Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af C-X » 4. feb 2018, 11:19

Har også en fin ProShot rensepind plus andet grej hertil, men det irriterer mig, at jeg ikke kan få en snor igennem, når den er beskidt eller der sidder kondens. Snoren er trods alt lettere at medbringe.

Jeg erindrer at udsagnet kan være fremkommet i forbindelse med varminskytter og pibelevetid.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Bofhenator » 4. feb 2018, 12:21

Slettet bruger skrev: Der kan dannes en belægning af kulstof ( dvs hård som diamant)
Det er noget vrøvl, bare fordi noget er kulstof betyder det på ingen måde at det er hårdt som diamant. Det kommer an på hvilken allotrop det er.

Forskellen mellem grafit og diamant er feks ikke ubetydelig ift hårdhed og det bliver ret tydeligt når man ser hvordan strukturen af de forskellige stoffer der ud:
Udklip.PNG
Det første er diamant det andet er grafit. Forskellen på de to er 2000 grader C og ca 5GPa.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af LapuaMagnum » 4. feb 2018, 12:44

Bofhenator skrev:
Slettet bruger skrev: Der kan dannes en belægning af kulstof ( dvs hård som diamant)
Det er noget vrøvl, bare fordi noget er kulstof betyder det på ingen måde at det er hårdt som diamant. Det kommer an på hvilken allotrop det er.

Forskellen mellem grafit og diamant er feks ikke ubetydelig ift hårdhed og det bliver ret tydeligt når man ser hvordan strukturen af de forskellige stoffer der ud:
Udklip.PNG
Det første er diamant det andet er grafit. Forskellen på de to er 2000 grader C og ca 5GPa.
Jamen der triller da sommetider en diamant ud af løbet på min :rolf: :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af FrederikF » 4. feb 2018, 12:51

Blandt andet remington har rensesæt til .17 i form af børster til montering på plasticbelagt stålwire.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af FrederikF » 4. feb 2018, 12:53

De eneste diamanter jeg har haft til at sidde fast i løbet har været tungepiercinger.
De skal sgu behandles med forsigtighed.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Scott » 4. feb 2018, 19:25

Jeg mindes noget om, at da hæren gik over til Break free, blev alle våben renset totalt, "vasket", og måtte ikke mere få olie, da dette ikke kunne enes med Break free.
Sortkrudt våben renses bedst i meget varmt sæbespånevand.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Ras.Killing » 5. feb 2018, 19:30

Til mine håndvåben har jeg en boresnake, et par børster (en i nylon og en i kobber) og så bare almindelig syrefri olie fra nærmeste supermarked.

Lidt olie og en god tur med børsten (kobber er hovedsageligt til revolveren, hvor specielt tromle kan blive godt beskidt...), så kan det meste snavs lige tørres af efterfølgende (baby-wipes er FANTASTISKE til at tøre olie/snavs ved med), evt. lige fuldt efter af en vatpind og til sidst en tør klud med lidt olie.

Til revolveren har jeg for øvrigt også en kobber ''kammer børste'', som lige bliver spændt fast i boremaskinen og så får hvor cylinder i tromlen ellers en tur.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. jul 2023, 17:07

Jeg bruger lige denne tråd, i stedet for at oprette en ny :biggrin:

Jeg har blevet anbefalet at bruge en tyndere olie og smørelse til at rengøre min pistol i, og især en tyndere olie til at smøre slæden i.

Jeg har brugt Break free olien med Teflon i indtil nu, men overvejer, om jeg skal bruge denne her, som jeg mener, var den, jeg blev anbefalet forleden, og den er også pænt billig: https://inf-wear.dk/da/vaben-vedligehol ... 400ml.html

Vil den være bedre at bruge til generel rensning af min pistol, eller kun til smørelsen af slæden, og fortsat bruge den Break Free til den generelle rengøring?

Jeg har fået anbefalingen af en fra en dansk våbenbutik, og de bruger denne olie hyppigt, kunne jeg forstå. Den er dog lidt dyrere der, så jeg overvejer at købe denne i linket, da man får 400ml for sølle 99,-.

Jeg har en Smith And Wesson Victory pistol, hvis det er vigtigt.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Grendel » 9. jul 2023, 17:25

Har du problemer med din S&W Victory og den breakfree olie, hvis nej ville jeg bare bruge den, til den er tom og købe den anbefalede derefter :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af ReneKJ » 9. jul 2023, 17:36

AalborgBK1885 skrev:
9. jul 2023, 17:07
Jeg bruger lige denne tråd, i stedet for at oprette en ny :biggrin:

Jeg har blevet anbefalet at bruge en tyndere olie og smørelse til at rengøre min pistol i, og især en tyndere olie til at smøre slæden i.

Jeg har brugt Break free olien med Teflon i indtil nu, men overvejer, om jeg skal bruge denne her, som jeg mener, var den, jeg blev anbefalet forleden, og den er også pænt billig: https://inf-wear.dk/da/vaben-vedligehol ... 400ml.html

Vil den være bedre at bruge til generel rensning af min pistol, eller kun til smørelsen af slæden, og fortsat bruge den Break Free til den generelle rengøring?

Jeg har fået anbefalingen af en fra en dansk våbenbutik, og de bruger denne olie hyppigt, kunne jeg forstå. Den er dog lidt dyrere der, så jeg overvejer at købe denne i linket, da man får 400ml for sølle 99,-.

Jeg har en Smith And Wesson Victory pistol, hvis det er vigtigt.
Oplever du problemer siden du er blevet anbefalet at skifte?

Min Victory bliver rengjort med CLP, og så en smule almindelig våbenolie der hvor slæden skal smøres ifølge manualen.
Den har efter min mening fungeret upåklageligt.

Men for at være fair så har jeg nok skudt under 1000 skud med den indtil videre.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. jul 2023, 18:13

ReneKJ skrev:
9. jul 2023, 17:36
AalborgBK1885 skrev:
9. jul 2023, 17:07
Jeg bruger lige denne tråd, i stedet for at oprette en ny :biggrin:

Jeg har blevet anbefalet at bruge en tyndere olie og smørelse til at rengøre min pistol i, og især en tyndere olie til at smøre slæden i.

Jeg har brugt Break free olien med Teflon i indtil nu, men overvejer, om jeg skal bruge denne her, som jeg mener, var den, jeg blev anbefalet forleden, og den er også pænt billig: https://inf-wear.dk/da/vaben-vedligehol ... 400ml.html

Vil den være bedre at bruge til generel rensning af min pistol, eller kun til smørelsen af slæden, og fortsat bruge den Break Free til den generelle rengøring?

Jeg har fået anbefalingen af en fra en dansk våbenbutik, og de bruger denne olie hyppigt, kunne jeg forstå. Den er dog lidt dyrere der, så jeg overvejer at købe denne i linket, da man får 400ml for sølle 99,-.

Jeg har en Smith And Wesson Victory pistol, hvis det er vigtigt.
Oplever du problemer siden du er blevet anbefalet at skifte?

Min Victory bliver rengjort med CLP, og så en smule almindelig våbenolie der hvor slæden skal smøres ifølge manualen.
Den har efter min mening fungeret upåklageligt.

Men for at være fair så har jeg nok skudt under 1000 skud med den indtil videre.
Ja, jeg havde skiftet til en Tandemkross recoil spring, da den var i 1 del, i stedet for den originale, der har to dele og hvor fjedren kan flyve rundt. Det gjorde jeg ret tidligt, og havde inden da haft nogle FTF fejl. De forsvandt umiddelbart efter skift af den recoil spring, men så oplevede jeg pludselig i ny og næ, at pistolen bare "klikkede" engang i mellem. Jeg trak tilbage i slæden, og så at patronen sad, som den skulle. Den var ikke blokeret eller noget, så jeg slap slæden og den ladte pistolen, og skød fint igen. Det var altså ikke noget større, men jeg fik alligevel fat i forhandleren af S6W i Danmark, som var super flink. Han kendte til alle de forskellige problemer, denne pistol kan byde en, og især det med ejector problemet og fixet hertil, kendte han også. Anyway, så blev jeg anbefalet at sætte den gamle recoil spring i igen, da han havde hørt fra flere, der havde skiftet til den fra Tandemkross, at den nogle gange ikke altid skubbede slæden helt frem, og derfor klikkede den. Så det gjorde jeg i går, da jeg var på banen, men pludselig fik jeg værre fejl med at feede, hvor patronerne nærmest sad på tværs, når det skete. Det var ikke så ofte, men værre en før med den Tandemkross recoil spring. Derfor blev jeg anbefalet at bruge en tyndere olie, og måske prøve andet ammo i fremtiden, men jeg ved jo, at jeg har læst massevis om disse problemer, og folk løser dem altså generelt med de stærkere Tandemkrosss dele. Derfor tænker jeg, at prøve en anden olie, men også at jeg smider den Tandemkross recoil spring i igen, der er i en del, og giver den noget olie, og så får den også lige en Tandemkross extractor i. Måske endda fjeder og plunger fra tandemkross også og firing pin - så har den fået de dele, jeg har liggende og som burde være aktuelle omkring de oplevet problemer. Jeg har en teori om, at når nu den kører bedre med den recoil spring fra Tandemkross, i forhold til fejl, så ville det da give mening, at den bliver endnu bedre, med en stærkere Tandemkross extractor i, i stedet for den originale -det må da give problemer, at smide en stærkere recoil spring i, og stadigvæk bruge den ringere extractor fra S&W selv, tænker jeg, men det er gæt. Jeg er i hvert fald snart der, hvor jeg bare smider alle de interne Tandemkross dele i, som jeg har, for jeg er trip, trap, træt af at købe en forholdsvis dyr pistol - for mig - det ikke bare virker "out of the box". Jeg har i øvrigt fået et "go" til at foretage mig dette, og ikke risikere at miste noget garanti, da pistolen ender hos ham, hvis den skal under garanti. Det eneste jeg bare skal passe på, mere end noget andet med pistolen, det er ikke at få knækket den ejector at, da den er "svejset" på, eller hvad det kaldes, og knækker den, så skal der et helt nyt "hus" eller "upper reciever" hedder den vist i følge tegningen over pistolen :)

Der er en modstand fra mange omkring Tandemkross dele i danske butikker, når man spørger dem til råds, oplever jeg, og det er forståeligt, da de ikke har mange af disse dele, og nok hellere vil sælge de originale dele, men mange af de vitale dele fra Tandemkross, er altså skabt og lavet stærkere og bedre, netop for at udbedre de mest kendte og hyppige fejl, folk kan opleve med disse pistoler, så det hilsser jeg da velkommen, men det er altså også et firma, der er velkendt og rost vidt og bredt for at levere stærkere dele til mange forskellige våben, så noget godt må de jo gøre. At det skulle være et stort skridt af olie, der løser de få FTF fejl, som jeg nu engang oplever, det virker dybt underligt, når man kan læse, at andre rundt omkring med disse pistoler, løser tingene med stærkere tandemkross dele.

Jeg køber i hvert fald også lige nogle stærkere fjedre til magasinerne, da 3 af disse blot koster 10$ - så får den, hvad den kan trække af stærkere dele, og så må jeg tiden an - jeg SKAL have den pistol til at køre fejlfrit, inden jeg overhovedet skal skyde nogen form for konkurrence med den, for jeg vil ikke skyde med en pistol, jeg ikke kan stole på, og trods jeg er vildt glad for den, og synes den er sindssygt fed og sjov at skyde med, så er det funkfejl så irriterende, trods de ikke er overdrevent hyppige for nuværende.. Den skal også skydes til, men jeg nærmer mig 600-700 skud nu vel med den.
Senest rettet af AalborgBK1885 9. jul 2023, 18:37, rettet i alt 3 gange.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Grendel » 9. jul 2023, 18:19

Jeg så dig godt skyde med den i går :smile: bruger du mon Aguila ammolade? Jeg ville prøve flere forskellige 22lr i den og vælge ud fra det.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. jul 2023, 18:33

Grendel skrev:
9. jul 2023, 18:19
Jeg så dig godt skyde med den i går :smile: bruger du mon Aguila ammolade? Jeg ville prøve flere forskellige 22LR i den og vælge ud fra det.
Ah ok. Du var måske ud at træne med flokken der var der til IPSC træning? :biggrin:

Jeg har kun skudt med CCI Standard. Både fordi, det er, hvad jeg har læst, at disse amerikanere er bedst og sikrest med, men så er det også de billigste at skyde med, og det foretrækker jeg, da jeg dermed kan træne og skyde mest muligt. Men ham jeg talte med, anbefalede at prøve en tyndere olie til rengøring og smørelse, han sagde også, at jeg kunne prøve anden ammo, der var lidt hårdere i det, indtil den var skudt ind. Altså igen et nyt forslag, nu hvor skiftet tilbage til den recoil spring, burde løse det, altså ikke rigtigt gjorde det. Jeg blev foreslået CCI Blazer, og de kan købes til 30kr æsken i Århus Skytteudstyr ved køb af 20 æsker, men det må jeg ikke selv købe endnu. Ellers noget Aguila .22 LR, som kan fåes ved ZMA til 35kr æsken ved køb af ti æsker. Det kan godt gå an, men ijeg synes, det er underligt og temmelig træls, at ammo skulle løse det. Jeg skal ikke spille ekspert, men som forbruger havde jeg forventet noget mere stabilt, der ikke skulle sende forbrugeren ud i alverdens test af ammo, for at få en pistol, der fungerer, men det lærer man jo så også noget af, og det er aldrig helt slemt, at blive klogere på noget nyt man beskæftiger sig med jo :fun: Det jeg generelt har læst mest om pistolen i mange forskellige forums når frem til, at de klassiske problemer med pistolen, oftest ikke løses med ammo skift. Det er enten den ejector pind, der er skubbet for langt ud i siden, der skal fixes, og trykkes 0.5-1mm ind, og det kan nemt gøres, men derefter handler det om, at de får løst problemer med stærkere Tandemkross dele, og så kan de skyde med CCI Standard, som oftest virker til det brugte. Mit indtryk er i hvert fald, at "over there", der er det disse CCI Standard, der er gode til disse amerikanske rimfire pistoler. Jeg dog have fokuseret for meget på de samme problemer, trods jeg selv føler, at jeg har læst vidt og bredt om netop denne pistol, og suget den ene video til mig efter den anden :oops:

Men jeg kunne da spendere lidt mere næste træning, og teste et par af de gule SK i pistolen også. Men der bliver mere og mere, der skal "jongleres" rundt, og det er frustrerende med sådan en ny pistol, men det må man jo vænne sig til :fun:

Men ok. Nu olie, tilbage til den Tandemkross recoil spring, og så tjekker, at den ejector sidder, som den skal næste gang. Så træner jeg med SK gul ammo, og hvis det ikke hjælper synderligt, så skifter jeg til alt Tandemkross interne dele, jeg har, næste gang der er træning.
Senest rettet af AalborgBK1885 11. jul 2023, 12:20, rettet i alt 3 gange.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Raptor357 » 9. jul 2023, 20:16

Tyndere end breakfree, den er ellers tynd som jeg husker den.
Teflon olie spray fra biltema og keramisk/ptfe olie fra skyttebutikken har jeg gode erfaringer med til .22 våben.
Den fra dkyttebutikken er lidt sær. Man påfører olien lader den sidde 10-30 minutter og tørrer den væk. Så er overfladen blevet sært glat.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. jul 2023, 20:21

Raptor357 skrev:
9. jul 2023, 20:16
Tyndere end breakfree, den er ellers tynd som jeg husker den.
Teflon olie spray fra biltema og keramisk/ptfe olie fra skyttebutikken har jeg gode erfaringer med til .22 våben.
Den fra dkyttebutikken er lidt sær. Man påfører olien lader den sidde 10-30 minutter og tørrer den væk. Så er overfladen blevet sært glat.
Tak for svaret.

Okay,jeg troede den breakfree var tykkere, fordi den har det teflon i bunden, og når man ryster det, så gør det olien tykkere. Jeg aner ikke, hvorfor jeg skulle finde noget tyndere, men jeg er endt med at fortsat rengøre med det Break Free jeg har to flasker af, og så køber jeg denne her til at dryppe på slæden og recoil springs: https://zeromike.dk/produkter/428-solve ... n-lp-75ml/

Så må det være fint, og så er det videre til næste del i at forsøge at løse den funkfejl - det skal nok lykkes :)
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jul 2023, 20:33

AalborgBK1885 skrev:
9. jul 2023, 20:21
Raptor357 skrev:
9. jul 2023, 20:16
Tyndere end breakfree, den er ellers tynd som jeg husker den.
Teflon olie spray fra biltema og keramisk/ptfe olie fra skyttebutikken har jeg gode erfaringer med til .22 våben.
Den fra dkyttebutikken er lidt sær. Man påfører olien lader den sidde 10-30 minutter og tørrer den væk. Så er overfladen blevet sært glat.
Tak for svaret.

Okay,jeg troede den breakfree var tykkere, fordi den har det teflon i bunden, og når man ryster det, så gør det olien tykkere. Jeg aner ikke, hvorfor jeg skulle finde noget tyndere, men jeg er endt med at fortsat rengøre med det Break Free jeg har to flasker af, og så køber jeg denne her til at dryppe på slæden og recoil springs: https://zeromike.dk/produkter/428-solve ... n-lp-75ml/

Så må det være fint, og så er det videre til næste del i at forsøge at løse den funkfejl - det skal nok lykkes :)
Jeg har altid brugt BreakFree til alt, men mest fordi jeg kom til at erhverve en "lifetime supply" på et tidspunkt.
Skal det være tyndere (fx til frostvejr) bruger jeg TriFlow, noget super tyndt teflon-baseret jeg har købt i SaniStål. Men jeg ved sgu ikke rigtig... At løse funktionsfejl ved at bruge tyndere olie, lyder en lille smule som en lappeløsning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Raptor357 » 9. jul 2023, 20:47

Triflow var oprindeligt super giftigt. Det blev på et tidspunkt trukket af markedet og så kom det på markedet igen i en mindre giftig, men stadig ganske giftig variant, til mere end den dobbelte pris.
Vi må ikke bruge det på arbejdet, fordi olie notorisk kommer på fingrene.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 9. jul 2023, 20:51

Fast Fumble skrev:
9. jul 2023, 20:33
AalborgBK1885 skrev:
9. jul 2023, 20:21
Raptor357 skrev:
9. jul 2023, 20:16
Tyndere end breakfree, den er ellers tynd som jeg husker den.
Teflon olie spray fra biltema og keramisk/ptfe olie fra skyttebutikken har jeg gode erfaringer med til .22 våben.
Den fra dkyttebutikken er lidt sær. Man påfører olien lader den sidde 10-30 minutter og tørrer den væk. Så er overfladen blevet sært glat.
Tak for svaret.

Okay,jeg troede den breakfree var tykkere, fordi den har det teflon i bunden, og når man ryster det, så gør det olien tykkere. Jeg aner ikke, hvorfor jeg skulle finde noget tyndere, men jeg er endt med at fortsat rengøre med det Break Free jeg har to flasker af, og så køber jeg denne her til at dryppe på slæden og recoil springs: https://zeromike.dk/produkter/428-solve ... n-lp-75ml/

Så må det være fint, og så er det videre til næste del i at forsøge at løse den funkfejl - det skal nok lykkes :)
Jeg har altid brugt BreakFree til alt, men mest fordi jeg kom til at erhverve en "lifetime supply" på et tidspunkt.
Skal det være tyndere (fx til frostvejr) bruger jeg TriFlow, noget super tyndt teflon-baseret jeg har købt i SaniStål. Men jeg ved sgu ikke rigtig... At løse funktionsfel ved at bruge tyndere olie, lyder en lille smule som en lappeløsning.
Ja, det var også min tanke, da der blev kommet ind på det. Dernæst ammo også. Men nu bruger jeg bare det, jeg har, og så lige køber den billige LP olie hos ZMA til slæden og den recoil spring. Så ser jeg, hvad der sker, og så prøver jeg lige den gule SK ammo. Hvis intet hjælper der, så får den bare alle de Tandemkross dele jeg har, og så må jeg se og tage den derfra. Jeg gider ikke blive ved at "nøle" frem med det her, når jeg ved, jeg har bedre dele liggende, som roses vidt og bredt, ud over forhandlere, der ikke lige selv har delene - der er det jo ofte bare "salgstrick" osv, men tingene er altså ofte stærkere, end de originaldele, der er i disse pistoler, der bare er kendt for, at nogle af dem har et helvede af funktionsfejl, som folk skal igennem at få løst. Det er dog ikke såååå slemt med min, så jeg tænker, det nok skal blive løst, men det SKAL også løses, for jeg vil ikke acceptere funkfejl bare en håndfuld gange under en skydning - jeg skal sgi bruge denne pistol seriøst fremover, så den skal bare gøres i orden, og jeg melder mig ikke til noget licenskursus, før den er 100% fejlfri, eller så tæt på som muligt i hvert fald :DancingBanana:
Senest rettet af AalborgBK1885 11. jul 2023, 12:21, rettet i alt 1 gang.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Ras.Killing » 9. jul 2023, 21:53

En god tommelfingerregel når man snakker fejlsøgning, er at man tager én ting ad gangen. Skifter du flere dele samtidig, så løser du muligvis problemet, men du finder ikke ud af hvor problemet var - alternativt introducere du et nyt problem, uden at vide hvad der er årsagen.

Det næste er at mange 22'ere er meget kræsne med ammunition. Så inden du begynder at splitte pistolen ad og skifter en masse dele, så prøv noget forskelligt ammunition - og gerne noget af det med lidt mere knald på. Det er i hvert fald min erfaring med SW22'eren.

Jeg oplevede med min egen SW22, at hvis projektilet på patronen var smurt ind i for meget fedt, så kunne de hænge lidt i magasinet. Ikke sådan at de sad fast, men lige nøjagtig nok til at bundstykket var for hurtigt ift. magasinet - og det gav failure to feed. Det var specielt med CCI Standard jeg havde den fejl. Deres fedt er nærmest voks.

Efter jeg begyndte at tørre projektilerne over med en klud, så oplevede jeg nærmest aldrig failure to feed.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 168
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af AalborgBK1885 » 11. jul 2023, 11:57

Ras.Killing skrev:
9. jul 2023, 21:53
En god tommelfingerregel når man snakker fejlsøgning, er at man tager én ting ad gangen. Skifter du flere dele samtidig, så løser du muligvis problemet, men du finder ikke ud af hvor problemet var - alternativt introducere du et nyt problem, uden at vide hvad der er årsagen.

Det næste er at mange 22'ere er meget kræsne med ammunition. Så inden du begynder at splitte pistolen ad og skifter en masse dele, så prøv noget forskelligt ammunition - og gerne noget af det med lidt mere knald på. Det er i hvert fald min erfaring med SW22'eren.

Jeg oplevede med min egen SW22, at hvis projektilet på patronen var smurt ind i for meget fedt, så kunne de hænge lidt i magasinet. Ikke sådan at de sad fast, men lige nøjagtig nok til at bundstykket var for hurtigt ift. magasinet - og det gav failure to feed. Det var specielt med CCI Standard jeg havde den fejl. Deres fedt er nærmest voks.

Efter jeg begyndte at tørre projektilerne over med en klud, så oplevede jeg nærmest aldrig failure to feed.
Ja, det har du ret i. Det er naturligvis bedst at tage én ting ad gangen, men jeg indrømmer gerne, at det er frustrerende, at sådan noget ikke fungerer "out of the box". Jeg vidste da godt, da jeg læste og undersøgte om pistolen i året op til, jeg købte den, at der også var mange, der aldrig oplevede nogle problemer, men omvendt er der også alt for mange, der åbenbart gør det. Sådan er det jo med de "amerikanere", har jeg lært, så det må jeg leve med. :smile:

Jeg er så sindssygt glad for den pistol, for den er bare en fryd at skyde med, og så er det heller ikke voldsommere med funkfejl - det er heldigvis ikke så ofte, som nogle har døjet med, men dog nok til, at det er hamrende frustrerende stadigvæk, når det sker.

Jeg har efterhånden fået at vide og læst flere steder nu, at ammo med for meget voks, kan udgøre et stort problem i forhold til funkfejl, så der tager jeg fat næste gang, og så følger jeg dit råd omkring at teste med de "CCI Blazer", som du brugte i din pistol. Dem får jeg hjælp til at købe hjem, og ellers prøver jeg også den gule CK standard plus, de grønne pistol match og pistol match speciel. De CK skulle dog ikke være kraftigere end CCI standard i følge det skema, jeg fandt online, hvor alle disse detaljer stod, men de er nok mindre bedækket af voks. Jeg har i hvert fald hørt fra andre, der har "amerikanere" pistoler, at de har haft problemer med CCI standard, men som så er forsvundet, når de har skiftet til f.eks. CK ammo.

Så jeg starter der, og så ser vi, hvor det ender - løst skal det nok blive, for jeg opgiver ikke på denne - ellers fantastiske - pistol. For hvor træls det end er med problemer, så lærer man jo bare sit våben endnu bedre at kende, hvilket kun er godt, når man stadigvæk er forholdsvis ny skytte.

Vedr. Rengøringen, så fortsætter jeg med at bruge mit Break Free olie til den generelle rengøring af pistolen, og så har jeg lige købt sådan en her til at smøre slæden de få steder, det anbefales i pistolens manuel: https://zeromike.dk/produkter/428-solve ... n-lp-75ml/

Tak til jer alle for jeres inputs! :10:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Besvar