DPM recoil reduction system?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

DPM recoil reduction system?

Indlæg af Nielshm » 1. jun 2018, 07:53

Jeg er faldet over det her fancy DPM recoil reduction system. Et sindrigt 3-fjedersystem som erstatter almindelig recoil spring og skulle fjerne nærmest alle ulemper ved at skyde større kaliber. Mindre rekyl og hurtigere klar til sigte til næste skud.
Youtube videoer er uhyggeligt svære at blive kloge på, der er mindre opslag fra rekylen, men videoen giver ikke følelsen i hånden.
Så er der nogen af jer der har prøvet systemet på jeres våben? Der er nok meget forskel om det er lette eller tunge våben, svage eller hårdt ladede patroner eller en kombination af begge forhold.
Prisen er jo en 600 kr., dyrt, men ikke uforskammet hvis det rent faktisk gør en rimelig forskel.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: DPM recoil reduction system?

Indlæg af Mapzter » 1. jun 2018, 08:36

Nielshm skrev:
1. jun 2018, 07:53
Så er der nogen af jer der har prøvet systemet på jeres våben?
Jeg har afprøvet det i en .40 S&W pistol, og droppet det igen, da jeg ikke kunne måle nogen forskel på evnen til hurtige opfølgende skud (IPSC) i forhold til en almindelig rekylfjeder.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: DPM recoil reduction system?

Indlæg af Rednex » 1. jun 2018, 08:38

Jeg har købt kittet til min CZ 75 SP-01 Shadow, men jeg har haft lidt svært ved at vurdere effekten. Den eneste sikre effekt jeg har bemærket er, at DPM fjederen er væsentligt sværere at afmontere end den normale fjeder.

Det skal dog siges at jeg kun har været på skydebanen 4-5 gange de seneste 8 måneder, og halvdelen har været med DPM kittet og den anden halvdel uden.

Jeg mener jeg gav omkring 400 kr. hos HH.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: DPM recoil reduction system?

Indlæg af Nielshm » 1. jun 2018, 09:01

Rednex skrev:
1. jun 2018, 08:38
Jeg har købt kittet til min CZ 75 SP-01 Shadow, men jeg har haft lidt svært ved at vurdere effekten. Den eneste sikre effekt jeg har bemærket er, at DPM fjederen er væsentligt sværere at afmontere end den normale fjeder.

Det skal dog siges at jeg kun har været på skydebanen 4-5 gange de seneste 8 måneder, og halvdelen har været med DPM kittet og den anden halvdel uden.

Jeg mener jeg gav omkring 400 kr. hos HH.
En midlertidig konklusion må være alle dårligdomme ikke kan fjernes bare uden videre. Den originale fjeder og stang sidder i forvejen ret stramt på Shadow, så hvis det bliver endnu værre, så er det direkte besværligt.

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: DPM recoil reduction system?

Indlæg af Rednex » 1. jun 2018, 20:26

Jeg købte pistolen brugt, så det er ikke utænkeligt at fjederen er blevet skiftet eller bare er blevet slap med tiden. Jeg synes den er ret nem at pille ud. DPM fjederen kræver næsten værktøj at få ud, da man skal holde på den yderste fjeder mens man klemmer den inderste sammen.

Det er min første grovpistol, og jeg har ikke skudt særlig meget grov (og slet ikke regelmæssigt) inden jeg købte den. At jeg så heller ikke har været regelmæssigt ude og skyde med den gør, at jeg har meget svært ved at vurdere effekten. Derfor er det ikke utænkeligt at en mere rutineret skytte vil kunne mærke en forskel.

Hvis det ikke var så besværligt at afmontere, så ville jeg nok have det monteret normalt. Men da jeg skiller ad og samler mere end jeg skyder i øjeblikket, så er det den normale fjeder der får lov at bo der.

Besvar