Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af BGN » 16. nov 2018, 16:49

Så er det ved at være tiden til at bestille sin egen julegave, og vil nu bestille en ruger 10/22, i en eller anden udgave, som jeg ikke har bestemt mig for endnu, men tænker på at besøge HH, de har lidt forskelligt hjemme.
Den skal kun bruges til rågeregulering, og lidt pjat en gang årligt, men IKKE som et maskingevær, så er der nogen fornuft i at tage en med tyk pibe, det bliver den vel kun tungere af?

Jeg vil også købe den model de har hjemme, som jeg syntes bedst om, den skal ikke ændres til et eller andet fancy gevær.

Gode input er velkomne. Tak.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af Øboen » 16. nov 2018, 17:33

Jeg har Target udgaven med tyk pibe, som bliver brugt til rågeregulering. Det er en tung sag at løbe rundt med i længere tid af gangen. Min anbefaling er derfor en 10/22 udgave med standard pibe monteret.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af F U B A R » 16. nov 2018, 17:39

På sigt
Hellere kort og tyk
End lang og tynd :fun:
Som ikke så meget andet end det der sikrer artens overlevelse :smile:
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af LJ » 16. nov 2018, 19:00

Jeg valgte den almindelige pibe. Det er ret vanskeligt at skyde en salonriffel varm ved normalt brug og target piben vil jeg næsten kalde overdimensioneret.
Havde der været en mellemting ,så måske af æstetiske årsager men den almindelige pibe er så absolut at foretrække hvis den skal med rundt på regulering.

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af BGN » 16. nov 2018, 19:16

Jeg er også tilhænger af tynd pibe, og kort løb + dæmper.
Tænker på carabine med rustfri løb, men venter endelig svar på hvilke modeller der er på lager i butikken lige nu.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af Elbæk » 16. nov 2018, 21:16

Jeg valgte modellen med den kortest mulige standardpibe (med gevind) som var tilgængelig da jeg købte min. Den startede ud som en model 1261, men der er efterhånden ikke så meget af det originale våben tilbage, piben er dog stadig den originale.

Jeg har ved mere end en lejlighed hamret fire 25 skuds magasiner, to 32 skuds og tre 10 skuds gennem våbnet, så hurtigt som jeg kunne trykke på aftrækkeren, skifte magasin og afhjælpe funkfejl fra 32 skuds magasinerne. På intet tidspunkt er piben blevet så varm at man ikke kunne holde om den.

Uanset hvor varm det er lykkedes mig at skyde piben, har jeg aldrig kunnet få den til at åbne op i grupperne. Med bipod og stabilt underlag sætter den bekvemt 25 skud inden for 10'eren på en salonriffelskive, lige så hurtigt som jeg kan betjene våbnet, på 25 meter (og jeg er, i bedste fald, en helt gennemsnitlig skytte).
Jeg har oplevet førstegangs riffelskytter stabilt præstere 25 skuds grupper på under en tomme under samme forhold med systemet. Kan man ikke samle skuddene med den salonriffel, så er der noget fundamentalt galt med ens teknik.

Pt. ligger systemet i et Adaptive Tactical (AdTac) RM4 skæfte, det er det bedste skæfte jeg har prøvet på nogen salonriffel - og selvom det er til den lidt tunge side, så balancerer det riffel og optik formidabelt sammen med standardpiben. Alene mængden af råger systemet har høstet, bør udgøre bevis nok for det.

Jeg har håndteret og skudt med 10/22 med match pibe - og selv med et relativt tungt lamineret skæfte, synes jeg at de er tunge og giver våbnet en markant ringere balance end mit eget system har. Personligt synes jeg at matchpiberne, især de fluterede, er flottere end standardpiberne - men rent praktisk ser jeg ingen fordele i dem.

Billede
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af BGN » 16. nov 2018, 21:26

Mange tak for dit fyldige svar. Også sidste gang jeg spurgte herinde. Det er også en flot riffel, jeg er bare ikke den type person, som søger disse muligheder, derfor håber jeg på at kunne bruge et af de tilgængelige geværer, der er i butikken nu, og så går der jo lidt tid med de tilladelser, siges der, så det må tiden vise.
Jeg har da heldigvis ingen ting, jeg kan forestille mig, der skulle forbyde mig den tilladelse.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af T-REX » 17. nov 2018, 02:07

Den letteste Ruger 10/22, jeg kan finde, vejer 4,5 pund (Takedown Lite) den tungeste(Competition), 6 pund.... Hvis ca 700 gram, gør så stor en forskel, i at slæbe rundt med den, så foreslår jeg, en omgang i motionscenteret... :rolf: :biggrin: :giggle: :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af 458hunter » 17. nov 2018, 09:48

JRexA skrev:
17. nov 2018, 02:07
Den letteste Ruger 10/22, jeg kan finde, vejer 4,5 pund (Takedown Lite) den tungeste(Competition), 6 pund.... Hvis ca 700 gram, gør så stor en forskel, i at slæbe rundt med den, så foreslår jeg, en omgang i motionscenteret... :rolf: :biggrin: :giggle: :oops:
Det er primært nok et spm om balance, mere end totalvægten. Jeg havde en stainless target engang. Det var godt nok en lækker skyder.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af LJ » 17. nov 2018, 11:35

JRexA skrev:
17. nov 2018, 02:07
Den letteste Ruger 10/22, jeg kan finde, vejer 4,5 pund (Takedown Lite) den tungeste(Competition), 6 pund.... Hvis ca 700 gram, gør så stor en forskel, i at slæbe rundt med den, så foreslår jeg, en omgang i motionscenteret... :rolf: :biggrin: :giggle: :oops:
Har du stået med begge versioner og sammenlignet irl? :smile:
Det er, som Christian skriver, balancen der er helt off.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af 1900 » 17. nov 2018, 12:54

jeg har rustfri target med nedkortet løb.
ville synes det så helt forkert ud med en kort tynd pibe med dæmper på, men det er jo forskelligt hvad man kan lide ( f eks kan jeg ikke døje de militær chassier folk lægger deres rifler i i dag :smile: )

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: Ruger 10/22, tyk/tynd pibe, hvad skal man vælge

Indlæg af BGN » 17. nov 2018, 18:53

Jeg har heller ikke bestemt mig med rustfri løb. Det kan også være at jeg vælger alm. når nu dæmperen er sort.
Jeg venter svar mandag hvilke modeller der er til rådighed, og så vil jeg bestemme mig når jeg når derover en lørdag i nærmeste fremtid, og får at se og føle på geværerne.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Besvar