Nyt liv til gammel Remington

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 13:27

Har en over 25 år gammel Remington 700 Mountain 308W stående i våbenskabet. Den blev i tidernes morgen valgt af økonomiske hensyn. Jeg ville så gerne have haft en Sauer eller en Steyer Mannlicher, men der var nok at bruge penge på dengang. Jeg har altid haft et had kærlighedsforhold til riflen, så selv om den har været med på mange spændende jagter, så er den alligevel blevet brugt for lidt. Fx. har jeg skudt alt for lidt på skydebanen med den. Sagen er bla. at riflen er meget let og dermed slår for hårdt efter min mening. Efter få skud kan man se maskerne fra min striktrøje "tatoveret" på min skulder. Desuden synes jeg ikke det er verdens kønneste riffel, men den har alligevel sin charme i al sin enkelhed. Jeg fik så den tanke, at hvis der var en riffel, der set ud fra et æstetisk synspunkt kunne bære en lyddæmpermontering, så måtte det være den. Den var relativt kortpibet, så der kunne måske skabes en rimelig balance uden at korte piben for meget af. Desuden kunne den lave vægt (især pibevægt) bære vægtforøgelsen fra en lyddæmper.

Beslutningen blev taget, og så skulle der researches. I den forbindelse faldt jeg over det her gode forum, hvor jeg læste flere fine indlæg om emnet. Det var faktisk super godt, og derfor oprettede jeg mig som bruger herinde :smile:

På baggrund af de forskellige debatindlæg besluttede jeg mig for, at der skulle monteres en Sonic 45 lyddæmper. Sonic Center Øst blev kontaktet. Fra dem modtog jeg en meget fin vejledning om hele forløbet. Våbentilladelsen blev søgt, og den modtog jeg allerede efter 10 dage. Super nemt, super hurtigt, og så var det gratis :thumbup: Så ned til Sonic Center Øst: Virkelig en god oplevelse. Der blev kortet 5 cm af piben, slået gevind og drejet ny krone. Piben er nu 48 cm. lang. På med lyddæmperen og jeg blev vildt glad. Hvis jeg selv skal sige det, sidder den lige i skabet. Det var helt perfekt at korte 5 cm. af. Balancen er perfekt - både udtryksmæssigt, men nok så vigtigt også når jeg lægger riflen an mod skulderen.

Så var jeg en tur i Biltema og købe alt muligt lir til den. Alt sammen fandt jeg naturligvis inspiration til her på NVF. Patronholder til skæftet, bipod (der skal modificeres) og camotape, der skal vikles om lyddæmperen - måske. Den er også meget rå uden, men det må komme an på en prøve, og så naturligvis panelet af kompetente brugere her på NVF :smile:

Nu skal jeg så over på skydebanen og teste mit nye setup. Det bliver spændende, om den her operation kan give den gamle Remington et nyt liv.

Venlig hilsen Bullitt
Riffel komp..jpg

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af C-X » 11. feb 2018, 13:42

Helt kønt er det nu sjældent, med en lyddæmper, på en tyndpibet jagtriffel, men kommer den mere ud af skabet, så er det i den gode sags tjeneste :thumbup:

Jeg ville overveje en lavere montage, til den kikkert. Alternativt eller suppleret med en "butt stock pack" og så bygge lidt højde op.
Hvis du gerne vil have den endnu mildere, så er en Pachmayr Decelerator Recoil Pad også en mulighed.

Det bliver spændende når du også lægger nogle gruppebilleder op. Skydning er langt sjovere, når man ikke får tæsk af våbnet. :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Kleth » 11. feb 2018, 14:03

Det ser godt ud! Lad os se hvordan den skyder!
Har du kontrolleret med en lap papir at piben er fritliggende?
Hvad tænker du at fodre den med?

En Sonic 45 er en glimrende dæmper (jeg har 2 og en Sonic 35) og Erik har slået gevind på en del af mine piber og der har aldrig været nogen problemer :biggrin:

Er præcisionen ikke helt i top fra riflens side selvfølgeligt, så kunne du overveje at bedde eller få den bedded, hvor rekylstoppet låses mod skæftet vha epoxy, det kan have rigtig god effekt på en gammel skyder. Og ja, den kan stadig skilles ad bagefter.

En Pachmayr Deccelerator eller lignende rekylpude kunne som CX skriver være en god ide.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 14:11

Butt stock pack - så lærte jeg et nyt ord :thumbup: Det er da klart sådan en jeg skal have i stedet for det der sprømpebåndselastik, som jeg købte i Biltema. Skal have fundet en rigtig fed en i læder eller camo, eller måske en combi. Det vil da være totalt luxus at få en kindpude :Hug: Spændende om jeg kan hitte noget.

Tak for tippet.

Mvh
Senest rettet af Bullitt 11. feb 2018, 14:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 14:29

Kleth skrev:Det ser godt ud! Lad os se hvordan den skyder!
Har du kontrolleret med en lap papir at piben er fritliggende?
Hvad tænker du at fodre den med?

En Sonic 45 er en glimrende dæmper (jeg har 2 og en Sonic 35) og Erik har slået gevind på en del af mine piber og der har aldrig været nogen problemer :biggrin:

Er præcisionen ikke helt i top fra riflens side selvfølgeligt, så kunne du overveje at bedde eller få den bedded, hvor rekylstoppet låses mod skæftet vha epoxy, det kan have rigtig god effekt på en gammel skyder. Og ja, den kan stadig skilles ad bagefter.

En Pachmayr Deccelerator eller lignende rekylpude kunne som CX skriver være en god ide.
Takker. Skæftet blev fritlagt som det første, da jeg havde købt riflen. Det der med at få den bedded må jeg læse mere om. Kan du forklare mig, hvorfor det har betydning ? Er det dyrt ? Gad vide om den kappe der sidder på riflen nu kan pilles af. Den har altid været massiv og hård som en James Bond-bold :blink:

Mvh

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Kleth » 11. feb 2018, 15:13

Bullitt skrev:Skæftet blev fritlagt som det første, da jeg havde købt riflen. Det der med at få den bedded må jeg læse mere om. Kan du forklare mig, hvorfor det har betydning ? Er det dyrt ?
Låsestolen var vel ude af skæftet da der blev skåret gevind! Har du kontrolleret at piben stadig er fritliggende efter det?

Bedding af rekylstop sikrer
1 et godt anlæg til rekylstop, så der ikke opstår spændinger omkring skruerne og sånpiben ikke kommer i utilsigtet kontakt med skæftet.
2 at låsestolen altid sidder mest muligt ens fra skud til skud, så piben svinger ensartet.

Det er halvdyrt at få bedded en riffel, hvis ikke man kender en som kan. Men det er så også noget man kan gøre selv hvis man har lidt gå-på mod.
Men hvis riflen ikke fodres med ammo der retfærdiggør eller at chaufføren endnu ikke kan gøre det bedre, så var bedding ikke det første jeg ville gøre.

Gør dig selv den tjeneste at købe flere forskellige typer ammo og prøv hvilke der går bedst i riflen, altså efter den er skudt ind :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 15:48

Kleth skrev:
Bullitt skrev:Skæftet blev fritlagt som det første, da jeg havde købt riflen. Det der med at få den bedded må jeg læse mere om. Kan du forklare mig, hvorfor det har betydning ? Er det dyrt ?
Låsestolen var vel ude af skæftet da der blev skåret gevind! Har du kontrolleret at piben stadig er fritliggende efter det?

Bedding af rekylstop sikrer
1 et godt anlæg til rekylstop, så der ikke opstår spændinger omkring skruerne og sånpiben ikke kommer i utilsigtet kontakt med skæftet.
2 at låsestolen altid sidder mest muligt ens fra skud til skud, så piben svinger ensartet.

Det er halvdyrt at få bedded en riffel, hvis ikke man kender en som kan. Men det er så også noget man kan gøre selv hvis man har lidt gå-på mod.
Men hvis riflen ikke fodres med ammo der retfærdiggør eller at chaufføren endnu ikke kan gøre det bedre, så var bedding ikke det første jeg ville gøre.

Gør dig selv den tjeneste at købe flere forskellige typer ammo og prøv hvilke der går bedst i riflen, altså efter den er skudt ind :razz:
Piben ligger stadig fri. Jeg tog nok lidt for meget af, da jeg i tidernes morgen fritlagde den. Ikke synligt, men der er plads til et par hundredekronesedler :smile: Du har helt ret mht. at de forskellige faktorer nok lige skal testes, før der investeres i de store projekter. Det jeg kan sige om træfsikkerheden (som den var før modificeringen) er, at jeg har skudt nogen stykker råvildt med den. Hjertet har været skudt nærmest væk, men alligevel har ingen af dem lagt sig direkte på stedet. Hvad mon der skal til for at det sker ?

Mvh

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Kleth » 11. feb 2018, 16:00

Skift af projektil, hvis det var 180gr så gå ned i 165-168gr og hvis det var 165-168gr så gå ned på 155-150gr.
Der ud over har jeg gode erfaringer med at skyde bag bladet, ca 1/4 til 1/3 fra dyrets ryg
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bofhenator » 11. feb 2018, 16:17

Bullitt skrev:Hjertet har været skudt nærmest væk, men alligevel har ingen af dem lagt sig direkte på stedet. Hvad mon der skal til for at det sker ?

Mvh
Den eneste måde at være helt sikker på det sker er et skud til centralnervesystemet (hoved/hals). Bestemt ikke et skud uden risiko.

Som Kleth skriver kan skift til en hurtigere kugle hjælpe ift bladskud, men en eneste måde man kan være sikker er at slukke forbindelsen mellem hjerne og krop.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 16:56

Ok. Endnu et par rigtig gode indlæg. Det jeg resonnerer er, at jeg skal vælge en mega hurtig kugle. Især nu, hvor jeg tilmed har kortet piben af med 5 cm. Og nu kommer der så et dumt spørgsmål, selv om der ikke findes dumme spørgsmål i det her fine forum: Er en hurtig kugle lig med et let projektil. Mine lommefilosofiske beregninger siger, at vægten af projektilet har betydning for anslagssenergien - jo højere vægt jo højere anslagsenergi. Det samme har hastigheden på projektilet, men hvor mon jeg finder den rigtige kombination i 308W ?

Det skal lige nævnes, at jeg ikke har en farm, hvor jeg kan prøve mig frem :blink:

Mvh

Slettet bruger

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Slettet bruger » 11. feb 2018, 17:17

Den med at lettere kugle skulle betyde hurtigere død, er godt nok ny for mig - meget overraskende.
Jeg har altid ment det modsatte.
Jeg er dog enig i, at hvis ikke de “ er døde nok” trods hjertekugle er skift af kuglevalg på sin plads.
Dog er en ren hjertekugle ikke altid det der giver bedst knockdown effekt - hvis du derimod går 5 cm op “ klipper” toppen af hjertet, er der gode chancer for de går ned på stedet.
Hvis du går i hurtig kugle er det også næsten helt sikkert med større ( for stor)kød ødelæggelse.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 17:53

Slettet bruger skrev:Den med at lettere kugle skulle betyde hurtigere død, er godt nok ny for mig - meget overraskende.
Jeg har altid ment det modsatte.
Jeg er dog enig i, at hvis ikke de “ er døde nok” trods hjertekugle er skift af kuglevalg på sin plads.
Dog er en ren hjertekugle ikke altid det der giver bedst knockdown effekt - hvis du derimod går 5 cm op “ klipper” toppen af hjertet, er der gode chancer for de går ned på stedet.
Hvis du går i hurtig kugle er det også næsten helt sikkert med større ( for stor)kød ødelæggelse.
Det er fra min side ren fortolkning ifht til det tidligere indlæg. Måske har jeg misforstået det indlæg ?

Mvh

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 11. feb 2018, 18:13

Kleth skrev:Skift af projektil, hvis det var 180gr så gå ned i 165-168gr og hvis det var 165-168gr så gå ned på 155-150gr.
Der ud over har jeg gode erfaringer med at skyde bag bladet, ca 1/4 til 1/3 fra dyrets ryg
Hej Kleth. Jeg må lige have den her med skift af projektil uddybet.

Mvh

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Kleth » 11. feb 2018, 18:31

Først; et 150gr flyver typisk hurtigere end et 165gr, 165gr hurtigere end 180gr og med hastigheden stiger muligheden for at chokket dræber især hvis skuddet sidder tæt på ryggraden.
For det andet, forskellige projektiler ekspanderer eller fragmenterer ikke lige flinkt og hvis dit nuværende projektil er trægt så kunne det være en ide at skifte til et mere flinkt. Et trægt ekspanderende projektil, vil ikke afsætte helt så meget energi i et lille dyr, men er bedre til gennemskud i store dyr..
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af FrederikF » 11. feb 2018, 20:11

Et af udfordringerne ved at spørge “de kloge” om hvilket projektil og hastighed der er bedst til et bestemt stykke vildt er, at de færreste af de kloge har skudt 100+ stykker vildt med en given kombination. Der skal rigtig meget til at kloge sig. Jeg kloger mig gerne selv alt meget og har ikke skudt meget vildt omend jeg i mange år tog noter af egne og andres riffelskud med afstand, projektil, og effekt hvor jeg har kunnet komme afsted med det startede i ca 1990 (men det statistiske grundlag er helt hen i luften og intet værd :))) mange kalibre, et utal af projektiltyper, usikre afstande, usikre v0 etc etc.
Kan ikke bruge det til en dyt hvis jeg skal være ærlig :))
Til gengæld læner jeg mig meget gerne op af Nathan Foster, der har skudt og undersøgt rigtig mange dyrekroppe. Nathan er ikke altid mainstream, aldrig kedelig og (for det meste) fri af kommercielle interesser.
https://www.ballisticstudies.com

Genrelt synes jeg at opleve at de fleste kalibre har et hastighedsområde, eller rettere en hastighed som projektilet skal over for at skabe meget hurtig død (når man ser bort fra træf i centralnervesysten der altid er lig med et godnat). Under denne hastighed vil vildtet som oftest opføre sig mere “groggy” og vil bevæge sig længere inden det forender - også ved træf i vitale dele lever/hjerte/lunger.
Generelt vil projektiler, der afgiver voldsomt meget energi og trænger ind i vitale dele slå hurtigt ihjel (eksempelvis .224 projektiler af. Varmint typen til råvildt - ikke at disse projektiler er specielt velegnede til råvildt men de dræber hurtigt hvis de trænger ind).
Generelt er gennemskud godt - fordi vildtet vil afgive mere blod og er lettere at finde.
Generelt vil stort set alle typer af projektiler dræbe vildtet hvis det træffer vitale dele.
Generelt vil premiumprojektiler være helt unødvendige til alt dansk vildt, hvis der skydes mod bladet og nogenlunde i 90 grader (jeg bruger stort set ikke andet end premium projektiler selv, men ved det er unødvendigt) Premium projektiler konstrueret til meget høj restvægt vil være gode til skudstærkt vildt og skud på langs af dyr (dårlige vinkler, samt til meget store dyr skudt med meget kraftige våben).
Et konventionelt projektil, der taber vægt gennem dyret vil også afgive mere energi og dræbe hurtigere, men vil også risikere at ødelægge mere kød og kan risikere at overekspandere ved korte skudafstande (høj hastighed).
Det vigtigste er at ramme vitalt og have omkring 1000 j med sig :))
Mvh Frederik

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 16. feb 2018, 17:22

Hej Frederik.

Hvilken hastighed skal man generelt over, for at skabe noget, der minder om øjeblikkelig død ?

Venlig hilsen Bullitt
Senest rettet af Bullitt 16. feb 2018, 18:18, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 16. feb 2018, 18:00

Sad lige og surfede og faldt over denne her artikel. Artiklens pointe passer vel på en eller anden måde meget godt med mit projekt :rock:

https://mitjagtblad.dk/taenk-lyddaemper ... er-riffel/

Venlig hilsen Bullitt

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Refraktorius » 17. feb 2018, 11:17

Bullitt skrev:Hej Frederik.

Hvilken hastighed skal man generelt over, for at skabe noget, der minder om øjeblikkelig død ?

Venlig hilsen Bullitt
Det er ikke hastighed der er det afgørende der, men hvorvidt du rammer centralnervesystemet.
Hvis du gør det, eller leverer energi nok til at adskille kræet i flere dele, så er du sikker på “død på stedet”.

Du vil kunne finde masser at eksempler, hvor lunger og hjerte er skudt til mos, men en råbuk alligevel løber et pænt stykke.

“Hurtig død” vil forekomme hvis du sætter kuglen på bladet med et ekspanderende jagtprojektil der overholder lovens energikrav.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 17. feb 2018, 12:55

Refraktorius skrev:
Bullitt skrev:Hej Frederik.

Hvilken hastighed skal man generelt over, for at skabe noget, der minder om øjeblikkelig død ?

Venlig hilsen Bullitt
Det er ikke hastighed der er det afgørende der, men hvorvidt du rammer centralnervesystemet.
Hvis du gør det, eller leverer energi nok til at adskille kræet i flere dele, så er du sikker på “død på stedet”.

Du vil kunne finde masser at eksempler, hvor lunger og hjerte er skudt til mos, men en råbuk alligevel løber et pænt stykke.

“Hurtig død” vil forekomme hvis du sætter kuglen på bladet med et ekspanderende jagtprojektil der overholder lovens energikrav.
Jamen så må jeg jo til at øve mig i at ramme centralnervesystemet :blink: Nej - det er gaz :giggle: Jeg holder mig til den gode gamle bladkugle.

Venlig hilsen

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Kleth » 18. feb 2018, 12:19

Som Refrak skriver er der ikke en universel formel, og skudplacering er det aller vigtigste.

Der er nogle glimrende billeder på Norma.cc og en masse på Youtube hvor der skydes i ballistisk gel/sæbe/ler, våde aviser og meget andet så man kan se den terminalballistiske virkning af forskellige projektiler i forskellige kalibre - nu er vildt så ikke lavet af hverken vandunke eller ballistisk sæbe og heller ikke absolut massive eller homogene. Men disse billeder og videoer giver en ide om hvorledes projektiler ekspanderer ved forskellige hastigheder og hvor godt de hænger sammen.

Hastighed og energiafdættelse vises brilliant i videoerne omkring subsonisk ammunition og supersonisk ammunition fra samme kaliber.

Selv har jeg været en del omkring, i valg af projektiler og vægt til .308win. Jeg blev træt af kødødelæggelsen da jeg brugte de lette soft-points, hvis jeg overhovedet kunne få hastighed nok på til lovligt at måtte bruge dem på de store hjorte, men dyrene faldt hvor de blev ramt. Så gik jeg over til 180gr Remington CoreLokt og det virkede bedre mht kødødelæggelsen, men der oplevede jeg også at dyrene til tider løb overraskende langt på trods af knytnæve store udgangshuller og at lunger og hjerte ikke længere var tilsluttet. På den positive side var der overraskende lidt kødspild og det var sjældent at jeg fandt kuglesplinter.
Siden har jeg skiftet til 165-170gr projektiler og jeg går overvejende efter bedre ballistiske egenskaber og indtil videre virker det for mig, men det er for tidligt at konkludere noget og hvad der virker for mig i min riffel på min jagt, virker ikke nødvendigvis lige så godt for andre i deres rifler eller deres jagt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Slettet bruger » 18. feb 2018, 15:06

Jeg er absolut af den mening, at en langsom tung er langt at foretrække fremfor en let hurtig - vel at mærke hvis den tunge langsomme er af en konstruktion der giver en god ekspansion ved den givne hastighed.

Det helt optimale projektil/ hastighed/ ekspantions kombination ville jo det projektil der afsatte så meget energi i dyret, at det kun lige kunne trænge gennem skindet på den anden side og så dumpe til jorden.
Fremfor det lette der med stor hastighed blot ville fare gennem dyret.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bofhenator » 19. feb 2018, 13:06

Slettet bruger skrev:Jeg er absolut af den mening, at en langsom tung er langt at foretrække fremfor en let hurtig - vel at mærke hvis den tunge langsomme er af en konstruktion der giver en god ekspansion ved den givne hastighed.

Det helt optimale projektil/ hastighed/ ekspantions kombination ville jo det projektil der afsatte så meget energi i dyret, at det kun lige kunne trænge gennem skindet på den anden side og så dumpe til jorden.
Fremfor det lette der med stor hastighed blot ville fare gennem dyret.
En (væsentligt) hurtigere, ekspanderende, kugle vil oftest have dårligere gennentrægning end en tilsvarende langsommere kugle. Den meget voldsommere modstand en hurtig kugle møder kontra en langsom kan lidt sammenlignes med en flad hånd mod en vandoverflade. En hurtig hånd vil blive stoppet i overfladen, en langsom vil trænge længere ned, også selvom man ignorere både arm og tyngdekraft.

Jeg vil også til enhver tid vælge en tung langsom kugle fremfor en hurtig let. Både ift kaliberen, men også i mit valg af kaliber. Naturligvis afhængig af hvilke muligheder for skud den pågældende jagt har. Men jeg vil feks hellere på bukkejagt med min Marlin 1894 i 357Magnum eller 1895 i 45/70 end min 223 Remington hvis ellers terrænet lægger op til det :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 17. mar 2018, 14:39

Så kom der kinøjser-skæfte-tasker. Tactical Butt Stock Rifle Ammo Pouch Bag. Jeg gav ca. 69 kr. pr. stk. incl. alle forsendelses og importomkostninger, og jeg synes, at de er rigtig fine til prisen. Jeg kunne ikke bestemme mig for, hvilken farve det skulle være, så jeg købte en af hver slags. Kommer til at tænke på min kone, når hun køber tøj :blink: Den camouflagefarvede købte jeg 2 af, så man har til en lille gave på et tidspunkt.

Venlig hilsen Bullitt.
taske5r.jpg
Senest rettet af Bullitt 17. mar 2018, 15:39, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Bullitt » 17. mar 2018, 15:15

Et par billeder mere.
taske 4 r.jpg
taske 2r.jpg

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nyt liv til gammel Remington

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2018, 02:30

Hvorfor nøjes med én når man kan købe seks :biggrin: :thumbup:

Den begynder jo at blive lidt tacti'cool.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar