Hej. Må jeg erhverve mig en jagtriffel som aktivt medlem i en skytteforening eller er det kun salonriffel man må have?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Ksp86
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. sep 2016, 19:12
Interesser: Konkurrence/flugt skydning
Geografisk sted: Lolland

Hej. Må jeg erhverve mig en jagtriffel som aktivt medlem i en skytteforening eller er det kun salonriffel man må have?

Indlæg af Ksp86 » 7. sep 2016, 19:20

Hej. Må jeg erhverve mig en jagtriffel som aktivt medlem i en skytteforening eller er det kun salonriffel man må have? Og hvad er forskellen på en salon og en jagtriffel?? Er HELT ny på området :-)

Mvh Kim
Senest rettet af Refraktorius 9. sep 2016, 14:43, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erhvervelse af riffel.

Indlæg af Flugteren » 7. sep 2016, 22:47

Det må du godt, du skal dog have tilladelse fra formanden til riffel. Der er vist også nogle begrænsninger på, hvilke rifler du kan anskaffe dig.

Salonriffel: Randtændte "småkalibre" (.22LR, .22 short, .17 HMR)

Jagtriffel: Alle centraltrændte kalibre.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Erhvervelse af riffel.

Indlæg af EGJ » 7. sep 2016, 23:00

Det korte svar er NEJ!

Du skriver du er helt ny på området, så der er temmelig lang vej inden du må erhverve dig en riffel. Kontakt en lokal skytteforening, og lad dem forklare dig reglerne præcist.
I grove træk handler det om at mød stabilt op til aktiviteterne gennem et par år, hold din straffeattest ren og så kan du begynde at snakke om at få en tilladelse. Alternativt må du tage dig et jagttegn, og aflægge riffelprøve hvis du vil på riffeljagt. Go' fornøjelse med det :smile:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Erhvervelse af riffel.

Indlæg af Mapzter » 7. sep 2016, 23:43

Ksp86 skrev:Hej. Må jeg erhverve mig en jagtriffel som aktivt medlem i en skytteforening eller er det kun salonriffel man må have? Og hvad er forskellen på en salon og en jagtriffel?? Er HELT ny på området :-)
Skytteforeninger skyder ikke med jagtrifler. Men nogle rifler som kan bruges til jagt, kan også bruges i en skytteforening. At blive medlem af en skytteforening giver dig ikke ret til at anskaffe dig en eller flere rifler, men foreningens formand kan godkende at du ansøger om en tilladelse (som man kalder en våbenpåtegning indenfor skytteforeninger).
EGJ skrev:I grove træk handler det om at mød stabilt op til aktiviteterne gennem et par år, hold din straffeattest ren og så kan du begynde at snakke om at få en tilladelse.
Det kommer jo så helt an på formanden. Der er ikke noget krav om man skal være aktivt medlem i en periode, før man kan få våbenpåtegning til riffel. Formanden kan principielt skrive under på en ansøgning samme dag man bliver medlem. Men jeg har svært ved at forestille mig en formand, som ikke vil se folk lidt an inden. Men det behøver altså ikke tage flere år.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Erhvervelse af riffel.

Indlæg af T-REX » 8. sep 2016, 00:59

:goodpost:

Jeg er helt enig med Mapzter

Som han skriver, der er ingen lovmæssige begrænsninger for, hvor hurtigt du kan få tilladelse til en riffel.
Pistol, det er en helt anden snak....

MEN: Det er formanden, der skal skrive under på, at han kender dig, og stoler på, at du er en fornuftig person.
Regn med at man nok gerne vil se dig, mere end bare 2-3 gange, før formanden vil skrive under på noget som helst.

Men start med at skyde i skytteforeningen, prøv noget forskelligt, og find ud af, hvad DU gerne vil skyde.
Når du ved hvad DU vil skyde, SÅ kan du kigge efter et fornuftigt våben.

Her er nogle af riffelklasserne

- - 15/50 meter (salonriffel)
- - Biathlon (Salonriffel med magasin)
- - Langdistance (baneriffel, i 6,5x55 eller 308)
- - Feltskydning med langdistanceriffel (Samme våben som ovenfor)
- - Kikkertklasse for Feltskydning (SKV Banerifler til langdistance, monteret med rifelkikkert + jagtrifler)
- - Historisk Riffelskydning

Skyttebogen, som kan findes her: https://www.dgi.dk/skydning/biatlon/om- ... kyttebogen beskriver hvilke regler der er, hvis du skyder tilsluttet til DGI Skydning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Erhvervelse af riffel.

Indlæg af Agamemnon » 8. sep 2016, 08:00

JRexA skrev::goodpost:

Jeg er helt enig med Mapzter

Som han skriver, der er ingen lovmæssige begrænsninger for, hvor hurtigt du kan få tilladelse til en riffel.
Pistol, det er en helt anden snak....

MEN: Det er formanden, der skal skrive under på, at han kender dig, og stoler på, at du er en fornuftig person.
Regn med at man nok gerne vil se dig, mere end bare 2-3 gange, før formanden vil skrive under på noget som helst.

Men start med at skyde i skytteforeningen, prøv noget forskelligt, og find ud af, hvad DU gerne vil skyde.
Når du ved hvad DU vil skyde, SÅ kan du kigge efter et fornuftigt våben.

Her er nogle af riffelklasserne

- - 15/50 meter (salonriffel)
- - Biathlon (Salonriffel med magasin)
- - Langdistance (baneriffel, i 6,5x55 eller 308)
- - Feltskydning med langdistanceriffel (Samme våben som ovenfor)
- - Kikkertklasse for Feltskydning (SKV Banerifler til langdistance, monteret med rifelkikkert + jagtrifler)
- - Historisk Riffelskydning

Skyttebogen, som kan findes her: https://www.dgi.dk/skydning/biatlon/om- ... kyttebogen beskriver hvilke regler der er, hvis du skyder tilsluttet til DGI Skydning.
Og kombiriffel i DSF regi :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar