Kontaktlinser vs briller

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Billythekid » 26. apr 2018, 19:11

Jeg er i fuld sving med at træne op til riffelprøven.
Jeg har selvfølgelig ikke fået trænet nok, men der arbejdes stadig på sagen :smile:

Jeg har trænet på min nærmeste bane nogen gange hen over foråret, med gode resultater (ganske få uden for 8'eren)

I dag har jeg så været på banen hvor jeg skal til riffelprøven, for at prøve denne. Skød 4 serier af 6 skud. alle ville været dumpet til prøven. Generelt skød jeg for lavt, og synes ikke at justering på kikkerten hjalp stort. Men min spredning var noget større end den plejer.

Bortset fra banen, er eneste ændring i forhold til tidligere ture, at jeg havde briller på i dag. "normalt" anvender jeg kontaktlinser, men da dagen har budt på megen skærmarbejde, var det altså briller.

Har andre oplevet noget lignende, eller skal jeg bare komme afsted til den rigtige bane noget mere inden prøven (skal jeg alligevel😁)

Desuden, er jeg ved at rende tør for bønner. Hvad kan anbefales af træningsammunition 6,5-55
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Langenge » 26. apr 2018, 19:19

Nu ved jeg ikke om du er nærsynet eller langsynet, men:
Jeg er MEGET nærsynet, og bruger til daglig briller. Jeg har også, med jævne mellemrum, brugt kontaktlinser.
Der er KÆMPE forskel på mit sigte, om jeg bruger briller (og hvilke briller) eller kontaktlinser.
Så jeg vil afgjort anbefale dig at træne med briller og gå til prøve med briller, eller træne med kontaktlinser og gå til prøve med kontaktlinser.
Erfaringsmæssigt er det nemmere med linser end briller, da linserne sidder mere ens fra gang til gang, end dine briller gør, og linserne er mere ens i hele vejen rundt, end brilleglas er.
SÅ: Brug dine kontaktlinser!!!

PS:
Det er altså ikke for sjov, jeg skriver det. Jeg har skudt i 45 år, og haft briller/kontaktlinser i 40 år.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettet bruger

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Slettet bruger » 26. apr 2018, 19:22

Enig i brug enten det ene eller det andet.

Er brillerne enkeltstyrke og er de store nok så. Du ikke er tæt på kanten når du kigger i din kikkert med briller på.

Paralaxe fejl er ikke at kimse af og kan godt være dit problem.

Briller der ikke er enkeltstyrke kan også give. Problemer.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Langenge » 26. apr 2018, 19:23

Billythekid skrev:
26. apr 2018, 19:11
Desuden, er jeg ved at rende tør for bønner. Hvad kan anbefales af træningsammunition 6,5-55
Det er ligegyldigt, bare en eller anden kvalitetsammo, og så sørg for at bruge den samme hele vejen gennem både træning og prøve.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:23
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 77 times
Been thanked: 18 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Aarlar » 26. apr 2018, 19:44

Som Langenge siger.

Nu skriver du Midtjylland i din profil.
Norma Golden Target går godt i det meste.
http://skyttebutik.dk/product.asp?product=1127
Ellers kan du prøve skyttes marked, se opslag d. 22/4
http://programmer.skytten.dk/marked/skyttensmarked.asp

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Raptor357 » 26. apr 2018, 22:12

Jeg skyder med briller, altid med briller. Vedmindre jeg er til konkurrecne så bruger jeg linser og sikkerhedsbriller/solbriller.
Nå men jeg registrerer ingen forskel og har -4 på øjet jeg bruger og kun enkeltstyrke glas.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af FrederikF » 26. apr 2018, 22:39

Nærsynet. Linser (30 år) briller en sjælden gang. Enkrltstyrke glas.
Ingen forskel (som i INGEN) i træfpunkt :))

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af FBN » 27. apr 2018, 00:45

Har i mange år ikke haft problemer
om jeg brugte briller eller kontakt
linser og for 5 år siden blev synet
så dårligt at det blev til flerstyrke glas.

Så ved pistol er jeg nu gros links skytte
Dvs sigter med venstre øje men skyder
højre håndet der kan jeg kun bruge enkelt
styrke glas men bedst med linser.

Med riffel er det kun linser der duer og
skyder med sigte højre øje og hånd.

Og fotografering er uden briller eller med
kontakt linser. Bruger højre øje i søger

Så det er blevet noget halv rod at
blive en halv gammel rxx :rolf:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Morsch
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 30. jan 2014, 21:59
Interesser: Riffelskydning, Feltskydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 14 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Morsch » 28. apr 2018, 18:27

Hvis du bruger briller med glidende overgang, så kan du risekere at flytte træfpunktet op til 20 cm.
Så det bedste må være at træne og øve med det udstyr du vil bruge til prøven
Venlig Hilsen
Morsch

Hjemme er sømanden, hjemvendt fra havet
Og jægeren hjemvendt fra jagten...

Brugeravatar
Prestone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 381
Tilmeldt: 13. feb 2009, 16:36
Interesser: Håndvåben og finurligheder.
Geografisk sted: Ulstrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 34 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Prestone » 29. apr 2018, 06:13

Jeg bruger briller med glidende overgang samt linser med læsefelt, dog ikke samtidig :)

Linserne finder jeg bedre til pistolskydning, men er der for lang tid imellem jeg blinker kan linserne glide lidt nedefter og det giver en smule sløret syn, og dermed et lidt løjerligt træfbillede.
It´s good to have healthy pets, you never know when you will be forced to eat them.

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Billythekid » 3. maj 2018, 11:31

UPDATE

Jeg har nu været afsted igen med linser.
Efter 6 skud kunne jeg justere kikkerten retur til tidligere indstilling (havde noteret mig antal klik)

tre serier af 6 skud mere som sad inden for 8eren, med undtagelse af en, som var selvforskyldt.

Hvor stor spredning er normal/acceptabel for sådan en ældre riffel og kikkert af ukendt fabrikat 3-9x40 når jeg ligger med en rygsæk som støtte.

horizontalt er der 6-7cm spredning vertikalt 3-5cm. Nogen teknikker som kan "trænes" i dag?
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Sixpence » 3. maj 2018, 13:04

Som udgangspunkt har du jo gjort det rette i forhold til at bruge linser, som jeg også selv har fundet ud af er det meget lettere.

Jeg ville ikke bruge en rygsæk som støtte til skydning af serier. Det kan gå (for mit ved kommende i hvert fald) til enkelte skud, men er ikke ensartet nok i det lange løb. Selv bruger jeg en Harris-bipod til jagt, hvis jeg altså sidder på min flade :oops:

Men det sidste lange stykke tid er det blevet til mest skydning med M/95 familien og en masse hurtig skydning. Her holder jeg grupper inden for halvanden håndflade på 100m. Det jeg prøver at sige er, er du sikker på din skydestilling dels er stabil og om du ligger/sidder/står på samme måde hver gang. Det er trods alt sjældent at det er udstyret som er det største problem.

Hvilken skydestilling bruger du? Går ud fra at det er liggende siden du bruger en rygsæk som støtte. Har du prøvet at skyde med buk?

Øv dig der hjemme. Det kan du sagtens på stuegulvet, hvor du laver dit set-up som du regner med at bruge og vælger et punkt 25-30 meter væk. Nu smider du dig til riflen og laver sigteøvelser. Når du har valgt dit punkt og sat trådkorset over det skal det hele stå stille (hvis ikke ligger du forkert). Vend hovedet væk fra kikkerten, men hold riflen stille. Træk vejret dybt. Vend nu hovedet op til kikkerten igen og se om dit sigte er det samme som det var før. Hvis ja,ligger du rigtigt. Hvis nej, ligger du forkert. Bliv ved med at træne til du kan holde riflen stille.

Håber det går godt når du skal til riffelprøven :numberone:
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Billythekid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 26
Tilmeldt: 17. aug 2017, 11:28
Interesser: Jagt, hagl og riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Kontaktlinser vs briller

Indlæg af Billythekid » 7. maj 2018, 08:47

Så kom dagen for selve prøven.

Grundet travlhed på andre fronter, kom jeg ikke mere på skydebanen. Jeg fik fat i en trebenet jagtstol, som ved anlæg i stuen, var for høj. Jeg lavede 3 nye huller i træet og flyttede Y-bolten ca 5cm. Det virkedeok i stuen :blink:

Til prøven medbragte jeg stolen og rygsækken som back-up, stolen virkede som god støtte så den brugte jeg. Efter 5 skud bemærkede jeg i kikkerten, at jeg kunne se mine træffere. Jeg synes de sad en anelse højt, så jeg sigtede lidt lavere.

Resultatet blev 6 træffere, hvoraf 5 sad med maks 3cm spredning og 1 sad lidt lavere :biggrin:
3 skud sad i en tæt trekant, så der ikke var pap/skive tilbage imellem dem og det var dem jeg kunne se i kikkerten.

Jeg konkluderer derfor at min gamle riffel KAN skyde precist. Jeg skal bare træne noget mere og i flere skydestillinger, så jeg kan blive klar :eek:

Tak for gode input!
Browning 525 New Sporter... men det bliver man jo ikke bedre skytte af :shock:
Husquarna 6,5-55 af ældre dato :nolisten:

Besvar