17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af Sunscale » 11. maj 2017, 23:52

Når vi snakker .17 HMR V-max eller Gamepoint (Begge CCI) Hvilken er så den mest effektive til jagt/regulering?

Hastighed, anslagsenergi og kuglebane er jo næsten ens, kuglevægten er dog højere på Gamepoint (20 grains) hvorimod V-max kun vejer 17 grains. De er begge godkendt til "Gruppe 3" vildt, hvor kravet til anslagsenergi på 100 meter er 175 joule.

Rent teoretisk er V-max den optimale patron, da den har en fladere kuglebane samt større hastighed og mere(2 joule) anslagsenergi på 100 meter. Men betyder det, at V-max er bedre til at nedlægge vildt ?
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af Radis » 12. maj 2017, 00:07

V-max er skabt til at ekspandere voldsomt ved træf med dens mål. Projektilet pulveriseres fuldstændigt.
Så den er særdeles god til krager og andet skadedyr man normalt ikke ønsker at skulle spise.

Gamepoint skal nærmere samlignes med en "blødnæset" jagtpatron. Den ekspanderer knap så voldsomt, men stadig en del. Det ville sige at den trænger dybere ind i målet, hvilket f.eks. kunne være en fordel hvis du ønsker at skyde en ræv.

Når det er sagt, så er forskellen ikke større, end at du bør vælge den type som går bedst i din riffel :thumbup:

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af JS.Petersen » 12. maj 2017, 07:20

Jeg bruger Gamepoint da den går godt i min CZ 455, af praktisk erfaring har jeg dog kun nedlagt hare med den ud til 115 meter og det gør den godt.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Tikka B93
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 15. feb 2009, 09:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 34 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af Tikka B93 » 12. maj 2017, 08:15

Mine erfaringer er 2 ræve skudt i rent sideskud på henholdsvis 52meter og 68 meter det var med gamepoint begge skudt på bladet lille skud reaktion og flugtafstand på 30 og 20 meter den ene forendte ud af syne bag et hegn den anden løb de 20 meter og gik en omgang om sig selv inden den døde skal man bruge skindet er det super og det er da muligt at 17 kommer med igen men jeg må indrømme at det har været 6,5x55 der har været brugt siden og med den bliver de på stedet og det er på et noget større erfaringsgrundlag :thumbup:

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 237
Tilmeldt: 14. feb 2015, 18:21
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 36 times
Been thanked: 34 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af Sunscale » 12. maj 2017, 12:17

Hvordan oplever i forskellen på kugle bane fra V-max til Gamepoint rent praktisk? Er det noget der har betydning for kompensering ?

Rent teoretisk er der jo forskel på kuglebanen, men forskellen synes at være så lille, at det i praksis bliver sløret af skytte fejl.

Selvfølgelig skal jeg ud og danne mig erfaringer omkring denne patron, men jeg er lidt i tvivl, om jeg bare skal skifte til Gamepoint som primær patron, de koster jo det samme.
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af Radis » 12. maj 2017, 13:13

Sunscale skrev:Hvordan oplever i forskellen på kugle bane fra V-max til Gamepoint rent praktisk? Er det noget der har betydning for kompensering ?

Rent teoretisk er der jo forskel på kuglebanen, men forskellen synes at være så lille, at det i praksis bliver sløret af skytte fejl.

Selvfølgelig skal jeg ud og danne mig erfaringer omkring denne patron, men jeg er lidt i tvivl, om jeg bare skal skifte til Gamepoint som primær patron, de koster jo det samme.
Min riffel er skudt ind på 100m m/v-max. Gamepoint'en skyder ca. 5cm lavere og knap 10cm til venstre.

Så du bliver nød til at teste det af i din egen riffel.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: 17 HMR: CCI V-max vs Gamepoint, effekt på dyr?

Indlæg af 100Radsbar » 14. maj 2017, 17:56

Har ikke selv skudt noget dyr med min .17HMR.

Har skudt den ind med Hornady V-max 17 grains, og CCI Gamepoint 20 grains.

I min Savage 93R skyder de stort set ens, så jeg skal ikke stille på kikkerten når jeg skifter ammunition.
Jeg er ved at få en lyddæmper på, så er spændt på at se om den ændrer på det.

Men som andre har skrevet, så er V-MAX nok mest til skadedyrs bekæmpelse, og Gamepoint til spisbart vildt.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Besvar