Bolt action vs semi auto

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
MMAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 3. aug 2016, 12:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Langeskov
Been thanked: 1 time

Bolt action vs semi auto

Indlæg af MMAndersen » 1. feb 2018, 09:04

Nu har jeg set en del om langdistance skydning, og måske har jeg spillet for mange skyde spil pg sådan :fun: men hvad er grunden til at folk vælger en repeter riffel og ikke en Halvautomat til skydning? Er der ikke mindre rekyl i en halv auto? Eller har det intet at sige? Selv er jeg mest til bolt action, men nu er min nysgerrighed ikke til at styre mere.. nogen der har noget viden om det? :numberone:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af Fast Fumble » 1. feb 2018, 09:13

MMAndersen skrev:Nu har jeg set en del om langdistance skydning, og måske har jeg spillet for mange skyde spil pg sådan :fun: men hvad er grunden til at folk vælger en repeter riffel og ikke en Halvautomat til skydning? Er der ikke mindre rekyl i en halv auto? Eller har det intet at sige? Selv er jeg mest til bolt action, men nu er min nysgerrighed ikke til at styre mere.. nogen der har noget viden om det? :numberone:
Hvis du med "skydning" mener sports skydning, så tror jeg en del af forklaringen er at man ikke kan få tilladelse til semi-auto rifler til sports skydning i Danmark.
Man kan faktisk ikke engang få tilladelse til ikke-semi auto, hvis det er en riffel som visuelt LIGNER en semi-auto riffel.

(Og det kan vi langt hen ad vejen takke Dansk Skytte Union for)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3337 times
Been thanked: 414 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af Kalthoff » 1. feb 2018, 09:29

Som FastFumble siger, så er det i Danmark ikke et valg vi selv træffer.

For Jægerne er det politiet/justitsministeriet der igennem lovgivningen og deres administrative praksis har truffet valget for os.

De giver kun danske jægere meget begrænsede muligheder for at gå på jagt med halvautomatiske rifler i Danmark.

De danske jægere som har halvautomatiske jagtrifler, har dem derfor mest for at kunne gå på jagt i visse udlande hvor reglerne er mere gunstige.

Mht. halvautomatiske haglgeværer er der også lovmæssige/politimæssige begrænsninger til jagt i Danmark, men de bruges dog til jagt i Danmark, mest til strand- og hav-jagt.
Senest rettet af Kalthoff 1. feb 2018, 11:04, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af Senserazer » 1. feb 2018, 09:54

Derudover, hvis du virkelig taler langdistance, så vil det, også i udlandet, være repeterrifler man bruger. De har bare et højere loft for præcision.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af ReneKJ » 1. feb 2018, 10:01

I mange halvautomater er der diverse mekanismer der begynder at bevæge sig før projektilet har forladt løbet.
Mon ikke det har noget at sige hvis man ønsker ekstrem præcision?

ETA: Jeg kan se at der er lidt diskussion på nettet om projektilet faktisk har forladt løbet når mekanikken går igang, så :???:
Gassen tappes godt nok som regel tæt ved mundingen.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af Hønsetyv » 1. feb 2018, 10:40

Det er fuldt muligt at skyde hurtigt med en boltaction og samtidig ramme!
Se bare nogle af de gamle stødere i Norge: https://www.youtube.com/results?search_ ... angskyting

I mange af skydningerne er de gamle Krag rifler hurtigere end AK3/M75 halvautoerne da de er hurtige at genlade.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af 458hunter » 1. feb 2018, 10:57

Præcision handler om så ensartet gentagelse som muligt, skud for skud. Der er flere bevægelige dele i en halvautomat og dermed også flere ting, der kan variere fra skud til skud.

Man kan få ekstremt præcise halvautomater, men de er typisk meget dyre, hvorimod en optimeret Rem 700 ikke koster spidsen af en jetjager.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af HappyNanoq » 1. feb 2018, 12:35

I gamle dage var halvautomater også dyrere i forhold til boltaction, så det er de færreste der tog dem - fremfor boltaction.
Det naturligvis pga de flere dele der skulle fabrikeres og når skidtet skal fungere under forskellige forhold, og når det bliver beskidt under brug.

Derfor er våbenfabrikanternes forskellige bud på finskytterifler i halvauto tit blevet fravalgt til fordel for de billigere boltactions.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Bolt action vs semi auto

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2018, 15:14

Nu prøver jeg lige at svare helt uden skelen til lovgivnings- og tilladelsescirkuset.

Jeg er vokset op i en familie hvor jagt og skydning var lige så naturlig en del af hverdagen som at købe ind og lave mad. Min far havde kun halvautomatiske skydevåben, og i mange år ville han ikke bruge andet. Hans holdning var, at når man endelig er kommet i position foran en kronhjort eller to, så skal man kunne koncentrere sig fuldstændig om vildtet og glemme våbnet. Det skal bare virke hver gang man trykker på aftrækkeren.

Selv var jeg nødt til at starte med repetervåben, det handlede mest om, at de er billigst. Jeg har senere også haft halvautomater, både riffel og haglvåben, men er gået væk fra halvautomatisk riffel igen. Det skyldes først og fremmest, at jeg ikke syntes de kunne skyde præcist nok. Bl.a. er aftrækket ofte slæbende, skurrende og i det hele taget forfærdeligt.

Jeg synes heller ikke jeg fik nogen særlige fordele af halvautomaternes muligheder for hurtigt opfølgende skud. Det er nok mest fordi jeg er en tøsedreng, der helst ikke skyder før jeg er meget sikker på at ramme rigtigt, så jeg skal meget sjældent bruge mere en én patron ad gangen på riffeljagt.

Jeg har via min opvækst en stor veneration for halvautomaterne, og jeg bliver altid glad når jeg møder dem på jagt og skydebaner rundt omkring, men jeg har ikke rigtig valgt at bruge dem selv i særlig grad. Jeg har selvfølgelig min fars gamle halvautomatiske Beretta A 300 haglgevær i skabet, og den kommer da også med på skydebanen en gang imellem.

P.S. Kommer i tanker om, at samtidig med min far blev lidt ældre, gik skytteforeningerne over til Sauer 200 STR som ny skytteforeningsriffel (det er en bolt action). Min far blev meget glad for den præcision geværet kunne præstere, og han fik ret hurtigt monteret et kikkertsigte på sin. Så de sidste krondyr han fældede faldt for velplacerede kugler fra skytteforeningsgeværet. Jeg kan specielt huske en jagtnabo der lidt drillende spurgte om han var ved at blive gammel, sidan han skulle bruge to skud til at skyde en kronhjort. Selvfølgelig var han da ved at blive gammel, men de to skud havde han brugt på at fælde to dyr, så skudstatistikken var der ikke noget i vejen med :smile:

Jeg har forresten også arvet skytteforeningsgeværet. Det har fået et GRS-skæfte, en Picatinny rail og en lyddæmper på, men præcisionen er den samme. Den er min LR-skyder, og jeg tror ikke lige den bliver udskiftet med en halalauto. Men det kunne nu være sjovt med en velfungerende Browning BAR eller H&K til drivjagt, det kan sku godt være jeg gør det en dag.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar