Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 3. dec 2018, 11:02

Importøren har undersøgt pistolen samt prøveskudt den - og pistolen er nu sendt tilbage til Sjælland, hvor jeg kan afhente den når jeg igen er retur i Danmark (er pt. i Fjernøsten).

Efter det oplyste er problemet ikke længere til stede (pistolen har efterhånden skudt ca. 400 skud). Efter det oplyste er det nu minimalt hvor meget pistolen binder - og det skulle ikke være mere end andre pistoler med samme antal skud på bagen. Problemet med at den ikke selv gik i battery når slæden blev trukket/skubbet lidt tilbage er tilsyneladende heller ikke længere fremherskende, idet slæden nu selv ”glider på plads” når den slippes efter 5 mm. Dette skulle jf. importøren være acceptabelt. Personligt ville jeg dog have forventet, at slæden selv skulle glide på plads uanset hvor lidt den rykkes tilbage... :???:

Jeg er spændt på ved selvsyn at konstatere pistolens aktuelle tilstand når jeg får den i hånden igen. Og jeg er også spændt på at se hvor ”hærget” den efterhånden måtte være blevet. Det skal jo huskes på, at der set fra mit synspunkt jo stadig er tale om en helt ny pistol, som efter 400 skud endnu ikke har kunnet bruges til det som den blev anskaffet til. :hmm:

Jeg vender tilbage med en (sidste..?) update når jeg har hentet pistolen.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af LapuaMagnum » 3. dec 2018, 12:15

Oscar123 skrev:
3. dec 2018, 11:02
Importøren har undersøgt pistolen samt prøveskudt den - og pistolen er nu sendt tilbage til Sjælland, hvor jeg kan afhente den når jeg igen er retur i Danmark (er pt. i Fjernøsten).

Efter det oplyste er problemet ikke længere til stede (pistolen har efterhånden skudt ca. 400 skud). Efter det oplyste er det nu minimalt hvor meget pistolen binder - og det skulle ikke være mere end andre pistoler med samme antal skud på bagen. Problemet med at den ikke selv gik i battery når slæden blev trukket/skubbet lidt tilbage er tilsyneladende heller ikke længere fremherskende, idet slæden nu selv ”glider på plads” når den slippes efter 5 mm. Dette skulle jf. importøren være acceptabelt. Personligt ville jeg dog have forventet, at slæden selv skulle glide på plads uanset hvor lidt den rykkes tilbage... :???:

Jeg er spændt på ved selvsyn at konstatere pistolens aktuelle tilstand når jeg får den i hånden igen. Og jeg er også spændt på at se hvor ”hærget” den efterhånden måtte være blevet. Det skal jo huskes på, at der set fra mit synspunkt jo stadig er tale om en helt ny pistol, som efter 400 skud endnu ikke har kunnet bruges til det som den blev anskaffet til. :hmm:

Jeg vender tilbage med en (sidste..?) update når jeg har hentet pistolen.

:razz:
Oscar123
Jeg vil gerne give mit besyv med rent teknisk. Jeg har selvfølgelig ikke haft din pistol i hånden og betvivler ikke dine udsagn eller din viden på området, da jeg ikke ved meget om SIG.

Jeg ved dog at en M&P og Glocks når de er total finpudset, ofte skal have et lille tryk på slæden for at gå helt i battery, hvis man fører slæden langsomt frem. Man må dog ikke trykke mere end 500 gram på slæden før at den går i fuld battery og helst skal den gå ukompliceret uden slør overhovedet (Og det går ikke ud over brugen i form af fejl), hvilket så også giver en præcision på under 50 mm. på 50 m. ved stabilt leje og rigtig ammunition.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 16. dec 2018, 21:04

Efter at pistolen har været i importørens kyndige hænder har jeg i dag afhentet den her på Sjælland (det sene tidspunkt skyldtes en længere udlandsrejse).

I forbindelse med afhentningen fik jeg lejlighed til at skyde med pistolen igen. Jeg valgte her at benytte de samme ”lette” Winchester 115 gr. FMJ patroner, som indledningsvis skabte problemer bl.a. med et antal ”stovepipes”. Denne gang åd pistolen 50 styk af de lette patroner uden fejl af nogen slags. Så problemet synes nu at være løst. Serien viste samtidig hvor ”lækker” pistolen rent faktisk er – når den virker som den skal.

Heldigvis er pistolen ikke blevet så ”hærget” i forløbet, som jeg kunne have frygtet - men et par små nye skrammer er det da blevet til. Sådanne var såmænd nok kommet alligevel over tid, men jeg havde nu foretrukket at lave dem selv.

Jeg har ingen problemer med at anbefale Sig Sauer P320 pistolen blot skal man være opmærksom på hvorledes slæden opfører sig inden handlen indgås. Er slæden stram eller ”skurer” den ved fremløb skal man gøre op med sig selv om man er parat til at bruge et betydeligt antal patroner (500+) inden pistolen virker som den skal.

Hvis nogen i dag spørger mig om jeg stadig havde valgt en Sig Sauer P320, hvis jeg havde vist hvad jeg ved nu, ville svaret være ”ja”. Det er en teknisk interessant pistol i fin kvalitet og som samtidig har stor ”herlighedsværdi”. Men det havde naturligvis været fint om man havde haft indtryk af ”break-in” problematikken og dennes omfang fra første færd.

Forløbet har derudover medført en konkret erkendelse for mig, idet jeg er blevet fuldt afklaret vedr. en forhandler, som jeg ikke længere vil bebyrde med mine indkøb.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Gunslinger » 21. dec 2018, 12:33

Denne tråd er nu efterhånden nået et sted hen, hvor jeg ikke synes den repræsenterer hverken den omtalte forhandler, firmaet jeg er ansat ved eller mig selv på en sandfærdig måde.

Det ”problem” du oplevede, Oscar123, er omtalt på et hav af udenlandske forummer, ligesom beskeden helt fra starten af var klar, både fra forhandlerens side men også min: ”Pistolen har en indskydningsperiode på ca. 500 skud”. Jeg var CC på forhandlerens oprindelige mail til dig, og har derfor læst hvad han svarede dig. Han har informeret dig om: Striker-designets opbygning og hvorfor de opfører sig anderledes, at den polering du ønskede foretaget, på det kraftigste var at fraråde, ligesom han har skudt 100 skud med din pistol, og tilmed filmet det så du med egne øjne kunne se, at den fungerede som den skal. At du på trods af dette, herinde melder ud, at du aldrig vil sætte dine ben hos denne forhandler igen, kan jeg kun stille mig uforstående overfor!

På trods af ovenstående insisterede du på at pistolen var i stykker, og bad os om at undersøge den. Dette gjorde jeg og kunne med det samme konstatere, at pistolen ikke var behæftet med fejl, og fik fragtet pistolen tilbage til dig. Du har efterhånden brugt 4 sider på at kværulerer over et problem, som faktisk ikke er et problem, men snarere en detalje ved den pågældende model. Dette kunne have været undgået ved noget så simpelt, som havde du skudt de 500 skud som indkøringen kræver. Ville dette ikke have været meget nemmere (for alle parter)?

Nogle pistoler, typisk håndbyggede eller håndtilpassede, kører med så snævre tolerancer, at de ikke kan skyde, når de er nye. Formodentligt for at sikre fremtidig fit & feel og for at undgå, at du efter få års brug, står med en raslebøsse i hånden. Dette har aldrig været hverken fejl, dårligt design eller dårlige produktionsprocedurer.

Når du køber en ny AMG Mercedes til 2.000.000 kr med +500hk, står der følgende i instruksionsbogen:
- Pres den ikke over 4500omdr de første 1500km
- Kør i samme periode ikke over 180 km/t
- Kør i samme periode ikke med mere end 60% belastning

Alt dette for at anlægsfladerne (især i gearkassen) lige kan tilpasse sig hinanden få tusinde dele millimeter. Jeg kan ærlig talt ikke forestille mig en situation, hvor en kunde går ind til Starmark, og påstår at Mercedes’ ingeniører ikke ved hvad de laver, og at bilen er defekt, fordi han ikke må give fuld gas fra dag 1.

At du vælger ikke at lytte til hverken forhandleren, undertegnede eller mange udenlandske P320 ejere, samt det arbejde det har affødt, kan jeg såmænd godt leve med. Dog kan jeg ikke acceptere den frækhed du udviser, ved INDEN du har fået pistolen retur, at insinuere at jeg ikke formår noget som simpelt, som at tage en pistol op af kassen, testskyde den og lægge den tilbage igen uden at hærge den!
Oscar123 skrev:
3. dec 2018, 11:02
Jeg er spændt på ved selvsyn at konstatere pistolens aktuelle tilstand når jeg får den i hånden igen. Og jeg er også spændt på at se hvor ”hærget” den efterhånden måtte være blevet.
Oscar123
Du mener endda at der er kommet ridser i den der ikke var tilstede før. Det er uanstændigt. Især taget i betragtning at din skyder aldrig har været i stykker og du på intet tidspunkt i processen har fulgt vores anvisninger!
Oscar123 skrev:
16. dec 2018, 21:04
Heldigvis er pistolen ikke blevet så ”hærget” i forløbet, som jeg kunne have frygtet - men et par små nye skrammer er det da blevet til. Sådanne var såmænd nok kommet alligevel over tid, men jeg havde nu foretrukket at lave dem selv.
Oscar123
Mvh
Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Fast Fumble » 21. dec 2018, 13:35

Uden på nogen måde at forholde mig til den konkrete sag (for jeg kender ikke mere til dne end alle kan læse herinde), så var der dog en ting jeg studsede over:
Oscar123 skrev:
16. dec 2018, 21:04
Er slæden stram eller ”skurer” den ved fremløb skal man gøre op med sig selv om man er parat til at bruge et betydeligt antal patroner (500+) inden pistolen virker som den skal.
Jeg skyder med 2011-type pistoler. Jeg kender ikke nogen der ikke forventer af sådan en, at man ikke har skudt den til, før der er røget 1500-2000 skud igennem den. Derfor studsede jeg over udsagnet - hvis selv 500 skud er for meget, skal man nok ikke gå efter kvalitetspistoler med "tight" tilpasning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 21. dec 2018, 17:55

Gunslinger skrev:
21. dec 2018, 12:33
Denne tråd er nu efterhånden nået et sted hen, hvor jeg ikke synes den repræsenterer hverken den omtalte forhandler, firmaet jeg er ansat ved eller mig selv på en sandfærdig måde.

Det ”problem” du oplevede, Oscar123, er omtalt på et hav af udenlandske forummer, ligesom beskeden helt fra starten af var klar, både fra forhandlerens side men også min: ”Pistolen har en indskydningsperiode på ca. 500 skud”. Jeg var CC på forhandlerens oprindelige mail til dig, og har derfor læst hvad han svarede dig. Han har informeret dig om: Striker-designets opbygning og hvorfor de opfører sig anderledes, at den polering du ønskede foretaget, på det kraftigste var at fraråde, ligesom han har skudt 100 skud med din pistol, og tilmed filmet det så du med egne øjne kunne se, at den fungerede som den skal. At du på trods af dette, herinde melder ud, at du aldrig vil sætte dine ben hos denne forhandler igen, kan jeg kun stille mig uforstående overfor!

På trods af ovenstående insisterede du på at pistolen var i stykker, og bad os om at undersøge den. Dette gjorde jeg og kunne med det samme konstatere, at pistolen ikke var behæftet med fejl, og fik fragtet pistolen tilbage til dig. Du har efterhånden brugt 4 sider på at kværulerer over et problem, som faktisk ikke er et problem, men snarere en detalje ved den pågældende model. Dette kunne have været undgået ved noget så simpelt, som havde du skudt de 500 skud som indkøringen kræver. Ville dette ikke have været meget nemmere (for alle parter)?

Nogle pistoler, typisk håndbyggede eller håndtilpassede, kører med så snævre tolerancer, at de ikke kan skyde, når de er nye. Formodentligt for at sikre fremtidig fit & feel og for at undgå, at du efter få års brug, står med en raslebøsse i hånden. Dette har aldrig været hverken fejl, dårligt design eller dårlige produktionsprocedurer.

Når du køber en ny AMG Mercedes til 2.000.000 kr med +500hk, står der følgende i instruksionsbogen:
- Pres den ikke over 4500omdr de første 1500km
- Kør i samme periode ikke over 180 km/t
- Kør i samme periode ikke med mere end 60% belastning

Alt dette for at anlægsfladerne (især i gearkassen) lige kan tilpasse sig hinanden få tusinde dele millimeter. Jeg kan ærlig talt ikke forestille mig en situation, hvor en kunde går ind til Starmark, og påstår at Mercedes’ ingeniører ikke ved hvad de laver, og at bilen er defekt, fordi han ikke må give fuld gas fra dag 1.

At du vælger ikke at lytte til hverken forhandleren, undertegnede eller mange udenlandske P320 ejere, samt det arbejde det har affødt, kan jeg såmænd godt leve med. Dog kan jeg ikke acceptere den frækhed du udviser, ved INDEN du har fået pistolen retur, at insinuere at jeg ikke formår noget som simpelt, som at tage en pistol op af kassen, testskyde den og lægge den tilbage igen uden at hærge den!
Oscar123 skrev:
3. dec 2018, 11:02
Jeg er spændt på ved selvsyn at konstatere pistolens aktuelle tilstand når jeg får den i hånden igen. Og jeg er også spændt på at se hvor ”hærget” den efterhånden måtte være blevet.
Oscar123
Du mener endda at der er kommet ridser i den der ikke var tilstede før. Det er uanstændigt. Især taget i betragtning at din skyder aldrig har været i stykker og du på intet tidspunkt i processen har fulgt vores anvisninger!
Oscar123 skrev:
16. dec 2018, 21:04
Heldigvis er pistolen ikke blevet så ”hærget” i forløbet, som jeg kunne have frygtet - men et par små nye skrammer er det da blevet til. Sådanne var såmænd nok kommet alligevel over tid, men jeg havde nu foretrukket at lave dem selv.
Oscar123
Mvh
Zero Mike Armory
Det var da noget af en svada… Det er vel unødvendigt at fremføre, at jeg ikke er enig – endsige finder den rimelig - og jeg skal i det efterfølgende forklare hvorfor.

At pistolen skulle have behov for en længere indskydningsperiode var nyt for mig – og det er ingensteds at finde på de officielle Sig Sauer sites på nettet. Og det blev heller ikke fremført da jeg købte pistolen. Jeg er ganske bekendt med break-in procedure for præcisionsvåben – og herunder f.eks. nye riffelløb – men at ”simple” pistoler også skulle have behov for break-in før de virker efter hensigten var jeg ikke bekendt med. Skal Forsvaret også regne med godt 500 skud gennem hver af deres nye P320’er inden de virker..? I givet fald håber jeg, at denne oplysning er tilgået projektgruppen hos mine gamle kolleger ved KA Land i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Ellers må der vist forudses en god del ”issues” i fm. med udrulningen af de nye pistoler.

Det er korrekt, at der findes en større mængde udenlandske fora på nettet, der omtaler problemet med P320’en – men disse blev jeg selv først bekendt med efter anskaffelsen (og først da jeg søgte efter dem…). Flere af disse sites er i øvrigt af underlødig karakter og flere af dem modsiger hinanden.

Skulle jeg have vidst eller forudset, at pistoler behøvede break-in..? Tja, måske..? Nu har jeg haft med skydevåben at gøre i 41 år og skudt regelmæssigt - og jeg har aldrig oplevet sådanne problemer før. Min seneste personlige nyanskaffelse var i øvrigt også en Sig Sauer (P226 X-Five), som virkede perfekt ”out-of-the-box” - og som stadig virker perfekt.

At sammenligne med tilkørsel af biler (her: Mercedes) er i denne sammenhæng ikke relevant. Er der særlige hensyn at tage i en evt. tilkørselsperiode står det i bilernes instruktionsbøger. Der står intet om "break-in" eller lign. i den ellers ganske omfattende instruktionsbog for Sig Sauer P320. Jeg havde derfor en klar forventning om at pistolen virkede som den skulle fra første skud.

Udover de indledende funktionsproblemer var mit ”problem” med pistolen, at jeg syntes at den havde en meget høj og ”unaturlig” friktion. Og dette ønskede jeg at få undersøgt. Min henvendelse til forhandleren gik dog mildest talt rigtig skævt. I har set en del af den indledende korrespondance men I overhørte ikke telefonsamtalen mellem os. Og det var den behandling jeg fik dér, der var udslagsgivende. Jeg opfatter ikke mig selv som specielt fintfølende eller tyndhudet men sådan en behandling vil jeg ganske enkelt ikke acceptere. Og jeg konkluderede derfor, at pågældende forhandler og jeg ikke længere behøvede at spilde hinandens tid.

Det er i øvrigt interessant at bemærke, at de to magasiner, som forhandleren noterede at han havde skudt med pistolen (21 stk. Barnaul 124 gr samt 21 stk. Magtech 124 gr) nu ”pludselig” er blevet til mere end 100 skud…

Da jeg ikke kunne komme overens med forhandleren skrev jeg til Jer for om muligt at få en ”second opinion” – og I tilbød velvilligt at se på pistolen, hvilket jeg satte meget pris på. Efter at I havde set på pistolen og prøveskudt den var det Jeres vurdering, at pistolen nu var i orden – hvilket jeg accepterede. Da jeg fik den retur fik jeg ved modtagelsen (som foregik ved en skydebane) lejlighed til selv at prøveskyde den – og pistolen virkede nu fint med de selvsamme patroner, som indledningsvis havde skabt bøvlet.

Med hensyn til hvor ”hærget” pistolen ville ende med at se ud har jeg over et ganske langt liv med våben set disse håndteret på meget forskellig vis – lige fra den delikate håndtering med hvide bomuldshandsker til metoder, som en kloakarbejder ville anvende på sit værktøj. Men dette var nu ikke det egentlige sigte med min bemærkning. Dette gik snarere på hvordan evt. slidmærker ville manifestere sig. Og, pistolen er skam blevet påvirket af forløbet. Dette ses tydeligst på oversiden af kammeret (der låser piben op i udskæringen i slæden), hvor der er kommet et par tydelige skuremærker. Og de korresponderende skuremærker kan genfindes inde i slæden på undersiden, der hvor kammerstykket bliver trykket ("mast") op mod slæden. Jeg har vedhæftet et par billeder, der giver et indtryk af mærkerne. Min P226, som låser på ganske samme måde, har efter et par tusinde skud slet ikke noget der ligner. Er dette så noget man må acceptere, som en del af et break-in forløb..? Well, det er vel op til en personlig vurdering..?

At jeg skulle være ”kværulerende” kan jeg ikke anerkende. Mine argumenter har alle være salige og seriøse – og jeg har ikke optrådt nedgørende eller tendentiøst overfor nogen. Jeg er også helt uforstående overfor hvad det er for nogle anvisninger fra Jeres side, som jeg angiveligt "på intet tidspunkt i processen skulle have fulgt"..?

Jeg har sat stor pris på assistancen fra Jer vedr. en ”second opinion” og vores korrespondance desangående har som bekendt kørt sagligt og i en positiv tone. Jeg er derfor ganske overrasket over tonen i indlægget, idet det slet ikke passer overens med det positive og velvillige indtryk, som jeg ellers havde fået af Jeres virksomhed – og stadig har.

Nu er indlægget underskrevet på firmaets vegne – men jeg spekulerer nu alligevel på om dette virkelig kan være i tråd med ZMA’s firmapolicy overfor kunder.

:razz:
Oscar123
Sig Sauer P320 - 1.jpg
Sig Sauer P320 - 1.jpg (47.67 KiB) Vist 7507 gange
Sig Sauer P320 - 2.jpg
Sig Sauer P320 - 2.jpg (89.51 KiB) Vist 7507 gange
Senest rettet af Oscar123 21. dec 2018, 21:45, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af CQB » 21. dec 2018, 19:29

det lyder for mig utroligt du ikke har oplevet at der skulle være en break inn periode med en ny pistol ,når du har så mange års erfaring . jeg har oplevet det flere gange med nye pistoler

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 21. dec 2018, 21:05

CQB skrev:
21. dec 2018, 19:29
det lyder for mig utroligt du ikke har oplevet at der skulle være en break inn periode med en ny pistol ,når du har så mange års erfaring . jeg har oplevet det flere gange med nye pistoler
Well, men det er ikke desto mindre tilfældet.

Jeg skal ikke afvise at nogle pistoler bliver bedre og mere ”smooth og lækre" med tiden ( og det kan man naturligvis kalde for ”break-in” ) men de skal virke fra første færd.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1444
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:31
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 74 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af CQB » 21. dec 2018, 21:54

Oscar123 skrev:
21. dec 2018, 21:05
CQB skrev:
21. dec 2018, 19:29
det lyder for mig utroligt du ikke har oplevet at der skulle være en break inn periode med en ny pistol ,når du har så mange års erfaring . jeg har oplevet det flere gange med nye pistoler
Well, men det er ikke desto mindre tilfældet.

Jeg skal ikke afvise at nogle pistoler bliver bedre og mere ”smooth og lækre" med tiden ( og det kan man naturligvis kalde for ”break-in” ) men de skal virke fra første færd.

:razz:
Oscar123
Jeg har haft flere der ikke virkede, før de havde fået nogen skud gennem sig

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Gunslinger » 21. dec 2018, 23:29

Oscar123 skrev:
21. dec 2018, 17:55

At pistolen skulle have behov for en længere indskydningsperiode var nyt for mig – og det er ingensteds at finde på de officielle Sig Sauer sites på nettet. Og det blev heller ikke fremført da jeg købte pistolen. Jeg er ganske bekendt med break-in procedure for præcisionsvåben – og herunder f.eks. nye riffelløb – men at ”simple” pistoler også skulle have behov for break-in før de virker efter hensigten var jeg ikke bekendt med. Skal Forsvaret også regne med godt 500 skud gennem hver af deres nye P320’er inden de virker..? I givet fald håber jeg, at denne oplysning er tilgået projektgruppen hos mine gamle kolleger ved KA Land i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Ellers må der vist forudses en god del ”issues” i fm. med udrulningen af de nye pistoler.
Tja, det er nok en smal sag. De er erfarne folk når det kommer til skydevåben, de ved godt hvordan de skal behandles.
Oscar123 skrev:
21. dec 2018, 17:55
Det er i øvrigt interessant at bemærke, at de to magasiner, som forhandleren noterede at han havde skudt med pistolen (21 stk. Barnaul 124 gr samt 21 stk. Magtech 124 gr) nu ”pludselig” er blevet til mere end 100 skud…
Nej, ikke "pludselig", men siden forhandleren oplyste dig herom i en email den 24. september. Af dette kan jeg så udlede, at disse skud ikke er indgået i din beregning.
Oscar123 skrev:
21. dec 2018, 17:55

At jeg skulle være ”kværulerende” kan jeg ikke anerkende. Mine argumenter har alle være salige og seriøse – og jeg har ikke optrådt nedgørende eller tendentiøst overfor nogen. Jeg er også helt uforstående overfor hvad det er for nogle anvisninger fra Jeres side, som jeg angiveligt "på intet tidspunkt i processen skulle have fulgt"..?
Du blev ret tidligt i forløbet bekendt med de 500 skuds indkøring. Du kunne til enhver tid have valgt at følge dette råd. For mig opstår det egentlige problem først der, hvor du helt ubegrundet antager, at vi unødigt øger sliddet på din pistol, i vores færd på at afhjælpe dit ikke-eksisterende problem. Angående brugssporene på indersiden af din slæde, kan jeg sige at sådan ser alle mine ud. Mine P226 og P320 X-five, og ligeledes mine gamle Infinitys. Sådan er brunerede skydere.

Jeg tænker ikke jeg har så meget mere at sige, der ikke allerede er blevet sagt.

Du har en god pistol der virker, og det er det vigtigste.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Raptor357 » 21. dec 2018, 23:42

Bare rolig, man ryger i kværulant boksen når man ikke accepterer ting der ikke er iorden. Har man faglig stolthed og selv en høj kvalitet i det man laver forstår man ikke det juks andre syntes er ok at levere.
Jeg er kommet til det punkt hvor jeg melder klart ud at jeg går i "små sko" og forlanger en ordentlig kvalitet allerede ved anden henvendelse hvis jeg oplever et problem. For mig virker det som om at modtageren er mere positiv efterfølgende og indser at den her må man fikse ordentligt eller bare returnere pengene.

Når det er sagt, så syntes jeg at nogle få magasiner må være den breakin man kan forvente på en ny pistol, vedmindre man har købt en custom ting, her må man jo så formodes at kende til problematikken på forhånd.
som jeg husker det skulle en ny M95 have en god håndfuld magasiner igennem sig før man tog dem med på skarpe opgaver. jeg har fået to nye. den første virkede fra dag et og nummer to havde funkfejl i de første 3 magasiner
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Problemer med ny Sig Sauer P320 X-Five

Indlæg af Oscar123 » 22. dec 2018, 14:17

Med fare for at ”starte forfra” er det på sin plads at pointere, at hele grundlaget for denne sag var usikkerhed om der var unaturligt slid på pistolen – dvs. om der var noget, der mekanisk ”gik på” et eller andet sted i pistolen. Dette byggede jeg på de oplevede fejl samt den tydelige ”skurende” fornemmelse man fik ved manuel fremføring af slæden (under fejlfinding med tom pistol). Hvis min tese havde været korrekt ville en længere indskydningsperiode have medført forøget slitage på alle dele og ikke kun på synderen. Og, det var dette jeg ville have undersøgt før jeg fik skudt for meget med pistolen

At pistolen så generelt ”blot” skulle have behov for en længere indskydningsperiode blev jeg først bekendt med fra autoritativ kilde ca. to måneder efter købet – nemlig ved en af samtalerne med forhandleren d. 19. september. Dette var ikke oplysninger, der fremgik af den tilgængelige dokumentation fra Sig Sauer eller officielle sites på nettet og det blev heller ikke oplyst i fm. købet. Havde jeg vist dette forlods ville det have indgået i de samlede købsovervejelser, idet det i min optik er en svaghed ved design og kvalitetskontrol om en genstand skal ”slides til” før den virker. Handelsjuridisk er der faktisk tale om ændrede forudsætninger i fm. med en indgået aftale. Når det er sagt ville resultatet såmænd nok være blevet det samme – nemlig at jeg havde købt pistolen. Jeg ville dog have sat pris på at have indgået handlen på et oplyst grundlag.

Påstanden om at jeg ”til enhver tid” kunne have fulgt rådet om de 500 skuds indkøring hænger tidsmæssigt ikke sammen. Jeg fik som nævnt denne oplysning fra forhandleren d. 19. september. På det tidspunkt havde jeg selv skudt 270 skud med pistolen, hvorefter den var afleveret til forhandleren og siden til importøren. Disse to har så siden skudt et antal skud med pistolen - men jeg har ikke selv haft mulighed for at skyde med pistolen igen før jeg fik den retur fra importøren d. 16. december. Så hvordan jeg så i praksis skulle kunne have fulgt rådet er lidt uklart for mig.

Der er ingen tvivl om at Sig Sauer P320 er en rigtig interessant pistol – og jeg tøver ikke med at anbefale den. Man skal blot være bevidst om de tekniske issues, der ”følger med” i fm. med en evt. indkøringsperiode.

Mine personlige oplevelser i forløbet har været interessante. Fra mit professionelle liv ved jeg, at man først lærer sine samarbejdspartnere og forretningsforbindelser rigtigt at kende når noget går skævt. Der har for mit eget vedkommende fundet nyttig læring sted i dette forløb. De forskellige aktørers handlemåder og stil - herunder om jeg selv skulle være kværulerende - må derudover være helt op til hver enkelt læser af denne tråd at vurdere.

@Admins. Foreslår at tråden lukkes her, da den synes at have udtjent sit formål.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Låst