Stangskydning i Danmark?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Stangskydning i Danmark?

Indlæg af ESAF » 25. okt 2017, 19:08

Er der mulighed for at skyde stævner i stangskydning i Danmark?
Jeg skyder selv under DGI og der har vi i hvert fald ikke denne spændende, norske disciplin.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af 100Radsbar » 28. okt 2017, 22:57

Hvis det er spændende, eller sjovt, så er det nok ikke tilladt herhjemme :biggrin: :biggrin:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af Mapzter » 29. okt 2017, 00:55

ESAF skrev:Er der mulighed for at skyde stævner i stangskydning i Danmark?
Det skydes, mig bekendt, kun i Norge. En discplin hvor der også er fokus på tid er Kombiriffel som skydes under DSF.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af Hønsetyv » 29. okt 2017, 02:45

Eneste diciplin hvor jeg har set en gammel knark med en KJ der lammetæver en knøs med en G3/M75 :rolf:

https://www.youtube.com/watch?v=4cnAwRJc7Sw

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af Hønsetyv » 29. okt 2017, 02:11

100Radsbar skrev:Hvis det er spændende, eller sjovt, så er det nok ikke tilladt herhjemme :biggrin: :biggrin:
Amen Bro!!!

Nu er vi så langt ude at IPSC drengene skal kappe "hovedet" af skiverne så de ikke ligner folk for meget :puke:
Har selv fået den ordre på Hanebjerg!!!

Og det var kun kort tid efter min tur i de grønne spejdere (85) at en knallerthjerne klagede over mareridt over at skulle skyde på menneskelignende skiver. Og de efterfølgende ture til Kosovo måtte så på skydekurus hvor de lærte at sigte på et torso.
Jamenforenihelehulehelvedeogfandenlangtnedihelvede, hvad er det egentlig lige håndværket er i hæren?
Nå ja, at slå folk ihjel.

Jeg tror de lærte os at dræbe en russer med et stykke tørt Wienerbrød på mindst 2 måder (ud over kvælning), og feltspaden (uhhhh det kan give enhver massemorder jern på) mand mand mand. At skidtet kunne bruges som hånddozer for enkeltmand var vist bare en ekstra bonus ;-)

Så nej, det bliver vist en kold dag i helvede før vi i Danmark får sjove skydedicipliner!
Optimalt vil de vel have os til at foretage al "skydning" med laser, så vi definitivt kan sætte os ud over der vi som skytter egentlig finder sjovt? Alternativt deres kastrerede luftbøsser :puke:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af HappyNanoq » 29. okt 2017, 02:17

Hønsetyv skrev:Eneste diciplin hvor jeg har set en gammel knark med en KJ der lammetæver en knøs med en G3/M75 :rolf:

https://www.youtube.com/watch?v=4cnAwRJc7Sw
Automatvåben er så begrænset i magasinkapacitet i konkurrencen, for at sidestille dem med boltaction militærrifler og deres ladeclips.

Men jo, sejt at Krag'en kører så godt i låsen og den er så nem at lade.
Ærgerligt at amerikanerne tog, hvad jeg mener er den svageste af de to designs, og fuckede det yderligere op med deres egen kaliber som ikke fødede helt så godt som oprindelige 6,5x55 og 8x57.
Den danske med hængslet fortil, er nemmere at lade end den norske med hængslet i bunden af magasinklappen. Der er mere plads. Amerikanerne fravalgte den, da magasinet var sværere at fremstille.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af Hønsetyv » 29. okt 2017, 02:36

Det som Amerikanerne fandt ud af ved den første konflikt hvor en KJ var indvolveret, var at den ikke kunne efterlades så snapt som en Mauser. Og det var så det de formede 1903 riflen efter. Faenheller under VK1 betalte Englænderne royalties til Mauser for at bruge deres design til at skyde Tyskere med (P14/M17).
Eliminerer man det meste af ejector fjederens kraft så er en KJ som at dolke en glohed kniv i blødt smør.
Der er intet der kommer i nærheden flat out!!!

Men at fylde magasinet, meh
Og specielt vores med døren hængslet fremad i stedet for opad så bønnerne i det mindste ikke drattede på jorden.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af Hønsetyv » 29. okt 2017, 03:38

Her ser vi hvor lidt det egenlig betyder for en trænet skytte:
https://www.youtube.com/watch?v=PhMW_bodQVo

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af T-REX » 29. okt 2017, 06:16

Hønsetyv skrev:Det som Amerikanerne fandt ud af ved den første konflikt hvor en KJ var indvolveret, var at den ikke kunne efterlades så snapt som en Mauser. Og det var så det de formede 1903 riflen efter. Faenheller under VK1 betalte Englænderne royalties til Mauser for at bruge deres design til at skyde Tyskere med (P14/M17).
Eliminerer man det meste af ejector fjederens kraft så er en KJ som at dolke en glohed kniv i blødt smør.
Der er intet der kommer i nærheden flat out!!!

Men at fylde magasinet, meh
Og specielt vores med døren hængslet fremad i stedet for opad så bønnerne i det mindste ikke drattede på jorden.
Amerikanerne betalte Royalties, for Springfield 1903, men jeg mener nu ikke at englænderne betalte royalties, for Enfield P14 og amerikanerne for M1917(P14 i 30-06)

Lee Enfield(1895-1926) var jo et redesign, af Lee Metford, fra 1888, og ikke en klon, af Mauser 1898, som Springfield M1903 reelt var.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Stangskydning i Danmark?

Indlæg af ESAF » 29. okt 2017, 17:22

Så kom der sandelig liv i tråden. Tak for alle de fine svar. Kombiriffel ser interessant ud :biggrin:
Lader til at jeg må med i endnu en forening for at tilfredsstille alle mine skydebehov... :alcohol:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar