[Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af Kleth » 30. jan 2018, 10:01

Jeg har modtaget våbendata på den Bergara BA13 jeg bestilte og så skal jeg jo have noget lyddæmper til, men jeg ville gerne anvende en af de glimrende lyddæmpere jeg allerede har og udvalget af lyddæmpere i 5/8"-24 UNF som piben skulle være forsynet med er forholdsvis begrænset i Danmark.
Mine lyddæmpere har alle, på nær en, M14x1 gevind så jeg spekulerede på om 5/8"-24 UNF kan skæres om til M14x1?

På div websites om gevind og lyddæmpere skriver de, at hvis det oprindelige gevind er 2mm større, kan det skæres om/ned til et andet.
Forskellen på 5/8" og 14mm er 1,875mm! Er det nok til et M14x1 gevind?
Senest rettet af Kleth 31. jan 2018, 16:35, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: [Spørgsmål]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af Bemoni1 » 30. jan 2018, 10:49

Der er rigeligt med gods, til at lave det om, men ( og jeg ved godt det er unødvendigt at sige til dig :smile: ) sørg for at det er en kompetent person, som foretager operationen.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af Kleth » 31. jan 2018, 16:35

Tak for svar :razz: det glæder mig at jeg kan standardisere, så jeg ikke skal have endnu flere lyddæmpere og stadig kan bevare de faste sigtemidler :biggrin:

Når det er en ny riffel fra en butik med egen bøssemager, så plejer jeg at få butikken til at skære gevindet så der kun er eet sted at skulle slå i bordet hvis noget går sydover :smile:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af LJ » 31. jan 2018, 23:09

For lige at cementere, så har en af mine gode venner fået lavet netop den operation på en T3 Ctr. Det blev helt perfekt :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af Kleth » 8. feb 2018, 15:23

Bemoni1 skrev:Der er rigeligt med gods, til at lave det om, men ( og jeg ved godt det er unødvendigt at sige til dig :smile: ) sørg for at det er en kompetent person, som foretager operationen.
Jeg har fået at vide fra forhandleren at der ikke er godt nok i til at bøssemageren kan skære gevindet om. Der er selvfølgeligt den mulighed at det allerede er blevet skåret om til noget andet en 5/8" eller det er en risiko de ikke vil løbe. Så jeg skal have fundet en bøssemager som kan/vil og som netop er kompetent :razz:
@Bemoni1 kender du en?
LJ skrev:For lige at cementere, så har en af mine gode venner fået lavet netop den operation på en T3 Ctr. Det blev helt perfekt :smile:
@LJ ved du hvilken bøssemager som har skåret din kammerats gevind om fra 5/8 til M14x1?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af LJ » 8. feb 2018, 17:45

Han fik det lavet hos Aktiv fritid i Køge. Om de lavede det selv eller outsourcede det ved jeg ikke :smile:

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af The Mad Viking » 9. feb 2018, 15:13

Bare lige for at du ikke render ind i problemer, så husk at 5/8”- 24 gevind er UNEF og ikke UNF gevind. :smile:
Inderdiameteren på et udvendigt 5/8-24 UNEF gevind er 0.5739”, altså 14.577mm.
Diameteren på metriske gevind angives efter yderdiameteren, så der er alt rigeligt til at lave et M14-gevind. :smile:
Så hvis din forhandler prøver at bilde dig andet ind, så lyver han dig lige op i ansigtet. :modbat:
Det er muligt at man ikke bare kan tage en gevindbakke i en drejebænk og smide på, men sådan laver man heller ikke gevind på en riffelpibe (Eller noget andet, for den sags skyld).
Så hvis han ikke kan få din pibe til at løbe inden for næsten 6 tiendedele, eller regner med at bruge gevindbakke, så bed ham om at aflevere sit svendebrev (Hvis han har et...) i makulatoren. :giggle: :nutkick:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af NWF » 10. feb 2018, 12:02

Jeg er ikke teknisk anlagt, så måske er det et lidt dumt spg - men finder der ikke adaptere man kan skrue på gevindet så M14x1 kan benyttes?

Har selv samme problemstilling med en ny riffel jeg afventer papirerne på. Og synes ikke rigtigt at jeg har kunne finde prisvenlige lyddæmpere i 5/8-24 :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af C-X » 10. feb 2018, 12:11

Sonic laver da til 5/8"-24 og det er der faktisk mange andre der gør, da det er et US standard gevind.
Selv om de anvender træskomål, så er de lidt mere fornuftige, på den anden side af dammen, da de er nogenlunde enige om, at benytte de samme gevind, til de samme kaliber grupper.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af NWF » 10. feb 2018, 12:34

C-X skrev:Sonic laver da til 5/8"-24 og det er der faktisk mange andre der gør, da det er et US standard gevind.
Selv om de anvender træskomål, så er de lidt mere fornuftige, på den anden side af dammen, da de er nogenlunde enige om, at benytte de samme gevind, til de samme kaliber grupper.
Ved godt at der er flere der laver dem - men hvad jeg lige har fået ud af min online søgning, så er det primært modeller til +2000 kr der fås. Det var derfor jeg skrev prisvenligt :) Men kan godt se at en Sonic kan fåes for ca 1500 - men så er det stadig nok billigere at få drejer gevindet om til M14x1 da jeg har denne i forvejen til det pågældende kaliber.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af C-X » 10. feb 2018, 13:15

Måske, måske ikke. Hvad så næste gang du køber en riffel i standardkaliber og med standardgevind?
Husk på, at det meste, der lugter af våben, er produceret mhp det amerikanske marked.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 457 times
Been thanked: 214 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af The Mad Viking » 11. feb 2018, 11:51

C-X skrev:Sonic laver da til 5/8"-24 og det er der faktisk mange andre der gør, da det er et US standard gevind.
Selv om de anvender træskomål, så er de lidt mere fornuftige, på den anden side af dammen, da de er nogenlunde enige om, at benytte de samme gevind, til de samme kaliber grupper.
Fuldstændigt korrekt.
Der er mange ting man kan skælde amerikanerne ud for (F.eks. det mere eller mindre ubrugelige UNC-gevind, som er så groft at det burde bruges til træskruer istedet :blink: ), men de er blevet enige om en standard. :smile:
At vi så herovre forsøger at gøre standard at f.eks. .22lr skal bruge 1/2” UNF, når amerikanerne er enige om 1/2 UNEF, det undrer mig? Hvis man alligevel ikke vil følge standard, hvorfor så ikke bruge et metrisk gevind? :???:
Jeg bander også tommegevind langt væk på daglig basis i forbindelse med mit arbejde, men det er trods alt dem som er først ude af starthullerne som normalt får lov til at fastlægge standarden. :TOS:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Besvaret]Konvertering af 5/8"-24 UNF gevind til M14x1?

Indlæg af C-X » 11. feb 2018, 12:10

I den metriske verden kan man ikke engang blive enige om, hvorvidt vi skal bruge 1 mm stigning eller 1,5 mm stigning på gevindet. Det er så tude åndsvagt, at det skriger til himlen. Lægmand kan sgu ette se forskel.

Rent praktisk, så fungerer det amerikanske træskogevind. Det er sikkert træls at lave, men har manden ved drejebænken eller CNC maskinen de rigtige værktøjer, så kan det jo være godt det samme.

Der er i øvrigt et hav af mundingsbremser og andet gejl, i US std. gevind, der kan købes for små penge og opefter, hvilket også kan tale for, at hoppe med på vognen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar