Har I Erfaring med ekstra lange chokes?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Har I Erfaring med ekstra lange chokes?

Indlæg af Rulab » 31. jul 2017, 11:43

Hej

Jeg har en Baikal mp 153, som jeg vil have en aftermarket choke til. Lige nu sidder der en original extended full choke i den(reelt ½ boring) og jeg vil have en IM choke.
Lidt søgen gav mange forskellige muligheder, primært overvejer jeg enten Carlson choke eller Gemini chokes

Spørgsmålet er så, en normal forlænget choke er 20-30 mm længere end løbsmundingen sætter næsten altid et bedre skudbillede end en kort indvendig choke.
Gemini har også chokes, som er henholdsvis 50 og 100 mm lange.
Har en endnu længere choke på f.eks 50 mm en ydeligere fordel mht. skudbillede eller holdbarhed(store hagl) end en alm. udvendig choke?
Senest rettet af Refraktorius 15. sep 2017, 12:38, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det giver dig flere og bedre svar, og sparer andre medlemmers tid. (Læs gerne indlægget i small talk)

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Browning425 » 31. jul 2017, 12:13

jeg vil vove at sige at forskellen er så minimal , at det er svært at måle den . kvaliteten af choken er mindst lige så vigtig som længden. og chokes er et vanskeligt evne , fordi der er så mange , der har en mening om dem , men få som gider bruge deres fritid til at tælle hagl.
de fleste vil dog sige at carlsons , trulock , og andre anerkendte producenter laver kvalitets chokes , der er bedre end mange originale chokes.

jeg har personligt kigget længe på muller chokes , fordi de tiltaler den del af mig der vil være anderledes .
men jeg har ikke det nødvendige kapital overskud i øjeblikket .

ellers kan jeg anbefale http://www.randywakeman.com hvis du vil lære mere om chokes
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Rulab » 31. jul 2017, 17:54

Jamen så må jeg hellere købe en og teste selv :blink:
De originale chokes er faktisk modsat deres rygte, ikke dårlige, men de er ikke boret som de er stemplet, 1/2 = 1/4 boring i praksis og full= 1/2. Jeg er spændt på om en IM 50 mm choke sætter bedre skudbilleder og har mindre randhagl.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Raptor357 » 31. jul 2017, 18:46

Simon-MS skrev:Jamen så må jeg hellere købe en og teste selv :blink:
De originale chokes er faktisk modsat deres rygte, ikke dårlige, men de er ikke boret som de er stemplet, 1/2 = 1/4 boring i praksis og full= 1/2. Jeg er spændt på om en IM 50 mm choke sætter bedre skudbilleder og har mindre randhagl.
har du flot skudbillede med originale Baikal chokes ?
ved kontrol skydning havde jeg fra 8 til 20 huller af en CD's størrelse i en 70cm cirkel på 35m med 4'er og 5'er hagl.
Den er solgt og nu har jeg Winchester SX3 som med briley extended chokes har markant færre huller med 2'er hagl. og fordelingen er meget flottere og mere ensartet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Rulab » 31. jul 2017, 19:19

Raptor357 skrev: har du flot skudbillede med originale Baikal chokes ?
Med de udvendige chokes på reel 1/4 og 1/2 boring har jeg middelmådige skudbilleder, ikke fantastiske, men mindst på niveau med de våben med fast boring(Fair o/u + Beretta 1200), jeg har testet.
De indvendige chokes til Baikal er væsenligt ringere end de udvendige er min erfaring. De eneste patroner jeg kunne få til sætte ok billeder i en indvendig full choke, var Lyalvale 28 gram 12/76 og div. alm. langsomme 32 grams 12/70. Med Kent 12/76 28 grams fik jeg resultater lig dine.

Jeg gætter på at det var indvendige chokes du testede.

Jeg bekymre mig nu generelt ikke så meget om huller i skudbilledet, men langt mere om randhagl udenfor selve skudbilledet. Så længe skudbilledet er relativ tæt er min erfaring at det ikke går nogen forskel hvor mange 12 cm huller, der, hverken på hverken jagt eller ved flugtskydning.
Randhagl derimod er et problem og en stor dykker som kun har fået et randhagl, er svær at få fat på.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Boerge » 31. jul 2017, 19:27

Raptor357 skrev:
Simon-MS skrev:Jamen så må jeg hellere købe en og teste selv :blink:
De originale chokes er faktisk modsat deres rygte, ikke dårlige, men de er ikke boret som de er stemplet, 1/2 = 1/4 boring i praksis og full= 1/2. Jeg er spændt på om en IM 50 mm choke sætter bedre skudbilleder og har mindre randhagl.
har du flot skudbillede med originale Baikal chokes ?
ved kontrol skydning havde jeg fra 8 til 20 huller af en CD's størrelse i en 70cm cirkel på 35m med 4'er og 5'er hagl.
Den er solgt og nu har jeg Winchester SX3 som med briley extended chokes har markant færre huller med 2'er hagl. og fordelingen er meget flottere og mere ensartet.
"Genoptrykker" lige denne:
Vedhæftede filer
IMG_0012.JPG
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Raptor357 » 31. jul 2017, 20:06

Den er da ikke specielt god. Men 3/4 er også hårdt.

Og ja det var indvendige jeg testede.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Browning425 » 31. jul 2017, 21:34

hmm . ja i skyder selvfølgelig med stål . jeg holder mig til 36 og 40 gram bly i størrelse 4-3 . der passer vel flere hagl i , hvis vi går udfra at haglvægten er den samme .
det er lidt svært at udveksle erfaring , når udgangspunktet ikke er det samme :smile:

lerduer heroppe er udelukkende 24 gram stål str. 7 1/2 og 9
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Rulab » 5. aug 2017, 11:40

Jeg har modtaget med Genimi 50 mm choke, men har ikke prøveskudt den endnu. Jeg har dog allerede fundet ud af at med choken er geværet så langt at den kun kan stå på to af de ti pladser i mit 10'er skab fra skyttebutikken og den kan slet ikke gå ind i mit huntly skab, så til andre der overvejer choken, mål lige våbenskabet først :blink:
Baikal chokenøglen passer heller ikke perfekt i choken, men med en udvendig choke er problemet ikke større end en vandpumpetang og et stykke læder.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Flugteren » 5. aug 2017, 12:05

Simon-MS skrev:Jeg har modtaget med Genimi 50 mm choke, men har ikke prøveskudt den endnu. Jeg har dog allerede fundet ud af at med choken er geværet så langt at den kun kan stå på to af de ti pladser i mit 10'er skab fra skyttebutikken og den kan slet ikke gå ind i mit huntly skab, så til andre der overvejer choken, mål lige våbenskabet først :blink:
Baikal chokenøglen passer heller ikke perfekt i choken, men med en udvendig choke er problemet ikke større end en vandpumpetang og et stykke læder.
Kan du eventuelt lægge et billede op af dit setup? Går selv og over nye extended chokes til min Browning. Hvordan er kvaliteten af de Gemini-chokes?

Har selv set lidt på portede chokes, hvad indebærer de helt reelt? Fungerer de blot som en slags mundingsbremse, eller hvad?

Har kigget lidt på Briley, TruLock, Müller, Teague, Gemini og Carlson, men hvad er bedst?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Rulab » 5. aug 2017, 17:29

Flugteren skrev:
Kan du eventuelt lægge et billede op af dit setup? Går selv og over nye extended chokes til min Browning. Hvordan er kvaliteten af de Gemini-chokes?

Har selv set lidt på portede chokes, hvad indebærer de helt reelt? Fungerer de blot som en slags mundingsbremse, eller hvad?

Har kigget lidt på Briley, TruLock, Müller, Teague, Gemini og Carlson, men hvad er bedst?
Kvaliteten af Gemini choken virker fin, pæn forarbejdning, dog er bruneringen en smule for finpoleret og skinnende til min smag. Pasningen i gevindet virker lidt strammere end original baikal choke, hvilket jeg gør ud fra er godt?

Jeg valgte selv Gimini da prisen var god fra Italien(440 kr. inkl. fragt) og da de havde fået god omtale på nettet + at jeg havde læst at Trulock og Carlson(de to prisvenlige alternativer til Baikal) kunne have problemer med at tåle tunge ladninger store hagl.

Billedet viser hvor lang choken er, samt overfladen ift. løb og baikal choke.
Vedhæftede filer
choke.jpg
Gemini 50 mm choke monteret

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Erfaring med ekstra lange chokes

Indlæg af Rulab » 15. sep 2017, 10:06

Jeg vil komme med et vigtigt punkt som jeg har erfaret med +50 mm choke.
Choken ændrer på gasmængden som geværet tager ind til gasstemplet i væsentlig omfang.
Med en normal choke genlader min Mp 153 ikke med Gamebore clubsteel(meget letladet 24 grams flugtskydningspatron), men genlader kun med "normalt ladet" 24 grams så som Eley, Saga, Nobel osv.. Med den lange choke genlader den pålideligt med clubsteel og skød 30 skud uden funktionsfejl.

Det lyder jo meget godt, Men(der er jo altid et men) før jagtsæsonen stillede jeg som altid gastryksskruen over på "heavy loads" og tænkte ikke mere over det da jeg smed en 12/89 højhastigheds 42 grams på den første gåsejagt i forgårs som geværet sidste år skød en håndfuld skud fejlfrit med.
Den første gås kommer, jeg skyder og rammer gåsen let, andet skud virker ikke, men jagtkammeraten er heldigvis hurtig og får skudt gåsen ned i et langt skud.
Den lange choke ændre trykket i systemet så meget at rekylfjederen simpelthen var presset for meget sammen og havde lagt sig dobbelt og kilet sig hårdt fast mellem kappe på gasstempel og magasinrør.
Heldigvis havde jagtkammeraten en værktøjskasse i bilen, så jeg fik Baikalen kørende igen, men skød kun med 12/76 36 grams resten af morgenen og der var heldigvis ingen skade sket på geværet.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Har I Erfaring med ekstra lange chokes?

Indlæg af LJ » 16. sep 2017, 20:30

Godt der ikke skete noget med skyderen og god info til andre der overvejer lignende setup :thumbup:

Besvar