Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 26. nov 2016, 21:20

Da jeg ikke var helt tilfreds med præcisionen i min 300 Winchester Magnum, besluttede jeg mig, for et par måneder side, for at få den ompibet.

Jeg tog derfor kontakt til dén bøssemager, som jeg har benyttet mig af de seneste par år for at aftale en pris på projektet.
Jeg bestemte mig for at det skulle være en Lothar Walther match pibe med 1:9 twist og gav en meget præcis beskrivelse af hvad jeg ønskede.

Jeg tænkte egentlig ikke ret meget over hvor stor eller lille opgaven var. Prisen virkede rimelig, i forhold til hvad jeg havde bestilt, og hvad andre bøssemagere skulle have for at udføre samme opgave.

De færreste tænker nok over, hvad en ompibning omfatter, andet end at den gamle pibe skal skrues ud og en ny skrues i (og dét kan vel ikke være så svært.... Eller tidskrævende, vel?)

Men for første gang fik jeg lov til at følge med fra sidelinjen og modtog løbende sms'er og billeder af projektet og fik nu et helt andet indtryk af opgaven.

Hvor jeg (lidt naivt) tænkte at en ompibning, truing af låsestol og headspacing, var småting, så viste billederne og dét produkt, som jeg fik retur, noget helt andet.

Først blev mundingsbremse, aftræk og rail afmonteret. Railen havde jeg været så flink at epoxy-bedde.... Så den sad nok lidt fast. Så skulle den gamle pibe af, forsiden af låsestolen skulle plan-drejes, recoil lug'en skulle rettes op, låsestolens gevind skulle rettes op, den nye pibe skulle have gevind i begge ender, have drejet match-kammer, have drejet target-krone, glasblæses, parkerizeres, skrues i låsestolen, låseknaster tilpasses (den hvilede kun på én låseknast fra fabrikken), headspaces, aftrækket tunes til lige under 1 kg. Mundingsbremse genmonteres og times, rail genmonteres. Så skulle det hele renses og værkstedet ryddes op.... og så kunne jeg få min riffel igen. Alt jeg skulle gøre var at bolte den i chassiset og genmontere kikkerten.

I dag var jeg så på 300m banen. Fik bore-sightet skyderen og kom på papir på 2 skud og indskudt efter 5 skud. Herefter skød jeg ét skud med et 240 gr. Sierra match king og 70 gr. N560, på en frisk skive. Og den sad bare lige hvor den skulle og der er ikke engang lavet laddertest endnu. Lås og aftræk kørte som en drøm.

Pointen er, at bøssemagerne lægger utroligt meget tid og flid i vores våben, uden at vi nødvendigvis begriber omfanget af dét vi beder dem om. Personligt er jeg imponeret over at alt dét kan gøres til en så rimelig pris. Specielt set i lyset af, hvad mange andre håndværkere kan finde på at tage i timen.

Husk det, næste gang du overvejer at rynke på næsen over bøssemager-regningen. :razz:
Vedhæftede filer
Attach2946_20161119_132857.jpg
Attach2946_20161119_132857.jpg (431.69 KiB) Vist 10104 gange
Attach2968_20161122_093506.jpg
Attach2968_20161122_093506.jpg (378.29 KiB) Vist 10104 gange
Attach2961_20161121_101742.jpg
Attach2961_20161121_101742.jpg (459.5 KiB) Vist 10104 gange
Attach2944_20161119_123651.jpg
Attach2944_20161119_123651.jpg (402.98 KiB) Vist 10104 gange
Attach2999_20161123_221042.jpg
Attach2999_20161123_221042.jpg (339.74 KiB) Vist 10104 gange
IMG_20161125_174915.jpg
IMG_20161125_174915.jpg (493.55 KiB) Vist 10104 gange
IMG_20161125_180054.jpg
IMG_20161125_180054.jpg (477.16 KiB) Vist 10104 gange
IMG_20161126_141024.jpg
IMG_20161126_141024.jpg (379.85 KiB) Vist 10104 gange
Senest rettet af Agamemnon 26. nov 2016, 22:54, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Timber » 26. nov 2016, 21:28

Så det du egentlig siger, er at fordi du ikke kan ramme, skal bøssemageren bruge adskillige timer på at gøre tingene i orden så du kan? :twisted:



Ej, tror gerne på at der er noget mere arbejde i det, end som så.. Og det gælder altså også andre håndværkere... Når først tingene er skruet på plads igen, ser man ikke det store arbejde bagved... :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Ratata » 26. nov 2016, 21:31

Er der ikke en forum regel om at når man for ompibet riflen så skal man lade den der først svare på indlægget prøveskyde den. Det ser godt ud :respekt:

Edit: pis og lort Timber var hurtigst så nu er det ændret til nr 2 der svare
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af C-X » 26. nov 2016, 21:40

Nu valgte du jo så at køre efter det, til en med et ret godt ry. Nogle bøssemagere laver jo også en gang makværk, til alt for høje priser. Får man noget godt arbejde udført, til en rimelig pris, så har man intet at klage over :thumbup:

Lækker riffel, glæder mig til at se dine grupper fra det grej.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Fredericianer » 26. nov 2016, 21:48

Det ser rigtig godt ud! Hvor fik du det lavet?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Raptor357 » 26. nov 2016, 22:05

Må man spørge hvem du brugte?
Jeg har en Weatherby mark v hvor jeg drømmer om super præcision og mindre projektil kræsenhed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Kleth » 26. nov 2016, 22:12

Wow! Jeg kan godt se på min 300blk at det ikke kan laves som venstrehåndsarbejde, og jeg var stadig ikke klar over omfanget :oops:
Og sådan en riffel er en fornøjelse at skyde med, værd at køre efter og værd at vente på :razz:
Jeg glæder mig til at vi får fruens 7mm-08 Improved :numberone: Den får samme "far" som min .300blk.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 26. nov 2016, 22:15

Fredericianer skrev:Det ser rigtig godt ud! Hvor fik du det lavet?
Raptor357 skrev:Må man spørge hvem du brugte?
Jeg har en Weatherby mark v hvor jeg drømmer om super præcision og mindre projektil kræsenhed.
Både denne og min super præcise 6,5X55 Remington 700 AISC er bygget af A.H. Larsen, ved Århus.

Det er ikke ment som reklame, men som en anbefaling af, hvad jeg oplever som kvalitets håndværk, som kan komme andre NVF'ere til gode.

Hvis det måtte være i strid med regelsættet, må alubat og viskelæder i brug. Undskyld på forhånd.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 26. nov 2016, 22:57

Timber skrev:Så det du egentlig siger, er at fordi du ikke kan ramme, skal bøssemageren bruge adskillige timer på at gøre tingene i orden så du kan? :twisted:
Ja... Dét er vel egentlig ikke helt forkert. :rolf:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Timber » 26. nov 2016, 23:02

Agamemnon skrev:
Timber skrev:Så det du egentlig siger, er at fordi du ikke kan ramme, skal bøssemageren bruge adskillige timer på at gøre tingene i orden så du kan? :twisted:
Ja... Dét er vel egentlig ikke helt forkert. :rolf:
He he, et eller andet sted har jeg en ret stor fornemmelse af at du udemærket ved hvilken vej piben skal vende.. Kunne bare ikke modstå lidt hyggeligt drilleri... :razz:


Og undskyld for lidt :offtopic: ... :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Bofhenator » 27. nov 2016, 12:49

Timber skrev:
Agamemnon skrev:
Timber skrev:Så det du egentlig siger, er at fordi du ikke kan ramme, skal bøssemageren bruge adskillige timer på at gøre tingene i orden så du kan? :twisted:
Ja... Dét er vel egentlig ikke helt forkert. :rolf:
He he, et eller andet sted har jeg en ret stor fornemmelse af at du udemærket ved hvilken vej piben skal vende.. Kunne bare ikke modstå lidt hyggeligt drilleri... :razz:


Og undskyld for lidt :offtopic: ... :giggle:
Der er ingen tvivl om Agamemnon ved hvordan man skyder!

Der er heller ingen tvivl om han skal overlade metalarbejde til de professionelle. Det ville næppe tage ham mange minutter at få ansigtet i klemme i en drejebænk... Igen...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Timber » 27. nov 2016, 13:25

Bofhenator skrev:
Timber skrev:
Agamemnon skrev:
Timber skrev:Så det du egentlig siger, er at fordi du ikke kan ramme, skal bøssemageren bruge adskillige timer på at gøre tingene i orden så du kan? :twisted:
Ja... Dét er vel egentlig ikke helt forkert. :rolf:
He he, et eller andet sted har jeg en ret stor fornemmelse af at du udemærket ved hvilken vej piben skal vende.. Kunne bare ikke modstå lidt hyggeligt drilleri... :razz:


Og undskyld for lidt :offtopic: ... :giggle:
Der er ingen tvivl om Agamemnon ved hvordan man skyder!

Der er heller ingen tvivl om han skal overlade metalarbejde til de professionelle. Det ville næppe tage ham mange minutter at få ansigtet i klemme i en drejebænk... Igen...
Håååårrhh..... :rolf:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 27. nov 2016, 13:31

Bofhenator skrev:
Der er ingen tvivl om Agamemnon ved hvordan man skyder!

Der er heller ingen tvivl om han skal overlade metalarbejde til de professionelle. Det ville næppe tage ham mange minutter at få ansigtet i klemme i en drejebænk... Igen...
Jeg overlod det jo netop til en voksen og det var ikke en drejebænk.... Det var en vinkelsliber.
Ud af "the big five" (Motorsav, drejebænk, vinkelsliber rundsav og motor plæneklipper) har jeg altså kun skåret mig i ansigtet med den ene.

Og hvordan pokker kan det være, at du kan få dén historie til at passe ind i alle sammenhænge? :what:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af PeptoBizmo » 27. nov 2016, 14:10

Jeg siger mange tak for tråden!
Står selv og skal have ny pibe i nær fremtid, og har lige præcis Hatting i tankerne.
Havde du selv specificeret alle tiltag, eller kom han med forslag efter at have fået riflen i hænderne?
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af LapuaMagnum » 27. nov 2016, 14:20

Agamemnon skrev:
Og hvordan pokker kan det være, at du kan få dén historie til at passe ind i alle sammenhænge? :what:
Ser du min ven, en eneste gang man gør noget ud over det sædvanlige så får man klø, og det gør du også :rolf: :rolf: :rolf: :moon: :moon:

Men jeg er ret overbevist om at du gjorde det fordi du kunne og havde modet til det :fun:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Bofhenator » 27. nov 2016, 14:29

Agamemnon skrev:
Bofhenator skrev:
Der er ingen tvivl om Agamemnon ved hvordan man skyder!

Der er heller ingen tvivl om han skal overlade metalarbejde til de professionelle. Det ville næppe tage ham mange minutter at få ansigtet i klemme i en drejebænk... Igen...
Jeg overlod det jo netop til en voksen og det var ikke en drejebænk.... Det var en vinkelsliber.
Ud af "the big five" (kædesav, drejebænk, vinkelsliber rundsav og motor plæneklipper) har jeg altså kun skåret mig i ansigtet med den ene.

Og hvordan pokker kan det være, at du kan få dén historie til at passe ind i alle sammenhænge? :what:
Det er et talent jeg har :-D Der ud over har LapuaM. ret :-)

(desuden tjener den til skræk og advarsel for undertegnede, dvs, så længe jeg husker på det laver jeg markant færre huller i mit eget skind :-D )
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 27. nov 2016, 15:19

PeptoBizmo skrev:Jeg siger mange tak for tråden!
Står selv og skal have ny pibe i nær fremtid, og har lige præcis Hatting i tankerne.
Havde du selv specificeret alle tiltag, eller kom han med forslag efter at have fået riflen i hænderne?
Jeg bad om at få en parkerizeret, 22" match pibe fra LW, som erstatning for dén fabrikspibe, der sad på min riffel. Jeg havde derefter en lang og nørdet snak med Anders, under hvilken han rådgav omkring pibeprofil og stigning på riflingen. Vi kom, i fællesskab, frem til, at dét der nok ville passe bedst til mit behov, var en #2400 LW pibe, med 1:9 stigning, da jeg gerne vil kunne stabilisere lange og tunge projektiler, herunder 240 grains SMK. Hver gang der kunne forbedres noget ved projektet, ringede vi sammen og diskuterede mulighederne igennem. Det var super at kunne sparre, på dén måde. Og jeg er (på trods af at jeg kun har haft riflen tilbage i 3 dage) meget glad for resultatet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Marius » 27. nov 2016, 16:04

Det er godt nok et nydeligt resultat, dejligt med billeder fra processen. Tillykke med den! :thumbup:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 27. nov 2016, 19:35

Marius skrev:Det er godt nok et nydeligt resultat, dejligt med billeder fra processen. Tillykke med den! :thumbup:
Jo tak. Med omhyggelig laddertest og lidt "break in", skal den nok blive farlig at hoppe ind foran. :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af LapuaMagnum » 27. nov 2016, 20:25

Tillyke med den :DancingBanana: :DancingBanana:

Jeg sad og tænke at det var 6,5`eren men det er selvfølgelig din 300WM. Den ligner jo næsten den anden du skød med. Med den rigtige ladning skal den nok komme til at skyde hul i hul, også på længere hold.

Glæder mig til at komme over og skyde, men glæder mig ikke hvis du ikke tager dæmper uden på, så går jeg altså :rolf:

Fed riffel!!

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af C-X » 27. nov 2016, 21:11

Spørger af ren uvidenhed og nysgerrighed; er en 22" pibe ikke lidt kort i .300 WM? Synes de plejer at være i 24-26".

Hvad vejer svinet, uden optik på?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Kleth » 27. nov 2016, 21:44

C-X skrev:Hvad vejer svinet, uden optik på?
Billede

Sorry :offtopic:
Senest rettet af Kleth 28. nov 2016, 08:30, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Agamemnon » 27. nov 2016, 21:59

C-X skrev:Spørger af ren uvidenhed og nysgerrighed; er en 22" pibe ikke lidt kort i .300 WM? Synes de plejer at være i 24-26".
Der er nogenlunde enighed om (de steder jeg har kigget), at 22" er "as low as you can go" uden at 300 WM bare bliver en dyr 308'er, med stor mundingsflamme. Ifølge QL får jeg en forbrændingsprocent på 96-99, og en E0 på omkring 5000J med N560 eller RS70, lidt afhængig af ladning og projektilvægt.
C-X skrev: Hvad vejer svinet, uden optik på?
Hvis du absolut vil vide det, så er vægten ca. 112 kg. Om morgenen, efter en tur på tønden.... Tror ikke at optikken gør den store forskel. :biggrin:

Riflen, derimod, vejer ca. 9½ kg. Uden de stærke briller.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af C-X » 27. nov 2016, 22:23

Fin vægt for en mand, heftig vægt for en riffel :biggrin:

Tak for oplysningen om pibelængde (lad os bare holde os til riflen).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Sæt pris på din bøssemager. Der er mere arbejde i det, end man lige går og tror.

Indlæg af Kleth » 28. nov 2016, 07:38

Nu ved jeg ikke hvor twisted "svinet" var før men lad os holde os til riflen, de 1:9 er vel netop fordi du gerne vil kunne skyde 240gr SMK?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar