Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af deho » 17. nov 2018, 21:46

Jeg var på skydebane idag med mit fabriksnye o/u. Hatsan Optima.

Efter 30-40 skud oplevede jeg et par gange af begge patroner blev skudt af på én gang. Det har single-aftrækker.

Jeg vil selvfølgelig tage fat i forhandleren, men har I nogle ideer til hvad det kan skyldes?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af Refraktorius » 18. nov 2018, 07:59

Singletrigger?

Hvis det er det, så sidder der en omskifter i geværet, som mekanisk skifter aftrækket mellem de to slagstifter.

Den gør det enten mekanisk i forbindelse med aftrækket, eller ved at rekylen på geværet giver skiftet.


Hvis den mekanisme er defekt, enten så rekylen både når at skifte over til det andet løb og påvirke aftrækket, eller kan stå i en mellemstilling så begge slagstifter får et dask, så kan der gå to skud.


Det er absolut en “retur til forhandleren”.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af Kruffe » 20. nov 2018, 19:19

Har efterhånden set så mange der køber en billig tyrker eller spaghettibøsse og bliver skuffet - så hellere en billig russer, god brugt Browning, Miroku, SKB osv...eller spare lidt mere op...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af Rulab » 20. nov 2018, 19:42

Kruffe skrev:
20. nov 2018, 19:19
Har efterhånden set så mange der køber en billig tyrker eller spaghettibøsse og bliver skuffet - så hellere en billig russer, god brugt Browning, Miroku, SKB osv...eller spare lidt mere op...
Billige Baikal o/u er nu ikke meget bedre.
De har også diverse fejl, ru kamre med følgende udtrækningsproblemer, skyder dobbeltskud, kort levetid på hovedbolt osv.
Billige brugte kvalitets våben kan være et rigtig godt køb, men der er også mange opslidte våben på brugtmarkedet, så ved man ikke hvad man skal kigge efter, kan det også blive en dyr omgang.

Dobbeltskud kan skyldes flere ting, lige fra en justeringsskrue, der er gået løs til slidte/knækkede dele. Er der stadig garanti eller reklamationsret på den, er det tilbage til forhandleren.

Kan Hatsan'en skyde skud nr. 2 ved tørtræning? Hvis ja, er den med mekanisk omskifter, hvis nej, er den med inerti omskifter.

deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af deho » 20. nov 2018, 19:54

Rulab skrev:
20. nov 2018, 19:42
Kruffe skrev:
20. nov 2018, 19:19
Har efterhånden set så mange der køber en billig tyrker eller spaghettibøsse og bliver skuffet - så hellere en billig russer, god brugt Browning, Miroku, SKB osv...eller spare lidt mere op...
Billige Baikal o/u er nu ikke meget bedre.
De har også diverse fejl, ru kamre med følgende udtrækningsproblemer, skyder dobbeltskud, kort levetid på hovedbolt osv.
Billige brugte kvalitets våben kan være et rigtig godt køb, men der er også mange opslidte våben på brugtmarkedet, så ved man ikke hvad man skal kigge efter, kan det også blive en dyr omgang.

Dobbeltskud kan skyldes flere ting, lige fra en justeringsskrue, der er gået løs til slidte/knækkede dele. Er der stadig garanti eller reklamationsret på den, er det tilbage til forhandleren.

Kan Hatsan'en skyde skud nr. 2 ved tørtræning? Hvis ja, er den med mekanisk omskifter, hvis nej, er den med inerti omskifter.
Hvad mener du med om den kan skyde skud nr. 2 ved tørtræning?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af Rulab » 20. nov 2018, 20:07

deho skrev:
20. nov 2018, 19:54

Hvad mener du med om den kan skyde skud nr. 2 ved tørtræning?
Hvis du tager et tør aftræk(dvs. med klikpatron eller tomt kammer), lyder der et tydeligt "klik", når slagstiften falder. Hvis du tager aftræk nr. 2, falder slagstift nr. 2 så med et klik eller sker der absolut intet?
Så ved du hurtigt om geværet har inerti eller mekanisk omskifter mekanisme.

deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af deho » 20. nov 2018, 20:26

Rulab skrev:
20. nov 2018, 20:07
deho skrev:
20. nov 2018, 19:54

Hvad mener du med om den kan skyde skud nr. 2 ved tørtræning?
Hvis du tager et tør aftræk(dvs. med klikpatron eller tomt kammer), lyder der et tydeligt "klik", når slagstiften falder. Hvis du tager aftræk nr. 2, falder slagstift nr. 2 så med et klik eller sker der absolut intet?
Så ved du hurtigt om geværet har inerti eller mekanisk omskifter mekanisme.

Der kommer et klik mere når jeg tager aftræk nr. 2.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af Rulab » 20. nov 2018, 20:49

deho skrev:
20. nov 2018, 20:26
Rulab skrev:
20. nov 2018, 20:07
deho skrev:
20. nov 2018, 19:54

Hvad mener du med om den kan skyde skud nr. 2 ved tørtræning?
Hvis du tager et tør aftræk(dvs. med klikpatron eller tomt kammer), lyder der et tydeligt "klik", når slagstiften falder. Hvis du tager aftræk nr. 2, falder slagstift nr. 2 så med et klik eller sker der absolut intet?
Så ved du hurtigt om geværet har inerti eller mekanisk omskifter mekanisme.

Der kommer et klik mere når jeg tager aftræk nr. 2.
Så er det mekanisk omskifter, det er også typisk den type, der kan have problemer med dobbelt skud,
Nu har jeg kun rodet med mekanisk omskifter på en italiensk haglbøsse, så jeg ved ikke om det er opbygget på samme måde på dit gevær.
På mit italienske gevær sad der to pinolskruer som styrede aftrækkets vandring og hvordan det påvirkede omskiftet. Hvis kontramøtrikken ikke er spændt, vil man opleve en periodisk fejl som gradvist bliver forværret efterhånden som justeringsskruen vandrede.
Mit gæt vil være at fejlen på dit gevær også er et justeringsproblem, men i princippet kan det jo også være brækkede eller fejlproducerede dele.
Lad være selv at begynde at justere på det, det er ikke nemt at få til at stå rigtigt.

deho
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. okt 2018, 20:37
Interesser: Biler, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hatsan o/u skyder periodisk begge løb af samtidig

Indlæg af deho » 20. nov 2018, 21:05

Ok - tak 👍

Besvar