Hvor sart er en riffelpibe/munding

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Stilleben » 13. dec 2017, 14:50

Jeg har monteret en rekyldæmper på min Tikka T3.
I forhold til min lyddæmper, som kører helt fint og smooth på gevindet, så var rekyldæmperen noget stram at skrue på. Kunne ikke klare det det de bare hænder. Så måtte lige have en lille skruetrækker ind i hullerne for at kunne få fat.
Tænkte så på, bagefter, hvor sart sådan en munding egentlig er. Mere at den ikke er blevet deform. :)
Ja, det skulle jeg nok have tænkt på først.
Senest rettet af Stilleben 13. dec 2017, 14:55, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2017, 14:54

Stilleben skrev:Jeg har monteret en rekyldæmper på min Tikka T3.
I forhold til min lyddæmper, som kører helt fint og smooth på gevindet, så var rekyldæmperen noget stram at skrue på. Kunne ikke klare det det de bare hænder. Så måtte lige have en lille skruetrækker ind i hullerne for at kunne få fat.
Tænkte så på, bagefter, hvor sart sådan en munding egentlig er. Mere at den ikke er blevet deform. :)
Først og fremmest - hvorfor bruge rekyldæmper/mundingsbremse, når du har en lyddæmper?

Og for at svare på spørgsmålet: Piber/mundingen kan tåle en hel del. Hvis mundingsbremsen var svær at skrue på, så prøv at give gevindet lidt fedt. Det hjælper. Måske er gevindet ikke helt "rent" på din mundingsbremse.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Stilleben » 13. dec 2017, 15:02

Den skal bruges i skydebiograf og ellers bare for at prøve den.
Men godt den ikke er så sart. Tænkte jeg heller ikke. Og alligevel fik jeg bare en tvivl.

Tak

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af LapuaMagnum » 13. dec 2017, 15:03

Stilleben skrev:Jeg har monteret en rekyldæmper på min Tikka T3.
I forhold til min lyddæmper, som kører helt fint og smooth på gevindet, så var rekyldæmperen noget stram at skrue på. Kunne ikke klare det det de bare hænder. Så måtte lige have en lille skruetrækker ind i hullerne for at kunne få fat.
Tænkte så på, bagefter, hvor sart sådan en munding egentlig er. Mere at den ikke er blevet deform. :)
Ja, det skulle jeg nok have tænkt på først.
Jeg er mere i tvivl om det er det rigtige gevind? Er du sikker på det? I min optik må intet gevind gå så stramt at du ikke kan skrue det på med hånden med mindre det skal låse og det er vist ikke tilfældet. Prøv at skrue den af og skrue lyddæmper på uden hjælpemidler.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af 458hunter » 13. dec 2017, 15:08

Hvis den går så stramt så centrerer den på gevindet og ikke på brystet. Det har jeg altid fået at vide er noget skidt. Med en dæmper risikerer man bafflestrike.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Stilleben » 13. dec 2017, 15:39

Lyddæmperen går fint på som den plejer. Tror bare det kan være en smule snavs på mundingsbremsens gevind.
Det kører også bedre nu. Og kan ikke se der er spåner eller skader på gevindet. Så tænker det er korrekt. Omend lidt snævert.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2017, 15:44

Stilleben skrev:Lyddæmperen går fint på som den plejer. Tror bare det kan være en smule snavs på mundingsbremsens gevind.
Det kører også bedre nu. Og kan ikke se der er spåner eller skader på gevindet. Så tænker det er korrekt. Omend lidt snævert.
Giv bremsen noget nitrosolvens, lad det stå lidt og derefter rens godt af med vand og sæbe. Tør bremsen (især gevind) med noget køkkenrulle, og kom ind i gevindsporet med en negl. Derefter giver du bremsen noget våbenolie, lader det stå igen og tør efter.

Til sidst slutter du af med noget gevindfedt, og så skal du også rense gevindet på din riffel samtidigt. Når alt er gjort, så prøv at påmontere og afmontere bremsen nogle gange. Hvis alt fungerer som med lyddæmperen, så er det godt. Hvis ikke, så send bremsen tilbage med krav om at få en ny.

ABjerre
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 20. jan 2016, 15:04
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 40 times
Been thanked: 38 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af ABjerre » 13. dec 2017, 15:47

Jeg havde den samme oplevelse da jeg fik en ny gevind-beskytter-krans-tingest til at skrue på efter jeg mistede den som blev leveret med min riffel (fumlefingre og grusplads er en skidt kombo når det kommer til smådele).

Den nye GBKT gik så stramt at jeg mente at den bestemt måtte være leveret med forkert gevind... det viste sig dog, at det ikke var mere forkert end at en omgang først med olie for at rense og så fedt for at smøde fik den til at gå fint. Anyway, det var et sidespor...

Ting kan sagtens gå stramt ind til de er blevet smurt og "kørt sammen". Med hensyn til pibe og munding, så er den del du skal passe på selve kronen - altså den udskæring som er ind mod riffelgangen. Den er det sidste, der har kontakt med projektilet, så enhver skade dér kan have stor betydning for præcisionen, så lad være med at pille dér. Ydersiden af selve piben er noget mere robust.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Flugteren » 13. dec 2017, 15:55

ABjerre skrev:Jeg havde den samme oplevelse da jeg fik en ny gevind-beskytter-krans-tingest til at skrue på efter jeg mistede den som blev leveret med min riffel (fumlefingre og grusplads er en skidt kombo når det kommer til smådele).

Den nye GBKT gik så stramt at jeg mente at den bestemt måtte være leveret med forkert gevind... det viste sig dog, at det ikke var mere forkert end at en omgang først med olie for at rense og så fedt for at smøde fik den til at gå fint. Anyway, det var et sidespor...

Ting kan sagtens gå stramt ind til de er blevet smurt og "kørt sammen". Med hensyn til pibe og munding, så er den del du skal passe på selve kronen - altså den udskæring som er ind mod riffelgangen. Den er det sidste, der har kontakt med projektilet, så enhver skade dér kan have stor betydning for præcisionen, så lad være med at pille dér. Ydersiden af selve piben er noget mere robust.
Ja, det har jeg også oplevet med min gevindbeskytter. Efter jeg havde afmonteret lyddæmperen, så kunne det godt være lidt svært at få gevindbeskytteren på igen. Jeg endte med at rense alt, bruge jeg-ved-ikke-hvor-lang-tid på grundigt at rense gevindet med fingernegl og køkkenrulle, men til sidst var der ingen problemer.

Stilleben
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 15. aug 2016, 20:34
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 53 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor sart er en riffelpibe/munding

Indlæg af Stilleben » 13. dec 2017, 16:09

Super. Den får en seriøs rensning når jeg kommer hjem.
Tak for tips og råd.

Besvar