Skydebrille test.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Skydebrille test.

Indlæg af Lycon » 4. sep 2004, 14:13

Hej,

Som opfølgning på en anden tråd om skydebriller poster jeg her de erfaringer jeg har gjort med de af Danmarks Jægerforbund gratis udleverede skydebriller.

Brillen er ikke designet af Oakley, lad mig slå det fast med det samme! :mrgreen:

Men den er overraskende stærk. Jeg placerede brillen på et "hoved" modelleret af 10 kilo blødt ler. Herefter skridtede jeg 15 meter af og ladedet min FX Cyclone med et 16 grains JSB blyhagl.

Det første skud affyrede jeg ved 170m/s og det lavede kun en blød bule i glasset. Anslaget slog dog brillestangen af, men den kunne efterfølgende sættes på igen.

Det andet og sidste skud blev affyret ved 200m/s og ved anslaget blev brillen splinteret i 5-6 stumper. Utroligt nok havde glasset fanget haglet og det gennembrød derfor ikke glasset. Det sider i en "lomme" som haglet har trukket ud af glasset, ligesom hvis man med en finger prikker en bule i cellofanen på fruens syltekrukke. :biggrin:
Brillen opfylder til fulde det man må kunne forvente af en brille konstrueret til anvendelse under skydning med haglgevær, og den er helt sikkert anvendelig til skydning med luftgevær også.

Det er en ekstrem test da brillen aldrig har været tiltænkt at kunne tage direkte træffere, men snarere opspringere og i værste fald skud fra meget lange afstande. Overordnet mener jeg at det er en fremragende brille, specielt prisen taget i betragtning <-: , og det at den yder meget fin beskyttelse fra siden og oppe fra er ligeledes et stort plus.


P.S. Brillen i baggrunden er for at illustrere hvordan den så ud inden testen.
Vedhæftede filer
Brille_Test[2].jpg
I den lille cirkel ses anslagsmærket fra det første skud ved 170m/s. I den store cirkel er det skud #2 ved 200m/s.
Brille_Test[2].jpg (9.24 KiB) Vist 5749 gange
Brille_Test[1].jpg
Her ses hvordan haglet er indkapslet i glasset (lexan?) ved skud #2.
Brille_Test[1].jpg (13.68 KiB) Vist 5750 gange
Senest rettet af Lycon 4. sep 2004, 15:42, rettet i alt 2 gange.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

MaltheK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 8. aug 2004, 17:29
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af MaltheK » 4. sep 2004, 14:22

God test, Lycon!

Hvor fås brillen, og hvad koster den?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14343
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. sep 2004, 19:46

MaltheK skrev:God test, Lycon!

Hvor fås brillen, og hvad koster den?
Hej Malthe,

Og tak. :mrgreen:
Brillerne blev i sin tid udleveret gratis i en kampagne foranstaltet af Danmarks Jægerforbund. Jeg har et par ekstra som jeg gerne sender til dig free of charge hvis du er interesseret.
Oplys eventuelt din adresse på PB, og jeg poster dem mandag. :)
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 4. sep 2004, 23:27

Hvis man kontakter Danmarks Jægerforbund kan man helt sikkert stadig få et par briller. Hvis ikke så send mig en PB og jeg skal se hvad jeg kan grave frem fra mine gemmer.

MaltheK
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 8. aug 2004, 17:29
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af MaltheK » 10. sep 2004, 13:06

gunnut skrev:Hvis man kontakter Danmarks Jægerforbund kan man helt sikkert stadig få et par briller. Hvis ikke så send mig en PB og jeg skal se hvad jeg kan grave frem fra mine gemmer.
Ellers tak for tilbuddet! Men Lycon har været så venlig at sende mig et eksemplar :;>-

MVH.M

Besvar