Hjælp til Strelok Pro; Tråden om Vidensdeling og spørgsmål

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Hjælp til Strelok Pro; Tråden om Vidensdeling og spørgsmål

Indlæg af OverSjanten » 29. dec 2018, 10:35

Hejsa Folks.
Jeg har et spørgsmål til Strelok Pro.
Hvordan bruger jeg på mest korrekte måde “Truing” funktionen i programmet.
Der er jo to funktioner, nemlig Truing via BC eller via kugle hastighed. (Begge på en en noget større afstand en indskydningsafstanden.

Begge fungerer jo ved at indtaste korrigeret antal click for at komme “On Target” og derved ændres vel enten BC eller FPS kugle databasen.

Mit udgangspunkt er jo hhv en BC opgivet af fabrikanten (eks en Hornady ELD-X med G7 BC) og en korrekt målt V0 over Magneto speed.

Jeg er indskudt på 100m og hvis jeg f.eks vil True på 500m, før jeg eks skal skyde på 1000m, så er jeg i tvivl om det mest rigtige er at bruge Truing på BC eller på FPS.

Årsagen til min tvivl er, at BC vel er korrekt udmålt og angivet af Hornady, så at ændre den kunne vel give fejl på andre afstande?
Modsat, så giver Truing via hastighed vel kun en matematisk udregnet hastighed, og det forestiller jeg mig ligeledes kan give et fejlagtigt antal clicks når jeg eks skal ud på 1000m?

Er der nogen der er “100m Mester” (Pun intended) i StrelokPro som kan hjælpe?

(Opslag også posted på FB i SLF)
Mvh Martin B Hansen
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til Strelok Pro; Tråden om Vidensdeling og spørgsmål

Indlæg af Rednex » 29. dec 2018, 18:15

Jeg ville korrigere på BC af to årsager:

1. Din Vo er kendt, da du måler med MagnetoSpeed.
2. BC ikke en konstant. Den varierer mellem forskellige våben, forskellige hastigheder og afstande.

Derfor bør du selv finde BC for kuglen i dit våben og med den ladning du kører. Det vil dog stadig kun være en tilnærmelse, da BC også ændrer sig mens kuglen flyver. BC på 1000 meter kan altså være anderledes end BC på 500 meter.

Wikipedia har en god artikel om emnet.

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Hjælp til Strelok Pro; Tråden om Vidensdeling og spørgsmål

Indlæg af OverSjanten » 29. dec 2018, 21:50

Vi er enige om at BC for en specifik kugle, ikke er konstant men afhængig af hastigheden på hvert tidspunkt gennem flyvetiden. (Og selvfølgeligt også af lufttryk, fugtighed m.v.)

Men når du nævner at BC er våben-afhængig, så kan det vel (hvis man se bort fra mundingshastighed) udelukkende kun være grundet den forskel i deformeringen fra evt forskelligt formede riffelgange, samt en mindre forskel grundet forskellige stigninger?

Andre der har nogle kvalificerede bud på hvornår Truing bør vælges med BC eller FPS? :what:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hjælp til Strelok Pro; Tråden om Vidensdeling og spørgsmål

Indlæg af Rednex » 29. dec 2018, 22:53

Jeg har ikke lige nogen kilder på det med våbenafhængigheden. Det er enten noget jeg har fået bildt mig selv ind, eller noget jeg har læst et sted en gang.

Men jeg synes det giver god mening, da hver pibe jo deformerer projektilet forskelligt, og det må nødvendigvis påvirke projektilets flugt gennem luften i større eller mindre omfang.

Mine egne erfaringer er baseret på luftrifler, og her synes jeg der er markante forskelle i træfpunktet på "lange" afstande hvis man udelukkende benytter fabrikantens data for BC.

Jeg mener stadig du bør korrigere på BC, da du jo kender starthastigheden. Projektilets hastighed down-range er en direkte konsekvens af BC, så det giver mening for mig at korrigere BC for at få tingene til at stemme ude ved målet.

Alternativt kan du selv beregne BC ved hjælp af 2 chronografer. En som måler Vo og en som måler hastigheden på en bestemt afstand. Herfra kan du beregne BC vha. den målte hastighedsforskel. Jeg ved at Hawke ChairGun har en funktion til at lave beregningen, og jeg vil næsten tro at Strelok har det samme.

Besvar