Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af T-REX » 7. mar 2018, 17:28

Hvis det er en Weatherby Vanguard, så skal du kunne få aftrækket ned, på omkring 1500 gram, men ikke lavere end det, uden at det bliver usikkert.

Her er instrukser til, at montere en lettere fjeder, samt smøre, med Moly Paste.
http://www.erniethegunsmith.com/catalog/i177.html

Hvis du kan finde WS2 pasta(Wolfram/Tungsten Disulfide), så er det en smule mere "glat" end Moly(MoS2)

Han er desværre løbet tør, for fjedre, til Howa/Weatherby.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 7. mar 2018, 20:02

JRexA skrev:Hvis det er en Weatherby Vanguard, så skal du kunne få aftrækket ned, på omkring 1500 gram, men ikke lavere end det, uden at det bliver usikkert.

Her er instrukser til, at montere en lettere fjeder, samt smøre, med Moly Paste.
http://www.erniethegunsmith.com/catalog/i177.html

Hvis du kan finde WS2 pasta(Wolfram/Tungsten Disulfide), så er det en smule mere "glat" end Moly(MoS2)

Han er desværre løbet tør, for fjedre, til Howa/Weatherby.
Tak for info. :smile: Da jeg stadig er helt grøn på området, holder jeg mig til standart hardware lidt endnu, indtil jeg er blevet helt dus med riflen. Men, jeg gemmer da helt sikkert linket :thumbup:

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 7. mar 2018, 22:18

“Piben ligger fra fabrikken ikke frit, men er fast i skæftet. “ - hvad mener du med det ?
Sådan meget groft sagt; ved du hvad du snakker om ? :oops:
( og det er ikke “ ondt” ment - blot ..... forenklet :blink: )
Hvis piben ligger frit i skæftet, kan du føre en seddel ( pengeseddel) mellem forskæftet og piben, uden den klemmer på sedlen - hele vejen fra spidsen af forskæftet og ned til ca hvor kammeret slutter ( målt fra låsen)/ begynder ( målt fra pibe enden)
Hvis den er presure beddet, skal piben “ presse” på forenden af forskæftet og så igen ved kammeret - men være fritliggende imellem.
Hvad gør den ?

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 7. mar 2018, 23:11

Slettet bruger skrev:“Piben ligger fra fabrikken ikke frit, men er fast i skæftet. “ - hvad mener du med det ?
Sådan meget groft sagt; ved du hvad du snakker om ? :oops:
( og det er ikke “ ondt” ment - blot ..... forenklet :blink: )
Hvis piben ligger frit i skæftet, kan du føre en seddel ( pengeseddel) mellem forskæftet og piben, uden den klemmer på sedlen - hele vejen fra spidsen af forskæftet og ned til ca hvor kammeret slutter ( målt fra låsen)/ begynder ( målt fra pibe enden)
Hvis den er presure beddet, skal piben “ presse” på forenden af forskæftet og så igen ved kammeret - men være fritliggende imellem.
Hvad gør den ?
Den gør det sidste :smile: og nej, jeg vidste ikke at det hed presure beddet, men var dog klar over hvordan,en fritliggende pibe, skal være i skæftet.

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 8. mar 2018, 07:21

AlexPH skrev:
Slettet bruger skrev:“Piben ligger fra fabrikken ikke frit, men er fast i skæftet. “ - hvad mener du med det ?
Sådan meget groft sagt; ved du hvad du snakker om ? :oops:
( og det er ikke “ ondt” ment - blot ..... forenklet :blink: )
Hvis piben ligger frit i skæftet, kan du føre en seddel ( pengeseddel) mellem forskæftet og piben, uden den klemmer på sedlen - hele vejen fra spidsen af forskæftet og ned til ca hvor kammeret slutter ( målt fra låsen)/ begynder ( målt fra pibe enden)
Hvis den er presure beddet, skal piben “ presse” på forenden af forskæftet og så igen ved kammeret - men være fritliggende imellem.
Hvad gør den ?
Den gør det sidste :smile: og nej, jeg vidste ikke at det hed presure beddet, men var dog klar over hvordan,en fritliggende pibe, skal være i skæftet.
Så tror jeg ikke det er der fejlen ligger. Hvilken kikkert og montage har du på ?
Har du mulighed for at prøve ( låne) en anden kikkert og montage ?

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 8. mar 2018, 09:58

Kikkerten er en "billig" wildgame 2,5-10 med lys. Montagen aner jeg intet om, andet end den er opgivet til 1000 kr. (Kan tage et billede tæt på, når jeg kommer hjem). For at udelukke alle fejlkilder, tænker jeg også på om, det kan være kikkerten den er gal med. Jeg syntes at den fra butikken sad perfekt i forhold til eyerelief, men nu er jeg kommet i tvivl, da jeg syntes at dette ændres når jeg skruer kikkerten helt op. Her føler jeg faktisk, at jeg skal have hovedet længere frem, for at der ikke skal kæmpes med scope shadow. Kikkerten er monteret så langt fremme, som muligt. Det giver vel også mening, hvis det primært er i det horizontale plan, jeg har problemer?
IMG_20180306_125719.jpg

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 8. mar 2018, 10:19

Eye-relief vil ændre sig når du zoomer.
Får du let skygger i kikkerten ved fuld zoom, så skyd f.eks ved 6x zoom hvis du ikke får skygger der, men vær konsistent.

Skal du diagnosticere på din riffel, bør du eliminere flest muligt faktorer og kun ændre en ting ad gangen og se hvad resultatet bliver over flere gentagne cykler.

Skyd flere grupper med samme zoom, ammunition fra samme æske og samme anlæg. Middeltræfpunkt skulle ikke gerne ændre sig
Varier een parameter f.eks. anlæg og skyd flere grupper.
Og så fremdeles.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 8. mar 2018, 21:59

Slettet bruger skrev:
AlexPH skrev:
Slettet bruger skrev:“Piben ligger fra fabrikken ikke frit, men er fast i skæftet. “ - hvad mener du med det ?
Sådan meget groft sagt; ved du hvad du snakker om ? :oops:
( og det er ikke “ ondt” ment - blot ..... forenklet :blink: )
Hvis piben ligger frit i skæftet, kan du føre en seddel ( pengeseddel) mellem forskæftet og piben, uden den klemmer på sedlen - hele vejen fra spidsen af forskæftet og ned til ca hvor kammeret slutter ( målt fra låsen)/ begynder ( målt fra pibe enden)
Hvis den er presure beddet, skal piben “ presse” på forenden af forskæftet og så igen ved kammeret - men være fritliggende imellem.
Hvad gør den ?
Den gør det sidste :smile: og nej, jeg vidste ikke at det hed presure beddet, men var dog klar over hvordan,en fritliggende pibe, skal være i skæftet.
Så tror jeg ikke det er der fejlen ligger. Hvilken kikkert og montage har du på ?
Har du mulighed for at prøve ( låne) en anden kikkert og montage ?
Har ikke pt mulighed for at låne en kikkert, men vil bede en af skytterne/instruktørene om at prøve at skyde med riflen, næste gang jeg er på ksc. Det er forøvrigt en weaver montage på 30 mm.
Det virker til at foreste skruer, er skruet lidt skævt. Dog virker det hele til at sidde urokkeligt fast.
IMG_20180308_214711.jpg
IMG_20180308_215052.jpg
Kleth skrev:Eye-relief vil ændre sig når du zoomer.
Får du let skygger i kikkerten ved fuld zoom, så skyd f.eks ved 6x zoom hvis du ikke får skygger der, men vær konsistent.

Skal du diagnosticere på din riffel, bør du eliminere flest muligt faktorer og kun ændre en ting ad gangen og se hvad resultatet bliver over flere gentagne cykler.

Skyd flere grupper med samme zoom, ammunition fra samme æske og samme anlæg. Middeltræfpunkt skulle ikke gerne ændre sig
Varier een parameter f.eks. anlæg og skyd flere grupper.
Og så fremdeles.
Jeg vil prøve at rette en ting af gangen. Er nu sikker på riflen er samlet med det rigtige moment, så venter jeg med at ændre på kikkert placering, til jeg har skudt nogle grupper, næste gang.

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 8. mar 2018, 22:05

“er skruet lidt skævt. Dog virker det hele til at sidde urokkeligt fast”
.Det kan du ikke mærke

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 8. mar 2018, 22:24

Okay. Skal jeg tjekke op med momentskruetrækkeren, eller løsne hver enkelt skrue og spænde dem op til det rigtige moment (hvad jeg kan finde på nettet, står der 15 inch pounds, for cap screws? Til standart weaver montage)

Min formulering var nok ikke helt præcis. På den ene ring, er skruerene ikke skruet i, i samme dybde. Muligvis ikke med samme moment. :smile: se det sidste billede.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 9. mar 2018, 08:12

Du kan godt skrue på både montage og skæftet inden du tager på banen, det er mere på banen at det er vigtigt at ændre på en ting ad gangen og finde ud af hvad der sker og om det er repeterbart. Du skal bare passe på at du ikke fixer noget som ikke behøver at blive fixet og derfor slutter dårligere end da du begyndte.

Montagen er ikke et probem, hvis du efter "olieskud" har samme middeltræfpunkt i flere skydninger under de samme forudsætninger.
Vandrer træf eller stiger spredningen når du skyder under de samme forudsætninger, så kan det sagtens være montagen, men skifter du forudsætningerne for hver serie kan du ikke aflede noget og drage konklusioner.

Plan - Do - Study - Act

Du har købt en riffel med monteret kikkert, hvis du kan dokumentere at den ikke skyder konsistent, så er jeg ret overbevist om at forhandleren gerne vil hjælpe med at løse problemet, men har du skruet det hele om eller fået knækket skruer m.v. så kommer det nok til at koste at få fixet problemer.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 9. mar 2018, 11:40

Enig, lad være at røre kikkert og montage - ud over at kontrollere moment.
Jeg vil tro forhandleren er villig til at låne dig en anden ( brugt) kikkert og montage, hvis du fortæller at du har snart har prøvet alt og du ikke kan få en tilfredsstillende samling og gerne vil udelukke kikkert som fejlkilde. En nem måde for ham, er jo at du selv fejlfinder.
Hvis han vil prøveskyde riflen, INSISTERER du på at overvære. ( ellers er jeg 99,9999999999% sikker på du får at vide at riflen skyder “ tilfredsstillende”)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Refraktorius » 9. mar 2018, 17:27

Lige i den her sammenhæng må vi ikke glemme, at en af det ting man også opnår ved træning er, at skytten bliver konsistent.
En væsentlig grund til at konkurrenceskytter er spændt op i lak og læder er, at det sikrer præcis den samme stilling.

Jeg synes lidt der er gang i at lægge alt for meget i et alt for lille datagrundlag.

Med en urutineret skytte, så mener jeg simpelthen ikke der er grundlag for at konkludere ret meget andet end “træn noget mere, jeg tror det vil hjælpe på variationen”.

:???:


Snart er det varmt nok til, at jeg igen kan hygge mig på pistolbanen.
Og når min spredning er større en den var i efteråret og middeltræfpunktet flytter sig rundt på skiven, så er det med overvejende sandsynlighed ikke ammunitionen der er blevet gammel eller pistolen der er groet sammen hen over vinteren.
:oops:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 9. mar 2018, 18:14

:goodpost:
Min hustru var igennem tre rifler og tre kikkerter før vi fandt noget hun skød godt med. Grupperne vandrede for hende, så hun havde den ene skydning en pæn gruppe som havde middeltræfpunkt f.eks. 15cm kl 2 fra sigte punktet og så 10cm kl 6.

Rekylen i .308w gjorde pludseligt at hun begyndte at lukke højre øje før skudafgangen og så var grupperne helt i hampen.
Det var før lyddæmperne så jeg anskaffede en gl. .223Rem og smækkede en Hawke kikkert på, den gav skygger og aftrækket drillede hende, så der var både gode og dårlige grupper - de gode vandrede dog rundt.
Så købte jeg en sprit-neues Weatherby Vanguard 2 i .223Rem og smækkede en Vortex Diamond 3-9x40 på og så blev grupperne gode, men de vandrede rundt.
Normalt skød hun fra støtteben og med fri rekyl og da hun fandt ud af at styre rekylen med venstre hånd og kun brugte 6x forstørrelse for at undgå skygger, sad de gode grupper pludseligt hvor de skulle.
Hun er stadig meget følsom over for valg af kikkert og skal gerne have kindpude/kolbeforhøjer, men er nu tilbage og skyder .308w, dog med lyddæmper.

Jeg er overbevist om at hun havde kunne lære at skyde med en hvilken som helst riffel og kikkert, men det var lettere at fokusere på teknikken og eliminere fejlninteknikken end at arbejde med vilje og tålmodighed :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 9. mar 2018, 19:29

Jeg har en eller anden “ mavefornemmelse” af, at det i det her tilfælde ikke kun er skytten.
Men kør nu til KSC i weekenden og få den del udelukket.

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 10. mar 2018, 01:32

Jeg når ikke derud denne weekend, men måske i næste.
Momentet på kikkerten er tjekket, og spændt korrekt fra starten.

Planen bliver næste gang jeg kommer på skydebanen:

-Skyde fra bænken, med respekt for det første olieskud.
-holde zoom på samme niveau og ikke ændre på skydestilling, når riflen er sat på bænken, i så korrekt stilling, som muligt. (Kunne være fedt i en med komplet kolbe/bagkappe støtte, så alle mine potientielle fejl, mindskes)
- skyde flere grupper på samme sigtepunkt, så jeg får en ide, om de rykker sig rundt eller følger et bestemt mønster.
- Få en erfaren skytte, til at testskyde min riffel, hvis der er en som har lyst, den pågældende dag.
- Muligvis afpøve ny ammo, da jeg alligevel skal have købt mere. Har tænkt på at få fat i noget remington fmj. Det vejer lidt mere og har hurtigere udgangshastighed end winchester fmj, hvilket måske er bedre med en hurtig twist-rate?
- Erkende, at jeg stadig er grøn, og ikke kan læse og tørtræne mig til mesterlig finskytte :blink:

Jeg siger igen, mange gange tak for alle besvarelserne. Det er guld værd, med alle de gode råd, især når tingene bare ikke arter sig, som man syntes de burde gøre. Jeg vil rigtig gerne vide min grupper er dead on, og så træne de fundamentale ting, som gør mig til bedre riffeljæger og skytte, fremadrettet.

Som bonus note, har jeg som buejæger været igennem stort set alle forhandlere, et forum og en jagtforeningen på sjælland, med min første (og eneste) compundbue, fordi jeg ikke var helt tilfreds med grupperingerne. Der var så én forhandler, (efter laaang tid) som fandt ud af, at der manglede en spændeskive i øverste cam, og vupti, skød jeg markant bedre.
Der er nok derfor jeg, måske er lidt hurtig til at give udstyret skylden, da jeg i et år fik at vide: "du skal bare træne mere". :oops:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af C-X » 10. mar 2018, 03:00

Prøv men noget Norma Golden Target eller Lapua træningsammo. Remington FMJ kører om ikke altid konsistent, i så mange rifler, som dem.

Du kan også prøve denne fra vores sponsor. Hvis det er 185 gr plejer de at gå ret godt i det meste.

Synd at du er blevet solgt en elendig blik-montage til overpris. Den ville jeg ikke have tillid til. Ikke engang på en salonriffel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 10. mar 2018, 08:02

Remington/UMC træningsammo er der delte erfaringer med kvaliteten af- Mine er nu udmærkede men ikke fantastiske.
Jeg ville vente med at skifte ammo til jeg havde opklaret hvorfor grupperne flytter sig rundt, hvis den anden ammo spreder mere vil det forstyrre fejlsøgningen.

Prøv at skyde f.eks. På 6x zoom hvis du har mindre tilbøjeligheder til at få skygger i kikkerten ved mindre end fuld zoom.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 10. mar 2018, 09:51

JEG ville købe en kasse Lapua Scenar i 168 grain - den er DYR, men jeg har endnu til gode at se den .308 riffel, hvor den ikke bare ER den bedste fabriksladede patron.
( så har du elimineret den fejlkilde - køb bare 20 stk.)

.308 er skabt til omkring den vægt -185 kan bære for tung til nogle .308 rifler. Jeg solgte selv 600 stk. Norma GT 185 grain, som jeg ellers havde fået op under neglene til en meget meget billig pris. De kunne desværre ikke skyde i min riffel - satans også.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af C-X » 10. mar 2018, 09:59

Ne henviste jeg specifikt til Lapua Mega i 185 gr, der bare en kort kugle, modsat GT. Synes næsten kun at have hørt positive beretninger, om denne kugle, til almindelig kortbane skydning, uden vind.

Jeg har en 1-10" i min pibe, så ville godt have prøvet med sådan nogle 185 gr GT.

Mon ikke der er nogle NVFere i KBH området, der kan tage trådstarter i hånden, en dag på skydebanen?

Vi mangler en MadsenRex og Agge-mam-nom-nom...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 10. mar 2018, 20:12

Slettet bruger skrev:JEG ville købe en kasse Lapua Scenar i 168 grain - den er DYR, men jeg har endnu til gode at se den .308 riffel, hvor den ikke bare ER den bedste fabriksladede patron.
( så har du elimineret den fejlkilde - køb bare 20 stk.)

.308 er skabt til omkring den vægt -185 kan bære for tung til nogle .308 rifler. Jeg solgte selv 600 stk. Norma GT 185 grain, som jeg ellers havde fået op under neglene til en meget meget billig pris. De kunne desværre ikke skyde i min riffel - satans også.
Jeg ved ikke hvor på sjælland man kan købe scenar, men jeg regner med, at det også er i den vægt, jeg vil lede efter jagtammo, når riffelprøven er bestået i april.
C-X skrev:Ne henviste jeg specifikt til Lapua Mega i 185 gr, der bare en kort kugle, modsat GT. Synes næsten kun at have hørt positive beretninger, om denne kugle, til almindelig kortbane skydning, uden vind.

Jeg har en 1-10" i min pibe, så ville godt have prøvet med sådan nogle 185 gr GT.

Mon ikke der er nogle NVFere i KBH området, der kan tage trådstarter i hånden, en dag på skydebanen?

Vi mangler en MadsenRex og Agge-mam-nom-nom...


Har forhandlet med konen, og der bliver tid til at smutte forbi ksc imorgen alligevel. Der bliver købt noget golden target og så må vi se hvordan det går i riflen.

Mener faktisk MadsenRex, var ham som hjalp med at købe mit første haglgevær. At jeg så valgte at købe et gammelt gevær istedet for et nyt, som han anbefalede, betød jeg senere "måtte" investere i en halvauto, da det passede meget bedre med skuldringen, og kunne klare større\hurtige bønner til gåse og andejagt. :blink:

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 11. mar 2018, 13:30

Mysteriet er muligvis løst. :biggrin:

Jeg tog på ksc og fik hjælp af en instruktør. Jeg satte ham ind i mit problem og han mente vi først skulle tjekke om kikkerten var problemet. Jeg indstillde zoom på x 8, da det var den laveste som lige kunne dækkede center punktet med prikken. Jeg skød et center skud, klikkede så tårnet 10 klik op, skød, 10 klik til højre, skød, 10 klik ned, skød og 10 klik til venstre og skød 2 skud. De sidste skud som skulle sidde som det første, sad 5 og 7 cm under.

Inden vi begyndte at give kikkerten skylden, afprøvede jeg ny ammo (golden target). Her kunne jeg sætte 3 skud, inden for 3 cm, hvoraf 2 rørte hindanden. Herefter gik det hånd i hanke, og jeg kunne til sidst skyde sub moa, og ramme midt i skiven. Jeg var helt tilfreds da jeg gik hjem.

Spørgsmålet er så, om det skyldes efterspænding af riflen, opmærksomhed på zoom og skygger. Mere konsisten anlæg og aftræk, eller hvad en anden skytte, ligesom mig konkluderede til instruktøren. Den var gal med ammo. Han skød også med winchester fmj.

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 11. mar 2018, 13:51

At lave firkant testen med en kikkert af den kvalitet, synes jeg ikke giver meget mening - der skal du op i et helt andet segment, for at det kan lade sig gøre.

Synes heller ikke det er væsentligt i dit tilfælde, kan I få træfpunktet til at flytte sig og blive der, er det ok - det vil blot kræve lidt flere bønner at få kikkerten skudt ind.

Det var nok ammonitionen det var galt med.


Og, nå ja - min mavefornemmelse var nok heller ikke helt ved siden af. :blink: :blink:

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 11. mar 2018, 14:00

Har også læst og hørt, man ikke skal regne 100% med
en billig kikkerts evne til at flytte trålkorset konsistent.

Ligesom at riflen sikkert også kan skyde mindre grupper, med en lidt tungere kugle.

Jeg syntes også din mavefornemmelse er helt iorden. :blink:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 11. mar 2018, 16:00

Det glæder mig at du oplevede en succes :thumbup:
Og jeg tror det var et klogt valg at få instruktør på :numberone:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar