Moon clips og anden revolvermodifikation: Kort sagt: "Pimp my 686", hvad skal man vide?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Moon clips og anden revolvermodifikation: Kort sagt: "Pimp my 686", hvad skal man vide?

Indlæg af Krung » 16. nov 2017, 15:02

Jeg er så småt begyndt at kigge mig omkring efter pistoler og revolvere efter at interessen har bidt sig fast. Jeg er helt ny mht. de korte skydevåben, så jeg har mange spørgsmål.

Jeg er blevet meget overrasket over hvor fedt, det er at skyde med revolvere. Jeg forudser at hvis finanserne tillader det, så vil der over de næste 5 år, indfinde sig: 1 grovrevolver, 1 .22 revolver, en 9mm pistol og en 22 pistol. Det er sådan jeg ser mine behov lige nu.

Jeg er begyndt at kigge på brugte revolvere, da det er dem der lokker mest. DK flyder med S&W 686ere, og jeg er ret vild med netop den model. Hvad er værd at vide om den model?

Jeg regner med at kaste penge efter et triggerjob, men specielt moon clips ser sjove ud. Er der andre modifikationer, der er værd at overveje - eventuelt gå efter revolvere, som allerede har dem?

Er moon clips en hindring, nu hvor jeg ikke ved hvilken disciplin, der bliver den foretrukne? Jeg regner ikke med at bruge denne til IPSC, men terræn lyder tiltalende. Er det svært at sælge den igen, hvis den er moon clippet?

Kort sagt: "Pimp my 686", hvad skal man vide?
Senest rettet af Refraktorius 19. nov 2017, 14:26, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift suppleret med den fremragende oplysning fra indlægget. Læs opslaget i Small Talk.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Grendel » 16. nov 2017, 16:40

Jeg kan godt lide at købe skæfter til mine revolvere (586/14) :smile: gerne noget Nill eller Pachmayr, så bytter jeg lidt rundt efter behov .. Jeg er ikke den store fan af mooning medmindre det er til IPSC, til terræn/baneskydning syntes jeg det forstyrre mere med fyldning af clips til at det har nogen funktion, men det kan være det bare er mig :blink:

Lige i øjeblikket leger jeg lidt med rødpunkt på min 586, skal teste den mere inden juleskydning i Ulfborg :biggrin:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Fast Fumble » 16. nov 2017, 17:02

Krung skrev:Kort sagt: "Pimp my 686", hvad skal man vide?
Knock yourself out!
S&W revolvere er både de bedste til danske discipliner, og de letteste at lave noget på selv.
Jeg mooner mine, så skyder de lige godt med og uden moonclips, det giver mig mulighed for at bruge clips, når jeg vil, og lade være når jeg ikke vil. Jeg skifter også skæfte og sigtemidler.

Triggerjob kan du selv lave. Jeg har skrevet en opskrift her: http://blog.uckfup.dk/2009/11/trigger-tuning/
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Ras.Killing » 17. nov 2017, 06:25

Revolvere :biggrin: :biggrin: :biggrin:

S&W 586/685 er en rigtig fin revolver. Enkelt design som bare virker, og med potentiale for et kanon aftræk - og er man bare en smule fiks på fingrene, så kan man selv komme rigtig langt med et sæt fjedre og lidt polering. Stort udvalg af skæfter efter enhver smag og andet gøgl. Alt i alt - sådan en går du ikke galt i byen med. Der er dog andre fine alternativer fra S&W også! Men som Fast Fumble skriver, så er der ikke mange discipliner her hjemme, som en 686 ikke egner sig til.

Jeg vil anbefale 6'' løb hvis den skal bruges til nogen former for konkurrence skydning. Er det ren leg, så er en 4'' ladet med 357.mag en potent lille sag :biggrin:

Havde min kone med på skydebanen da jeg havde fået købt min første 586'er 4''. Fik med nød og næppe lokket hende til at prøve. 4 bløde 38.special i tromlen, og så lige en 357.mag som nummer 5 (vidste hun ikke)... De første 4 gik fint og såååå :oops: hun har ikke ville skyde med revolver siden :fun:

Som er alternativ til S&W kan Rugers GP100 nævnes. Det er også rigtig fine revolvere . Deres Blackhawk er også kanon, hvis man er til det lidt mere klassiske.

Vedr. mooning, så er det ikke en hindring på nogen måder. Jeg syntes dog ikke det er noget værd med mindre du vil skyde discipliner hvor der skal genlades hurtigt (f.eks IPSC og tjenestepistol), det kan tværtimod være noget rod hvis det ikke bliver gjort ordentligt. Koster ca. 1000-1500kr ved en våbensmed.

Syntes ikke det er pengene værd, hvis ikke man skal bruge det. Jeg har fået min 686 moonet fordi jeg er begyndt på IPSC, og der er det uundværligt. På 25m lader jeg bare en af gangen, og på terræn har jeg altid brugt speedloader, som man fint kan gøre klar imellem stationerne.

Det var lidt fra mig :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Krung » 17. nov 2017, 09:13

Tak for input.

Et hjemmegjort triggerjob ligger i nærmeste fremtid, når ellers der er noget at arbejde på.

Mooning venter til jeg ikke kan leve uden.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Fast Fumble » 17. nov 2017, 09:24

Ras.Killing skrev:Jeg vil anbefale 6'' løb hvis den skal bruges til nogen former for konkurrence skydning. Er det ren leg, så er en 4'' ladet med 357.mag en potent lille sag :biggrin:
Helt enig. Jeg har i årevis haft en 6" og en 4", men 6" er bare bedst til sportsdiscipliner, så nu har jeg skiftet min 4" ud med en 6".
Ras.Killing skrev:Som er alternativ til S&W kan Rugers GP100 nævnes. Det er også rigtig fine revolvere . Deres Blackhawk er også kanon, hvis man er til det lidt mere klassiske.
Njah... Det der diskvalificerer alle andre revolvermærker end S&W, er at flere af de andre mærker kan tunes til virkelig gode Single Action aftræk - men kun S&W er til at lave et virkelig fremragende Double Action aftræk på, det kan man ikke på andre revolver-mærker.
Og det er MEGET væsentligt. Til baneskydning, hvor man har vildt god tid til sine skud, der kan man skyde SA, men hvis man OGSÅ vil skyde tempo-discipliner som Tjenestepistol eller Terrænpistol, så foregår AL skydning med DA! Kigger man topskytterne, både i DK og udland, så skyder de bedste altid udelukkende DA, og det er fordi SA er et voldsomt handicap i tempo-discipliner.
For mig er Terrænpistol en af de ting revolvere er fantastisk gode til. GR klassen vindes faktisk ofte med lige så mange point eller FLERE, end 22'er klasse 1! Men også Steel Challenge og Tjenestepistol vindes kun med DA.
Så ved jeg godt at Ruger kan få et fremragende SA aftræk, og at den out-of-the-box faktisk har bedre SA aftræk end S&W, og Colt kan få et helt sublimt SA aftræk - men deres DA aftræk vil altid være noget tungt bras, og de af os der vil skyde andet end 15/25m bane skal slet ikke bruge SA aftræk.
Ras.Killing skrev:Vedr. mooning, så er det ikke en hindring på nogen måder. Jeg syntes dog ikke det er noget værd med mindre du vil skyde discipliner hvor der skal genlades hurtigt (f.eks IPSC og tjenestepistol), det kan tværtimod være noget rod hvis det ikke bliver gjort ordentligt. Koster ca. 1000-1500kr ved en våbensmed.
Jeg har aldrig givet så meget for mooning. 4-500kr pr tromle. Men clips'ene koster jo noget... Men enig, det er noget man laver, hvis man gerne vil pimpe igennem (eller skal skyde IPSC eller Tjenestepistol). Til Steel Challenge og Terræn er speedloader fint nok, der haster unload'en jo ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Moon clips og anden revolvermodifikation

Indlæg af Ras.Killing » 17. nov 2017, 13:46

Jeg kan kun være enig :biggrin: og alle mine revolver er også konverteret til DA only.

Men det afhænger jo også meget af hvad den skal bruges til. Seriøs konkurrence eller fri leg. Har man ikke behov for hurtige DA skud, så er en GP100 rigtig fin.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar