Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2018, 17:55

Jeg var i dag hos en våbenhandler for at få lavet en reklamation på mit haglgevær, bl.a. et par chokes der var groet uhjælpeligt fast.
Jeg foreslog - måske lidt naivt - at jeg fremover ville smøre dem med lidt kobberfedt for at undgå en gentagelse. Men næe nej, kobberfedt var nærmest det værste jeg kunne bruge. I stedet blev jeg anbefalet en lille tube varmebestandigt fedt med max 10 ml i, til den nette sum af 99,- kroner.

Der må findes et billigere alternativ?

What say you?

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af HR » 4. jun 2018, 18:25

Jeg bruger kobberfedt og det virker fint for mig. Der går vel et par måneder eller 3 mellem at jeg renser og smører (skyder 100-200 skud om ugen).
HR

(Hvis en choke gror fast er det i min verden manglende vedligehold)
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Langenge » 4. jun 2018, 20:01

Jeg bruger dette: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000037637/
Som jeg gætter på, er MEGET lig det, som din våbenhandler ville sælge dig.

EDIT: Læs evt. denne tråd: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=44076
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af FrederikF » 4. jun 2018, 20:26

Det billigste er vel det du har i forvejen :))
Kobberfedt er sikkert ikke fint nok (du skulle se mit jagttøj :oops: ), men det virker fint til normalt brug.
Jeg kender mange der bruger det til Chokes uden probs.
Varmeudviklingen i et haglgevær er altså ikke værre end bed bremser i en bil mv.
Om gasser/slam kan trænge ind og give problemer over tid - det ved jeg ikke, men hvis du fylder gevindet godt op og tørrer efter, samt undlader at spænde fast, så er dubkørende med det kobberfedt du alligevel bruger til Corollaen.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af LJ » 4. jun 2018, 22:01

En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Raptor357 » 4. jun 2018, 22:08

FrederikF skrev:
4. jun 2018, 20:26
Det billigste er vel det du har i forvejen :))
Kobberfedt er sikkert ikke fint nok (du skulle se mit jagttøj :oops: ), men det virker fint til normalt brug.
Jeg kender mange der bruger det til Chokes uden probs.
Varmeudviklingen i et haglgevær er altså ikke værre end bed bremser i en bil mv.
Om gasser/slam kan trænge ind og give problemer over tid - det ved jeg ikke, men hvis du fylder gevindet godt op og tørrer efter, samt undlader at spænde fast, så er dubkørende med det kobberfedt du alligevel bruger til Corollaen.
Jeg sætter af og til ild til fedtet ved choken. Mens når jeg er alene på skydebanen. Så får den jo ikke rigtigt pause.
Det har jeg aldrig prøvet på bilen, uanset hvor råddent man har kørt. Og jeg kruger fancy keramisk fedt til chokes og hjulbolte og kobberfedt og molybdæn forstærket lithium fedt til bremserne.
Keramisk fedt skulle sikre at choken ikke går løs, det passer ikke, men man skal ikke efterspænde så ofte, men husk chokes skal kun fingerspændes.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af FrederikF » 4. jun 2018, 22:19

Bremser på en bil bliver varme (vil tro omkring 500-600 grader ved hård bremsning), det tvivler jeg stærkt på et gevær kommer i nærheden af (tin smelter ved 231 grader).
Men derfor kan det sagtens være at der er dårluge egenskaber ved kobber fedt - jeg har bare ikke hørt om problemer.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af HR » 4. jun 2018, 22:27

LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Bare nysgerrighed, men hvad skulle problemet med kobberfedt være?
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af LJ » 4. jun 2018, 22:52

HR skrev:
4. jun 2018, 22:27
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Bare nysgerrighed, men hvad skulle problemet med kobberfedt være?
HR

Jeg har det lidt stramt med kobberfedt. Der har været en tendens til at smadre alt ind i kobberfedt uden skelen til at der fandtes smøremidler som var langt mere egnede og specifikke til de forskellige applikationer.
Eftersom f.eks. lithiumfedt og keramisk fedt koster så lidt og er mere velegnede er der ingen grund til at bruge kobberfedt.
En lille dåse lithiumfedt er drøjt i brug og holder længe.

Lidt på samme måde som wd40 kontra en rigtig våbenolie (eller en olie med de samme egenskaber).

Med de beløb der spenderes på våben taget i betragtning er det en meget lille udgift til smøremidler.

Folk smører med det de har lyst til, jeg ville bare ikke bruge kobberfedt :smile:

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af ESAF » 4. jun 2018, 23:29

Der er skrevet indtil flere tråde om dette emne ;)
Her er et par eksempler:

viewtopic.php?f=14&t=72234&hilit=Chokes+fedt
og
viewtopic.php?f=14&t=34124&hilit=Chokes+fedt

Som fodnote vil jeg dog fraråde at bruge kobberfedt sammen med alu-chokes da du risikerer en galvanisk forbindelse som i værste fald kan bevirke at de kommer til at sidde bedre fast end hvis du ikke havde brugt fedt i første omgang.
Personligt bruger jeg et tyndt stryg molykote og jeg har aldrig haft problemer med det, heller ikke efter så mange skud at man kunne riste bacon på røret.
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af HR » 5. jun 2018, 07:58

LJ skrev:
4. jun 2018, 22:52
HR skrev:
4. jun 2018, 22:27
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Bare nysgerrighed, men hvad skulle problemet med kobberfedt være?
HR

Jeg har det lidt stramt med kobberfedt. Der har været en tendens til at smadre alt ind i kobberfedt uden skelen til at der fandtes smøremidler som var langt mere egnede og specifikke til de forskellige applikationer.
Eftersom f.eks. lithiumfedt og keramisk fedt koster så lidt og er mere velegnede er der ingen grund til at bruge kobberfedt.
En lille dåse lithiumfedt er drøjt i brug og holder længe.

Lidt på samme måde som wd40 kontra en rigtig våbenolie (eller en olie med de samme egenskaber).

Med de beløb der spenderes på våben taget i betragtning er det en meget lille udgift til smøremidler.

Folk smører med det de har lyst til, jeg ville bare ikke bruge kobberfedt :smile:
Nu regner jeg heller ikke kobberfedt (eller for den sags skyld WD40) som et smøremiddel, nærmest det modsatte. Dermed er der kun en legitim anvendelse af det på et haglgevær og det er netop i choke. At man derudover kan pakke en udslidt skyder med det i baskylen for at maskere slør i forbindelse med en hestehandel er noget andet (har mødt dette ved en forhandler i Ålborg :evil: ) Det er rigtigt at lithiumfedt er er langt bedre smørremiddel, men lige netop lithiumfedt har givet mig problemer i forbindelse med chokes den gang jeg brugte det. For det første låser det ikke choken så den går alt for let løs. For det andet er det for tynd når det bliver varmt. Det tillader krudtgas at trænge ind mellem choke og løb hvorefter der sætter sig karbon in fedtet. Så overgår det fine hvide lithiumfedt til en grå kornet masse og næste skridt på den stige er en fastbrændt choke. Det har jeg aldrig oplevet med kobberfedt. Andre stive fedttyper vil formodentligt have den samme forsejlende effekt som kobberfedt. Og mindre stive smøremidler der ikke forsejler gevindet vil virke fint så længe de skiftes regelmæssigt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2018, 08:32

Tak for de mange fine svar.

Afmontering af chokes og rensning af gevind har ikke indgået i mine rengørings-rutiner. My bad! :oops:
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Nu gik reklamationen ikke på de fastgroede chokes, men på at jeg stadig ikke kan knække og lukke geværet uden brug af "magt" efter 3000 skud. Noget som jeg blev lovet ville "løse sig selv" efter et par tusinde skud.

Peter
PS Lidt imponerende at du kan huske hvor jeg købte mit gevær. :razz:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2018, 08:34

HR skrev:
4. jun 2018, 22:27
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Bare nysgerrighed, men hvad skulle problemet med kobberfedt være?
HR
At det skulle tørre ud og dermed få gevindet til at gro fast.
Det skal lige siges at det ikke var hverken indehaveren eller en af de gamle garvede folk der sagde det.

Peter

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 826
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 459 times
Been thanked: 214 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af The Mad Viking » 5. jun 2018, 08:45

THansen sælger keramisk fedt til 50,- tuben, det står vist ovre ved cykel-/knallerttingene, såvidt jeg husker. :smile:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af LJ » 5. jun 2018, 11:36

HR skrev:
5. jun 2018, 07:58
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:52
HR skrev:
4. jun 2018, 22:27
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Bare nysgerrighed, men hvad skulle problemet med kobberfedt være?
HR

Jeg har det lidt stramt med kobberfedt. Der har været en tendens til at smadre alt ind i kobberfedt uden skelen til at der fandtes smøremidler som var langt mere egnede og specifikke til de forskellige applikationer.
Eftersom f.eks. lithiumfedt og keramisk fedt koster så lidt og er mere velegnede er der ingen grund til at bruge kobberfedt.
En lille dåse lithiumfedt er drøjt i brug og holder længe.

Lidt på samme måde som wd40 kontra en rigtig våbenolie (eller en olie med de samme egenskaber).

Med de beløb der spenderes på våben taget i betragtning er det en meget lille udgift til smøremidler.

Folk smører med det de har lyst til, jeg ville bare ikke bruge kobberfedt :smile:
Nu regner jeg heller ikke kobberfedt (eller for den sags skyld WD40) som et smøremiddel, nærmest det modsatte. Dermed er der kun en legitim anvendelse af det på et haglgevær og det er netop i choke. At man derudover kan pakke en udslidt skyder med det i baskylen for at maskere slør i forbindelse med en hestehandel er noget andet (har mødt dette ved en forhandler i Ålborg :evil: ) Det er rigtigt at lithiumfedt er er langt bedre smørremiddel, men lige netop lithiumfedt har givet mig problemer i forbindelse med chokes den gang jeg brugte det. For det første låser det ikke choken så den går alt for let løs. For det andet er det for tynd når det bliver varmt. Det tillader krudtgas at trænge ind mellem choke og løb hvorefter der sætter sig karbon in fedtet. Så overgår det fine hvide lithiumfedt til en grå kornet masse og næste skridt på den stige er en fastbrændt choke. Det har jeg aldrig oplevet med kobberfedt. Andre stive fedttyper vil formodentligt have den samme forsejlende effekt som kobberfedt. Og mindre stive smøremidler der ikke forsejler gevindet vil virke fint så længe de skiftes regelmæssigt.
HR
Det skal siges at jeg kun bruger keramisk fedt til chokes. Til andre steder bruger jeg henholdsvis lithiumfedt og en god våbenolie, samt et par afrensningsmidler.
Jeg har ikke haft problemer, så det virker tilsyneladende efter hensigten. Key er nok hyppigheden af rensningen, uanset hvad man bruger.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Rulab » 5. jun 2018, 11:43

Kobberfedt er efter min mening det bedste smøremiddel til chokes. Jeg har også special fedt beregnet til chokes og det virker da også, men efter et år, skal der tages lidt ved nøglen, men kobberfedt oplever jeg ikke det.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Rulab » 5. jun 2018, 11:44

ESAF skrev:
4. jun 2018, 23:29


Som fodnote vil jeg dog fraråde at bruge kobberfedt sammen med alu-chokes da du risikerer en galvanisk forbindelse som i værste fald kan bevirke at de kommer til at sidde bedre fast end hvis du ikke havde brugt fedt i første omgang.
God pointe, men findes der chokes i aluminium? Jeg har aldrig set chokes i andet end stål eller rustfrit stål.

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af ESAF » 5. jun 2018, 11:58

Ja, det findes men det er ikke særligt almindeligt, og jeg må indrømme at jeg havde lyddæmpere i knolden da jeg tænkte på aluminium... :nolisten:
Nåmen, bruger stadig molykote både til mine STÅLchokes og til lyddæmper :fun:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af LJ » 5. jun 2018, 12:23

PSindrup skrev:
5. jun 2018, 08:32
Tak for de mange fine svar.

Afmontering af chokes og rensning af gevind har ikke indgået i mine rengørings-rutiner. My bad! :oops:
LJ skrev:
4. jun 2018, 22:01
En fastgroet choke, eller 2, er ikke en reklamation men det har Kristian eller Per nok allerede sagt ☺
Jeg ville aldrig bruge kobberfedt.
Lithiumfedt eller keramisk fedt er det rigtige at bruge og koster ikke meget.
Det vigtige ved vedligehold af våben er at gøre det til en fast rutine efter brug.
Smør lidt men ofte.
Nu gik reklamationen ikke på de fastgroede chokes, men på at jeg stadig ikke kan knække og lukke geværet uden brug af "magt" efter 3000 skud. Noget som jeg blev lovet ville "løse sig selv" efter et par tusinde skud.

Peter
PS Lidt imponerende at du kan huske hvor jeg købte mit gevær. :razz:
Ha ha, nej det tænkte jeg egentlig godt, det var nu også mest lidt dril :smile:
Du kan evt prøve at rense den helt i bund og bruge den uden smøremidler. Åben og luk den, tag på banen og fyr et par kasser af. Når den ikke er smurt bliver friktionen på kontaktfladerne/punkterne større med lidt større slid til følge. Det kan fremskynde processen med tilkøring lidt.
Det er også vigtigt at rense den efter brug med denne metode.
Næste skridt kan være en meget mild slibepasta på punkterne og evt. Polering men hvis du stadig har reklamationsret, kan du jo benytte dig af den.

Ja, det er nogle gange nogle mærkelige ting man kan hive frem fra instinktcentret :fun:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af HappyNanoq » 5. jun 2018, 12:49

Tidligere har jeg brugt almindelig våbenolie til at starte på, og det virker ok til et par enkelte skydninger, men så skal den også gerne renses lige så snart man kommer hjem.

Så skiftede jeg til SuperLube med teflon og virkelig børstede det i gevindene - og kunne godt vente med at rense chokesene til jeg har været afsted på 2-3-4 skydninger.


Begge de to ovennævnte er fine til noget der bare skal smørres, men når det er noget som skal sikres imod at gro fast, så skal man væk fra ideen om at chokes skal SMØRRES - men i stedet at de skal sikres med et "Anti-seize compound" som har så højt et indhold af bløde metalpartikler samt en smørrende del som ikke forsvinder så nemt pga varme og som fortsat er bestandig imod kemikalier (forbrændingsprodukter/gas/partikler)

Har derfor i en årrække brugt en god industriel kobberfedt med højt kobberindhold og hvis man sørger for at rense chokesene helt, samt geværet, og virkelig smøre det ind i gevindene så alt glinser af kobber, så virker det fint. Og det må gerne påføres så man har en fornemmelse af at et ligger i et ganske tyndt lag.



I dag bruger jeg denne her - som er nikkel-baseret og med grafit som smørremiddel - nikkel virker bedre end kobber, og grafitten forsvinder ikke under høje temperaturer under brug, samt det er udviklet som "Anti-seize".

Den bruger jeg til både lyddæmpere, chokes og alt andet som ikke må sætte sig fast. Og det virker den pragtfuldt til.
Den tåler høje temperaturer og er bestandig mod kemi, og virker bedre end kobber.

Kobberfedt er godt - næste trin op ad stigen er MoS2 (Molybdæn-diSulfid) efter min mening - og næste produkt opad igen, hvad jeg har fundet, er denne NikkelGrafit-antiseize.
SportsmansProductNickelGraphite.jpg
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Raptor357 » 5. jun 2018, 13:35

Med både kobberfedt og keramisk fedt, så findes det i et utal af kvaliteter.
Jeg stifter bekendskab med mange sjove smøremidler via arbejdet, hvor folk virkelig har tænkt på hvad der er bedst og ikke skelet så meget til prisen. Blandt kobberfedt, så er fuchs kobberfedt en genganger. Men de har så også lige en lille håndfuld forskelliget typer kobberfedt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Boerge » 5. jun 2018, 13:40

De problemer, der beskrives her i tråden, er een af grundene til, at jeg er så glad for mine Briley forlængede chokes med med ru riflede fingergreb. De er lynhurtigt skruet ud uden brug af værktøj, for inspektion, rensning og en gang ny fedt. Tidligere brugte jeg kobberfedt, uden problemer, men de senere år har jeg brugt fedt fra Briley - specielt beregnet til chokes. De kalder det bare "Chokegrease". Hvad det består af, ved jeg ikke, men det fungerer fint!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af HR » 11. jun 2018, 20:11

Blev lige inspireret af al den snak om vedligehold og skruede chokene ud af min lerknuser. Det er vist sidst gjort for 4 måneder og ca 3000 skud siden. Den øverste kunne løsnes med en pegefinger stukket ned i løbet. Den nederste skulle lige hjælpes på vej med en mønt. Det der holdt den fast var at spalten mellem løb og choketube på det yderste stykke var groet til i kulstofaflejringer fra krudtgassen. Det kan ses på billedet hvis man ser efter. Selve gevindet var pakket med kobberfedt og det har effektivt holdt gassen ude herfra. Som det kan ses har fedtet stadig den originale kobberfarve.
HR
Vedhæftede filer
20180605_134207.jpg
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af Rulab » 11. jun 2018, 23:12

Ja, kobberfedt er effektivt til chokes.
Det er dog ikke meningen at chokes kun skal være finger stramme. Choken tætner ved at spændes op skulderen i bunden af sædet i løbet. Så hårdere(til en vis grænse) den spændes, jo tættere er choken mod løbet jo mindre risiko er der for at den gror fast pga. indtrængende skidt.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket smøremiddel bruger I til chokes?

Indlæg af PSindrup » 12. jun 2018, 10:07

Tak igen for de mange fine indput! :razz:

Det er "sjovt", for hos forhandleren er meldingen at det absolut no-go at bare tænke på at bruge kobberfedt. :???:

Peter

Besvar