Olieskud med lyddæmper ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af Percival79 » 3. dec 2017, 08:35

Hej NVF

Går med meget kraftige tanker om, at give mig selv en lyddæmper i tidlig julegave, men har i den forbindelse et par spørgsmål, som jeg går og tænker på.

- Hvad er minimum størrelse på dæmperen for 30.06? Jeg har i et tidligere opslag fået 45mm at vide. Jeg vil gerne have god dæmpning men samtidig et godt kompromis af størrelsen, så jeg ikke "ødelægger" for meget af æstetikken af min riffel.

. Hvad er normalt efter rensning af riffel og man skyder første olieskud på banen, bliver det gjort med eller uden dæmper monteret og vil det svine dæmperen unødigt, hvis den er monteret. Det skal siges, at jeg er meget omhyggelig med rengøring af piben, der står ikke unødigt meget olie (læs - ingen) i den.
Senest rettet af Refraktorius 3. dec 2017, 17:34, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: "?" i overskriften så man kan se, at du spørger om noget.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Hønsetyv » 3. dec 2017, 08:47

Størrelse/volumen og dæmpning hænger ulasteligt sammen.
Det går jo ud på at rumme så meget af krudtgassen som muligt og så lade den "sive".

Mange sprayer faktisk olie i dæmperen for at tage FRP (First Round Pop) og lige hive et par deciBel mere ud af potten.
Den olie der fordamper "stjæler" energi fra knaldet.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Cp-Medic » 3. dec 2017, 10:56

Citat
"Hvad er normalt efter rensning af riffel og man skyder første olieskud på banen, bliver det gjort med eller uden dæmper monteret og vil det svine dæmperen unødigt, hvis den er monteret. Det skal siges, at jeg er meget omhyggelig med rengøring af piben, der står ikke unødigt meget olie (læs - ingen) i den."

Et olieskud er da ikke noget man bevidst foretager, men derimod noget der fejlagtigt kan ske hvis man glemmer at der er olie i piben.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Percival79 » 3. dec 2017, 15:10

Ligegyldigt hvor godt "man" renser sin riffel, vil det i mit tilfælde flytte træfpunkt på første afgivet skud, ikke meget, men nok til at jeg personligt ikke tager på jagt, uden først at have afgivet skud for at verificerer mit træfpunkt, samme gør sig gældende hvis jeg skal til udlandet og sikre mig at udstyret er 100%.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Refraktorius » 3. dec 2017, 15:11

Cp-Medic skrev:
Et olieskud er da ikke noget man bevidst foretager, men derimod noget der fejlagtigt kan ske hvis man glemmer at der er olie i piben.

Det er noget du vil se konkurrenceskytter gøre meget bevidst.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Langenge » 3. dec 2017, 16:12

Var i skytteforeningen i tirsdags. Ellers lang tid siden, og derfor var min skyder også med lidt olie i løbet, og jeg havde selvfølgelig trukket det igennem med nogle filtpropper.
Der gik vel de første 3 skud i prøveskiven, før skyderen rettede sig ind.
Men jeg kan ikke forestille mig, at det kan påvirke eller skade en lyddæmper.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af LJ » 3. dec 2017, 16:23

Cp-Medic skrev:
Et olieskud er da ikke noget man bevidst foretager,
Jo, i høj grad.

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af CQB » 3. dec 2017, 17:11

Hønsetyv skrev:Størrelse/volumen og dæmpning hænger ulasteligt sammen.
Det går jo ud på at rumme så meget af krudtgassen som muligt og så lade den "sive".

Mange sprayer faktisk olie i dæmperen for at tage FRP (First Round Pop) og lige hive et par deciBel mere ud af potten.
Den olie der fordamper "stjæler" energi fra knaldet.
ja korrekt olie i dæmperen eller vand dæmper endnu mere end en tør dæmper

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af HappyNanoq » 3. dec 2017, 18:07

Hører nu ikke så tit olie brugt i dæmpere, men mere fedt - eks en form for white grease sprayet på overfladerne i dæmperen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af Percival79 » 4. dec 2017, 18:57

Ok, tak for input :NVFrules:

Så er der vist ikke andet for, end at få mig tager sammen og få sendt den ansøgning på min første dæmper :biggrin:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af Flugteren » 4. dec 2017, 19:55

Percival79 skrev:Ok, tak for input :NVFrules:

Så er der vist ikke andet for, end at få mig tager sammen og få sendt den ansøgning på min første dæmper :biggrin:
Hvilken køber du?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Langenge » 5. dec 2017, 18:28

Langenge skrev:Var i skytteforeningen i tirsdags. Ellers lang tid siden, og derfor var min skyder også med lidt olie i løbet, og jeg havde selvfølgelig trukket det igennem med nogle filtpropper.
Der gik vel de første 3 skud i prøveskiven, før skyderen rettede sig ind.
Men jeg kan ikke forestille mig, at det kan påvirke eller skade en lyddæmper.
Fandt lige skiverne fra banen for en uge siden. Med en Otterup M77, der har stået i skabet i 6 måneder, og havde fået noget snask i løbet, for at forhindre rust. Dernæst fik den lidt olie og nogle filtpropper.
Skiverne er vist i den rækkefølge de er skudt i, og der er fem skud i hver.
Jeg var nogenlunde lige koncentreret ved hver skive, så jeg er sikker på, at spredning ikke er skyttefejl.
De benyttede bønner var af andet fabrikat og type end for 6 måneder siden, så derfor også andet træfpunkt.
Men selv de værste flyvere og andet træfpunkt med andre bønner, ville ikke have skadet en lyddæmper. Ej heller en smule olie.
Men det viser IMHO meget godt, hvordan en skyder opfører sig efter olie og rens i løbet:
IMG_20171205_181358975.jpg
IMG_20171205_181408916.jpg
IMG_20171205_181417087.jpg
IMG_20171205_181425963.jpg
IMG_20171205_181432235.jpg
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Cp-Medic » 5. dec 2017, 22:36

Refraktorius skrev:
Cp-Medic skrev:
Et olieskud er da ikke noget man bevidst foretager, men derimod noget der fejlagtigt kan ske hvis man glemmer at der er olie i piben.

Det er noget du vil se konkurrenceskytter gøre meget bevidst.
Spøjst jeg har aldrig hørt om det i andre sammenhænge end når folk der putter olie i løbet, ved en fejl har glemt at trække løbet igennem og der er det jo ikke en positiv ting

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Olieskud med lyddæmper

Indlæg af Bofhenator » 6. dec 2017, 06:16

Cp-Medic skrev:
Refraktorius skrev:
Cp-Medic skrev:
Et olieskud er da ikke noget man bevidst foretager, men derimod noget der fejlagtigt kan ske hvis man glemmer at der er olie i piben.

Det er noget du vil se konkurrenceskytter gøre meget bevidst.
Spøjst jeg har aldrig hørt om det i andre sammenhænge end når folk der putter olie i løbet, ved en fejl har glemt at trække løbet igennem og der er det jo ikke en positiv ting
Selv om man har trukket piben igennem, er de første skud stadig olieskud. Derfor er man bevidst om det og skyder dem med vilje, inden man går i gang med gældende skud (inden man overhovedet er taget afsted til noget gældende).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Percival79
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13. feb 2014, 18:46
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 10 times

Re: Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af Percival79 » 6. dec 2017, 16:31

Percival79 skrev:
Ok, tak for input :NVFrules:

Så er der vist ikke andet for, end at få mig tager sammen og få sendt den ansøgning på min første dæmper :biggrin:


Hvilken køber du?
Jeg har i dag været ude og kigge lidt og tror det bliver en Hausken JD224, den virker som et meget godt kompromis i mine øjne :smile:

Nu skal jeg bare have bestilt tid til, at få slået et gevind i piben og få sendt en ansøgning afsted :biggrin:

EDIT: talte også med sælger mht til de første skud efter rensning med dæmper monteret, han var ligeledes enig i, at det ikke har nogen betydning for dæmperens "levetid", selv om der skulle komme en smule olietåge i og han så det ikke som noget problem; at lade den sidde som normalt, hælde de fem skud igennem, verificerer træfpunkt og tage på jagt som normalt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Olieskud med lyddæmper ?

Indlæg af Raptor357 » 6. dec 2017, 18:20

Olieskudet man gør bevidst er egentligt nogle fouling skud så piben er belagt med den snavs den plejer at være belagt med.
Olieskudet man gør ved et uheld er hvis man har glemt at de er olie i piben og så skyder. dette skud kan både ødelægge piben og lyddæmper da der ikke er plads til olien når projektilet kommer. skaden på piben kan være en løbssprængning, en lomme eller en anden mindre skade.
Skaden på lyddæmper kan komme fra en dråbe olie der med 900m/s rammer en baffel. nøjagtigt som hvis man fireformer et hylster, det skader både mundingsbremser og lyddæmpere
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar