Blånering spørgsmål til kemien

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Slettet bruger

Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 19:27

Jeg er ved at hygge renovere et gammelt haglgevær jeg har fået for ingen penge fordi det var ret rustent udenpå og blåneringen var kedelig.
citronsyre og ståluld har nu gjort den totalt adskilte lås og andre blånerede dele flote blanke og rå.
Jeg vil blånere med natriumhydroxid, her kommer så spørgsmålet:
Jeg overvejede, fordi jeg har det, at forsøge med flydende afløbsrens det indeholder dog også kalciumhydroxid, jeg kan ikke finde ud af om det ødelægger ideen, det har ph 12,5 i flasken så jeg regnede med at bruge det rent.
så slap jeg for at vente til imorgen med at tage i farvehandlen.

jeg overvejede også at lave mit eget natrium hydroxid men gad ikke vente på at det var færdigt (elektrolyse af natriumchlorid til natrioumhydroxid, men der er jeg ikke sikker på om det antiklumpningsmiddel der er i alt salt, selv opvaskesalt vil ødelægge det)

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Krung » 19. aug 2018, 19:49

Natriumhydroxid købes nemt som kausisk soda.

Men der skal vel mere til. Hvilken metode bruger du?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 19:59

Bare simpel og lidt farlig hot bluing
Natriumhydroxid og demi vand er rigeligt.
Korrekt blandet og varmet op. Til kogepunkt er nok.
Delene skal også poleres og renses.
Ved godt det bare kan købes men nu var det nu jeg havde gang i projektet og havde afløbsrens derfor jeg spørger om kaliumklorid ville ødelægge det.
Senest rettet af Slettet bruger 19. aug 2018, 20:12, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Krung » 19. aug 2018, 20:05

Ja, du har ret. Jeg troede der skulle nitrat/nitrit til, men det er kun for farven: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 91&p=93686

Dit spørgsmål er jeg ikke meget hjælp til, men du kunne få noget af mig her efter lukketid, hvis du var tættere det sydlige kbh.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Slettet bruger

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 21:06

Nææææ omkring Kokkedal.
Jeg finder selv ud af om det betyder noget. Lige omlidt så får aftrækker bøjlen en tur i kogende afløbsrens.

Slettet bruger

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 21:22

Slettet bruger skrev:
19. aug 2018, 21:06
Nææææ omkring Kokkedal.
Jeg finder selv ud af om det betyder noget. Lige omlidt så får aftrækker bøjlen en tur i kogende afløbsrens.
Det noget tyndt noget. Den får farve men det går langsomt. Det går Lidt hurtigere nu hvor en del af vandet er kogt af. Kogepunkt startede på 103 grader nu er det 108
Vedhæftede filer
15347065897731174353812.jpg

Slettet bruger

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 19. aug 2018, 22:06

Ja det meget tyndt 1 time Ca har den nu fået og den er vel Ca halvfærdig
kogepunkt nu 120

Køber Natriumhydroxid hos farvehandlere imorgen.

Så konklusionen er vel at det virker men kun lige akkurat.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Raptor357 » 19. aug 2018, 22:49

Kan en trykkoger ikke hjælpe på tiden da den hæver kogepunktet ? eller er afløbsrens bare noget tyndt stads :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Bofhenator » 19. aug 2018, 22:51

Raptor357 skrev:
19. aug 2018, 22:49
Kan en trykkoger ikke hjælpe på tiden da den hæver kogepunktet ? eller er afløbsrens bare noget tyndt stads :biggrin:
Vandet skal koges fra, så stiger kogepunktet lige så stille...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af FraBjerget » 20. aug 2018, 08:49

Fatter ikke meget af kemi.
Men er fryse destillering ik en mulighed.
Tænk på en sodavands is, der tør saften op først da den har et lavere frysepunkt.
Måske det kunn fjerne lidt af vandet i dit sammenhæng
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Krung » 20. aug 2018, 09:46

FraBjerget skrev:
20. aug 2018, 08:49
... er fryse destillering ik en mulighed?
Måske, men det nemmeste er bare at skrue op for varmen, så du får en tykkere blanding.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2018, 10:50

Frysedestillering virker kun, når der er en forskel i frysepunkt som spiller med på det du gerne vil.
Det skal du ikke regne med at det gør med natriumhydroxid.


Spar din tid og ærgelserne, og køb den rene vare. Et kilo koster en halvtredser i et byggemarked.

(Det er stærkt ætsende og et strint i øjet vil give dig en permanent øjenskade på sekunder, så husk beskyttelsesbriller ved al håndtering af stadset! Der udvikles også en betydelig varme når NaOH opløses i vand, så drys det langsomt i vandet og gør det under konstant omrøring. Ellers risikerer du stødkogning ud over det hele. Den varme koncentrerede NaOH opløser lige så stille glas)

Det er også god basiskemi at lave et "proof of concept" før du ødelægger en værdifuld del, så start med søm, stykker af urfjedre eller andet jern du sagtens kan ødelægge før du starter med noget du kun har en af.


Det er nitrationen der gør arbejdet i bruneringen, så når du har konstateret at det ikke virker at koge i den rene lud, så giv den en lillebitte smule kalksalpeter eller anden plænegødning og se om det ikke laver mirakler.
:blink:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 20. aug 2018, 18:15

Refraktorius skrev:
20. aug 2018, 10:50


Spar din tid og ærgelserne, og køb den rene vare. Et kilo koster en halvtredser i et byggemarked.

(Det er stærkt ætsende og et strint i øjet vil give dig en permanent øjenskade på sekunder, så husk beskyttelsesbriller ved al håndtering af stadset! Der udvikles også en betydelig varme når NaOH opløses i vand, så drys det langsomt i vandet og gør det under konstant omrøring. Ellers risikerer du stødkogning ud over det hele. Den varme koncentrerede NaOH opløser lige så stille glas)

Det er også god basiskemi at lave et "proof of concept" før du ødelægger en værdifuld del, så start med søm, stykker af urfjedre eller andet jern du sagtens kan ødelægge før du starter med noget du kun har en af.


Det er nitrationen der gør arbejdet i bruneringen, så når du har konstateret at det ikke virker at koge i den rene lud, så giv den en lillebitte smule kalksalpeter eller anden plænegødning og se om det ikke laver mirakler.
:blink:
Ja jeg opdagede godt at det ikke virkede specielt med den åbenbart meget fortynde vare.

Jeg siger tak for råd og vejledning. Vidste dog godt det med at der udvikles varme når det opløses en såkaldt exoterm proces har organisk kemi på universitets grad B. Niveau og gymnasiet niveau A og at det er yderst skadeligt for øjnene men det jo godt med de advarsler hvis andre læser tråden.

Vidste dog ikke at der skulle bruges nitrat jeg har bare Googlet og en fyr viste en video hvor han bare blandede lud i destilleret vand og så kørte det han har nok udenladt noget
Kan NPK gødning (landmands gødning) bruges?

Nu er det hele pakket væk I våbenskabet igen og håber på at få tid på søndag igen til at samle materiel sammen.

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Johannes » 20. aug 2018, 19:29

Opløser det ikke lodningen? Hvis du skal bruner dobbelt løbet haglbøssen?, syntes bare jeg læste om det en gang men aner intet om emnet ellers, men læser med med stor interesse, mvh david

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Refraktorius » 20. aug 2018, 20:51

Alt andet end stål har det rigtigt dårligt i den brunering.

Alternativet, når man selv gør det, er rustbrunering.
De giver en farvning som er kogebruneringen langt overlegen, men den er arbejdstidskrævende, så det er kun de helt dyre våben den normalt bruges på i dag.

Der er masser af nitrat i NPK-gødningen, så den burde virke.
Der er imidlertid også en masse andet snask, så skal man bruge den, vil jeg foreslå at opløse et par spiseskefulde i et glas kogende vand, vente til det værste snask har bundfældet sig og så filtrere den varme opløsning gennem papir eller stof.
Faste stoffer vil helt sikkert lave rod i bruneringen, så det skal undgås.

Jeg har ikke testet det, så jeg ved ikke om det virker, eller om andre ting fra gødningen laver rod i det.

Teorier er godt, men det er først når det er testet eksperimentelt, at man kan sige noget med rimelig sikkerhed.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 20. aug 2018, 22:33

Tak for vejledning jeg tester på et stykke råt jern fra rodekassen.

Giver en tilbagemelding når der er testet.

Løbene er netop lodede og det er derfor jeg har givet løbene en anden behandling som ikke fjerner bruneringen.
De var ikke specielt angrebet af rust men det var låsen og mange af delene indeni. Og så var min vurdering at det var nemmere at fjerne rusten kemisk. Der var også rust i noget gravering jeg aldrig havde fået pænt uden citronsyren. Og så var et jo en fin undskyldning for at prøve brunering.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Bofhenator » 20. aug 2018, 22:37

Slettet bruger skrev:
20. aug 2018, 22:33
Tak for vejledning jeg tester på et stykke råt jern fra rodekassen.

Giver en tilbagemelding når der er testet.

Løbene er netop lodede og det er derfor jeg har givet løbene en anden behandling som ikke fjerner bruneringen.
De var ikke specielt angrebet af rust men det var låsen og mange af delene indeni. Og så var min vurdering at det var nemmere at fjerne rusten kemisk. Der var også rust i noget gravering jeg aldrig havde fået pænt uden citronsyren. Og så var et jo en fin undskyldning for at prøve brunering.
Jeg kan godt bidrage med et kemisk rent nitrat salt hvis ikke du finder på andet.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af HR » 20. aug 2018, 22:52

NaOH er noget rigtigt lort og en kogende koncentreret opløsning er rent ondskab. Hvordan har du det med koncentreret svovlsyre? Hvis du får syre i øjnene får du en ætsning der vil hele igen bare du får det skyllet ud igen. Not so med NaOH. Fred være med dit projekt hvis du ved hvad du har med at gøre. Personligt ville jeg lave en rustbrunering.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: Blånering spørgsmål til kemien

Indlæg af Slettet bruger » 21. aug 2018, 07:54

HR skrev:
20. aug 2018, 22:52
NaOH er noget rigtigt lort og en kogende koncentreret opløsning er rent ondskab. Hvordan har du det med koncentreret svovlsyre? Hvis du får syre i øjnene får du en ætsning der vil hele igen bare du får det skyllet ud igen. Not so med NaOH. Fred være med dit projekt hvis du ved hvad du har med at gøre. Personligt ville jeg lave en rustbrunering.
HR
Det har jeg det fint med har 2 litter 98% stående.
Og mit gule kemi forklæde og passende handsker har jeg også 😁. Ej jeg ved hvad du mener jeg føler jeg har styr på det.

Besvar