Links med højre øje dominans?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Links med højre øje dominans?

Indlæg af Niller73 » 17. jan 2017, 07:34

Ohøj alle sammen.

Jeg er links skytte, men har højre øje dominans.
Det giver lidt udfordringer når jeg skyder med haglgeværet.
Det udmønter sig i at, jeg altid har haft bøvl med det flyvende. Dog ikke spids og bag duer på banen? Løbende vildt i skov el. på mark, har hellere ikke voldt de store problemer.

Det er først noget jeg er blevet rigtigt opmærksom på inden for de sidste 10 år. På den måde at forstå, at jeg kom til at tænke på om der kunne gøres noget for at afhjælpe det.

Er der nogen, der har forslag til tekniske hjælpemidler eller en fidus?

Venligst
Niller73
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Flugteren » 17. jan 2017, 07:45

Du kan bestille et custom skæfte, der er bøjet, så du kan skyde fra venstre skulder, men anvende dit højre øje. Det var en populær løsning for 100 år siden, og det fungerer fint i dag.

Kig på Forgotten Weapons på YouTube, han har noget med et eksemplar.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af High Standard » 17. jan 2017, 07:59

Hej
Jeg har samme problem bare omvendt og har måttet sande at nogen stor haglbøsse skytte bliver jeg aldrig. Min strategi er at lukke det dominerende øje dvs i mit tilfælde venstre øje og dermed tvinge højre til at se. Det er ikke optimalt, men bedre end ingenting :smile: :smile:
Med hensyn til cross over løsningen som Flugteren foreslå, så har jeg set sådanne skæfter hos Bøssemager Per Langvad og er ikke i tvivl om at det virker, men kønt er det sgu ikke, og jeg ville være ked af at ødelægge mine haglbøsser på den måde.

Hilsen

High Standard

CarstenHelmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 18. jan 2017, 10:35
Interesser: riffelskydning, havjagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af CarstenHelmer » 18. jan 2017, 10:39

Hej,
Der er forskellige løsninger. Jeg har selv dobbeltsyn, som ved fokus (sigte) kan give samme symptomer. En løsning er at sætte noget uklart tape over sit ene brilleglas (hvis man bruger briller), således man generer det øje man ikke ønsker skal styre og derved overføres magten til det andet. En anden løsning er også skydebriller, hvor der er indsat en kærv/høj styrke i det ene glas, som gør synet sløret for det ene øje. Man kan selvfølgelig også lukke øjet eller sætte en klap for, men det er generelt en dårlig ide, for hvis man begrænser lysindfaldet vil det andet øje begynde at overkompensere og man bliver hurtigere træt. Håber det kan bruges.

/helmer

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Niller73 » 18. jan 2017, 17:09

Tak for inputs og gode idéer. Jeg prøver mig frem, jeg tror en kombination af skydebrille og tape er det letteste at gå til.
Jeg giver det et "skud".
Tak.
Vh. Niller73
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af BackyardWarrior » 19. jan 2017, 00:22

Jeg har faktisk samme problem, eller dvs jeg er links skytte fordi jeg fandt ud af da jeg var knægt, at jeg holdte (luft)geværet på en sjov måde da jeg lukker mit hj øje naturligt. så prøvede at skyde med venstre i stedet og der var jeg meget mere træfsikker og kunne også bedre holde geværet stille dvs jeg rystede meget på den anden måde... Nu har jeg så fundet ud af at mit hj øje er det som jeg ser bedst med.
Jeg har ikk dyrket sporten i mange år, og kunne godt tænke mig at komme igang igen, nu står jeg så bare i det dilemma at jeg ved ikk om jeg ska investere i et gevær med links skæfte eller alm, også prøve at vænne mig til at skyde med højre... Jeg har investeret i et kikkert sigte og har ikk noget gevær endnu :rolf: og jeg tror det er lidt af et overkill ( Leapers 6-25x50 mildot oa). Min plan er at jeg vil købe et match gevær ( enten fjeder FWB 300s , SSP FWB 601 links eller Walther LGM-2) Nu bor jeg i byen så det er enten er min "baghave" meget stor eller ret begrænset... Mine hensigter er at skyde 10m-50M eller med lidt god vilje og "medvind" så 75m... Jeg var i HH igår for lige at kigge på FWB 300 combo og 300s de ved sq godt hvad de ska have for deres sager derinde ska det så lige siges! dog fandt jeg ud af hvis det sq gå helt galt så kunne jeg faktisk godt holde 300s som links selvom det var forbeholdt jer alm skytter hehe....

Jeg er næsten så ny herinde som man overhovedet kan være så det er måske heller ikk lige det rette "forum" at kommentere med sådan en længere roman, dog har jeg tænkt mig at lave et opslag om det selv, men nu hvor jeg alligevel er her er der så noget i kan råde og vejlede mig til? Mht kikkerten så ved jeg der ska modificeres lidt, men det har jeg nogenlunde styr på så det er mere med alt det andet?!

På forhånd tak

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Martensit » 19. jan 2017, 12:16

Jeg har præcis det samme problem, og selvom jeg ikke går på jagt, og sjældent har adgang til skydevåben, så er jeg kommet frem til, at jeg kan skyde med begge øjne åbne, når jeg har noget med rødpunktsigte, det kan være du kan forsøge at sætte et sådant oven på haglbøssen, selvom det nok ikke er så kønt :)

Slettet bruger

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Slettet bruger » 19. jan 2017, 16:34

Lær dig at skyde fra den anden side - det er det eneste rigtige i længden og langt nemmere end du umiddelbart tror.
Det forkrøblede skæfte er fortid - Anslag og rekyloptag vil aldrig blive optimal.
Rødpunkt KAN være en løsning - alt efter hvor "stærkt" og konstant dit krydsøje dominans er.

At skyde fra den anden skulder er en permanent løsning.

BackyardWarrior
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. jan 2017, 15:52
Interesser: Friluftsliv, Fjeder/SSP 4,5mm
Geografisk sted: Sjælland

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af BackyardWarrior » 22. jan 2017, 18:11

Slettet bruger skrev:Lær dig at skyde fra den anden side - det er det eneste rigtige i længden og langt nemmere end du umiddelbart tror.
Det forkrøblede skæfte er fortid - Anslag og rekyloptag vil aldrig blive optimal.
Rødpunkt KAN være en løsning - alt efter hvor "stærkt" og konstant dit krydsøje dominans er.

At skyde fra den anden skulder er en permanent løsning.
Jeg har lige erhvervet mig en HW 97 KT venter bare på at den kommer i næste uge uden om PestDanmark...
http://www.egun.de/market/item.php?id=6280438

Mht anslag så har det ikk nogen betydning for mig da jeg "bare" ska bruge det til at træne med og der tænkte jeg en 10m riffel ville være et godt sted at starte så det blir enten en FWB 300s eller Anschütz superair 2001/2002, som jeg evt lige kan gøre lidt ved skæftet/kolben.
Det ska være støjsvagt så jeg kan træne min træfsikkerhed enten i cykelkælderen eller oppe på loftet.

Planen er dog at jeg ska meldes ind i en klub i nær fremtid.

Jeg fandt ud af at det leapers sigte som jeg købte i sidste måned, var så billigt...
Det viste sig at Illuminationen ikk virkede på det, men er og var fiks på fingerene så fik det ordnet :inspect:

så sent som i går aftes/nat prøve jeg så at kigge i det og fandt ud af at jeg godt med lidt øvelse og træning,
kan kigge igennem det med begge øjne åbne uanset om det er hj eller venstre.

I min optik vil jeg ikk sige om der er noget som der er det eneste rigtige eller forkerte at gøre, men er i lidt af et dilemma,
når jeg stående holder geværet mere roligt som linkskytte og nærmest ryster som et espeløv når jeg ska holde det på den "rigtige" måde...

Det kan være jeg måske har misforstået tråden lidt, for jeg er normalt højrehåndet men skyder bedst med venstre når det er gevær/riffel så det må være mit venstre øje der er det dominerende der, men ser klarest med mit højre over ifølge synsprøver.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Caspian1911 » 22. jan 2017, 23:25

Niller73 skrev:Ohøj alle sammen.

Jeg er links skytte, men har højre øje dominans.
Det giver lidt udfordringer når jeg skyder med haglgeværet.
Det udmønter sig i at, jeg altid har haft bøvl med det flyvende. Dog ikke spids og bag duer på banen? Løbende vildt i skov el. på mark, har hellere ikke voldt de store problemer.

Det er først noget jeg er blevet rigtigt opmærksom på inden for de sidste 10 år. På den måde at forstå, at jeg kom til at tænke på om der kunne gøres noget for at afhjælpe det.

Er der nogen, der har forslag til tekniske hjælpemidler eller en fidus?

Venligst
Niller73
Lidt afhængig af, hvor kraftig dominansen er, så kan man træne sine øjne op til utrolig meget. Måske er det nemmere at træne øjet end at skifte skulder.

Jeg døjer selv med mit venstre øje efter en alvorlig øjenskade. I den forbindelse har jeg fået nogle simple øvelser af min fysioterapeut, som nemmest kan forklares med denne lille video:
https://youtu.be/GCp28KYQzrE

Luk mester-øjet og lad det dovne øje arbejde.

Fordelen ved at træne øjet i stedet for at skifte skulder er, at det er meget billigere at lave øjenøvelser, end at stå og banke løs på en flugtskydningsbane.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Lyhne » 23. jan 2017, 10:50

Har samme problem og bruger Easy Hit, med lidt træning kan jeg nu ramme med begge øjne åbne. Det koster ikke meget og et nem at montere http://www.easyhit.com/page3/page3.html
Sportsskytteklubben Mildot

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Niller73 » 24. jan 2017, 23:06

Tak for alle svar og inputs.

Jeg kommer ikke til at skifte skulder. Jeg har gået på jagt siden jeg var 16 og jeg er 43 i dag. Jeg har altid været links skytte når det gælder hagl og riffel. Skyder jeg med pistol og bue er jeg højre skytte. Sideduerne har altid været mit største problem, men jeg kan godt leve med at det aldrig bliver helt godt. Jeg er venstrehåndet, men har flest kræfter i højre (ingen dumme kommentarer, tak :blink: ) Kniv styres lige godt med begge hænder. Så det har altid været en rodebutik :smile:

Så jeg skrev primært fordi jeg er nysgerrig og ville vide hvad andre gjorde. Tak, for det.
Jeg køber mig et easyhit px1000 og prøver det -om ikke andet så bare for sjov.
http://www.easyhit.com/index.php
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Slettet bruger

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Slettet bruger » 25. jan 2017, 07:32

Niller73 skrev:Tak for alle svar og inputs.

Jeg kommer ikke til at skifte skulder. Jeg har gået på jagt siden jeg var 16 og jeg er 43 i dag. Jeg har altid været links skytte når det gælder hagl og riffel. Skyder jeg med pistol og bue er jeg højre skytte. Sideduerne har altid været mit største problem, men jeg kan godt leve med at det aldrig bliver helt godt. Jeg er venstrehåndet, men har flest kræfter i højre (ingen dumme kommentarer, tak :blink: ) Kniv styres lige godt med begge hænder. Så det har altid været en rodebutik :smile:

Så jeg skrev primært fordi jeg er nysgerrig og ville vide hvad andre gjorde. Tak, for det.
Jeg køber mig et easyhit px1000 og prøver det -om ikke andet så bare for sjov.
http://www.easyhit.com/index.php
Det lyder nu også som om der er noget andet galt
Ved egentlig krydsøje dominans er det netop spids og bagduer der er det største problem.

Niller73
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. feb 2010, 22:20
Interesser: Jagt, vildt og våben
Geografisk sted: Aarhus, syd på.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 17 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Niller73 » 25. jan 2017, 22:48

Der kan du se Claus, det har jeg aldrig vidst og netop bag og spids duer har jeg aldrig haft nogen problemer med. Det er sgu nok som med brumbassen, den ved heller ikke at den ikke kan flyve. Jeg er nok bare ambidekstral - eller det de kloge kalder ligehåndet og så lidt halvblind :biggrin:
"Barren for panik, angst og almindelig sund fornuft er for lav."

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Explorer » 28. jan 2017, 21:37

Det er helt sikkert fordi du ikke holder dine øjne 100% på duen at du oplever skiftende øje dominans, det bildte jeg også engang mig selv ind at jeg havde et problem med

Det er ikke dine øjne der skal fortælle din hjerne hvor din skyder er, det er dine hænder

https://www.youtube.com/watch?v=d6AbxjtphZY

https://www.youtube.com/watch?v=NY63HhphiWw

https://www.youtube.com/watch?v=zAHjvxPiYBU

https://www.youtube.com/watch?v=SqCNfnvxfEM

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Links med højre øje dominans?

Indlæg af Explorer » 30. jan 2017, 14:53

Her også en go video hvor Gil Ash fortæller lidt om hånd/øje koordination :-) https://www.youtube.com/watch?v=SRrXC_XwUQw

Besvar