Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af KenP » 5. jul 2017, 18:27

Jeg har sådanne en i mit skab (kun tændt om vinteren ) https://www.bauhaus.dk/frostvagt.html

Men heleåret har jeg en goldenrod kørende derinde.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 18:31

Raptor357 skrev: VCI emitter er ganske rigtigt kemi, og jeg aner ikke hvad det faktisk er. men man har brugt det i rigtig mange år på verdensplan. men man roder kun med produktet engang om året, man er ikke i direkte kontakt med det når man er i skabet og skabet er jo rimeligt tæt ellers.
Jo, men hvis fugtig luft kan komme ind kan dampene nok også komme ud. :smile:
Men man hvis man f.eks. har pistoler i deres plastik-kufferter kunne man måske bare have en VCI eller lignende i hver?

De der 15 kroner om måneden for el er selvfølgeligt ikke uoverkommelige, jeg har bare ikke lyst til at skulle i gang med boremaskinen for at kunne trække ledninger.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 18:32

KenP skrev:Jeg har sådanne en i mit skab (kun tændt om vinteren ) https://www.bauhaus.dk/frostvagt.html

Men heleåret har jeg en goldenrod kørende derinde.
Hvor har du købt goldenrod henne?

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af KenP » 5. jul 2017, 18:46

ReneKJ skrev:
KenP skrev:Jeg har sådanne en i mit skab (kun tændt om vinteren ) https://www.bauhaus.dk/frostvagt.html

Men heleåret har jeg en goldenrod kørende derinde.
Hvor har du købt goldenrod henne?
Herfra http://www.ebay.com/itm/220-volt-12-inc ... Sw~e5ZOdse

Husk at være obs på den skal kunne tåle 220v (samt chancen for lidt gebyr til post og skat)

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 19:56

KenP skrev:
ReneKJ skrev:
KenP skrev:Jeg har sådanne en i mit skab (kun tændt om vinteren ) https://www.bauhaus.dk/frostvagt.html

Men heleåret har jeg en goldenrod kørende derinde.
Hvor har du købt goldenrod henne?
Herfra http://www.ebay.com/itm/220-volt-12-inc ... Sw~e5ZOdse

Husk at være obs på den skal kunne tåle 220v (samt chancen for lidt gebyr til post og skat)
Det er vist en Lockdown, ligesom den der tidligere er blevet linket til i UK.
Den er sikkert også fin nok, det var bare hvis der var en mulighed for at få fat i den originale :smile:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Raptor357 » 5. jul 2017, 22:44

Et varmelegme er et varmelegme, uanset afabrikat.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af ReneKJ » 5. jul 2017, 23:00

Raptor357 skrev:Et varmelegme er et varmelegme, uanset afabrikat.
Mjah. Et varmelegeme der ikke er lavet ordenligt er en brandrisiko.
Golden Rod er meget velrenommeret kan jeg se, så det er nok et af de tilfælde hvor jeg ville fortrække mærkevarer frem for no-name.
Lockdown skal jeg lige have researched lidt mere, men den får en ok vurdering her:

http://www.shootingandsafety.com/best-g ... difier_Rod

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af FrederikF » 6. jul 2017, 08:28

En almindelig 15w glødepære er et udmærket varmelegeme til en yderst overkommelig pris. Risikoen for at den udvikler brand er til at overse.
Mvh Frederik

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Outlan » 4. aug 2017, 13:49

Hej,

Vil lige dele min erfaring med jer.

Har et Nor-Lyx skab til 5 gevær placeret godt sted med minimal synlighed. Dog har fugt været en udfordring, ca. 65%, da det er lidt svære at skabe en optimal udluftning der hvor skabet står nu :shock:

Jeg har derfor indbygget et hygrometer (fra Amazon) i en af listerne, jeg har etableret omkring våbenskabet, for at følge med I fugt nivauet i skabet løbende. Det fede ved denne løsning er at jeg altid kan se fugt-nivauet uden at åbne skabet. Derudover, har jeg eksparameteret med et par forskellige produkter som I også nævner her i tråden og jeg kan medele at det mest skånsomme og effektive er PINGI affugter på de 300 g (T-hansen har dem - hvor de er markedsført til biler). Hurtigt efter placeringen af affugteren fik jeg nivauet ned til 55% som er tilfredsstillende men jeg havde håbet på at lande et sted under de 50%. For at imødekomme det krav har jeg kommet tætningslister omkring døren. Dette har betydet at fugt-nivauet lige nu, og har været det over flere uger, ligger stablit på omkring 47-50%. Har endnu ikke oplevet at den har været over de 50%.

Det kan godt være at hele projektet er lidt over-kill da man ved fornuftig og regelmæssig behandling af sit våben kan være bekymringsfri hvad angår fugt og rust, MEN lidt ekstra beskyttelse/gear er altid fedt.

Held og lykke med det.

/ED

Outlan
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25. nov 2015, 09:50
Interesser: Natur og jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Outlan » 4. aug 2017, 13:53

Hej,

Vil lige dele min erfaring med jer.

Har et Nor-Lyx skab til 5 gevær placeret godt sted med minimal synlighed. Dog har fugt været en udfordring, ca. 65%, da det er lidt svære at skabe en optimal udluftning der hvor skabet står nu :shock:

Jeg har derfor indbygget et hygrometer (fra Amazon) i en af listerne, jeg har etableret omkring våbenskabet, for at følge med I fugt nivauet i skabet løbende. Det fede ved denne løsning er at jeg altid kan se fugt-nivauet uden at åbne skabet. Derudover, har jeg eksparameteret med et par forskellige produkter som I også nævner her i tråden og jeg kan medele at det mest skånsomme og effektive er PINGI affugter på de 300 g (T-hansen har dem - hvor de er markedsført til biler). Hurtigt efter placeringen af affugteren fik jeg nivauet ned til 55% som er tilfredsstillende men jeg havde håbet på at lande et sted under de 50%. For at imødekomme det krav har jeg kommet tætningslister omkring døren. Dette har betydet at fugt-nivauet lige nu, og har været det over flere uger, ligger stablit på omkring 47-50%. Har endnu ikke oplevet at den har været over de 50%.

Billede

Det kan godt være at hele projektet er lidt over-kill da man ved fornuftig og regelmæssig behandling af sit våben kan være bekymringsfri hvad angår fugt og rust, MEN lidt ekstra beskyttelse/gear er altid fedt.

Held og lykke med det.

/ED

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af C-X » 4. aug 2017, 15:20

Imcses skrev:
ReneKJ skrev:
Refraktorius skrev:Man skal dog også være opmærksom på, at "elvarme" er den dyreste måde at varme ting op på.

12 Watt som kører 24-7/365, Forbruger 105 kWh.
Så man kommer til at betale 200-250.- om året.

En lille udgift sammenlignet med våbnenes værdi, men stadig en udgift.
Ja, det er jo også en slags penge.
På den anden side så er besøg hos våbensmeden heller ikke gratis, og man har alligevel givet hvad der svaret til 20+ års elforbrug for selve skabet.

Måske kunne det give mening med et tænd/sluk ur?
Med hygrometer på tænd/sluk ur. Har set noget hvor hygrometer har alarm til de og kan starte varmer. Men de er dyre 1200 ca. Nogen der har set billigere
Måleudstyr, med mulighed for indkobling, og div. timere har også et forbrug. Ofte er det billigere at spare dem væk!

Man kan købe meget små 230 V varmeplader, til terraier, som man klæbes op inde i skabet. Forsynet med en finsikring og en udligningsforbindelse til skabet, så burde der ikke kunne opstå problemer af nogen art. 5 Watt kan gøre meget.

Jeg brugte tidligere en anti-dug pose fra Harald Nyborg i mit skab, da det stod på en anden adresse, med megen fugt. Posen har en indikation for fugtindhold, i form af en plet der skifter fra blå til lyserød. Herefter en tur i mikrobølgeovn og genbrug.

I dag er mit skab stablet ind i et modificeret klædeskab, der virker som yderligere isolering, men her er heller ikke de samme fugtproblemer, trods den meget våde sommer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Centurion » 5. aug 2017, 11:27

Vi er kommet lidt væk fra trådstarters problem, selv om indlæggene er interessante nok.
Prøv lige at læse hans indlæg igen.
Rustangrebet i hans skab skyldes tydeligvis beklædningen på bøjlen øverst i skabet, eller den lim der er anvendt, og jeg tror ikke problemet forsvinder før han får lavet om på bøjlens beklædning.
"In case of panic: don't panic"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Rulab » 5. aug 2017, 11:33

Centurion skrev:Vi er kommet lidt væk fra trådstarters problem, selv om indlæggene er interessante nok.
Prøv lige at læse hans indlæg igen.
Rustangrebet i hans skab skyldes tydeligvis beklædningen på bøjlen øverst i skabet, eller den lim der er anvendt, og jeg tror ikke problemet forsvinder før han får lavet om på bøjlens beklædning.
Der er en meget simpel løsning på det problem - Stil våbenene med mundingen nedad i skabet.
Udover at man undgår metal-skum kontakt, vil evt. overskydende olie ikke løbe ned i træet og typisk udnyttes pladsen også bedre i våbenskabet.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Centurion » 5. aug 2017, 11:39

Simon-MS skrev:
Centurion skrev:Vi er kommet lidt væk fra trådstarters problem, selv om indlæggene er interessante nok.
Prøv lige at læse hans indlæg igen.
Rustangrebet i hans skab skyldes tydeligvis beklædningen på bøjlen øverst i skabet, eller den lim der er anvendt, og jeg tror ikke problemet forsvinder før han får lavet om på bøjlens beklædning.
Der er en meget simpel løsning på det problem - Stil våbenene med mundingen nedad i skabet.
Udover at man undgår metal-skum kontakt, vil evt. overskydende olie ikke løbe ned i træet og typisk udnyttes pladsen også bedre i våbenskabet.
:thumbup: Det har du da ret i, og sådan gør jeg også selv.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Oscar123 » 5. aug 2017, 11:49

Jeg kan se at stort set alle her peger på en teknisk løsning men for mig at se kan den rigtige løsningen være en anden. Hvis våbnet har haft en lavere temperatur end omgivelserne da det blev sat ind i skabet ville der kunne have dannet sig kondens på overfladen - og grundet ”tæppematerialet” er denne fugt blevet fastholdt på anlægsstedet. Den simple løsning på det problem er lade våbnet ligge i rummet et stykke tid så det får samme temperatur som omgivelserne inden det sættes ind i skabet – og i øvrigt sørge for at overfladerne altid er dækket at en tynd oliefilm.

Hvad angår den allerede opståede rust er der ikke så meget at gøre. Personligt ville jeg affinde mig med det – og sørge for at der altid var en oliehinde på området når jeg satte det i skabe

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af C-X » 5. aug 2017, 12:33

I forlængelse af Oscars svar, så er en let overtørring med en olieklud altid en god ide. Fedtede fingre har en ætsende effekt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af RandX » 31. dec 2022, 15:22

Vetten skrev:
4. jul 2017, 22:52
Mit står i knæktens soveværelse dog ikke mod en ydermur.

Bruger denne her og har ikke haft problemer

http://huntershouse.dk/kat163-Tilbehør/ ... -VP90.html
Ved du om VP90 også virker på våben i våbensokker?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Rust på våben: Hvorfor sker det? Hvordan kan det undgås?

Indlæg af Raptor357 » 31. dec 2022, 21:51

RandX skrev:
31. dec 2022, 15:22
Vetten skrev:
4. jul 2017, 22:52
Mit står i knæktens soveværelse dog ikke mod en ydermur.

Bruger denne her og har ikke haft problemer

http://huntershouse.dk/kat163-Tilbehør/ ... -VP90.html
Ved du om VP90 også virker på våben i våbensokker?
Det er blot en vci emitter. Det har jeg brugt de sidste +10år
Helst præcist disse
https://www.brownells.co.uk/DAUBRITE-10 ... CI-EMITTER
Jeg burde nok skifte oftere end jeg gør, men 3-5 år tror jeg de holder for mig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar