Kontrol af brugt drilling før køb

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Rulab » 29. apr 2018, 13:01

Hej
På forummet er der utallige tråde omkring tjek af rifler og haglgeværer før køb.
Er der noget, man skal være særligt opmærksom på ved en brugt drilling ift. et normalt knæklås haglgevær?

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Dansken » 29. apr 2018, 15:22

Ser den pän og velholdt ud udvendigt? Så er den sikkert pän invendigt også: En bil som er mögbeskidt udvendigt og hvor det flyder af pölsepapir og öldåser på gulvet er der heller ikke byttet olje på...
Se om kärven på alle skruer er hel og lige- eller om nogen har skruet med skrueträkker som ikke passer. Alle skruer har tynd kärv og de er altid trukket i linje. Hvad har "han" lavet derinde som ikke ved det?
Vend bunden i vejret på drillingen- för toplevern til höjre (venstre når den er på hovedet) og rumster rundt med bössen fra side til side: Nu kan du föle om den er tät i mekanismen. Hvis ikke: pröv hvor tykt sögerblad du kan mellem bunden og löbene du kan lukke den på. Nu skal der altså byttes ledbolt i den. Undersög hvad det koster at bytte den der hvor du bor.
Se om slagstiftene er päne og runde i näsen og se at hullerne er runde og päne.
Undersög om der er revner i träet bag baskylen. Der skal ikke väre meget revnet for at lade den blive stående: Et nyt skäfte til en drilling er ganske dyrt at få lavet, og drillinger står ikke särligt höjt i kurs lige nu (i Sverige i hvertfald)- de er dog lidt på vej op igen- men det er let at finde en anden.
Er der einhak montage på? föles det tight? Er kiggerten brugbar eller vil du have noget nyere på? Er den loddet i ringene- eller kan du nogenlunde enkelt skrue et moderne sigte på de ringe som sidder der? Undersög hvad det koster at passe nye ringe ind i einhak'et hos din smed.
Brug aldrig klikpatroner i drillinger: De gör mere skade end gavn
Hvis drillingen ser pän og gedigen ud og det föles godt når du tester den- og allerhelst hvis du må pröveskyde den, og i kan lide hinanden- så er det vel bare om at träkke gedeskindet frem og betale.
Tänk dig godt for om du har så meget brug for en drilling som du tror nu- inden du köber den... Jeg havde ikke meget brug for min(e) men jeg så skide godt ud med den i armen når jeg stod foran spejlet i hallen og beundrede mig selv :smile:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Rulab » 29. apr 2018, 22:01

Dansken skrev:
29. apr 2018, 15:22
Tänk dig godt for om du har så meget brug for en drilling som du tror nu- inden du köber den... Jeg havde ikke meget brug for min(e) men jeg så skide godt ud med den i armen når jeg stod foran spejlet i hallen og beundrede mig selv :smile:
Tak for svaret. Det er også spørgsmålet jeg stiller mig selv, om det bliver det nye fantastiske allround våben eller den ender i våbenskabet det meste af tiden, fordi det stadig er et jagtgevær, der kommer med.
Sagen er at jeg har lejet noget jagt i den kommende sæson, der består af nogle store åbne marker adskilt af læhegn. Primært vildt er duer/krager samt råvildt. Så valget står i mellem at have begge muligheder i en drilling eller at medbringe både jagtgevær og riffel.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af SKBHunter » 21. okt 2018, 09:39

Jeg udnytter lige, at der er gang i en tråd om kombinationsvåben. Jeg har besluttet mig for, at jeg vil have et kombivåben. Jeg hælder mest til en drilling, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er smart. Jeg er endnu ikke nået til at pille ved konkrete våben. Jeg forestiller mig, at der er gode og knap så gode løsninger i forhold til sikring/løbsvælger. Er der noget jeg bør undgå?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Peter » 22. okt 2018, 12:38

Jeg ville personligt helt klart undgå tysk omskifter (hvor sikringen sidder på siden), men gå efter en med svensk omskifter (hvor sikringen sidder "hvor den plejer" og omskifteren sidder lige over).
Jeg har selv en med svensk omskifter og synes det er ret nemt at betjene den, både mht. at skifte løb og sikre/afsikre.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af FrederikF » 22. okt 2018, 16:47

Ditto til ovenstående - medmindre du vil bruge våbnet rigtig meget, så kommer en tysk omskifter lynhurtigt ind i rutinen - ikke anderledes end mange rifler det kan have sidesikring, sikring på lås, eller i aftrækkerbøjle).
Men hvis du er en af dem der bliver drillet af at skifte mellem single trigger og dobbemt trigger etc - så er ovenstående råd meget værdifuldt :blink:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af FrederikF » 22. okt 2018, 16:53

Glemte at skrive, at hvis du tænker en sidesikring kan drille, så overvej en model hvor der er separat kuglespænding - jeg har set mange eksempler på at sneppen har fået en kugle i flugten. (Gik i 90’erne meget på drivjagt i vestjydske plantager, hvor drillinge var meget almindelige). Enklete jægere havde absolut ingen bøvl med betjening af sikring og løbsvælger, men flere havde det konsekvent.
En anden ting, jeg ville vælge en rand patron - det gør genladning meget hurtigere.
Jeg ville også købe en godt brugt (det gør også genladning og håndtering meget hurtigere - de første 1000 skud kan de være lidt svære at åbne/lukke, som med mange haglvåben - men med drillingen sker det at man gerne viæ have patron nr to i kammeret sehr schnell.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af SKBHunter » 24. okt 2018, 23:41

FrederikF skrev:
22. okt 2018, 16:53
Glemte at skrive, at hvis du tænker en sidesikring kan drille, så overvej en model hvor der er separat kuglespænding ....
Separat kuglespænding..... altså en løsning hvor slagstiften til riffelkuglen ikke spændes "sammen med de andre", men spændes når der skiftes til riffelløbet?

Jeg er som sagt novice indenfor kombinationsvåben så mange tak for kommentarerne!

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af SKBHunter » 24. okt 2018, 23:43

Peter skrev:
22. okt 2018, 12:38
Jeg ville personligt helt klart undgå tysk omskifter (hvor sikringen sidder på siden),
Tak for din kommentar Peter!
Mener du at den tyske omskifter er farlig? Hvilke sikkerhedsrisici er der ved den løsning?

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Peter » 25. okt 2018, 12:18

SKBHunter skrev:
24. okt 2018, 23:43
Peter skrev:
22. okt 2018, 12:38
Jeg ville personligt helt klart undgå tysk omskifter (hvor sikringen sidder på siden),
Tak for din kommentar Peter!
Mener du at den tyske omskifter er farlig? Hvilke sikkerhedsrisici er der ved den løsning?

Jeg mener ikke, den tyske omskifter er decideret farlig, men hvis du (som jeg og vel nok 98% af andre danske jægere) bruger din almindelige haglbøsse mere end en drilling, så kan det være lidt sværere at vænne sig til, at sikringen sidder på siden og omskifteren sidder hvor sikringen plejer at sidde. Og der skal ikke så meget fantasi til at forestille sig, hvad der vil ske, hvis våbnet på en eller anden måde er afsikret, og du så i kampens hede skubber "sikringen" (som i dette tilfælde så vil være omskifteren til kugle) når snapskuddet til sneppen kommer. Med min svenske omskifter, rejser visiret sig når jeg slår over på kugle, så jeg er aldrig i tvivl om den står på hagl eller kugle.

Jeg har før haft en bochbuchsflinte med single trigger og normal sikring, og omskifteren var ved aftrækkerbøjlen - det blev aldrig godt, da jeg for ofte var usikker på, om mit våben reelt var på hagl eller kugle! For at være sikker, tørskød jeg altid inden jagten og kunne så se om det var øverste eller nederste, der gik af. Det var i sagens natur ikke en holdbar løsning, så geværet endte for ofte tilbage i skabet.

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af SKBHunter » 28. okt 2018, 09:12

Jeg mener ikke, den tyske omskifter er decideret farlig, men hvis du (som jeg og vel nok 98% af andre danske jægere) bruger din almindelige haglbøsse mere end en drilling, så kan det være lidt sværere at vænne sig til, at sikringen sidder på siden og omskifteren sidder hvor sikringen plejer at sidde.
Sådan som du beskriver den tyske omskifter, så synes jeg at det lyder potentielt farligt. Jeg har kun set på drillinger med løbsvælger på siden af kolben og en enkelt med løbsvælger sammen med sikringen a'la en haglbøsse.

Tak for input Peter - det er en stor hjælp!
:rock:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af FrederikF » 28. okt 2018, 09:45

Tysk sikring/sidesikring - det er det samme.
Sikringen er nøjagtig lige så “sikker” som alle andre sikringer.
Det eneste “farlige” er at behandle et våben som ufarligt. Sikring i sig selv er ikke en sikkerhed.
Når vi taler drillinge, så er det forkert betjening der er faren. Den drilling jeg har brugt mest har tysk sidesikring og omstiller til kugleløb, der hvor et haglvåbens normale sikring sidder. Jeg har prøvet at kaste våbnet til skulderen efter en sneppe, for så at konstatere at kærven vippede op :oops: havde jeg overset det og trykket på aftrækkeren ville der ikke være sket andet end “klik”.
Hvis man lærer at betjene sin sidesikring så er der ingen problemer. De “tosser” jeg kender der har forsøgt sig med snepper med 9,3x74r adskillige gange (og det er farligt), de har (vil jeg vædde med) ikke lært at bruge sikringen rigtigt, så de har gået igennem med afsikret våben og så er der grundlag for livsfarlige situationer.
Uanset hvor sikringen er placeret på et kombinationsvåven, så er faren at man risikerer at sende en kugle, når man tror man skyder med hagl. At undgå dette kræver træning (for nogen er det nemt, for andre svært). For nogen er et monteret optisk sigte - aimpoint/ holosight eller alm kikkert en fordel, idet man så ikke på samme måde “glemmer” at det ikke er haglgeværet man går med.
Er man usikker på egen evne til at lære et nyt våben at kende og vil man have en kombi, så køb en med seperat kuglespænding, så er det meget svært at sende en kugle og tro det er hagl.
Tag drillingen med på lerduebanen sammen med haglgeværet og byt mellem dem hyppigt, så lærer man altså lynhurtigt det med sikringen. Og JA en sidesikring vil opleves som en lillebitte smule langsommere at anvende for de fleste - men det er ikke vigtigste parameter når vi taler drilling - der er altså en ekstra parameter hver gang man vil skyde (kugle /hagl - afsikre) uanset hvor disse valgmuligheder er placeret.

Mvh Frederik

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Peter » 6. nov 2018, 12:34

SKBHunter, har du fået handlet drilling eller hvordan går det med det?

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af SKBHunter » 7. nov 2018, 18:51

Nej jeg har ikke handlet endnu. Jeg er kun nået til at pille lidt. Fritid er der desværre meget lidt af for tiden :impatient:

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af Halvautomat » 8. nov 2018, 00:08

Tjek for evt konus opstået fra hårdt landede stålpatroner...

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Kontrol af brugt drilling før køb

Indlæg af High Standard » 8. nov 2018, 08:29

Hej

Husk også a tage løbet af, hold det med en skruetrækker og slå ganske let på det med et stykke metal - det skal lyde som en malm klokke, gør det ikke er der noget galt f.eks. løs sigteskinne eller lodningerne generelt.

Jeg er den glade ejer af en gammel hanedrilling den er super god og efter et par år i skabet er jeg nu begyndt at bruge den igen. Man skal lige være opmærksom på at ikke alle er trygge ved at man har en drilling med på selskabs jagter uanset om man bedyrer at man ikke bruger riffelløbet, så spørg endeligt jagt lederen inden man møder op. En drilling er en super ting at have til almindelig jagt og riffelskud på relativt korte hold - jeg bruger selv åbne sigtemidler da jeg ikke synes at haglløb og kikkerter passer ret godt sammen, men det er jo en temperament sag.

Du er usikker på om det er et våben man i praksis kommer til at bruge, og svaret er at det er helt op til dig selv. Hvis du vil have noget der er lidt anderledes og samtidig er indstillet på at gøre en god handel - de er billige og man får meget for pengene - ja, så er en drilling sagen. Hvis du derimod ønsker at ligne alle de andre, så skal du lade være :smile:

Hilsen

High Standard

Besvar