US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
bygork
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 16 times

US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af bygork » 20. nov 2017, 19:29

Hej

Det lader jo til at man nu kun kan få tilladelse til US Carbine halvautomatisk riffel med plads til max 2 skud. Jeg har købt en US Carbine som jeg vil søge jagttilladelse til i DK (Tanken var at opnå tilladelse til et skud i magasinet, samt et i kammeret).

Men nu er jeg af min bøssemager, der skal neddrosle riflen til de 2 patroner, blevet gjort opmærksom at han mener at men ikke kan lade US Carbine ovenfra så den i alt kan have 2 patroner. Han vedgår det er et godt stykke tid siden han har haft en sådan i hænderne, men kan det passe det ikke er muligt ? er der evt. en løsning?

Riflen står i øvrigt i en jagtbutik i en anden landsdel. Er der nogen der har forslag til hvordan jeg nemmest/billigst får riflen sendt til min lokale bøssemager ? Hvilket transportfirma kan evt. hjælpe ? (jeg kan jo nok ikke få våbentilladelsen til egen transport, før riflen er ombygget).

Brugeravatar
10SFGA
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Fredericia
Been thanked: 2 times

Re: US Carbine halvautomatisk riffel med 2 skud; kan den lades ovenfra ?

Indlæg af 10SFGA » 20. nov 2017, 20:29

Hej
Har en US M1 Carbine der er ombygget til repetere. Har lige prøvet at sætte et magasin på og komme 1 skud i, det kan man godt.
Som jeg husker det er det 1 skud i magasin og 1 skud i kammeret samt at magasinet skal være permanet monteret

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 464 times
Been thanked: 1044 times

Indlæg af C-X » 20. nov 2017, 20:46

Er det garanteret at en kastreret halvautomatisk bliver godtaget, trods forsøget på "kaliberbegrænsning" og begrænsninger i antal?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 642 times

Indlæg af Langenge » 20. nov 2017, 20:48

C-X skrev:Er det garanteret at en kastreret halvautomatisk bliver godtaget, trods forsøget på "kaliberbegrænsning" og begrænsninger i antal?
Det er vist fri fantasi....
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 253 times

Indlæg af Flugteren » 20. nov 2017, 20:56

Der er ingen garanti for, at man får tilladelse, selvom man skriver “begrænset” på tilladelsen. En tilladelse til en halvauto udstedes som en tilladelse til halvauto - der tages ikke hensyn til eventuelle senere modifikationer for at overholde dansk lovgivning.

Så en begrænset halvauto er lige præcis så nem (svær) at få tilladelse til, som én i original konfiguration.
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
Schultz & Larsen Classic DL 6.5x55 m. Leupold VX-1 (3-9X50)
A-TEC MegaHertz+ (lyddæmper)
S&L TMD35 (lyddæmper)

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt med hund, kniv og gevær.
Has thanked: 464 times
Been thanked: 1044 times

Indlæg af C-X » 20. nov 2017, 21:02

Det er også min frygt. Det kan blive skønne spildte kræfter og et "ødelagt" våben.

Den er stadig halvautomatisk og den kan ikke lovligt nappe svin.

Bliver den alligevel godtaget, så snupper den en "plads" og der er ikke mulighed for en rigtig halvautomatisk ved siden af.

Hvis jeg tager fejl, så ret mig endelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af bygork » 20. nov 2017, 22:09

Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 211 times

Indlæg af Kruffe » 20. nov 2017, 23:06

bygork skrev:Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.
Kommer ikke til at fungere i praksis. Bolten vil trække patronen i magasinet frem, når du forsøger at lukke den - men kan den ikke, da du allerede har en i kammeret. Dårlig teknisk løsning.

Som andre skriver - den er stadig halvauto - så tilladelse er op af bakke pt. Du ødelægger blot riflen ved en dårlig teknisk løsning, hvor du risikerer afslag.

Så hellere tag den i repeter.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Flugteren
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Flugteren » 20. nov 2017, 23:40

Kruffe skrev:
bygork skrev:Jeg giver det et forsøg med et magasin der er svejset fast. Så plads til 1 patron i kamret og et i magasinet.
Kommer ikke til at fungere i praksis. Bolten vil trække patronen i magasinet frem, når du forsøger at lukke den - men kan den ikke, da du allerede har en i kammeret. Dårlig teknisk løsning.

Som andre skriver - den er stadig halvauto - så tilladelse er op af bakke pt. Du ødelægger blot riflen ved en dårlig teknisk løsning, hvor du risikerer afslag.

Så hellere tag den i repeter.
:goodpost:

Det, Kruffe siger, er helt rigtigt. Det bliver ikke nemmere af at gøre den til en "danskersemi".

Reelt ser jeg to muligheder, der forskåner en pæn karabin fra at blive voldtaget, og som sikrer dig riflen uanset hvad:

1. Køb den, ansøg den som original.

2. Køb den, få din forhandler til at opbevare den i et stykke tid (måske op til et år), og se situationen an til den tid. Måske kan du om et år være sikker på at få den som halvauto, måske ikke. Kan den ikke komme på tilladelse som halvauto, så får ~75% af dit beløb igen, så tager forhandleren måske de 25% som "tabt fortjeneste/opbevaringsgebyr".

Fordelene er åbenlyse:

1. Karabinen bliver ikke voldtaget, og kan måske sælges til en anden/til udlandet, hvor de kan eje den slags.

2. Du betaler kun for at forlænge dine "chancer", og forhandleren "mister" ikke noget i opbevaringsperioden.

Jeg er dog uenig med Kruffe. En M1 Carbine er synd at ødelægge ved at konvertere den til repeter. Så hellere kigge på noget andet, og lad forhandleren sælge karabinen til nogen, der kan overtage den i original stand.
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
S&L TMD35 (lyddæmper)

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 117 times
Been thanked: 78 times

Indlæg af Fredericianer » 21. nov 2017, 08:06

En US Carbine some repeter kan både bruges til jagt og historisk skydning. DVS. Mange flere potentielle købere hvis du bestemmer dig for at sælge på et tidspunkt.
Never confuse verbosity with veracity.

bygork
Silver Member
Silver Member

Indlæg af bygork » 21. nov 2017, 20:05

Hej igen

Min grund til at søge halvautomatisk med max 2 patroner er at jeg har fået besked fra Jægerforbundet og en velinformeret bøssemager at jeg burde kunne opnå tilladelse bare der var dokumentation for et svejset/plomberet magasin.

Jeg har stadig et håb om jeg på et tidspunkt vil kunne få den konverteret tilbage til halvautomatisk riffel med mere end 2 skud. Men har fået fortalt af min lokale våbensmed, at det er svært at ændre den tilbage fra repeter.

Kunne forklaringen skyldes havd der findes her i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.

Flugteren
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Flugteren » 21. nov 2017, 20:24

bygork skrev:Hej igen

Min grund til at søge halvautomatisk med max 2 patroner er at jeg har fået besked fra Jægerforbundet og en velinformeret bøssemager at jeg burde kunne opnå tilladelse bare der var dokumentation for et svejset/plomberet magasin.

Jeg har stadig et håb om jeg på et tidspunkt vil kunne få den konverteret tilbage til halvautomatisk riffel med mere end 2 skud. Men har fået fortalt af min lokale våbensmed, at det er svært at ændre den tilbage fra repeter.

Kunne forklaringen skyldes havd der findes her i
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=182003

§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:

2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Du kan desværre ikke være sikker på, hvad andre end Politiet siger i denne sag. I tilfælde af udstedt tilladelse står der blot "halvautomatisk" på tilladelsen. Der står ikke, at tilladelsen kun gælder for en "modificeret" riffel.

Politiet er ligeglade med, hvorvidt den kan indeholde så og så mange patroner, de fokuserer på ladesystemet.
Browning B525 12/76
Simson Suhl S/S 12/70
S&L TMD35 (lyddæmper)

Besvar