Man kan godt dræbe en lyddæmper

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af C-X » 20. jul 2017, 14:19

Lidt hovedløst at sammenligne stål og aluminium i den sammenhæng.

Producenten af Sonic fraråder brug af mirage cover til sine dæmpere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af HappyNanoq » 20. jul 2017, 14:55

Flugteren skrev: @HappyNanoq kan nok komme mere ind på, hvad Reflex dæmperne (og MAE) kan tåle specifikt.
Ja, ståldæmpere holder i hvert fald på en anderledes måde, og tåler i større grad brug af supressor-cover/mirage-cover.
Nu er det dog et stykke tid siden jeg har rodet med MAE - og hjemkøb af dæmpere i det hele taget, da jeg fik taget en del hjem sidst som har dækket behovet i et par år nu :) samt venner/families behov er dækket, og det var primært deres (og mit eget) som jeg søgte at sørge for.
Så jeg har i praksis ikke gjort noget for at sælge dæmpere de seneste par år og jeg er da også hoppet fra som Retailer. :) Men kan ske det kommer igen. Det kommer an på interessen.



Er ikke HEEEEEELT stiv i hvad BR Reflex gør for fullauto-lyddæmpere, men ved at når man bestiller en dæmper til et fullauto-våben som BR Reflex, så er det en parameter man tager i betragtning ved bestilling - og jeg mener at hullet/lysningen i dæmperen så bliver lavet ca 1-1.5mm større end den ellers ville have været til den kaliber.
Det er for at bort-ventilere gasserne fra lyddæmperen noget hurtigere så trykket i dæmperen hurtigere falder, så man får bedre dæmpning ved skudserier - men man ofrer dermed en smule af dæmpningen for at opnå dette.
Lyddæmpere der har et lille volumen og er lavet på meget små tollerancer kan ligesom blive "fyldt" med gas. Hvis de ikke kan komme af med gassen hurtigt nok, så mister man i højere grad lyddæmpningen. (kan jeg forstå).

BR Reflex laver i stor stil lyddæmpere til semi/full-auto våben og de laver det i en god stålkvalitet, samt velovervejede dele som udvider sig ens.
Men der er en masse oplysninger som man lige giver på forhånd, omkring våbnet, (løbslængde, kaliber, løbstykkelse, boltaction/semi/full-auto m.v.) for at de kan anbefale den bedst mulige dæmper til formålet eller tilpasse den valgte dæmpertype, så den kan holde.


MAE er 304-Rustfast stål som også tåler høje temperaturer - dog skal man så nok vælge en af de nyere versioner uden fiberbøsning til semi/fullauto, alternativt mener jeg der findes en metalbøsning i stedet.
Det samme er vist gældende for BR Reflex, her ved jeg så ikke lige hvilke materialer de støttebøsninger er lavet af. Muligvis messing eller bronce, mener ikke de er lavet i rustfast som dæmperne.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af JyskJæger » 20. jul 2017, 15:25

Flugteren skrev:
JyskJæger skrev::rock:
Thors24 skrev:
Til gengæld er lidt modstand overfor varme en god ting.

I en varm skydebiograf uden særlig megen cirkulation i luften kan en lyddæmper hurtigt nå høje temperaturer, især hvis man bruger mirage cover.

Trykker man 75 skud med dæmper og mirage cover i en skydebiograf, så kan den hurtigt blive VARM.

BR Reflex og ASE Utra skulle kunne tåle at blive voldstraffet, uden at tage skade. Jeg tror også, at Hausken og A-TEC dæmperne kan tåle en hel del, men jeg tror ikke, de er full auto rated.

@HappyNanoq kan nok komme mere ind på, hvad Reflex dæmperne (og MAE) kan tåle specifikt.
Det skulle ikke undre mig at der står med småt i de medfølgende papirer at man ikke må skyde mere end 1 skud i minuttet.
Det står lige efter afsnittet, der fortæller at man ikke må vaske den i opvaskemaskinen, tørre den i mikrobølgeovnen eller bore huller i den og bruge den som blokfløjte, inden man tager den med på jagt igen.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af CQB » 20. jul 2017, 15:32

Havde man bare råd og mulighed får at købe en surefire titan dæmper den kan holde til varmen , jeg blev undervist af en jægersoldat der havde sådan en for nogen år siden , den dæmper så godt man skyde uden høreværn

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af Flugteren » 20. jul 2017, 15:56

CQB skrev:Havde man bare råd og mulighed får at købe en surefire titan dæmper den kan holde til varmen , jeg blev undervist af en jægersoldat der havde sådan en for nogen år siden , den dæmper så godt man skyde uden høreværn
Du kan godt få dæmpere herhjemme, der kan gøre det samme - dæmpningsmæssigt - som den Surefire. MegaHertz-modellerne fra A-TEC, Hausken Xtrm Whisper, Vallrud VMAC-V24 og Stalon Whisper kan vist også godt.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 609 times
Been thanked: 165 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af Thors24 » 20. jul 2017, 16:46

JyskJæger skrev::rock:
Thors24 skrev:
C-X skrev:For en jagt dæmper, så er det vel også udmærket.
Nej, der tager du fejl. På jagt har vi jo netop brug for at afgive en VoldsomtMasseSkudMegetHurtigtEfterHinanden agtigt.
Det er vist kun i Guds eget land man går på jagt på den måde :biggrin:
Jeg har ellers fået det indtryk, i en anden tråd her på dette forum, at der var et stort behov for HalvhurtigeMangeSkudsVåben til jagt. :???: og så er en dæmper der kan klare mosten vel også interessant.

sarkasme :getout:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af 458hunter » 20. jul 2017, 17:17

Flugteren skrev:
JyskJæger skrev::rock:
Thors24 skrev:
C-X skrev:For en jagt dæmper, så er det vel også udmærket.
Nej, der tager du fejl. På jagt har vi jo netop brug for at afgive en VoldsomtMasseSkudMegetHurtigtEfterHinanden agtigt.
Det er vist kun i Guds eget land man går på jagt på den måde :biggrin:
Til gengæld er lidt modstand overfor varme en god ting.

I en varm skydebiograf uden særlig megen cirkulation i luften kan en lyddæmper hurtigt nå høje temperaturer, især hvis man bruger mirage cover.

Trykker man 75 skud med dæmper og mirage cover i en skydebiograf, så kan den hurtigt blive VARM.

BR Reflex og ASE Utra skulle kunne tåle at blive voldstraffet, uden at tage skade. Jeg tror også, at Hausken og A-TEC dæmperne kan tåle en hel del, men jeg tror ikke, de er full auto rated.

@HappyNanoq kan nok komme mere ind på, hvad Reflex dæmperne (og MAE) kan tåle specifikt.
Skyder man 75 skud med dæmper og miragecover i en biograf indenfor kort tid, vil jeg påstå at det ikke kun er dæmperen der tager skade. Din pibe har heller ikke godt af en sådan opvarmning, hvis den skal bruges til nogen former for præcision skydning efterfølgende.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af CQB » 20. jul 2017, 18:07

Flugteren skrev:
CQB skrev:Havde man bare råd og mulighed får at købe en surefire titan dæmper den kan holde til varmen , jeg blev undervist af en jægersoldat der havde sådan en for nogen år siden , den dæmper så godt man skyde uden høreværn
Du kan godt få dæmpere herhjemme, der kan gøre det samme - dæmpningsmæssigt - som den Surefire. MegaHertz-modellerne fra A-TEC, Hausken Xtrm Whisper, Vallrud VMAC-V24 og Stalon Whisper kan vist også godt.
Ok jeg var lidt skuffet over at mine to ASE utra og min sonic og sai ikke dæmper nok til at jeg kan droppe høreværnet

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 820
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af 7TCU » 20. jul 2017, 19:11

Synes vi er kommet over i en tråd " min far kan pisse længere end din"
At brage 700+ skud af i en køre og ikke forvente at noget går i stykker er direkte åndssvagt.
Vores normale dæmpere som vi dødelige kan købe HAR aldrig været tænkt anvendt i en direkte dum "DRENGE" video "jeg gør det fordi jeg kan ting"
Om det er stål eller alu er fuldstændig ligegyldigt, hvem brager mere end +10 skud af på en jagt ?? Og hvis man er på skydebanen og tror at en dæmper kan bringe lyden ned under 90 db så man ikke behøver høreværn, så er man mere til H.C. Andersen og Grimm.

Just my 10 cents :smile:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af Flugteren » 20. jul 2017, 19:39

7TCU skrev:Synes vi er kommet over i en tråd " min far kan pisse længere end din"
At brage 700+ skud af i en køre og ikke forvente at noget går i stykker er direkte åndssvagt.
Vores normale dæmpere som vi dødelige kan købe HAR aldrig været tænkt anvendt i en direkte dum "DRENGE" video "jeg gør det fordi jeg kan ting"
Om det er stål eller alu er fuldstændig ligegyldigt, hvem brager mere end +10 skud af på en jagt ?? Og hvis man er på skydebanen og tror at en dæmper kan bringe lyden ned under 90 db så man ikke behøver høreværn, så er man mere til H.C. Andersen og Grimm.

Just my 10 cents :smile:
Jægere i Danmark kan da nemt købe dæmpere, der koster ligeså meget som en fabriksny Tikka.

Hausken Whisper Xtrm i den længste udgave - omkring 50 cm - bør kunne få tingene ned i tåleligt niveau. Min A-TEC kan noget af det samme. Den første koster omkring 9500 dask, så lige omkring en Tikka, og den anden ligger på 5k fladt.

Jeg siger ikke, at man ikke skal bruge høreværn, for det BØR man. Man kan ikke fjerne tinitus igen. Men det kan altså lade sig gøre at lave en gruppe med en stor lyddæmper, uden at få decideret ondt i øret.

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 98 times
Been thanked: 119 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af DB89 » 20. jul 2017, 20:27

En riffel ligger vist på omkring 155dB. Selv den største af den Hausken model du nævner ligger på ca 40dB. Så er vi stadigvæk oppe i det usunde område.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af 458hunter » 20. jul 2017, 20:45

Impulsstøj skal man helst under 130-140db hvilket mange dæmpere klarer. Så det er fint til alm jagt.

På skydebanen er støjen vedvarende og der er det nogle helt andre niveauer hvis skader skal undgåes. 80-90db mener jeg. Og det klarer ingen dæmper så vidt jeg ved.

JyskJæger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 96
Tilmeldt: 18. apr 2017, 11:53
Interesser: Fuglejagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af JyskJæger » 20. jul 2017, 20:54

Thors24 skrev:
JyskJæger skrev::rock:
Thors24 skrev:
C-X skrev:For en jagt dæmper, så er det vel også udmærket.
Nej, der tager du fejl. På jagt har vi jo netop brug for at afgive en VoldsomtMasseSkudMegetHurtigtEfterHinanden agtigt.
Det er vist kun i Guds eget land man går på jagt på den måde :biggrin:
Jeg har ellers fået det indtryk, i en anden tråd her på dette forum, at der var et stort behov for HalvhurtigeMangeSkudsVåben til jagt. :???: og så er en dæmper der kan klare mosten vel også interessant.

sarkasme :getout:
Hvis man er en dygtig jæger skal man vel kun bruge ét skud til alt andet end haglgevær :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af C-X » 20. jul 2017, 21:35

JyskJæger skrev:Hvis man er en dygtig jæger skal man vel kun bruge ét skud til alt andet end haglgevær :giggle:
Så er de haglgeværer da ret sejlivede, siden de skal skydes med mere end ét skud... :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af Langenge » 20. jul 2017, 21:42

C-X skrev:....
Så er de haglgeværer da ret sejlivede, siden de skal skydes med mere end ét skud... :blink:
Du har ikke set mine russiske Bajkal og Toz haglgeværer :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af Raptor357 » 20. jul 2017, 22:36

Flugteren skrev:
7TCU skrev:Synes vi er kommet over i en tråd " min far kan pisse længere end din"
At brage 700+ skud af i en køre og ikke forvente at noget går i stykker er direkte åndssvagt.
Vores normale dæmpere som vi dødelige kan købe HAR aldrig været tænkt anvendt i en direkte dum "DRENGE" video "jeg gør det fordi jeg kan ting"
Om det er stål eller alu er fuldstændig ligegyldigt, hvem brager mere end +10 skud af på en jagt ?? Og hvis man er på skydebanen og tror at en dæmper kan bringe lyden ned under 90 db så man ikke behøver høreværn, så er man mere til H.C. Andersen og Grimm.

Just my 10 cents :smile:
Jægere i Danmark kan da nemt købe dæmpere, der koster ligeså meget som en fabriksny Tikka.

Hausken Whisper Xtrm i den længste udgave - omkring 50 cm - bør kunne få tingene ned i tåleligt niveau. Min A-TEC kan noget af det samme. Den første koster omkring 9500 dask, så lige omkring en Tikka, og den anden ligger på 5k fladt.

Jeg siger ikke, at man ikke skal bruge høreværn, for det BØR man. Man kan ikke fjerne tinitus igen. Men det kan altså lade sig gøre at lave en gruppe med en stor lyddæmper, uden at få decideret ondt i øret.
Projektilet og hastigheden har også meget at sige. Bare lyden fra en supersonisk lapua mega kan give tinitus. At der skydes over hovedet på en larmer enormt meget, også selv om skytten er flere hundrede meter væk og skyder med dæmper.

Aldrig skyd uden høreværn med supersonisk ammunition, ørene tager skade.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Man kan godt dræbe en lyddæmper

Indlæg af JensJacob » 25. jul 2017, 00:16

Jeg er mere fascineret af at der ikke er nogen funktionsfejl på selve geværet.
Eller måske de benytter lejligheden til at klippe dem ud når de skifter kameravinkel...

Besvar