Valg af rødpunktssigte til revolver

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
SVM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. jan 2007, 08:45
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Trekantområdet
Geografisk sted: Trekantsområdet.
Been thanked: 3 times

Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af SVM » 17. aug 2018, 18:54

Jeg har en S&W 327, som jeg er rigtig glad for. Den kommer som bekendt med rails til både over og under løbet for ”taktisk” udstyr.

Jeg vil gerne bruge den til DGI’s GrovFri på både 25m og terræn, så den mangler naturligvis et rødpunktssigte. Ud fra tidligere debatter på forummet, så er der to typer – ”visir”-type som fx Vortex Venum og ”dåse”-type som fx Vortex Sparc. Desuden lader det til at det skal være max 2-3 MOA. Jeg har ret gode øjne, men jeg har ikke et dominant øje, hvilket betyder, at hvis jeg løfter alm. åbne sigtemidler op med begge øjne åbne, så er det lidt tilfældigt hvilket øje, der har det rigtige sigtebillede. Som jeg har forstået det, så får man mest ud af et rødpunktssigte, hvis man skyder med begge øjne åbne.
Rødpunktssigtet skal være nemt og ikke mindst hurtigt at tage af og på, da jeg fortsat vil bruge revolveren til GR-disciplinerne på både 25m og terræn. Jeg har tidligere brugt revolveren i både revolver- og production-klasserne på DSF’s Tjenestepistol, men der afholdes tilsyneladende ikke længere ret mange af den slags stævner :???:

Nu til spørgsmålene:
1. Hvilken type er bedst – visir eller dåse? (Og hvad er de rette betegnelser?)
2. Hvad med montagen – hvordan placeres rødpunktssigtet ens hver gang?
3. Hvad med sollys udendørs – kan man stadig se den røde dot?
4. Hvordan med indskydningen – der er vel ikke noget, der korrigerer for afstanden, så det er vel ligesom med åbne sigtemidler? Fordelen er bare at man på meget lange afstande stadig kan se skiven selvom du sigter over den…
5. Hvor får jeg det bedste forhold mellem kvalitet og pris? Kvalitet vægter højere end pris…
6. Er der noget ekstraudstyr, der kan være essentielt? Fx afskærmning for sol eller regn, magnifier eller lign.?

Jeg hører især gerne fra skytter der har erfaring med begge typer og flere mærker…
Med venlig hilsen
Søren

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Radis » 17. aug 2018, 20:23

Jeg skyder selv ofte med rødpunkt på terræn og 25m bane under DGI.

For at svare på dine spørgsmål.

1. Personlig foretrækker jeg at anvende et lukket “dåse”sigte, frem for et af de åbne prismemodeller. Simpelhen fordi prikken er nemmere at finde, da man har konstruktionens runde facon at rette ind efter. Vælg gerne et sigte med 1MOA, da det er en fordel til de helt små terrænskiver.
Vær dog opmærksom på at selvom producenten skriver at sigtet har eks. 1MOA. Så kan du ikke være sikker på at det forholder sig således. Specielt de lidt billigere sigter kan være større end angivet.

2. Du bør helt klar gå efter picatinny/weaver, da udvalget klart er størst her.

3. Der er stor forskel på skarpheden af prikken fra sigte til sigte.
Jeg har selv 3 forskellige. Fælles for dem alle er at de er parallaxefrie. Hvilket er et must til terræn.

Nr.1: Et Holosun m/1MOA - Den står virkelig skarp, også selv om der sol direkte på de gule skiver, så ser man den fortsat tydeligt.
Lækkert sigte!
Jeg betalte ca. 2800kr i Tyskland.

Nr.2: Et Micropoint V-five m/1MOA, men er reelt nok nærmere de 2-MOA (sigtet er en kopi af et Aimpoint) - Det er et udmærket sigte. Men den leverer slet ikke den samme kvalitet som mit Holosun. På en skive med kraftig solskin, forsvinder prikken bare!

Nr.3: Et Bushnell Trophy - Kinøjsermodel importeret derfra, til små sølle 200kr!
Den kan det samme som mit Micropoint V-five.
Så med det in mente ærger jeg mig over at have betalt 1500kr for Micropointen (3000kr hos HH), når Bushnell’en kan det samme.

Tilbage til besvarelsen af dine spørgsmål.

4. Korrekt. Du skal fortsat kende din ballistik. Fordelen ved et rødpunkt er at man ikke skal “line” sine sigtemidler op.

5. Med min erfaring som listet herover, ville jeg anbefale at du får nogle forskellige sigter mellem hænderne. Du er velkommen til at se med fingrene på mine sigter, skulle du komme forbi en dag :razz:.

6. Sørg for at have linserne beskyttet når du ikke skyder. Akkurat som var det en sigtekikkert til din riffel :smile:

SVM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. jan 2007, 08:45
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Trekantområdet
Geografisk sted: Trekantsområdet.
Been thanked: 3 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af SVM » 17. aug 2018, 21:43

Hej Radis

Først og fremmest tusind tak for dit fyldige svar!
1. Du har sikkert ret i at en prik midt i en geometrisk perfekt rund cirkel er mest intuitivt til at adressere på et mål. Men jeg tænker at det bare er et spørgsmål om tilvænning/træning at bruge en åben prisme-model, så det er mere et spørgsmål om hvad der er bedst med begge øjne åbne. Jeg troede at MOA var en standard, som var ens for alle rødpunktssigter – godt at vide at det ikke er tilfældet!
2. Jeg beklager hvis det ikke fremgik helt klart at jeg er absolut novice (udover hvad jeg har læst på forummet) udi rødpunktssigter, men picatinny/weaver siger mig intet. Rødpunktssigtet skal kunne side på den rail, der leveres med min 327. Spørgsmålet gik også mere på om man kan tage sigtet af og på, uden at det kræver en større justering.
3. Jeg vil hellere give 2800,- for noget der virker, end 200,- for noget der ikke virker! Min filosofi er at hellere ærgre sig den ene gang hvor man betaler end at ærgre sig hver gang man bruger det…
4. Har man prøvet at skyde efter en vandret S25 på fx 80m afstand med GP32, hvor man sigter så langt over målet i den blå luft at man ikke aner hvor målet er, så kan det kun være en fordel med rødpunktssigte.
5. Du har fuldstændig ret i at praktisk erfaring er det bedste grundlag for et valg. Der er ingen i min forening, der har rødpunktssigte, men jeg trænede med en anden forening forleden, og der var én der havde et våben med rødpunktssigte, jeg kunne afprøve – indtil han fandt ud af at det var løbet tør for batteri (note til mig selv: husk ALTID et ekstra batteri). Skal du til Skjern pistolterræn på søndag? Jeg skal skyde 3 gange, så jeg er der stort set hele dagen…
6. På 25m er det nok ikke så vigtigt. Til terræn bruger jeg et lårhylster, og der er ikke engang plads til et rødpunktssigte…
Med venlig hilsen
Søren

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Radis » 18. aug 2018, 00:02

Hej Søren.
Selv tak.

Picatinny/weaver er et standardiseret montagesystem til montering af alverdens tingel-tangel, militært som civilt.
Efter hvad jeg lige kan læse mig til, så er dine montageskinner af picatinny typen :thumbup:

Ja. Jeg kommer til Skjern terræn nu på søndag. Jeg ville forsøge at huske at tage mine forskellige sigter med.
Kig efter en sort kasket hvor der står “øps” med blå skrift :blink:

Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1427
Tilmeldt: 10. sep 2008, 22:11
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 37 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Lillelars » 18. aug 2018, 09:37

Radius:
Har du et billede af dit Holosun monteret?!...
Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Radis » 18. aug 2018, 09:40

Kun på min luftpistol :biggrin:
4EAAB810-C7BD-444A-905D-2AEA67AD1CD7.jpeg

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Filuren » 20. aug 2018, 11:15

Jeg har et vortex venom monteret på min 686, det virker rigtigt godt og kan altid se den røde prik også i kraftigt solskin.
DSC_0068.JPG

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Fast Fumble » 20. aug 2018, 13:22

Filuren skrev:
20. aug 2018, 11:15
Jeg har et vortex venom monteret på min 686, det virker rigtigt godt og kan altid se den røde prik også i kraftigt solskin.
DSC_0068.JPG
Hvad er det for en montage du bruger? Er den beregnet til at sætte i de 3 huller der er i rammen under standard sigtemidlet?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Filuren » 20. aug 2018, 15:06

Den bruger kun det gevind som højdejusterings skruen bruger normalt, så jeg tror faktisk også den ville passe på ældre modeller.

Min er en EGW, men jeg har set at våbensmeden sælger noget tilsvarende

mvh

Peter

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Valg af rødpunktssigte til revolver

Indlæg af Grendel » 20. aug 2018, 17:12

Fast Fumble skrev:
20. aug 2018, 13:22
Er den beregnet til at sætte i de 3 huller der er i rammen under standard sigtemidlet?
Det er et Henneberger mount beregnet til :smile: passer til Docter & Vortex Venom

https://www.henneberger.de/festmontagen-kurzwaffen.html
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Besvar