lidt omvendt af mine oplevelser :???:
Hej Bobo

Jeg snakker ikke fra første til andet skud; men at man har skudt riflen ind varm, lader den køle ned og så skyder et første koldt skud.
Norwegian Blue Parrot

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Boryx » 23. maj 2016, 22:48

Har du lyddæmper på? Så tror jeg forklaringen ligger der.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Caspian1911 » 24. maj 2016, 05:50

HR skrev:
Great Dane skrev:
HR skrev:Jeg takker for jeres input. Konklusionen må være at 7 cm overskud ikke er i orden, ikke er normalt, og noget det kan betale sig at prøve at gøre noget ved. Ind til videre er skæftet den hovedmistænkte.
/HR
Næ, min mistanke går på om du olierer, eller bruger kemi i piben under rensning? Gør du det, så virker første skud som ren afbrænding og som du oplever, kan du ikke regne med det.
Det er for mit vedkommende 100% sikkert ikke olie i piben der er problemet da jeg ikke rør løbet indvendigt mellem skydninger når jeg skyder regelmæssigt.
HR
Det er så lige et godt eksempel på, at jeg skal læse dit første indlæg ordentligt igennem, inden jeg prøver at spille klog.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Bobo » 24. maj 2016, 07:46

GT9 skrev:
Bobo skrev:
GT9 skrev:
HR skrev:Min 30-06er skyder med min nuværende ammunition til samme træfpunkt uanset om piben er nyrenset eller beskidt, så længe den bare er varm (Jeg renser piben efter ca 50 skud eller hvis der skal gå over en måned inden den skal bruges igen). Men dagens det første skud sidder altid 7 cm for højt (100m). Igen er det lige meget om det er første skud efter en rensning eller om der er gået 50 skrald gennem den ugen før. Det har altså ikke noget at gøre med rengøring eller olie i piben.

Er 7 cm overskud med kold pibe det inden for normalen og er det noget der kan gøres noget ved? Jeg har ikke prøvet om den har samme problem med andet ammunition endnu da testproceduren kræver total afkøling af piben og derfor temmelig meget tid. Låsen er i øvrigt bedded og piben ligger frit.

HR
Jeg har eksperimenteret meget med koldt skud, da det jo er det der er det der sker på jagt.

Jeg oplevede store forskelle på mine forskellige rifler fra ikke målbart og op til ca 5 cm.
Det synes jeg lyder voldsomt. Jeg kan forstå det ændrer sig når man skyder varm, men det gør man jo ikke med 2. skud. Jeg synes det virker lidt omvendt af mine oplevelser :???:
Hej Bobo

Jeg snakker ikke fra første til andet skud; men at man har skudt riflen ind varm, lader den køle ned og så skyder et første koldt skud.
O K nu dæmrer det for mig :smile:
Men til jagtbrug er det jo netop det første skud der skal ramme så svaret er vel at indskyde kold.
Jeg har en bbf med loddede løb der kryber nedad i takt med man skyder den varm, men ved indskydning har jeg kaffe pause mellem hvert skud, så den indskydes kold, for i jagtlig samenhæng er jeg ret ligeglad med hvor 5. skud sidder hvis de er afgivet hurtigt efter hinanden.
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 2. jun 2018, 10:31

Jeg liver lige en zombitråd op. Problemet var en 1900 riffel der konsekvent skød det første skud 5cm for højt. Beddingen var egentlig pæn og jeg regnede ikke med at det var der hunden lå begravet. Men en udfræsning og en ny bedning med Decvon A løste problemet! Nu sidder skud 1, 3 og 5 inden for 2,5 cm :biggrin: (skudt fra bænk så vi fik chauførfejlene ud af ligningen). Jeg har bare beddet fra forkanten af magasinbrønden og frem til ca hvor projektilet sidder i kammeret.
HR

Link til tråd om bedding: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=73002
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af Bobo » 2. jun 2018, 11:12

HR skrev:
2. jun 2018, 10:31
Jeg liver lige en zombitråd op. Problemet var en 1900 riffel der konsekvent skød det første skud 5cm for højt. Beddingen var egentlig pæn og jeg regnede ikke med at det var der hunden lå begravet. Men en udfræsning og en ny bedning med Decvon A løste problemet! Nu sidder skud 1, 3 og 5 inden for 2,5 cm :biggrin: (skudt fra bænk så vi fik chauførfejlene ud af ligningen). Jeg har bare beddet fra forkanten af magasinbrønden og frem til ca hvor projektilet sidder i kammeret.
HR

Link til tråd om bedding: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=73002
Hvor sidder skud 2 og 4 :???: :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Træfpunkt for første skud med kold pibe

Indlæg af HR » 2. jun 2018, 14:59

2, 4 og 6 sidder 15 cm derfra i en pæn lille gruppe ved er andet mål :thumbup:
Formålet var at finde ud af om grupperne drev så der blev kun skudt et skud til hvert punkt i hver runde. Og kun 2 skud af gangen for at holde temperaturen nede. Som kuriosum kan det nævnes at toergruppen var lidt mere åben (4-5 cm). Dels fordi der blev lidt flimmer fra dæmperen, og dels fordi 30-06 er på min øvre grænse rekylmæssigt ved flere skud af gangen.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar