Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af PeptoBizmo » 28. nov 2016, 09:46

Agamemnon skrev:Jeg bad om ......
Jeg takker mange gange. Det lyder helt rigtigt.
Jeg prøver at give ham et ting og snakke lidt om det :thumbup:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 28. nov 2016, 09:55

Kleth skrev:Nu ved jeg ikke hvor twisted "svinet" var før men lad os holde os til riflen, de 1:9 er vel netop fordi du gerne vil kunne skyde 240gr SMK?
Den var 1:10 før.
Og valget af 1:9 hænger sammen med at jeg, stort set aldrig, skyder med noget under 200 gr. Så jeg kunne lige så godt vælge et twist, der tilgodeså de lidt tungere kugler.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 28. dec 2018, 22:24

For at understrege min pointe om at det arbejde og den omhu, som din bøssemager lægger i dit våben ikke altid kan ses med det blotte øje, er hermed an lille opfølgning.

Dén riffel, som tråden startede med har jeg nu solgt (hvilket var ugennemtænkt :wall: ).
Nå.... Men den nye ejer lader til at være rigtigt godt tilfreds og han er en super fyr, som jeg bestemt under at have en super præcis og velskydende riffel og jeg selv købte mig en Accuracy International AXMC, hvortil jeg nu har piber i 308 Win, 260 Rem. Og 338 Lapua Magnum. Den originale 338 pibe var 20" og gav således hverken de mundingshastigheder eller den rækkevidde, som 338'eren er i stand til at levere.

Derfor bestilte jeg en 30" custom pibe tilvirket på basis af en Ø40, 1:9 twist råpibe fra Lothar Walther.

Piben skulle således både konturdrejes, have drejet gevind i begge ender, have drejet anlægsflade mod låsestolen, kamres, krones, have tilpasset lukkeafstand, pudses op og cera-coates. Alt i alt en del timer, der forklarer hvorfor en ny pibe koster dét den koster.

Men i dag stod det mig lysende klart, hvorfor godt bøssemagerhåndværk er alle pengene værd.

Forud for det seneste Long Range arrangement, i Borris, havde jeg konfigureret riflen i 338 LM og indskudt den på 100. Og denne grundindstilling havde jeg så efterladt den i.

I dag skulle jeg så klargøre riflen til en nært forestående jagttur. Dette indbefattede omkonfigurering af riflen til 308 win. Dette betyder at pibe, bundstykke og magasin skiftes ud, hvilket er en proces der tager ca. 2 min.

Da riflen var skudt ind på 100m med 30" piben i 338 og tårnene på min kikkert "nullet" herefter, var jeg ret spændt på hvor meget mit "offset" ville være, efter kaliberskiftet, altså hvor meget op, ned og til siderne skulle tårnene justeres, for at kompensere for forskellene imellem 308 konfigurationen og 338 konfigurationen?

Da sandhedens time kom, hér til eftermiddag, skød jeg ét prøveskud på 98,5m.

Og stor var min tilfredshed, da jeg kunne konstatere, at skuddet sad 6 cm. for lavt og med perfekt sideretning. Tårnet fik 6 klik op og skud nummer 2 sad lige i midten af mit 2" shoot-n-c mål.

Det er, i min verden, helt uhørt, at 2 piber i så vidt forskellige kalibre kan skyde så ens i forbindelse med et kaliberskift.

Dén 30" custom pibe i 338 LM, som bøssemager A.H. Larsen havde lavet til mig, skyder så tæt på den originale 308 pibe fra Border Barrels at det næsten er for godt til at være sandt.

Endnu engang er jeg blevet bekræftet i, hvad det er man får, når man køber skydevåben af høj kvalitet og får udført godt og præcist håndværk af lige så udsøgt kvalitet. :numberone:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar