Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 25. feb 2018, 17:26

Hej NVF

Nu er jeg kommet hjem fra min første tur på skydebanen. Jeg var ikke videre imponeret over præcisionen, med min sub moa weatherby, der spredte kuglerne lidt mere til højre, venstre, op og ned, end jeg havde regnet med (det var siddende i skydebænk). Jeg tænkte at det sikkert var fordi, at den træningsammo jeg bruger, ikke passer til min riffel. Men nu er jeg så kommet i tanke om, at piben var blevet godt olieret og ikke trukket tør før skydning.

Nu vil jeg så høre: kan en "våd" pibe, forringe præcisionen?

(Og her tænker jeg naturligvis på riflen) :blink:

Mvh. Alex
Senest rettet af Refraktorius 25. feb 2018, 18:29, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Olieskud

Indlæg af Hønsetyv » 25. feb 2018, 17:32

Ja men der er ovre efter de første 2 skud. Derimod kan en pibe godt kræve 20 skud eller mere for at falde til ro efter den er renset helt i bund.
Havde en 22-250 der skulle have ca. 16 skud og så var der en 6,5x55 der var fuldstændig ligeglad med alt.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Olieskud

Indlæg af FrederikF » 25. feb 2018, 17:38

Hvordan så grupperne ud sammenlignet med hvordan du plejer at skyde?
Plejer du at bruge skydebænk?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud

Indlæg af Kleth » 25. feb 2018, 18:00

Hvilken ammunition skød du med?
Har du brugt det før i den riffel?
Er riflen ny?

Og har du et billede af hvad du mener med ud over det hele?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 25. feb 2018, 20:20

Riflen har skudt 6 skud før. Er ny skytte med jagtkaliber (308), men har skudt en del med luftgevær og har tørtrænet med riflen min. 2x ugentligt de sidste 2 mdr, med aftræk, håndplacering, udåndning osv.

Jeg har brugt træningsammo fra winchester 147 gr.

Riflen har en twist rate på 10:1

Skudene sad til dels i center (tror center delen var nogenlunde 1moa på 100m) men så rykkede de både ned i en linje (måske 3 cm) og ved næste serie både til højre og venstre 2-3 cm fra center, men nu ikke ned. Dog ramte nogle også i center delen.

Jeg så lige hvornår jeg lavede mobil pay betalingen for skydningen, og kan regne ud, jeg max har skudt i 40 min. og afgivet 16 skud. Uden at være sikker på riflen fik lov at køle helt af mellem serier af 3 og 5. Måske det er her fejlen ligger?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Bofhenator » 25. feb 2018, 22:08

AlexPH skrev:Riflen har skudt 6 skud før. Er ny skytte med jagtkaliber (308), men har skudt en del med luftgevær og har tørtrænet med riflen min. 2x ugentligt de sidste 2 mdr, med aftræk, håndplacering, udåndning osv.

Jeg har brugt træningsammo fra winchester 147 gr.

Riflen har en twist rate på 10:1

Skudene sad til dels i center (tror center delen var nogenlunde 1moa på 100m) men så rykkede de både ned i en linje (måske 3 cm) og ved næste serie både til højre og venstre 2-3 cm fra center, men nu ikke ned. Dog ramte nogle også i center delen.

Jeg så lige hvornår jeg lavede mobil pay betalingen for skydningen, og kan regne ud, jeg max har skudt i 40 min. og afgivet 16 skud. Uden at være sikker på riflen fik lov at køle helt af mellem serier af 3 og 5. Måske det er her fejlen ligger?
En spredning på 2-3 cm på 100m fra en ny skytte lyder ikke tosset.

Du skal naturligvis trække piben tør næste gang du skal på banen, ud over det ville jeg skyde 3-400 skud af mere inden jeg ville blive i tvivl om riflen virker :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kalthoff » 25. feb 2018, 22:40

AlexPH skrev: Skudene sad til dels i center (tror center delen var nogenlunde 1moa på 100m) men så rykkede de både ned i en linje (måske 3 cm) og ved næste serie både til højre og venstre 2-3 cm fra center, men nu ikke ned. Dog ramte nogle også i center delen.

Jeg så lige hvornår jeg lavede mobil pay betalingen for skydningen, og kan regne ud, jeg max har skudt i 40 min. og afgivet 16 skud. Uden at være sikker på riflen fik lov at køle helt af mellem serier af 3 og 5. Måske det er her fejlen ligger?
Du skal kun ændre meget lidt på den måde du holder på riflen, lægger kinden til kolben eller tager aftræk for at det giver en forskel på 2-3 cm på 100 meter.

Så mit bud er at du skal være glad for din nye riffel og øve dig til du selv bliver tilfreds med resultaterne.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af TheDarkSide » 25. feb 2018, 23:22

Ligger piben frit eller rører den forskæftet?

Umiddelbart så lyder det ikke til at der er problemer med riflen. Tag nu lige og kom på banen 3-4 gange mere og så tag nogle billeder af dine værste og bedste 5 skuds-serier.

Hvis man pludselig rammer 3-4 cm til den ene side med flere skud, så er det typisk fordi man ikke har et natursigt sigtepunkt på skiven (man presser/anstrenger sig en smule for "dreje" ind på målet) eller man har ikke en konsekvent skydestilling. Rekylen og riflens bevægelser i skuddet skal føles nøjagtig ens hver gang. Hvis riflen nogle gange vrider sig eller "kæntrer" lidt pga. rekylen, så har man ikke en god skydestilling. Eller hvis rekylen føles voldsom, så har man heller ikke en god skydestilling (afhængig af kaliber naturligvis, men en 308'er er bestemt ikke voldsomt, hvis man ellers er i en god stilling).

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af T-REX » 26. feb 2018, 00:21

Størrelsen på grupperne, vil være rar at vide, for at vi kan gætte mere rigtigt.
Et billede af skudgrupperne, vil være ideelt.

1 MOA er godt 29mm, på 100 meter.

Så spredte den 3 cm pr gruppe, men 20 cm, over alle grupperne?

De fleste rifler skal "slides" lidt til, dette tager ofte mellem 50 og 100 skud. Der er ca. 100 forskellige meninger om, hvordan dette BØR gøres.
Men de fleste rifler skal have jagtmæssig precision, direkte fra kassen.

Hvis du skyder med dæmper, så prøv, uden dæmper.

Nr. 1 vil være at skyde en hel del mere.
Hvis riflen har tynd jagtpibe, så max 3 skud, af gangen.(5 Skuds gruppe bliver så: 3 skud, pause, 2 skud, længere pause, og gentag.)
Tung Varmint/Matchpibe o.lign, 5 skud, af gangen.

Nr. 2 at prøv noget andet Ammo.

Norma Golden Target går normalt ret OK, i de fleste våben.
Skyttebutikken sælger det, til DKK 405/50

Lapua Scenar plejer at være godt, og det samme gælder Federal Premium Gold Medal 168 grains.
Senest rettet af T-REX 26. feb 2018, 00:28, rettet i alt 2 gange.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af T-REX » 26. feb 2018, 00:25

Hvis du skyder, for at finde gruppestørrelse, så er det vigtigste, SAMME SIGTEPUNKT. HVER GANG

Lad være med at bekymre dig om, hvor i skiven du rammer. Hold SAMME SIGTEPUNKT
Når du så skyder tilpas små grupper, der sidder samme sted, hver gang, så finjuster kikkerten.

Juster KUN kikkerten, når du er sikker på, hvor dine grupper sidder.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 26. feb 2018, 06:52

Lige en Detalje: Hvis det er en Weatherby Vanguard 1-2 i det originale skæfte, så skal skæftet røre piben. Designet går SVJH på at der skal være 9 pund tryk på piben i forskæftet. Men kontroller i alle tilfælde tilspændingen i skæftet, den må ikke overspændes og den må ikke være løs. Og er modellen designet til at piben skal være fri; ja, så skal den ikke røre skæftet.

20-30mm er forholdsvis lav spredning når vi taler træningsammunition, jeg har ofte måtte tage mig til takke med 40-50mm eller 30-40mm i en Weatherby Vanguard 2 SUB-moa i .223Rem, men som virkeligt skyder SUB-moa med Sako, Rhino og hjemmerul både i det originale skæfte og i et Hogue skæfte med fritliggende pibe.

Jeg har to kammerater som har Weatherby Vanguard 2 og den ene har rigtig god succes med Lapua Mega 185gr og den anden har indtil videre ikke fundet ammunition som går rigtig godt - Men har heller ikke prøvet ret meget endnu eller 185gr Lapua Mega. Hans skyder så glimrende med det meste 168-180gr vi har prøvet (og der er aldrig nogen som har lært ham at skyde riffel før nu).

Som allerede skrevet i tråden, så hvis man skal skyde præcist, så skal man sigte på små mål “Aim small, miss Small” brug evt bagsiden af en skive, et ark A4 eller en IPSC skive og sæt nogle markerings klistermærker på og skyd efter dem. Eller køb små selvklæbende skiver
A7D84DB8-DFA0-4147-9AB0-073BCB3EB690.jpeg
A6C39836-A685-4794-A645-495228311B02.jpeg
M.h.t. rensning, så er min erfaring at ud over en årlig eller bi-årlig nedrensning og indfedtning, så er det nok for mig at trække en boresnake igennem piben 1-2 gange efter endt skydning og en enkelt gang når tager den ud af skabet. Jeg bruger så ALDRIG min boresnake til at trække piben tør for olie, der bruger jeg altid patches eller filtpropper.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 26. feb 2018, 09:47

Tak for besvarelserne. Kan godt se jeg er helt novice. :smile:

Jeg vil tro at den fulde spredning (skød på to skiver) lå på omkring 9-13 cm. Jeg var ikke konsekvent med 3 skud og lang pause, men brugte lang tid mellem hver skud. Den bedste gruppe var muligvis efter, at have snakket med instruktøren, som mente at min skyde teknik var helt i top. Der fik piben nok 10 min. Pause og jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud. Jeg havde samme sigtemål, hver gang.

Inden jeg tog på arbejde, tjekkede jeg lige piben, som ligger fast i skæftet. Den kunne faktisk give sig meget lidt. Har haft skildt riflen ad, for at få et lettere aftræk, men har ikke brugt momentskruetrækker til at samle den. Jeg tænker at piben, skal sidde fuldstændigt stramt og fast.

Kan godt se, at der er nok begynder at være for mange fejlkilder, der først skal udbedres, før jeg som ny skytte, skal forvente at se gode resultater.

Vil det være smart at investere i en momentskruetrækker?

Er der muligvis en god skytte, som ved hvad han snakker om, der måske vil mødes en lørdag eller søndag på skydebanen i amager, og lige se det hele an?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 26. feb 2018, 10:44

En momentskruetrækker er ikke nødvendig, men nyttig. Især hvis du skiller skyderen ofte eller skal genmontere optikken.

Hvis du ikke kan få en aftale til lør/søn på KSC, så skyd nede hos Storkøbenhavns Jagtforening, der er banen bemandet med flinke og hjælpsomme instruktører, den option skulle flere nye skytter på KSC udnytte. På bane 12 kan det være ret tilfældigt hvem man løber ind i, hvis man netop ikke har en aftale.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af SKBHunter » 26. feb 2018, 10:57

AlexPH skrev: jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud.
Fedt at du sætter barren højt, men du skal vide, at en spredning på 4-5 cm på 100m er over gennemsnittet for jægere med riffeltegn.

Min riffel (Browning X-bolt 308W) bryder sig ikke om Remingtons FMJ. Den skyder til gengæld pæne grupper med S&B FMJ, men der har jeg typisk en klikker pr. kasse (50 skud)? GECO og Norma træningsammo kan den godt lide!
'
Har du checket om skruerne på kikkertmontagen er stramme....?

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Deepo » 26. feb 2018, 15:54

SKBHunter skrev:
AlexPH skrev: jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud.
Fedt at du sætter barren højt, men du skal vide, at en spredning på 4-5 cm på 100m er over gennemsnittet for jægere med riffeltegn.

Min riffel (Browning X-bolt 308W) bryder sig ikke om Remingtons FMJ. Den skyder til gengæld pæne grupper med S&B FMJ, men der har jeg typisk en klikker pr. kasse (50 skud)? GECO og Norma træningsammo kan den godt lide!
'
Har du checket om skruerne på kikkertmontagen er stramme....?
Under hvilke forhold er de fleste danske jægere i stand til at skyde bedre end 4-5 cm spredning på 100 meter?
For mig lyder det optimistisk, at de fleste danske jægere skulle kunne skyde så godt.

/Mogens

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Langenge » 26. feb 2018, 16:24

Deepo skrev:
SKBHunter skrev:
AlexPH skrev: jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud.
Fedt at du sætter barren højt, men du skal vide, at en spredning på 4-5 cm på 100m er over gennemsnittet for jægere med riffeltegn.

Min riffel (Browning X-bolt 308W) bryder sig ikke om Remingtons FMJ. Den skyder til gengæld pæne grupper med S&B FMJ, men der har jeg typisk en klikker pr. kasse (50 skud)? GECO og Norma træningsammo kan den godt lide!
'
Har du checket om skruerne på kikkertmontagen er stramme....?
Under hvilke forhold er de fleste danske jægere i stand til at skyde bedre end 4-5 cm spredning på 100 meter?
For mig lyder det optimistisk, at de fleste danske jægere skulle kunne skyde så godt.

/Mogens
Jeg tror du misforstår noget, der måske er skrevet lidt utydeligt.
Jeg tror, der menes noget, der også kan skrives sådan: "En spredning på 4-5 cm er bedre end de fleste danske jægere er i stand til at skyde"
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af LJ » 26. feb 2018, 16:25

Deepo skrev:
SKBHunter skrev:
AlexPH skrev: jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud.
Fedt at du sætter barren højt, men du skal vide, at en spredning på 4-5 cm på 100m er over gennemsnittet for jægere med riffeltegn.

Min riffel (Browning X-bolt 308W) bryder sig ikke om Remingtons FMJ. Den skyder til gengæld pæne grupper med S&B FMJ, men der har jeg typisk en klikker pr. kasse (50 skud)? GECO og Norma træningsammo kan den godt lide!
'
Har du checket om skruerne på kikkertmontagen er stramme....?
Under hvilke forhold er de fleste danske jægere i stand til at skyde bedre end 4-5 cm spredning på 100 meter?
For mig lyder det optimistisk, at de fleste danske jægere skulle kunne skyde så godt.

/Mogens
Han skriver jo netop også at det er bedre end normen...

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Randy M » 26. feb 2018, 18:52

Inden jeg ville bekymre mig om selve riflen, så ville jeg prøve noget forskelligt ammo. S&B - Norma Jaktmatch og Golden Target er hvad jeg ser mest af på den lokale skydebane. Der kan være virkelig stor forskel på resultaterne alt efter hvad din riffel kan lide.

Ud over det, så har jeg før oplevet at hvis en pipe har fået meget olie, så har det taget lidt flere skud end normalt for at grupperne skrumper ind. Og det er selvom om pipen er trukket igennem med filtpropper inden skydning.

Prøv noget forskelligt ammo og træk den tør inden næste skydning, det lyder til at din riffel godt kan præstere gode grupper ud fra hvad du beskriver.
2-3 cm er mere end fint for en ny skytte. Jeg skyder da stadigvæk grupper på den størrelse regelmæssigt, og jeg tror ikke der er mange der konsekvent og konstant skyder 1cm grupper med fabriks ammo og "out of the box" riffel. Med træning og tid vil du dog opleve at dine grupper generelt skrumper og bliver mere konsistent. Men 2-3 cm grupper vil du højst sandsynligt opleve ofte medmindre du bliver "benchrest" shooter og nørder hjemmeladninger osv osv osv. Men med tiden vil de virkelig gode grupper under de 2 -3 cm komme oftere og oftere :smile:

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Deepo » 26. feb 2018, 20:58

LJ skrev:
Deepo skrev:
SKBHunter skrev:
AlexPH skrev: jeg tror spredningen var omkring 4-5 cm, på de første 3 skud.
Fedt at du sætter barren højt, men du skal vide, at en spredning på 4-5 cm på 100m er over gennemsnittet for jægere med riffeltegn.

Min riffel (Browning X-bolt 308W) bryder sig ikke om Remingtons FMJ. Den skyder til gengæld pæne grupper med S&B FMJ, men der har jeg typisk en klikker pr. kasse (50 skud)? GECO og Norma træningsammo kan den godt lide!
'
Har du checket om skruerne på kikkertmontagen er stramme....?
Under hvilke forhold er de fleste danske jægere i stand til at skyde bedre end 4-5 cm spredning på 100 meter?
For mig lyder det optimistisk, at de fleste danske jægere skulle kunne skyde så godt.

/Mogens
Han skriver jo netop også at det er bedre end normen...
Vi forstår "over" forskelligt. For mig er "over" et større tal, men der menes måske "bedre".

Havde SKBHunter skrevet: "en spredning på 4-5 cm på 100m er bedre end gennemsnittet for jægere med riffeltegn", så havde det vendt rigtigt for mig.

/Mogens

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af SKBHunter » 27. feb 2018, 22:02


Havde SKBHunter skrevet: "en spredning på 4-5 cm på 100m er bedre end gennemsnittet for jægere med riffeltegn", så havde det vendt rigtigt for mig.

/Mogens
Hej Mogens

Jeg kan godt se, at min formulering kan misforståes - det beklager jeg!

Jeg mente: 4-5 cms spredning er bedre end hvad den gennemsnitlige riffeljæger kan præstere!

VH

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 6. mar 2018, 16:44

Nå... nu er jeg kommet hjem fra skydebanen og fik prøvet lidt forskelligt af. Lavede kun 3 skudsgrupper og ventede minimum 10 min. Mellem hver gruppe.

Status var, at mine skud bevægede sig nedad. Det første skud, sidder nogenlunde center, hvorefter de bevæger sig nedad i en diagonal retning fra højre mod venstre. Her er jeg liggende, med venstre hånd under kolben + en sandsok. Her kan jeg holde lige på og have riflen bom stille.
IMG_20180306_125259.jpg
Kig på gruppe 3.

Efter 3 grupper, prøvede jeg med venstre hånd under skæftet, og så ændrede tingene sig. Her kunne jeg komme lige ind på omkring 1 moa, men med spredning til siden og efterfølgende opad. Her kunne jeg dog overhovedet ikke slappe af, og det virkede som om, jeg måtte kæmpe med ikke at få "skygge" oppefra i linsen.
IMG_20180306_125545.jpg
IMG_20180306_125356.jpg
Gruppe 4 og 6 liggende med venstre hånd under skæfte.

Min egen teori er, at min hovedplacering muligvis ikke er den samme, når jeg benytter hånden under kolben og at min hjemmelavede cheek riser, nok flytter på sig, efter skudafvigelse. Jeg føler klart at min skydning er bedst med sandsokken og hånden under kolben, men resultatet er ikke derefter. En af grupperne havde næsten center skud, men med efterfølgende skud, 10 cm. Under.

Nogle som kunne have andre forslag til, hvad kunne være galt, foruden jeg er helt grøn med riffelskydning i den kaliber. ?

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Sixpack » 6. mar 2018, 17:03

AlexPH skrev: Min egen teori er, at min hovedplacering muligvis ikke er den samme, når jeg benytter hånden under kolben og at min hjemmelavede cheek riser, nok flytter på sig, efter skudafvigelse.
Konsistent placering af øjet bag kikkerten (går ud fra at du bruger et kikkertsigte) har indflydelse på om skudene lander samme sted. Det skyldes parallakseforskydning.
Dette fænomen forstærkes når trådkorset og målet ikke befinder sig i samme optiske billedplan.

På nogle kikkerter (typisk lidt dyrere modeller) kan man justeret dette således at trådkors og mål befinder sig i samme billedplan. Normalt ved en drejeknap på siden af kikkerten - ikke at forveksle med tårnene.

Hvis kikkerten ikke har denne justeringsmulighed så vil den være sat op fra fabrikken til enten en fast afstand eller “uendelig”.

Har du denne justeringsmulighed så prøv at arbejdet med dette.

Under alle omstændigheder er det afgørende at du sætter dit skæfte og kikkertmontage op så du har mulighed for det konsistente anlæg i den fortrukne skydestilling

Slettet bruger

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Slettet bruger » 6. mar 2018, 22:13

Stop nu lidt med det parralaksefejl og lign. Vi snakker 100 meter.
Jeg tror din ikke din riffel ligger som den skal i skæftet
(stor ændring af træfpunkt om du har venstre hånd under kolbe eller skæfte)
Få din riffel beddet - det kan have LANGT mere at sige på 100 meter end den parallakse fejl det er muligt at lave.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af Kleth » 7. mar 2018, 07:48

AlexPH skrev:Nå... nu er jeg kommet hjem fra skydebanen og fik prøvet lidt forskelligt af. Lavede kun 3 skudsgrupper og ventede minimum 10 min. Mellem hver gruppe.

Status var, at mine skud bevægede sig nedad. Det første skud, sidder nogenlunde center, hvorefter de bevæger sig nedad i en diagonal retning fra højre mod venstre. Her er jeg liggende, med venstre hånd under kolben + en sandsok. Her kan jeg holde lige på og have riflen bom stille.
.
.

Efter 3 grupper, prøvede jeg med venstre hånd under skæftet, og så ændrede tingene sig. Her kunne jeg komme lige ind på omkring 1 moa, men med spredning til siden og efterfølgende opad. Her kunne jeg dog overhovedet ikke slappe af, og det virkede som om, jeg måtte kæmpe med ikke at få "skygge" oppefra i linsen.

.
.

Gruppe 4 og 6 liggende med venstre hånd under skæfte.

Min egen teori er, at min hovedplacering muligvis ikke er den samme, når jeg benytter hånden under kolben og at min hjemmelavede cheek riser, nok flytter på sig, efter skudafvigelse. Jeg føler klart at min skydning er bedst med sandsokken og hånden under kolben, men resultatet er ikke derefter. En af grupperne havde næsten center skud, men med efterfølgende skud, 10 cm. Under.

Nogle som kunne have andre forslag til, hvad kunne være galt, foruden jeg er helt grøn med riffelskydning i den kaliber. ?
Har du haft olie i piben fra sidste gang du var ude at skyde? - For så er mit gæt at første skud er olieskud.
Men grupperne skal ikke vandre på den måde og slet ikke vertikalt. Jeg er nok i samme boldgade som Claus Petersen med at riflen ikke ligger som den skal i skæftet, for grupperne er individuelt set ikke dårlige og hvis træfpunkt ændrer sig så meget ved skift af skydestilling, så er mit gæt også at problemet skal findes i forbindelse med skæftet.

Bedding kan være en god ide for at få lidt mere samling på grupperne og jeg er overbevist om at riflen kan skyde pæne grupper det samme sted, uden bedding.
Kleth skrev:Men kontroller i alle tilfælde tilspændingen i skæftet, den må ikke overspændes og den må ikke være løs. Og er modellen designet til at piben skal være fri; ja, så skal den ikke røre skæftet.
Er der andre som har skudt med riflen?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

AlexPH
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 7. feb 2014, 08:34
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 35 times
Kontakt:

Re: Olieskud? Er det årsag til spredningen fra min riffel?

Indlæg af AlexPH » 7. mar 2018, 09:08

Jeg har selv haft riflen skildt ad, for at stille trækvægten ned. (Skyder compound med meget let aftræk, så er vandt til der kun skal nusses om aftrækkeren, før den går af) der er ikke brugt momentskruetrækker til at sikre den korrekte spænding tidligere. Jeg skildte riflen ad igår, og brugte en nyindkøbt momentskruetrækker til at sikre at de andbefalede værdier, blev overholdt, så nu må vi se om det virker.

Piben ligger fra fabrikken ikke frit, men er fast i skæftet. Jeg har ikke haft andre til at skyde eller rode ved den. Den er købt hos en forhandler, hvor kikkerten var monteret, og boresightet.

Besvar