Er min nye riffel brugt?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Er min nye riffel brugt?

Indlæg af AlexPH » 9. dec 2017, 13:23

Hej
Jeg har for en uge siden, købt en ny riffel. Den blev købt som en pakke deal, med monteret kikkert og bore sightet. Jeg er rigtig tilfreds med købet og meget glad for rifflen (selvom jeg endnu ikke har skudt med den)
Jeg har imidlertid kunne finde et par små riser på skæftet og kikkert (sikkert efter riflen er blevet taget ud, og sat tilbage på en hylde), og hvad der undre mig mest, aftryk efter patron for enden af bundstykket. Jeg har ikke kunne lugte nogle form for krudt lugt, men fik en lettere beskidt børste ud, ved første rengøring.

Mit spørgsmål er så, er der sandsynlighed for at riflen har været affyret, eller skal bundstykket bare se sådan ud.?

Har vedhæftet et par billeder.

Mvh. Alex
Vedhæftede filer
IMG_20171201_230936.jpg
IMG_20171201_230815.jpg
IMG_20171209_131254.jpg

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af LapuaMagnum » 9. dec 2017, 13:33

Det var det samme da jeg købte en helt ny riffel den havde også været afskudt. Det var en remington så det kunne have været fordi der var en tilbagekaldelse af aftræk og dette er blevet kontrolleret efterfølgende, men jeg tror nu at den har været afskudt af butikken som ville imponere kunder eller noget der skulle afprøves. Jeg skrev til Remington og de afskyder ikke deres rifler. Det er så senere kommet op at der kan være noget med at alle rifler der kommer til EU eller Danmark skal være testet, jeg er dog ikke sikker på det.
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Flugteren » 9. dec 2017, 13:53

Hvis det betyder meget for dig, så gå til forhandleren og udarbejd en løsning sammen med ham. Du kan jo sige det som det er:

Du er tilfreds og glad for riflen, og vil gerne beholde den, men du er ikke så glad for de brugsmærker, den er leveret med.

Så kan forhandleren måske forklare, hvad der er hændt (de har prøveskudt den), eller den er leveret testet ab fabrik.

I værste fald er det måske en brugt riffel, du har fået som pakketilbud. Det kan være en anden kunde, der har sammensat kikkert og riffel tidligere, men ikke været tilfreds og derfor har leveret riflen tilbage, og så har forhandleren solgt setuppet som et pakketilbud.

Snavset i piben behøver ikke nødvendigvis at være fouling, det kan være et fedtlag, som piben har fået af fabrikken som beskyttelse mod rust og den slags under transport. Ud fra dine billeder ligner det dog tydeligt, at der har været kamret nogle patroner i riflen.

Det ligner dog ikke, at den har været afskudt ret mange gange, ellers ville du kunne finde messingstøv rundt om slagstiftshullet.

Tag kontakt til forhandleren på mandag og hør ad. Måske er problemet slet ikke så galt, som det kan være, og du kan måske få et par æsker jagtammunition som kompensation.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Bobo » 9. dec 2017, 14:15

testskyder man ikke alle rifler fra fabrikken :???:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 14:21

Bobo skrev:testskyder man ikke alle rifler fra fabrikken :???:
Det ser man da hver gang, men ser en filmet rundvisning på en fabrik.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Kleth » 9. dec 2017, 14:44

Mit gæt er at den har været prøvet i butikken e.lig. rampen ser ikke ret brugt ud.
Hvis det er en Weatherby Vanguard, så har jeg for nogle år siden modtaget en som var ren som en (nyvasket) babynumse; den var i hvert fald ikke prøveskudt.
Spørg forhandleren, det kan havde været en udstillingsmodel.
Er det en .308W så har du nok alligevel 5000-5950 skud i piben endnu før den begynder at sprede lidt mere.
- og som jeg jævnligt oplever, så er der faktorer som er hårdere ved piben en lidt prøveskud.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 15:57

Sad lige og kiggede billederne igen. En ny riffel skal altså ikke have tydelige ridser fra patronfødning. Der er noget der lugter og jeg ville også bede om en forklaring.

Nogle fabrikker skyder 3 testskud med pibe/lås og sådan skal våbnet ikke se ud bagefter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Ingsorsi » 9. dec 2017, 18:22

Jeg ville kontankte forhandleren og bede om en forklaring. Hvem er forhandleren i øvrigt?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Raptor357 » 9. dec 2017, 18:34

de fleste rifler, pistoler og revolvere er prøveskudt, jeg har kun købt en ny haglspreder og den var ikke prøveskudt, efter hvad jeg kunne se.
Hvis du kan finde et stempel fra en prøvnings anstalt /Proofhouse så er den prøveskudt med kradse sager for at opdage eventuelle fejl i udførslen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Langenge » 9. dec 2017, 18:52

Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor meget den skyder har været udsat for :???:
Men når kunder i alle butikker altid kræver at få lov at prøve ting før de køber dem, eller forlanger fjorten dages fuld returret, efter at have testet det de har købt, så må kunder vel også acceptere at varer de køber, har været afprøvet/testet af andre kunder....
Lad os bare tage et helt gammelt eksempel med en skjorte:
Du går ind i butikken og vil købe en ny skjorte. Du prøver fem skjorter, før du bestemmer dig.
De fire skjorter du har prøvet, men ikke købt, hvad skal de? Sælges til nedsat pris som brugt tøj?
Jeg ser mange indlæg her på forum, hvor man skriver: "Forlang at få lov at prøveskyde skyderen, inden du køber den"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Flugteren » 9. dec 2017, 19:14

Langenge skrev:Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor meget den skyder har været udsat for :???:
Men når kunder i alle butikker altid kræver at få lov at prøve ting før de køber dem, eller forlanger fjorten dages fuld returret, efter at have testet det de har købt, så må kunder vel også acceptere at varer de køber, har været afprøvet/testet af andre kunder....
Lad os bare tage et helt gammelt eksempel med en skjorte:
Du går ind i butikken og vil købe en ny skjorte. Du prøver fem skjorter, før du bestemmer dig.
De fire skjorter du har prøvet, men ikke købt, hvad skal de? Sælges til nedsat pris som brugt tøj?
Jeg ser mange indlæg her på forum, hvor man skriver: "Forlang at få lov at prøveskyde skyderen, inden du køber den"
Det kommer vel an på så meget. En skjorte er ok at prøve, da tøjpasning kan være meget individuel.

Men kom jeg ned i jagtforretningen og så på en Blaser, så ville jeg da prøveskyde et udstillingseksemplar, men forlange at få en spritny, plastikdækket Blaser udleveret.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Langenge » 9. dec 2017, 19:19

Flugteren skrev:
Langenge skrev:Jeg er ikke i stand til at vurdere hvor meget den skyder har været udsat for :???:
Men når kunder i alle butikker altid kræver at få lov at prøve ting før de køber dem, eller forlanger fjorten dages fuld returret, efter at have testet det de har købt, så må kunder vel også acceptere at varer de køber, har været afprøvet/testet af andre kunder....
Lad os bare tage et helt gammelt eksempel med en skjorte:
Du går ind i butikken og vil købe en ny skjorte. Du prøver fem skjorter, før du bestemmer dig.
De fire skjorter du har prøvet, men ikke købt, hvad skal de? Sælges til nedsat pris som brugt tøj?
Jeg ser mange indlæg her på forum, hvor man skriver: "Forlang at få lov at prøveskyde skyderen, inden du køber den"
Det kommer vel an på så meget. En skjorte er ok at prøve, da tøjpasning kan være meget individuel.

Men kom jeg ned i jagtforretningen og så på en Blaser, så ville jeg da prøveskyde et udstillingseksemplar, men forlange at få en spritny, plastikdækket Blaser udleveret.
Jeg er ikke sikker på, at deres "udstillingseksemplar" ikke betragtes som en ny skyder....
Hvad hvis du køber en bærbar computer over nettet, pakker den helt op, lige sætter batteriet i og tænder den (bare for at får en fornemmelse af skærmen og tastaturet), du taster selvfølgelig ikke noget licensnummer ind eller andet, bare tænder den og ser lidt på skærmen og prøver tastaturet.
Det er ikke lige dig, så du pakker den lidt ind igen, og sender den retur, og får alle dine penge igen....
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af C-X » 9. dec 2017, 19:22

Vil man prøveskyde først, så bør man handle brugt, spørge til en demo eller finde en rar NVF'er der allerede har én, for de plejer at være behjælpelige.
Jeg ville aldrig forvente, at en butik gav mig dét tilbud, og hvis de gjorde, så tror jeg ikke jeg ville handle nye sager der fremover...

Betaler man for en jomfru, så forventer man en jomfru. Så kan man selv slide den til, så den passer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Langenge » 9. dec 2017, 20:00

Både min Weatherby vanguard og min Rossi 92, købte jeg nye hos forhandlere, over nettet via deres hjemmeside. Betalte også ved købet, over nettet.
Jeg valgte så selv at afhente dem, men det er uden betydning.
Jeg kunne, ifølge loven, så have pakket dem ud, skudt et par skud med dem i baghaven, og kørt tilbage med dem, og forlangt det fulde beløb retur, hvis jeg ikke lige havde syntes om de skydere.
Og derfor er en "ny" vare, ifølge forbrugerloven, heller ikke nødvendigvis en "jomfruelig" vare.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Bobo » 9. dec 2017, 20:12

C-X skrev: Betaler man for en jomfru, så forventer man en jomfru.
det bruger vi ikke i sydjylland :shame:
Bobo ------ Igen uden billeder

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af AHL » 9. dec 2017, 20:31

kan se at der er monteret kikkert
er det en du selv har monteret ?? eller er det en butikken har monteret og indskudt efter aftale med dig
så ja så har den jo skudt 3-5 skud ved indskydningen af kikkerten
Mvh
AHL

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af FrederikF » 9. dec 2017, 20:32

Er helt på linje med Langenge.
Har i øvrigt svært ved at se hvad et par prøveskud skulle skade (har så ikke forstand på Blaser :oops: ) - men når man kommer fra et hjem hvor de “nye” våben ofte har deltaget i en verdenskrig eller to, så er man sikkert mindre fintfølende.
Bolcher, wcpapir, Whisky og fænghætter foretrækker jeg jomfrueligt - absolut ikke kvinder og våben (havde jeg råd til drømmene så kunne jeg sikkert godt finde et jomfrueligt våben jeg gad eje, men så stopper festen vist også.

Brugeravatar
Evil-Honda
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 4. mar 2006, 23:19
Interesser: Longrange Dodo hunting
Geografisk sted: Heløen Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Evil-Honda » 9. dec 2017, 20:49

Eller også er riflen boresigtet med en laser patron i kammeret ?????
Mvh BS

AirArms TDR-R .22
Röhm Twinmaster .177

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af FraBjerget » 9. dec 2017, 22:01

Vil som A H skriver, nok også tænke på kikkert og montage er blevet testet med skud på Skive.
Men hør dem ad, Sælger er nok den eneste der kan svare på det.
Du kan desværre nok ik spørge våbenkontoret om hvor mange ejere den har haft.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Elbæk » 9. dec 2017, 22:17

Ud fra billederne har både riffel og kikkert støv og småskrammer som stemmer overens med at riflen nok har stået udstillet i butikken i en periode - og derved er blevet håndteret af kunder og personale, måske endda prøveskudt eller testet med klikpatroner :???:

Det er meget forskelligt fra butik til butik hvordan man håndterer varer som har været udstillet - eller, som Langenge beskriver, varer som er kommet retur i ikke "jomfruelig" stand. Men, uanset, så udgør et våben en værdi man ikke bare afskriver som helt eller delvist tab, blot fordi det har nogle mindre kosmetiske skrammer.

Det du skal spørge dig selv om er om du mener at du er blevet behandlet fair, herunder er blevet informeret ordentligt - og om du har betalt en fair pris. Kan du svare nej til én af ovenstående, ville jeg stille og roligt tage den med forretningen os se om I ikke kan blive enige om en kompensation i form af et par æsker spidsskarp til banen eller noget i den retning.

Når ovenstående så er sagt, så synes jeg helt generelt ikke at opleve at finishen - og kontrollen af samme - på våben i den lidt billigere ende er blevet bedre de sidste 10 år, tværtimod. Og det er egentlig ikke overraskende; når markedet efterspørger rifler, i 3-5000 kr. klassen, som kan sætte tre skud i en femkrone på 100 meter og samtidig holde til at blive brugt som våben, så er der altså ikke meget at rutte med - og finish samt kvalitetskontrol er to steder hvor man nemt og hurtigt kan spare en del penge, i hvert fald på kort sigt. Dette gør sig navnlig gældende for de amerikanske mærker - men selv rifler produceret hos Howa i Japan (som din Weatherby Vanguard) er ikke, oplever jeg, så gennemførte i finish som de har været.
Jeg tror simpelthen at man, fra producenternes side, har kalkuleret med at det er begrænset hvor mange der reelt gider gå igennem besværet med at klage over kosmetiske ting - samt at man forventer at en del af de klager som kommer, løses af forhandleren på eget værksted. I sidste ende er efterservice på et par tusinde våben om året nok markant billigere end den arbejdskraft som der skulle til at opretholde tidligere tiders standarder inden for finish og kvalitetskontrol for alle de våben som sendes ud.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af C-X » 10. dec 2017, 01:11

Jeg kender godt købeloven. I hvert fald så godt, at jeg har et nogenlunde overblik.

For mig er en riffel som en flaske whisky. Selv om der mangler en slurk, så kan resten af flasken være ganske udmærket, men så er det altså ikke længere en hel flaske. Jeg giver ikke fuld pris for en flaske, som andre har drukket af, eller hvor jeg ikke længere kender indholdet - måske er det forurenet, eller også har den været opbevaret forkert.
Går jeg på en beværtning og køber mig et glas, så behøver jeg ikke kende alle detaljerne. Ligeledes hvis nogen byder mig et glas, eller to.

Så nej, jeg mener ikke at en riffel der har skudt X antal skud, der ikke har været foretaget som en del af QC, er at regne som ny længere - uanset hvad købeloven så mener.

Jeg har i øvrigt kun 3 våben, som jeg selv har købt fra ny.

Og så ikke et ord om jomfruer i Sydjylland... Vi skal jo nødig have battet i julestemning. Ellers kunne jeg nok finde en underlødig kommentar. :alcohol:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Elbæk » 10. dec 2017, 08:44

Jeg har det et eller andet sted på samme måde som dig C-X. Men, jeg opererer dagligt i en virkelighed hvor overformynderiet i EU har indført en lov som, i hvert fald på det danske marked, har gjort præcis hvad vi i branchen sagde den ville; den danske forbruger er begejstret for at at udnytte loven fuldt ud og returnere, helt objektivt, brugte varer - mens den danske forbruger stadig forventer at modtage en helt "jomfruelig" vare ved køb.

Loven giver mulighed for at holde kunden, som returnerer varen, økonomisk ansvarlig for ethvert rimeligt værditab på varen, men den del glemmes/ignoreres meget bekvemt - og der kommer yderst sjældent noget godt ud af at minde kunden om det.
Kun i særligt grove tilfælde, hvor varen decideret har været taget i brug i en grad hvor værditabet er 100% - og hvor man ikke med nogen rimelighed kan sige, at den konkrete grad af brug har været nødvendig, for at kunden har kunnet prøve varen på samme niveau som i en fysisk butik, kan man afvise at tage varen retur - og så har man også grundigt sørget for at man aldrig ser dén kunden (samt dennes venner og familie) igen.

Den danske forbruger er ikke bange for at forsøge at returnere en skjorte med sorte skjolder i kraven, svedlugt og sovsepletter og påstå at den kun lige har været prøvet på. Den danske forbruger forventer samtidig at når de bestiller en skjorte, så er den stadig i folie ved modtagelse. Det er den virkelighed som den nyeste inkarnation af lov om køb og aftaleindgåelse har skabt, det er den virkelighed som forretningerne skal navigere i. Og den virkelighed skaber situationer som den denne tråd tager sit udgangspunkt i.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Centurion » 10. dec 2017, 10:39

Der er vel ingen, der vil protestere, når den nye bil har kørt 900 km, hvis den ellers ser helt Ok ud og kører upåklageligt?
"In case of panic: don't panic"

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Flugteren » 10. dec 2017, 10:45

Centurion skrev:Der er vel ingen, der vil protestere, når den nye bil har kørt 900 km, hvis den ellers ser helt Ok ud og kører upåklageligt?
Igen, det kommer vel an på situationen. En demobil er ok at få leveret med nogle km på klokken. Det forventet man.

Men køber man den tilsyneladende spritnye Audi, der står hos forhandleren, så ville jeg være trist, hvis den viser 900 km på klokken.

Og deciderede superbiler som Ferrari 488/McLaren 720S eller Lamborghini Aventador, så kan man miste mange penge ved at køre i bilen for meget.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Er min nye riffel brugt?

Indlæg af Lassescout » 10. dec 2017, 11:39

Dajeg havde besluttet at købe en spritny bil i Kolding blev jeg efterfølgende ringet op af forhandleren. Han fortalte at den bil jeg skulle have stod i Rødekro, og nu var problemet at de ikke kunne nå at hente den med en transporter, så han ville vide om det gjorde noget at de sendte en mand ned efter den. Det ville så betyde at jeg ikke selv fik fornøjelsen af at se kilometertælleren skifte fra 0 til 1. Jeg fortalte at jeg var helt ligeglad med kilometertælleren, tværtimod ´syntes jeg det var rart at de selv havde afprøvet den nogle kilometer før levering, så ville de jo kunne opdage om der var alvorlige fejl på bilen.

På samme måde har jeg købt flere spritnye rifler som var vedlagt prøveskydningsskive der viste samlingen af tre skud. Jeg ville blive alvorligt vred og føle mig vildledt hvis disse tre skud ikke var taget med den riffel jeg har købt. Det sagt, skal der selvfølgelig ikke være ridser på nyt grej uden kompensation i prisen.

Jeg har også prøvet en jomfru. Det var der sku ikke meget ved, jeg sætter mere pris på erfaring :rolf: :rolf: :rolf: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar