Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af FrederikF » 7. nov 2017, 21:18

Hjælp mig lige her - hvad fanden er der lige sket?
Har en Marlin 1895 SBL
45-70 med en Leupold Scout 1.5-4x28, monteret på original xs rail i Warne QD ringe.
Jeg har haft kikkerten af og på adskillige gange og har efterhånden skudt en del skud. Har udelukkende haft behov for at justere lidt op/ned på kikkerten ved forskellige ladninger. Har aldrig oplevet at indskydning var andet end lige i øjet.
Kom hjem fra jagt ved Silkeborg i Søndags og skulle på jagt i Thy idag - skød så lige et par kontrolskud (igen - som altid). Kikkerten har ikke været taget af siden sidste tur på banen - men idag skød riflen 25cm til venstre (SIC).
EneSte jeg havde gjort anderledes end altid var at have en Magneetospeed monteret - den går rundt om pibe og magasinrør. Jeg pillede Magnetoen af MEN skuddene bliver siddende 25cm til Venstre - kikkerten af/på - samme scenarie efter mange skud. Nu har jeg så klikket ind og den sidder hvor den skal - men sidder tilbage med en WTF????
Nogen gode ideer forslag - jeg HADER, når grej driller sådan her.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af Hønsetyv » 7. nov 2017, 21:30

Kan magasinrøret have fået et skrald på vej op i et tårn eller ud af en bil???
På sådan en bøjlespænder lever piben og magasinrøret (og til dels forskæftet) i en tæt symbiose og hvis de ikke har tilstrækkeligt stressfrit spil så kan/vil riflen smide skuddene ind i næste sogn, sådan bare fordi.

Har du en af de der lasere der proppes ind i piben og så kan du se hvor den peger hen i verden?
Hvis ikke piben og kikkerten er sammenfaldende så kan det jo unægtelig godt tyde på noget mekanisk.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af Oscar123 » 7. nov 2017, 22:12

Der kan være sket det, at forreste del af railen på din SBL har fået et skub til højre. Den forreste del kan nemlig skubbes til lidt siden såfremt bøsningen under forreste monteringsskrue ikke er fæstnet ordentligt i udskæringen i piben. Med en Scout kikkert monteret langt fremme vil afvigelsen af skudbilledet være betydelig selv med et lille ryk til den ene side. Heldigvis er dette dog et problem, der er let at løse.

Som du kan se af vedhæftede billeder er den store skrue forrest i railen skruet ned i en bøsning, der er skubbet ind i den udskæring i piben, som det bagerste traditionelle ”iron sight” ellers ville have siddet i. Hvis denne bøsning er lidt løs kan den rykkes. Nogle fæstner bøsningen i sporet med Loctite og andre spænder bare mere til – men pas på med det sidste at du ikke overspænder skruen og ødelægger gevindet.

Held og lykke med løsningen af problemet.. :blink:

PS: Har selv haft en Marlin SBL i 45-70 Govt. Jeg savner den faktisk og lider tydeligvis stadig af Marlinitis – så jeg bliver nok nødt til at genanskaffe en sådan …
:cry:

:razz:
Oscar123
XS Rail.jpg
XS Rail.jpg (12.67 KiB) Vist 5452 gange
Slot.jpg
Slot.jpg (36.93 KiB) Vist 5452 gange
On scene - but unseen

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af 458hunter » 8. nov 2017, 07:06

Oscar123 skrev:Der kan være sket det, at forreste del af railen på din SBL har fået et skub til højre. Den forreste del kan nemlig skubbes til lidt siden såfremt bøsningen under forreste monteringsskrue ikke er fæstnet ordentligt i udskæringen i piben. Med en Scout kikkert monteret langt fremme vil afvigelsen af skudbilledet være betydelig selv med et lille ryk til den ene side. Heldigvis er dette dog et problem, der er let at løse.

Som du kan se af vedhæftede billeder er den store skrue forrest i railen skruet ned i en bøsning, der er skubbet ind i den udskæring i piben, som det bagerste traditionelle ”iron sight” ellers ville have siddet i. Hvis denne bøsning er lidt løs kan den rykkes. Nogle fæstner bøsningen i sporet med Loctite og andre spænder bare mere til – men pas på med det sidste at du ikke overspænder skruen og ødelægger gevindet.

Held og lykke med løsningen af problemet.. :blink:

PS: Har selv haft en Marlin SBL i 45-70 Govt. Jeg savner den faktisk og lider tydeligvis stadig af Marlinitis – så jeg bliver nok nødt til at genanskaffe en sådan …
:cry:

:razz:
Oscar123

XS Rail.jpg
Slot.jpg
Det er et godt bud - enten et lille slag eller måske da Magnetospeed blev monteret.

Kras
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. jun 2013, 15:07
Interesser: Riffelskydning, jagt, udstyr
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 32 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af Kras » 8. nov 2017, 08:32

Nu er det jo ikke meget at skinne /montageringe skal flytte sig for at give 25cm afvigelse på 100m. Hvis der eksempelvis er 10cm mellem de to fix punkter så kræver det kun at det ene giver sig 0.25mm for at flytte 25cm. Så super godt bud med løst fix punkt i tværspor :thumbup:

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af OverSjanten » 8. nov 2017, 12:51

Alt hvad Oskar og Kras sagde. Og så har jeg selv prøvet noget lignende hvor min træfning pludseligt vandrede af H-til.

Jeg Zero'ede den flere gange, men den vandrede videre indtil der ikke var flere klik.
Jeg gav kikkerten skylden for at være gået i stykker, da det var en billig Nikko Sterling.
Jeg afmonterede den, men sekunder før den røg i metalskrald, bemærkede jeg at montageringene simpelthen var skæve.
De havde ellers været brugt på riflen siden min far havde den, blot med en lettere kikkert, og de virkede fint.
Nu var de simpelhen for svage til den tunge kikkert, og blev derfor langsomt vredet for hvert skud.
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2017, 22:22

På en af mine rifler havde jeg en gammel weaver-kikkert (stålrør!)

Den var klassisk, jeg kunne lide den, men en dag gik trådkorset simpelthen løs i den. For hvert skud hoppede det et nyt sted hen.
:mad:


(Den kikkert sidder på en af laserriflerne nu, og ser totalt overdreven ud til formålet)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Riflen skyder pludselig 25cm til venstre på 100m

Indlæg af FrederikF » 8. nov 2017, 22:45

Tak for alle svarene.
Er ret sikker på at jeg med tilspændingen af bånd (fra chronoen) om magasinrør og pibe har fået rykket en "dovetail" mellem pibe og magrør eller at jeg har fået skubbet/slået til en picatinnyskinne der ikke har været tilstrækkelig fastgjort (kan i hvert fald konstatere at min ammonuffert nu er lettere end i morges OG at skuddene fortsat sidder i nærheden af hvor jeg sigter :oops: - det er acceptabelt :thumbup:
Nu skal jeg hjem og skille hele lortet ad - samle og efterspænde med nogle dråber locktite strategisk placeret i processen.
Mvh Frederik

Besvar