Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Langenge » 2. mar 2017, 22:24

Går og venter på tilladelsen til min Weatherby Vanguard i .223 rem.
Den er født med en 24" pibe og 1:9 twist, og jeg regner med at få lavet gevind og sat en Sonic 35 dæmper på.
Spørgsmålet er hvor meget (hvis noget) jeg skal få taget af piben, når jeg får lavet gevind.
Jeg har selvfølgelig googlet og hørt en masse og har selv erfaringer med andre kalibre og blabla, men hvad siger I her på forum?
Jeg har ikke ejet en .223 før, og er fristet til at mene, at den bør kortes ned til 20".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Ras.Killing » 3. mar 2017, 01:23

Min Remington m700 223 er kortet ned til 50cm løb, og den skyder upåklageligt. Så de 20" kan du roligt gøre.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Kleth » 3. mar 2017, 06:19

Hvad er formålet med nedkortningen?
Håndterbarhed i skoven?
Vægtreduktion?
Hvad har du tænkt dig at skyde med? Lette eller tunge projektiler? Til ræv & rådyr eller bare papir og dåser?

Min hustru har som bekendt en 24" pibe og hun bruger også en Sonic 35 og det er egenligt kun i tæt skov at det er irriterende med "flagstangen" over skulderen.

For mig er .223Rem' største force til jagt absolut hastigheden! Hvis hastigheden sænkes for meget, så sænkes effektiviteten af kaliberen til jagt.
Jeg ville ikke korte den ned, eller nøjes med at skære 5cm af - Men det er bare mig og jeg er som bekendt sær :giggle:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af FrederikF » 3. mar 2017, 07:15

Sær eller ej - er 100% enig med Kleth.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Flugteren » 3. mar 2017, 07:34

Grejluderen i mig siger helt ned til 12". En rigtig thumper.

Den fornuftige jæger siger omtrent 18-22", så får du et kortere løb, og lyddæmperen passer godt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Bofhenator » 3. mar 2017, 08:39

Jeg er endt på 22", det var en længde hvor jeg stadig kan lave ladninger der brænder rent og render hurtigt og tage lidt af vægten og længden med dæmper.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af P.K.Hansen » 3. mar 2017, 10:34

Min er 26". Overvejer at lave den om til 22", men da den er fluted har jeg lidt svært med det. Til rævejagt fra tårn, og bane er de 26" heller ikke et problem. Men let og håndterlig er den sgu ikke :biggrin:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Langenge » 3. mar 2017, 10:38

OK :-)
Jeg har ikke behov for noget ultrakort.
Mine håb/forventninger/krav til den, er at den skal bruges på jagt til alt op til rådyr, og på afstande mellem 50 og 150 meter. Der kommer en 3-9x40 eller en 2-8x32 kikkert på. Den skal gerne kunne skyde med kugler op til 70 grains.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Boryx » 3. mar 2017, 11:20

Langenge skrev:OK :-)
Jeg har ikke behov for noget ultrakort.
Mine håb/forventninger/krav til den, er at den skal bruges på jagt til alt op til rådyr, og på afstande mellem 50 og 150 meter. Der kommer en 3-9x40 eller en 2-8x32 kikkert på. Den skal gerne kunne skyde med kugler op til 70 grains.
Og netop derfor har du heller ikke brug for en lang pibe. På afstande ud til 150 meter er en kort 16" eller 18" pibe rigeligt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Ras.Killing » 3. mar 2017, 14:38

Altså jeg har været på vingsteds 300m bane med min flere gange.
Ras.Killing skrev:Min Remington m700 223 er kortet ned til 50cm løb...
Og der laver jeg fint små samlede skudgrupper.

Så som sagt... jeg ville ikke være betænkelig ved at korte en jagtriffel ned til 20'', så længe du ikke regner med at skulle skyde over 500m...Og hvor mange gør lige det?

Jeg kortede min ned af praktiske årsager. Lille nem og handy riffel til pürsch, nem at komme op og ned at stiger og tårne med... og dem har vi en del af i Sverige :biggrin:

M95'eren har f.eks. også ''kun'' 20'' tommer løb :twisted: selvom den selvfølgelig ikke er helt lig en jagtriffel.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Langenge » 3. mar 2017, 19:18

Der er vist stor uenighed.
Men jeg er okay dækket ind med skydere på kort hold og roden rundt i buskads og skov. Ligeledes er jeg godt dækket ind med skydere på større vildt og længere afstande.
Men måske man bare skal gå efter den med, at man kan altid korte mere af, men det er svært at sætte mere på :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Raptor357 » 3. mar 2017, 20:24

min .223R riffel er 55cm og den ville jeg korte til 45cm hvis den skulle være kortere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af FrederikF » 3. mar 2017, 20:31

Min mening.
Det er træls, hvis man korter så langt ned at man kun kan skyde hjemmerul med det hurtigste krudt (hvis man ikke gider uforbrændt krudt og ustabile hastigheder).
Det er træls ikke at kunne levere mellem 800-1000 joule på råvildt på den afstand man har tænkt sig at skyde på.
IMHO.
I ØVRIGT, hvis man skyder ./222/223 så skal der ikke meget spindelvæv i ørene for at holde tinnitusen på porten.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Langenge » 3. mar 2017, 21:19

1. Jeg har tænkt mig KUN at skyde hjemmerul. Jeg skyder ikke andet i mine rifler (og til dels også mine haglbøsser) måske med få undtagelser i mine salonrifler.
2. Jeg vil absolut ikke lade en evt. afkortning gå væsentligt ud over hastigheden.
3. jeg kommer næppe over 150 meter med denne riffel, men jeg vil gerne kunne skyde præcist med kugler op til 70 grains.
4. lange og kraftige skydere har jeg.
5. Korte skydere har jeg.
6. jeg tænkte bare, at med yderligere 12 centimeter til en dæmper, så blev sådan en 24" meget lang.
7. Men måske gør det ikke noget.
8. Måske er det lidt spild med en lyddæmper på sådan en størrelse. Min bøjlerspænder i 357 magnum skyder jeg fint med uden høreværn og lyddæmper.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af C-X » 3. mar 2017, 21:39

20" og en lyddæmper er et fint kompromis.

Har en .223 med 16,5" pibe og kort skæfte (~90 cm totalt) og den knalder altså en del ved mundingen. Ja, den skal da have en dæmper, på sigt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Kleth » 3. mar 2017, 22:00

En af mine begrundelser for ikke at korte så meget af piben er hvis; jeg tror nu snarere når, der kommer et blyforbud, så er der brug for en højere anslagshastighed for at få de blyfri projektiler til at fragmentere eller ekspandere - Der er selvfølgeligt forskel på Barnes T/TSX og LOS også prismæssigt og noget af hastigheden kommer fra den lavere friktion der er mellem riffelgangen og det blyfrie projektil.

En anden af mine begrundelser er at jeg døjer noget med min .308w som har en kort pibe. Der er chock-drabseffekten i flere tilfælde udeblevet, selv med et godt skud lidt højt bag bladet og dyrene har så løbet op til 50m. Det har jeg sjældnere oplevet når jeg har skudt gennem 55-60cm pibe, selv ved mindre optimale skud.
Jeg er da også i overvejelsen om at få en 22" S&L 1:10 pibe på, hvis den gamle pibe er ved at være udtjent.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor meget skal jeg save af en Vanguard .223?

Indlæg af Ras.Killing » 4. mar 2017, 09:32

Jeg laver fint gennemskud med min, og chokeffekten er der også stadig afhængig af skud placering.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar