Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Hansen-Martin » 2. feb 2018, 21:06

Hvad bruger i til at rengøre jeres våben, alt fra den daglige rengøring til den grundige, både jern træ og piben?
Hvad for noget olie og rensevæske? Hvilken rensestokke? Propper eller klude? Bruger rensebænke og hvilke? OSV. :smile:
Senest rettet af Refraktorius 2. feb 2018, 21:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift skiftet til fremragende linje fra indlægget

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rensning af våben

Indlæg af Langenge » 2. feb 2018, 21:17

Billige boresnakes fra www.aliexpress.com, en unavngiven lang rensestok i messing, hjemmelavede rensestokke i træ (til haglbøsserne), bomuldsklude fra sygehusets aflagte undertøj, køkkenrulle, våbenolie fra Biltema, hvidt fedt med teflon og når noget bliver skilt ad og skal grundrenses, så bremserens på spray.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Rensning af våben

Indlæg af Caspian1911 » 2. feb 2018, 21:18

Min riffel bliver efter hver skydning trukket igennem med en Bore Snake. Når skudbilledet åbner sig op, bliver den trukket igennem ca. 50 gange med en bronzebørste omviklet med en tynd klud og påført Gold Medallion.
Alt rensegrej er Pro Shot og som rensebænk sætter jeg bare piben fast i skruestikken.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Refraktorius » 2. feb 2018, 21:30

Rensewire og klude, breakfree.

Linolie til træet.


.... kun den nødvendige rens. IMHO er alt for mange våben blevet skrubbet til døde.
(Nok et levn fra sortkrudt og korrosive fænghætter)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Langenge » 2. feb 2018, 21:35

Refraktorius skrev: .... kun den nødvendige rens. IMHO er alt for mange våben blevet skrubbet til døde.
(Nok et levn fra sortkrudt og korrosive fænghætter)
:goodpost:

Mine egne sortkrudtskydere bliver vasket i meget varmt vand, og derefter blot behandlet som alle andre skydere.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Kleth » 2. feb 2018, 21:39

Boresnakes til riflede og glatløbede, før og efter skydning.
Skal piben VIRKELIGT renses ned pga aflejringer, så er det MPro7 Gun Cleaner, MPro7 Copper Remover og VFG intensive og tørlægning med VFG og/eller patches.
Har jeg en sjælden gang brug for skrappe midler er det kobberbørste på rensestok og Balistol.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Fast Fumble » 2. feb 2018, 22:01

Jeg renser aldrig mine piber.
Hvis det er mange tusinde skud siden sidst, kan jeg finde på at trække en bomuldspatch igennem piben, men ellers ikke.
Resten af skyderen renser jeg i petroleum, med pensel eller tandbørste, og blæser ren med trykluft. Og så smører jeg typisk med Break-Free (eller TriFlow hvis vejret er meget koldt).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 2. feb 2018, 22:42

Jeg renser HVER gang min riffel har skudt - uanset om det er 5 skud eller 100 skud.
Break-free olie på en bronze børste og så et antal træk gennem piben - mest de første 20 -30 cm. Herefter en klud gennem piben og ny break- free i piben med en filtprop dyppet i olie - riflen i skabet med piben nedad indtil den skal bruges næste gang.
Inden brug trækkes den ren med adskillige klude - ca 6 stk - et sprøjt kema rens og en klud igen.
Sådan gør jeg HVER gang.
Min teori er, at alt skal være så ens hvergang, som muligt.
Det være sig greb om riflen, skydestilling, aftræk og meget mere OG riflens tilstand.

Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.

Før i tiden rensede jeg lidt i blinde. Det kunne være olie den ene gang - varmt vand næste og diverse kemi næste gang igen.
Jeg kan godt lide at have den rytme jeg har nu - jeg er aldrig i tvivl om hvilken metode jeg vil bruge denne gang og hvilken næste - det er ens hver gang.

Boresnake - jeg fatter det ikke og kommer aldrig til det.
Jo, første gang en ny boresnake trækkes igennem kan da være ok, men hvornår er det lige at I VED om boresnaken er så mættet, at den ikke AFSÆTTER skidt og olie istedet for at fjerne ???

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Caspian1911 » 2. feb 2018, 22:52

Slettet bruger skrev:
Boresnake - jeg fatter det ikke og kommer aldrig til det.
Jo, første gang en ny boresnake trækkes igennem kan da være ok, men hvornår er det lige at I VED om boresnaken er så mættet, at den ikke AFSÆTTER skidt og olie istedet for at fjerne ???
Nu kommer der jo ikke olie på min bore snake, den er på det nærmeste ikke engang nusset efter 2 års brug.

Jeg aner ikke, hvad olie skal i piben.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Langenge » 2. feb 2018, 22:55

Slettet bruger skrev:........
Boresnake - jeg fatter det ikke og kommer aldrig til det.
Jo, første gang en ny boresnake trækkes igennem kan da være ok, men hvornår er det lige at I VED om boresnaken er så mættet, at den ikke AFSÆTTER skidt og olie istedet for at fjerne ???
Vaskepose.
Købes i Jysk, Ikea m.v. til omkring 10 kroner.
Boresnake i vaskepose, og ind i vaskemaskinen sammen med de sorte sokker og andet i den stil.
Alternativt stop boresnake i en gammel sok, og slå en knude på sokken.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Tonnytot » 2. feb 2018, 23:15

Jeg skubber noget køkkenrulle gennem piben 2 gange.
Så ser det bare fantastisk ud, derinde.

Udvendigt kommer jeg et tyndt lag sprayolie på, med en klud.
Frihed frem for alt

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af FraBjerget » 3. feb 2018, 15:03

IMG_0617.JPG
Plejer at bruge denne før rensning.
Gerne helst om morgenen, så spiller det max....
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af LapuaMagnum » 3. feb 2018, 15:39

Slettet bruger skrev:Jeg renser HVER gang min riffel har skudt - uanset om det er 5 skud eller 100 skud.
Break-free olie på en bronze børste og så et antal træk gennem piben - mest de første 20 -30 cm. Herefter en klud gennem piben og ny break- free i piben med en filtprop dyppet i olie - riflen i skabet med piben nedad indtil den skal bruges næste gang.
Inden brug trækkes den ren med adskillige klude - ca 6 stk - et sprøjt kema rens og en klud igen.
Sådan gør jeg HVER gang.
Min teori er, at alt skal være så ens hvergang, som muligt.
Det være sig greb om riflen, skydestilling, aftræk og meget mere OG riflens tilstand.

Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.

Før i tiden rensede jeg lidt i blinde. Det kunne være olie den ene gang - varmt vand næste og diverse kemi næste gang igen.
Jeg kan godt lide at have den rytme jeg har nu - jeg er aldrig i tvivl om hvilken metode jeg vil bruge denne gang og hvilken næste - det er ens hver gang.

Boresnake - jeg fatter det ikke og kommer aldrig til det.
Jo, første gang en ny boresnake trækkes igennem kan da være ok, men hvornår er det lige at I VED om boresnaken er så mættet, at den ikke AFSÆTTER skidt og olie istedet for at fjerne ???
det lyder lidt som de gamle skytteforeningsrifler der blev renset ihjel og ikke blev skudt ihjel :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 3. feb 2018, 17:13

LapuaMagnum skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg renser HVER gang min riffel har skudt - uanset om det er 5 skud eller 100 skud.
Break-free olie på en bronze børste og så et antal træk gennem piben - mest de første 20 -30 cm. Herefter en klud gennem piben og ny break- free i piben med en filtprop dyppet i olie - riflen i skabet med piben nedad indtil den skal bruges næste gang.
Inden brug trækkes den ren med adskillige klude - ca 6 stk - et sprøjt kema rens og en klud igen.
Sådan gør jeg HVER gang.
Min teori er, at alt skal være så ens hvergang, som muligt.
Det være sig greb om riflen, skydestilling, aftræk og meget mere OG riflens tilstand.

Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.

Før i tiden rensede jeg lidt i blinde. Det kunne være olie den ene gang - varmt vand næste og diverse kemi næste gang igen.
Jeg kan godt lide at have den rytme jeg har nu - jeg er aldrig i tvivl om hvilken metode jeg vil bruge denne gang og hvilken næste - det er ens hver gang.

Boresnake - jeg fatter det ikke og kommer aldrig til det.
Jo, første gang en ny boresnake trækkes igennem kan da være ok, men hvornår er det lige at I VED om boresnaken er så mættet, at den ikke AFSÆTTER skidt og olie istedet for at fjerne ???
det lyder lidt som de gamle skytteforeningsrifler der blev renset ihjel og ikke blev skudt ihjel :rolf:

mvh
Læs igen - og prøv at forstå

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Rixen » 3. feb 2018, 18:10

Slettet bruger skrev: Min teori er, at alt skal være så ens hvergang, som muligt.
Det være sig greb om riflen, skydestilling, aftræk og meget mere OG riflens tilstand.
Når du renser din riffel, har du netop IKKE samme tilstand i din pibe, som da du forlod banen.

Jeg renser ikke mine piber. Har de fået fugt, kan de få en tør lap.
Du har selv set at mine rifler skyder som de skal. :smile:
- Jeg har heller ikke nævneværdig træfpunktændring, med coldbore skuddet.


Bundstykket og låsen bliver dog tørret af og smurt jævnligt. Fat bolt systemer og støv, er en skidt kombination.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Langenge » 3. feb 2018, 18:27

Nu er spørgsmålet, og også svarene, jo lidt brede.
Der er IMHO forskel på riffel, pistol, haglbøsse, jagt, skydebane m.v.

1. Mine salonrifler bliver noget snaskede. Min baneriffel bliver renset i piben en gang årligt, ikke andet. Mine salonrifler til plink og jagt, bliver renset i piben omkring 2 gange årligt, og bundstykke/mekanik langt mere, da fedt og skidt samler sig. De bliver også tørret af udvendigt med en olieklud (hvergang de har været ude og skyde), da de får regn og slud og sne.

2. Mine jagtrifler bliver renset en gang eller to om året i piben (blot med en boresnake), og får en aftørring udvendigt med en olieklud, efter brug. Har de været ude i regn, slud og sne, får de en olieklud gennem løbet, og derefter nogle rene, tørre klude.

3. Mine haglbøsser får en tur med olieklud både i løb og udvendigt, efter hver gang de har været i brug.

4. Sortkrudt er en anden sag. Har jeg brugt sortkrudt, så hedder det skyl med meget varmt vand, rens med køkkenrulle, lad tørre, giv olie, og ellers som ovenstående
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Fast Fumble » 4. feb 2018, 01:07

LapuaMagnum skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.
det lyder lidt som de gamle skytteforeningsrifler der blev renset ihjel og ikke blev skudt ihjel :rolf:
En lidt for kæk bemærkning der løb fra dig?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af LapuaMagnum » 4. feb 2018, 09:32

Fast Fumble skrev:
LapuaMagnum skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.
det lyder lidt som de gamle skytteforeningsrifler der blev renset ihjel og ikke blev skudt ihjel :rolf:
En lidt for kæk bemærkning der løb fra dig?
Nej dog ikke, men før hen blev nogle foreningsrifler renset i bund hver gang den havde været brugt. Det er ikke noget man ser så meget mere :smile: Jeg har også en riffel der er sindsyg præcis og den bliver ikke renset hver gang, rent faktisk bliver den kun renset i bund når den begynder at sprede og det kommer som regel efter 380 - 420 skud hvis jeg skal være krakilsk. Jeg bruger gerne min tid så optimalt som muligt og hvis ikke min riffel spreder er der i min optik ingen grund til at bruge en time på at rengøre hver gang den har skudt, men vi er alle forskellige og har forskellige fremgangsmetoder :biggrin:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2018, 09:37

LapuaMagnum skrev:
Fast Fumble skrev:
LapuaMagnum skrev:
Slettet bruger skrev:Jeg har bla. en Accuracu International i .308, der har skudt omkring 5000 skud nu.
Den er sindsyg præcis ( der er flere herinde der vil kunne bekræfte) og stadig lige præcis som da den var ny.
det lyder lidt som de gamle skytteforeningsrifler der blev renset ihjel og ikke blev skudt ihjel :rolf:
En lidt for kæk bemærkning der løb fra dig?
Nej dog ikke, men før hen blev nogle foreningsrifler renset i bund hver gang den havde været brugt. Det er ikke noget man ser så meget mere :smile: Jeg har også en riffel der er sindsyg præcis og den bliver ikke renset hver gang, rent faktisk bliver den kun renset i bund når den begynder at sprede og det kommer som regel efter 380 - 420 skud hvis jeg skal være krakilsk. Jeg bruger gerne min tid så optimalt som muligt og hvis ikke min riffel spreder er der i min optik ingen grund til at bruge en time på at rengøre hver gang den har skudt, men vi er alle forskellige og har forskellige fremgangsmetoder :biggrin:

mvh
Som en tidligere skrev i tråden, stammer det gamle slidte udsagn nok fra sortkrudtstiden.
Som jeg skrev har min AI skudt 5000 skud og er dermed blevet renset og renset og renset. Udsagnet er dermed skudt i sænk ~ efter min mening.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af LapuaMagnum » 4. feb 2018, 09:59

Skyder man bly, sortkrudt og gamle fænghætter er man nok desværre nød til at bruge meget tid på at rense, men med dagens "rene krudt" er det sjældent det der giver snavs, og kobber giver aflejringer i piben som gør at eksempelvis imellem 50 - 100 skud har samme hastighed og tryk og giver derved som regel også samme svingning i piben med tilhørende samme træfpunkt. Jeg vil ikke sige at det er forkert at du renser renser meget men ser ikke nødvendigheden af det :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af C-X » 4. feb 2018, 10:18

Jeg er mere grundig ved min .17 HMR, end ved de øvrige rifler, da den har ry for, at lave et surt miljø. Samtidig er jeg meget påpasselig, af hensyn til den micro groove riffelgang den har.

Selv om min haglbøsse er en billig italiener, så bliver den pudset og nusset, da min OCD ikke så godt kan håndtere rust og udvasket træ. Man skal ikke underkende det terapeutiske element i, at kærtegne træ med skæfteolie.

Mine luftvåben bliver tørret over med en klud med PTFE olie, udvendigt. Det hjælper mod rust, som følge af fedtede fingre. Samme ydre behandling får de øvrige våben.

Har et våben været med ude og fået fugt, så får det minimum en tur med en tør boresnake. Jeg skyder for lidt og for useriøst til, at have et stort rense regime, men jeg vil gerne bevare mine våben bedst muligt. Selv om der ikke er noget dyrt i skabet, så er det de værktøjer jeg har.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2018, 10:41

LapuaMagnum skrev:Skyder man bly, sortkrudt og gamle fænghætter er man nok desværre nød til at bruge meget tid på at rense, men med dagens "rene krudt" er det sjældent det der giver snavs, og kobber giver aflejringer i piben som gør at eksempelvis imellem 50 - 100 skud har samme hastighed og tryk og giver derved som regel også samme svingning i piben med tilhørende samme træfpunkt. Jeg vil ikke sige at det er forkert at du renser renser meget men ser ikke nødvendigheden af det :smile:

mvh
Det er ikke “krudtslam” jeg er bange for ( korrosion) næsten heller ikke kobber.
Det er mere den belægning som krudtgasserne kan danne i de første ca 20 cm af piben.
Der kan dannes en belægning af kulstof ( dvs hård som diamant) denne belægning kan bevirke at kuglen krympes og så slingrer resten af vejen ud.
Benchrest skytter renser for hvert skud ~ det gør jeg dog ikke endnu :fun:

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2018, 10:47

C-X skrev:Jeg er mere grundig ved min .17 HMR, end ved de øvrige rifler, da den har ry for, at lave et surt miljø. Samtidig er jeg meget påpasselig, af hensyn til den micro groove riffelgang den har.

Selv om min haglbøsse er en billig italiener, så bliver den pudset og nusset, da min OCD ikke så godt kan håndtere rust og udvasket træ. Man skal ikke underkende det terapeutiske element i, at kærtegne træ med skæfteolie.

Mine luftvåben bliver tørret over med en klud med PTFE olie, udvendigt. Det hjælper mod rust, som følge af fedtede fingre. Samme ydre behandling får de øvrige våben.

Har et våben været med ude og fået fugt, så får det minimum en tur med en tør boresnake. Jeg skyder for lidt og for useriøst til, at have et stort rense regime, men jeg vil gerne bevare mine våben bedst muligt. Selv om der ikke er noget dyrt i skabet, så er det de værktøjer jeg har.
Det vidste jeg ikke. Må indrømme, at min .17 HMR ikke bliver renset hver gang.
Hvorfor laver den et surt miljø - anden krudttype ?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af C-X » 4. feb 2018, 10:52

Af hvad jeg har læst/hørt, så ja - det skulle være årsagen. Kan desværre ikke lige diske op med nogle kilder, jeg har bare taget det til mig.

Hvis nogen kan af- eller bekræfte tesen, så hører jeg gerne herom.

Kan i øvrigt ikke få en skide boresnake gennem min, når den er beskidt. Har 2 stk i .177, en til luft og en til krudt (børsterne til forskel), og de vil bare ikke gennem røret, når der er det mindste miljø i det... Lård! :evil: Det er endda de dyre Hoppes :mad:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvad bruger i til at rengøre jeres våben?

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2018, 11:09

Jeg prøver lige at tør- børste min ud på hvidt papir,
Jeg har .17 rensestok og grej

Besvar