Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Marinerevolver » 18. aug 2018, 17:46

Vedr. lyddæmper på riffel, krudt eller luftriffel, jeg undre mig over hvorfor ikke lyddæmper
bruges i skytteforeningerne som skyder tusindevis af skud?, og andre som skyder 5-100 skud
om året, skal have skruet en sådan (olietromle) på sin fine riffel, der skal jo bruges stadig
anlægges høreværn. Måske en gammel tråd men jeg tager den op igen.
Med venlig hilsen Marinerevolver. :smile: :razz:
Senest rettet af Refraktorius 18. aug 2018, 18:18, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Overskrift tilrettet indlægget (tror jeg nok)

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Lyddæmper

Indlæg af Hønsetyv » 18. aug 2018, 18:22

Fordi jægerne var dem der larmede mest fik de først lov.
Du skal se inden for ret lang tid opdager Onkel Blå at dæmpere ikke er ret farlige og al registrering bortfalder.

Når det sker så er det "bare" en simpel regelændring fra skytteforbundene der skal til.
Bare er i anførselstegn for det er ikke bare lige, se reglerne er til for at sikre alle lige vilkår under konkurrence og der er helt sikkert mange der vil skræppe op om løbsvægt i forklædning og hvad ved jeg.
Der findes regler for hvor store knapperne må være på en skydejakke, så noget så diffust som lyddæmpere bliver nok noget der sætter dem grå hår i hovedet på internationalt plan.

Så det er nok Per Nittengryn der stikker en kæp i hjulet for skytterne og deres hørelse, ikke sund fornuft.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 18. aug 2018, 18:29

Fordi jægerne var dem der larmede mest fik de først lov.
Du skal se inden for ret lang tid opdager Onkel Blå at dæmpere ikke er ret farlige og al registrering bortfalder.
Skytteforeningerne har lov, de vil bare ikke.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Refraktorius » 18. aug 2018, 18:33

:goodpost:
Til både CO og Hønsetyven.
Jeg er ganske enig.

Og ikke mindst er skydebaner en knap ressource. Så på et tidspunkt burde det gå op for baneskytterne, at lyddæmpere er en billig måde at dæmpe støjforureningen fra baner på sammenlignet med blenderinger, volde, sære huse osv.
Eller ligefrem redde lukningstruede baner.


.... men dele af skyttemiljøet er så stokkonservative, at de får religiøse fundamentalister til at virke flippede!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 18. aug 2018, 18:36

Tænk hvis man kunne få miljøgodkendelse på baggrund af, at der skulle skydes med dæmper.

Hvilke muligheder det ville give..
.... men dele af skyttemiljøet er så stokkonservative, at de får religiøse fundamentalister til at virke flippede!
Amen, brother
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Hønsetyv » 18. aug 2018, 18:46

Nu er dæmpere desværre ikke træer der gror ind i himlen!
Når en støjmåling foretages 75-100m foran riflen så er kuglens lydmursknald den langt overskyggende støjfaktor og den kan ingen dæmper i verden ændre på.
Så miljøgodkendelser for skydebaner baseret på brugen af dæmpere er nok ret ligegyldige.

Det vil være glimrende og ligefrem fornuftigt hvis skytterne fik muligheden for at skåne deres hørelse med en dæmper men i realiteten så er det deres (forbundene) forbistrede regelsæt som ikke lader nogen så meget som den mindste "fordel" og dermed er det bare nemmere at sige nej.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 18. aug 2018, 19:17

Så miljøgodkendelser for skydebaner baseret på brugen af dæmpere er nok ret ligegyldige.
Det tror jeg ikke du har ret i.

Målingen bliver foretaget (i dag bliver den beregnet) ved mest støjbelastede nabo, og ikke 75m foran skytten.

Mundingsknaldet er markant højere end overlydsknaldet, så støjbelastningen uden for banen bliver kraftigt reduceret ved at bruge dæmper.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Marinerevolver » 18. aug 2018, 19:28

Jo du har nok ret,
men hvorfor brugers der så ikke lyddæmper i resten af klodens skytteforeninger???
Mvh.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Flugteren » 18. aug 2018, 19:29

Fordelene ved brug af lyddæmpere burde efterhånden være så åbenlyse, at jeg finder det decideret mærkeligt, når folk dukker op på skydebanen med en .308 Win og en mundingsbremse på, når vi andre skyder med dæmper. Det kan virkelig ødelægge en skydning, hvis man får en sådan skytte som "nabo" på banen. :wall:

At bruge en lyddæmper til sin skydning, både banen og på jagten, er fornuftigt i alle henseender - både for at skåne sin hørelse, og andre for støjen.

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Hønsetyv » 18. aug 2018, 19:41

CO skrev:
18. aug 2018, 19:17
Så miljøgodkendelser for skydebaner baseret på brugen af dæmpere er nok ret ligegyldige.
Det tror jeg ikke du har ret i.

Målingen bliver foretaget (i dag bliver den beregnet) ved mest støjbelastede nabo, og ikke 75m foran skytten.

Mundingsknaldet er markant højere end overlydsknaldet, så støjbelastningen uden for banen bliver kraftigt reduceret ved at bruge dæmper.
Lad os bruge lidt matematik og et tænkt senarie hvor en nabo bor under volden ved 200m.
Lydes fra riflen halveres (-6dB) for hver fordobling af afstanden og lad os tage at riflen larmer 165dB 1m foran mundingen.
Så 2,4,8,16,32,64,128 det er 7 gange de 6dB = 42dB lavere støj fra mundingsknaldet og det giver 165dB-42dB = 123dB. Men lydmursknaldet fra kuglen ligger omkring 136dB uanset hvor du befinder dig.
Så jeg tror alligevel jeg har lidt ret?
bulnoise.gif
bulnoise.gif (10.25 KiB) Vist 15152 gange

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Great Dane » 18. aug 2018, 20:16

Man burde snarere lovgive mod hvilke tosser der bosætter sig op af en skydebane, adskillige baner er lukket efter naboklager fra nye naboer :impatient: :blink:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Refraktorius » 18. aug 2018, 20:37

Marinerevolver skrev:
18. aug 2018, 19:28
Jo du har nok ret,
men hvorfor brugers der så ikke lyddæmper i resten af klodens skytteforeninger???
Mvh.
Fordi lyddæmperes effekt er stærkt overdrevet og koblet sammen med snigmord i næsten hundrede års film.
Så vidt jeg lige kan lure, er dæmpere hårdere reguleret end skydevåben i ganske store dele af verden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 18. aug 2018, 20:44

Overlydsknaldet er ens uanset afstand fra riflen ja, men ikke uanset afstanden til, hvor kuglen passerer.
Overlydsknaldet reduceres tilsvarende med afstanden, og da vi skyder ind i en vold stopper overlydsknaldet der.

Når man står et stykke fra en skydebane, er man ikke i tvivl om hvem der bruger dæmper og hvem der ikke gør.

Støjbelastingen er markant lavere med dæmper end uden.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Flugteren » 18. aug 2018, 20:44

Refraktorius skrev:
18. aug 2018, 20:37
Marinerevolver skrev:
18. aug 2018, 19:28
Jo du har nok ret,
men hvorfor brugers der så ikke lyddæmper i resten af klodens skytteforeninger???
Mvh.
Fordi lyddæmperes effekt er stærkt overdrevet og koblet sammen med snigmord i næsten hundrede års film.
Så vidt jeg lige kan lure, er dæmpere hårdere reguleret end skydevåben i ganske store dele af verden.
Stærkt overdrevet i forhold til, hvordan effekten fremvises på film, ja.

Men at de sænker lydniveauet fra at være en decideret smertefuld oplevelse (uden høreværn), til at man kan skyde en serie af uden problemer, det er ikke overdrevet. Jeg kommer aldrig til at skyde uden lyddæmper på min riffel, hvis jeg kan undgå det.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Raptor357 » 18. aug 2018, 20:57

Hønsetyv skrev:
18. aug 2018, 19:41
CO skrev:
18. aug 2018, 19:17
Så miljøgodkendelser for skydebaner baseret på brugen af dæmpere er nok ret ligegyldige.
Det tror jeg ikke du har ret i.

Målingen bliver foretaget (i dag bliver den beregnet) ved mest støjbelastede nabo, og ikke 75m foran skytten.

Mundingsknaldet er markant højere end overlydsknaldet, så støjbelastningen uden for banen bliver kraftigt reduceret ved at bruge dæmper.
Lad os bruge lidt matematik og et tænkt senarie hvor en nabo bor under volden ved 200m.
Lydes fra riflen halveres (-6dB) for hver fordobling af afstanden og lad os tage at riflen larmer 165dB 1m foran mundingen.
Så 2,4,8,16,32,64,128 det er 7 gange de 6dB = 42dB lavere støj fra mundingsknaldet og det giver 165dB-42dB = 123dB. Men lydmursknaldet fra kuglen ligger omkring 136dB uanset hvor du befinder dig.
Så jeg tror alligevel jeg har lidt ret?

bulnoise.gif
Din matematik er ikke helt bestået. Snakkes der effekt er 3dB en halvering. Fordobles afstanden falder lydtrykket ganske rigtigt 6dB da samme lyd nu skal “fylde” 4 gange så meget.
Lyd har også moget med frekvenser at gøre, og du kan tydeligt høre forskel på en VLD projektil, Sierra Gameking og en Lapua Mega der bankes afsted med de samme 800m/s.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af KenP » 18. aug 2018, 22:15

Jeg forstår faktisk godt, hvorfor “skytteforeninger” ikke bare laver det om....

For mange af reglerne er ikke kun danske, men dækker “hele” verden igennem forskellige forbund... så det er ikke “bare” lave dem om.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Flugteren » 18. aug 2018, 22:20

KenP skrev:
18. aug 2018, 22:15
Jeg forstår faktisk godt, hvorfor “skytteforeninger” ikke bare laver det om....

For mange af reglerne er ikke kun danske, men dækker “hele” verden igennem forskellige forbund... så det er ikke “bare” lave dem om.
Korrekt, men derfor kunne man fra myndighedernes side af godt tillade lyddæmper til pistol. Folk, der træner meget indendørs vil have god brug af en dæmpet pistol, da det er mindre trættende at skyde med i forhold til uden.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af KenP » 18. aug 2018, 22:34

Flugteren skrev:
18. aug 2018, 22:20
KenP skrev:
18. aug 2018, 22:15
Jeg forstår faktisk godt, hvorfor “skytteforeninger” ikke bare laver det om....

For mange af reglerne er ikke kun danske, men dækker “hele” verden igennem forskellige forbund... så det er ikke “bare” lave dem om.
Korrekt, men derfor kunne man fra myndighedernes side af godt tillade lyddæmper til pistol. Folk, der træner meget indendørs vil have god brug af en dæmpet pistol, da det er mindre trættende at skyde med i forhold til uden.
Enig, men så er vi lidt tilbage til, at der ofte, langt fra altid, står den lille del, med godtkendte “programmer” fra xx forbund.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 18. aug 2018, 23:33

Jeg forstår faktisk godt, hvorfor “skytteforeninger” ikke bare laver det om....

For mange af reglerne er ikke kun danske, men dækker “hele” verden igennem forskellige forbund... så det er ikke “bare” lave dem om.
Hvad så med de rene danske discipliner?

Internationale regler for internationale discipliner gælder stadig, selvom danske skytter skulle have lov til at træne med dæmper pga. lokale miljøgodkendelser.

Det beror alene på berøringsangst og manglende vilje.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af KenP » 18. aug 2018, 23:51

CO skrev:
18. aug 2018, 23:33
Jeg forstår faktisk godt, hvorfor “skytteforeninger” ikke bare laver det om....

For mange af reglerne er ikke kun danske, men dækker “hele” verden igennem forskellige forbund... så det er ikke “bare” lave dem om.
Hvad så med de rene danske discipliner?

Internationale regler for internationale discipliner gælder stadig, selvom danske skytter skulle have lov til at træne med dæmper pga. lokale miljøgodkendelser.

Det beror alene på berøringsangst og manglende vilje.
Og en forventning om at skytterne så vil have et ekstra våben, som så over holder reglerne, også en “dansk”.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Ras.Killing » 19. aug 2018, 00:11

Jeg må indrømme at jeg ikke ser behovet for lyddæmpere i skytteforenings regi, slet ikke når vi snakker pistol. På jagt er det uden tvivl lækkert ikke at skulle rende rundt med høreværn.

Det er som sådan ikke for at være sortseer... men for mig at se er det mere en nice to have end need to have situation.

Jeg køber til dels argumentet om at en lysdæmper overflødiggør brug af høreværn.

MEN! Det fungere jo så kun i en situation hvor ALLE bruger lyddæmper. Hvis der så står en som mig, som ikke har interesse i at skyde med lyddæmper, så er man jo alligevel nød til at skyde med høreværn.

I vores forening har vi ligeledes cykloner (i stål) som kuglefang. Det smæld det giver når projektilet banker i kuglefanget tror jeg alene er nok til man bør bruge høreværn.

Jeg ser ligeledes ingen sportslige fordele ved brug af en dæmper. Nærmere kun ulemper :???:

Det sagt. Så synes jeg da folk skulle have lov til at skyde med dæmper hvis det var det man ønskede.

...men tror ikke det er noget man får forbundene med på desværre.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af ESAF » 19. aug 2018, 00:50

Ras.Killing skrev:
19. aug 2018, 00:11
...Jeg køber til dels argumentet om at en lysdæmper overflødiggør brug af høreværn...
Hvorhenne på riflen monterer du sådan een? :giggle:
Vedhæftede filer
1AAEAC1B-4D93-49C6-9ABC-F49A1455E071.jpeg
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Lyddæmper

Indlæg af ESAF » 19. aug 2018, 00:54

Hønsetyv skrev:
18. aug 2018, 18:22
Du skal se inden for ret lang tid opdager Onkel Blå at dæmpere ikke er ret farlige og al registrering bortfalder.
Er du vimmer mand?! Selv en panserbasse kan sgu da regne ud at det er dæmperen der er den allerfarligste del! Det er jo den kuglen kommer ud af!!! :twisted: :getout:

Nå spøg til side. Jeg tror at skytteforeningerne er så stokkonservative og vil henholde sig til internationale regelsæt med videre, at det ikke kommer til at ske på denne side af næste istid. Selv ikke for DGI-skydninger som alligevel, for en stor del, følger særlige nationale regler.

På den anden side... løbsforlængere er jo tilladt, hvad forhindrer en i at udstyre en sådan med baffles osv... altså at konstruere en løbsforlænger som tilfældigvis er konstrueret på en måde som dæmper mundingsknaldet :what:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af CO » 19. aug 2018, 01:33

Jeg ser ligeledes ingen sportslige fordele ved brug af en dæmper. Nærmere kun ulemper :???:
Det kan vel ikke være en ulempe at få mere skydetid iht. miljøgodkendelsen?

Ved riffelskydning med lange serier er det bestemt langt mere behageligt, når både en selv og især naboskytterne bruger dæmper.

Jeg ser ikke nogen ulemper overhovedet.

Jeg har også testet en række dæmpere på pistol, både .22 og 9mm, og også her er skydningen bare mere behagelig.

Dette var selvfølgelig før SKVs selvstrammeri på området.

Det burde være op til den enkelte, bare våbnet overholder krav iht. den aktuelle disciplin og støjkrav iht. miljøgodkendelsen.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvorfor bruger skytteforeningerne ikke lyddæmper?

Indlæg af Fast Fumble » 19. aug 2018, 14:30

CO skrev:
19. aug 2018, 01:33
Jeg ser ikke nogen ulemper overhovedet.
Det gør jeg. Jeg ser faktisk ikke andet.
CO skrev:
19. aug 2018, 01:33
Det kan vel ikke være en ulempe at få mere skydetid iht. miljøgodkendelsen?
Nej, det kan de bestemt ikke! Men hvem siger du får det? Hvis det skulle være tilfældet, skulle der være krav om at ALLE skyder medlyddæmper. Hvis bare EN skyder uden, bliver der jo ikke udvidet skydetid.
Hvor mange våben er det lige der skal bygges om til at kunne montere lyddæmper? Hvilken udskrivning snakker vi om for skytterne her? Hvis man vil konkurrere internationalt, hvor er det så lige man skal træne med sin ikke-dæmpede riffel? Det kan man jo ikke længere på de baner hvor der kræves lyddæmper?
CO skrev:
19. aug 2018, 01:33
Ved riffelskydning med lange serier er det bestemt langt mere behageligt, når både en selv og især naboskytterne bruger dæmper.
Bestemt. Men som sagt - ALLE skal bruge dæmper, så. Og så går det alligevel ud over hørelsen. Selv en luftriffel har faktisk transienter der er skadelige for hørelsen, så alle kommer til at skyde med høreværn under alle omstændigheder.
CO skrev:
19. aug 2018, 01:33
Jeg har også testet en række dæmpere på pistol, både .22 og 9mm, og også her er skydningen bare mere behagelig.
Sludder. Rigtig mange .22 pistoler kan ikke monteres med lyddæmper, og ombygning af skytternes våben vil blive en yderst bekostelig affære. På langt de fleste pistoler/revolvere vil det blive svært (som i MEGET SVÆRT!) at finde dæmpere der ikke dækker sigtemidlerne. På revolvere giver det slet ikke mening, da de ikke er tætte mellem tromle og pibe, så med mindre du vil forbyde revolvere på skydebanerne, er der ingen fordele at høste overhovedet. Mange pistoler vil kræve mere end blot gevind i piben, for at kunne skyde med lyddæmper. En pistol er et fjedersystem, og afstemningen af dette fjedersystem vil ikke altid harmonere med en lyddæmper.

I discipliner hvor pistolen skal flyttes hurtigt, eller der skal genlades, vil en dæmper være en enorm ulempe. Fx IPSC og Tjenestepistol.
CO skrev:
19. aug 2018, 01:33
Det burde være op til den enkelte, bare våbnet overholder krav iht. den aktuelle disciplin og støjkrav iht. miljøgodkendelsen.
Ja, det kunne man sige. Men for skyttesport er der ingen fordele overhovedet, så selvom det blev tilladt, ville kun meget få montere dæmpere. Og skal konkurrencevilkårene stadig være lige, vil lyddæmper våben nok være nødt til at skyde i en separat klasse (i hvert fald hos pistolerne). Det alene vil sikre at kun ganske få landsbytosser vil skyde i lyddæmper-klassen med de andre 2-3 tosser.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar