Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Thomas A.J. » 31. aug 2017, 21:48

For et år siden købte jeg en ny Baikal O/U som reserve gevær efter jeg engang har fået ødelagt min jagtsæson pga. en knækket slagstift. Noget af det første jeg gjorde var at skille den ad og prøve at fjerne nogle af graterne så den ville blive lidt lettere at åbne og lukke. Det næste skridt var at udskifte de medfølgende chokes med at par Carlson tru chokes da de medfølgende 3 chokes var meget stramme, og den ene var faktisk ubrugelig da det var en full-lead, og ikke duer ikke til stål.

Nu har jeg så de tre originale chokes liggende og tænkte at det kan da ikke passe man ikke kan bruge dem til noget, man må da kunne åbne dem lidt op? Jeg tog chokes'ne med på arbejde og fik dem målt op med en indvendig mikrometer skrue, de har følgende mål
-----------------------Start. Midt. Slut (munding)
IM-steel/IC-lead:--18.851 18.584 18.328
F-lead:--------------18.572 17.753 17.640
M-lead/F-steel:----18.595 18.069 18.042

Jeg kunne godt tænke mig at prøve at øge diameteren i mundingen til at ligge på 18.3, men materialet er relativt hårdt og jeg er ikke sikker på om man kan dreje i det, men er der andre gode måder at gøre det på og er der eventuelt nogen der har erfaring med noget lignende??

Kom frisk med gode ideer og erfaringer, det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget! :???:
Senest rettet af Refraktorius 1. sep 2017, 12:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret. Læs opslaget i small talk, og få flere og bedre svar.
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U

Indlæg af Raptor357 » 31. aug 2017, 22:52

Baikal chokes er ganske ubrugelige. Men prøv med et hone værktøj. Biltema har en der passer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U

Indlæg af Thomas A.J. » 1. sep 2017, 16:13

Raptor357 skrev:Baikal chokes er ganske ubrugelige. Men prøv med et hone værktøj. Biltema har en der passer.
Jeg har tit stødt på påstanden om Baikal chokes er noget skrammel, men hvorfor egentlig? Så vidt jeg kan se er de kun lidt kortere end en Beretta choke, så det kan måske ligge i overgangen fra løbets diameter til chokes mindste diameter der er for stejl??

Hone værktøjet var en god ide, jeg har ingen erfaring med den slags hånd honing, men det skal da komme an på en prøve.

Det var denne du mente burde passe i chokes ikk? http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000016999/
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Browning425
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 1. maj 2011, 16:24
Interesser: Jagt med hagl
Geografisk sted: Færøerne
Has thanked: 18 times
Been thanked: 35 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Browning425 » 1. sep 2017, 16:21

Kvalitet er ikke så meget hvordan de ser ud og hvor lange eller korte de er .
Det er mere et spørgsmål om produktions tolerancer og materialevalg
Mange geværer plages af sub standard originale chokes . Jeg har en browning 425 , det er et solidt gevær , men den har ikke gode originale chokes
Molot vepr 12
Browning 425
Browning auto 5 kal. 16
Mossberg 500 slugster
Greener EG
2 x J P sauer s/s Cal 16
Javier arana "La Sorda" s/s Cal 28
belgisk no name s/s cal 12
Aya Cosmos
Toz T03
Baikal ij27
Remington 11-87

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Rulab » 1. sep 2017, 17:07

Hone værktøjet er kun brugbart til at, ja hone og polere. Hvis du vil fjerne flere 1/10 dele, så skal du vist bruge nogle timer. Jeg har selv værktøjet og har brugt det til at polere et kammer, det tog overraskende lang tid.

Min erfaring med Baikal chokes er at de udvendige chokes er ok, de indvendige chokes fungerer også ok i de åbne boringer, mens full boring i en indvendig chokes kan give meget ringe skudbilleder.
Jeg har haft brugbare skudbilleder med hypersteel og 1/4 indvendig choke.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U

Indlæg af Raptor357 » 1. sep 2017, 20:36

Thomas A.J. skrev:
Raptor357 skrev:Baikal chokes er ganske ubrugelige. Men prøv med et hone værktøj. Biltema har en der passer.
Jeg har tit stødt på påstanden om Baikal chokes er noget skrammel, men hvorfor egentlig? Så vidt jeg kan se er de kun lidt kortere end en Beretta choke, så det kan måske ligge i overgangen fra løbets diameter til chokes mindste diameter der er for stejl??

Hone værktøjet var en god ide, jeg har ingen erfaring med den slags hånd honing, men det skal da komme an på en prøve.

Det var denne du mente burde passe i chokes ikk? http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000016999/
Præcist denne har jeg brugt. Jeg måtte dog lige runde kanterne på slibedelen før den opførte sig pænt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Thomas A.J. » 2. sep 2017, 18:03

Rulab skrev:Hone værktøjet er kun brugbart til at, ja hone og polere. Hvis du vil fjerne flere 1/10 dele, så skal du vist bruge nogle timer. Jeg har selv værktøjet og har brugt det til at polere et kammer, det tog overraskende lang tid.

Min erfaring med Baikal chokes er at de udvendige chokes er ok, de indvendige chokes fungerer også ok i de åbne boringer, mens full boring i en indvendig chokes kan give meget ringe skudbilleder.
Jeg har haft brugbare skudbilleder med hypersteel og 1/4 indvendig choke.
Jeg synes generelt at jeg har problemer med at få pæne skudbilleder med de hurtige patroner i en strammere boring. Jeg har et gevær med 1/2 og 3/4 fast boring og min erfaring er desværre at der ikke rigtig er god dækning med nogle af 500m/s patronerne.
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U

Indlæg af Thomas A.J. » 2. sep 2017, 18:09

Raptor357 skrev:
Thomas A.J. skrev:
Raptor357 skrev:Baikal chokes er ganske ubrugelige. Men prøv med et hone værktøj. Biltema har en der passer.
Jeg har tit stødt på påstanden om Baikal chokes er noget skrammel, men hvorfor egentlig? Så vidt jeg kan se er de kun lidt kortere end en Beretta choke, så det kan måske ligge i overgangen fra løbets diameter til chokes mindste diameter der er for stejl??

Hone værktøjet var en god ide, jeg har ingen erfaring med den slags hånd honing, men det skal da komme an på en prøve.

Det var denne du mente burde passe i chokes ikk? http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... 000016999/
Præcist denne har jeg brugt. Jeg måtte dog lige runde kanterne på slibedelen før den opførte sig pænt
Tak, den må prøves af. Da jeg skal have adskillige tiendedele af nogle af chokes'ne kan det godt være jeg skal se efter noget der er lidt mere effektivt at starte med og så hone den sidste tiendedel for at få en pæn overflade ruhed.....hmmm jeg må hellere komme en tur forbi maskinværkstedet på mandag. :what:
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Rulab » 2. sep 2017, 18:24

Thomas A.J. skrev:
Rulab skrev:Hone værktøjet er kun brugbart til at, ja hone og polere. Hvis du vil fjerne flere 1/10 dele, så skal du vist bruge nogle timer. Jeg har selv værktøjet og har brugt det til at polere et kammer, det tog overraskende lang tid.

Min erfaring med Baikal chokes er at de udvendige chokes er ok, de indvendige chokes fungerer også ok i de åbne boringer, mens full boring i en indvendig chokes kan give meget ringe skudbilleder.
Jeg har haft brugbare skudbilleder med hypersteel og 1/4 indvendig choke.
Jeg synes generelt at jeg har problemer med at få pæne skudbilleder med de hurtige patroner i en strammere boring. Jeg har et gevær med 1/2 og 3/4 fast boring og min erfaring er desværre at der ikke rigtig er god dækning med nogle af 500m/s patronerne.
Helt generelt er det sværere med de hurtige stålhagl, i nogle ældre geværer med fast boring sææter de ok skudbilleder, men det kan også være helt galt, hvor en "normal" 415-430 m/s jagtpatron næsten aldrig laver direkte dårlige skudbilleder.
Jeg tror også at fordelingen af hagl indenfor 70 cm cirklen i skudbilledet er næsten uden betydning, men at det er langt vigtigere at der er klar afgræsning af skudbilledet, så er ikke er stort område med enkelte spredte hagl, hvor en "forbier" bliver til "fugl ramt af et hagl".
Næsten uanset hvordan skudbilledet ser ud i 70 cm cirklen, skal fuglen nok komme ned hvis den rammes af det område, sandsynligheden for at en fugl sidder lige præcis i hullet i skudbilledet er meget lille.
Det er i hvert fald min helt personligt holdning og erfaring :blink:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Raptor357 » 2. sep 2017, 20:14

Baikal er undtagelsen. Jeg har aldrig set originale interne baikal chokes sætte et pænt billede med noget som faktisk holdt de 400m/s
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Ændring af choke på Baikal O/U: det kan ikke passe at de chokes ikke kan bruges til noget!

Indlæg af Luluselsker » 5. sep 2017, 18:21

:photo:
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar