Rink greb købt, passer størrelsen?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
JesperSL
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af JesperSL » 7. jan 2019, 13:52

Hej NVFére,

Jeg investerede i et rink greb til min Walther LP400 lige inden jul og har nu modtaget det. I følge med Rink skulle jeg bestille skæftet i størrelsen "large", men syntes det virker lidt for småt? Jeg har hørt fra andre medlemmer i skydeforeningen at det mellemste led på fingrene skal være vinkelret på skyderetningen når et skæfte passer, men mine fingre når længere rundt om grebet. Se de vedhæftede billeder.
Vedhæftede filer
rsz_14.jpg
rsz_33.jpg
rsz_112.jpg
rsz_121.jpg

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Grendel » 7. jan 2019, 14:12

Der skulle være en størrelse guide på rinks hjemmeside, måske den kunne være dig behjælpelig?
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

JesperSL
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af JesperSL » 7. jan 2019, 14:36

Grendel skrev:
7. jan 2019, 14:12
Der skulle være en størrelse guide på rinks hjemmeside, måske den kunne være dig behjælpelig?
Tak for svaret, jeg har både kigget på størrelsesguide samt tegnet og e-mailet en skitse som Thomas Rink har kigget på og vejledt mig i størrelsen. Mine klub-kammerater fortalte dog det med at mellemste led skulle være vinkelret på skyderetningen. Så nu er jeg i tvivl om grebet passer. I følge klub-kammeraterne gør det jo ikke.

Har nogle hørt om de samme retningslinjer eller er det bare "kællinge /ammestue snak".

Slettet bruger

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Slettet bruger » 7. jan 2019, 15:40

Det passer.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Grendel » 7. jan 2019, 16:50

JesperSL skrev:
7. jan 2019, 14:36
Grendel skrev:
7. jan 2019, 14:12
Der skulle være en størrelse guide på rinks hjemmeside, måske den kunne være dig behjælpelig?
Tak for svaret, jeg har både kigget på størrelsesguide samt tegnet og e-mailet en skitse som Thomas Rink har kigget på og vejledt mig i størrelsen. Mine klub-kammerater fortalte dog det med at mellemste led skulle være vinkelret på skyderetningen. Så nu er jeg i tvivl om grebet passer. I følge klub-kammeraterne gør det jo ikke.

Har nogle hørt om de samme retningslinjer eller er det bare "kællinge /ammestue snak".
Jeg tænker også det passer og jeg har ikke hørt til mellemste led skal passe som oplyst for at være optimalt på et skæfte?! Men man ved jo aldrig :smile:

Jeg kan mindes Jerry Barnhart (IPSC skytte) gerne ville have hans knoer til at mødes et bestemt sted på pistolen/håndfatning men det er jo hans "målestok"

Jeg ville teste den IRL og tænker også du kommer til at snitte/lægge på skæftet henad vejen for at opnå den bedste håndfatning :blink:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

JesperSL
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af JesperSL » 7. jan 2019, 23:15

Jeg bliver fortalt, at hvis fingrene griber som jeg gør nu så vil pistolen, såfremt grebet strammes i skudøjeblikket/ved aftræk, have en tildens til at dreje til en af siderne. Det kan sagtens være at det er lidt i petitesse afdelingen, men grunden til at investere i et rink skæfte er jo netop at jagte det optimale.

Der må da være nogen herinde der kan svare lidt mere uddybende på spørgsmålet?

JesperSL
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af JesperSL » 7. jan 2019, 23:18

Grendel skrev:
7. jan 2019, 16:50
JesperSL skrev:
7. jan 2019, 14:36
Grendel skrev:
7. jan 2019, 14:12
Der skulle være en størrelse guide på rinks hjemmeside, måske den kunne være dig behjælpelig?
Tak for svaret, jeg har både kigget på størrelsesguide samt tegnet og e-mailet en skitse som Thomas Rink har kigget på og vejledt mig i størrelsen. Mine klub-kammerater fortalte dog det med at mellemste led skulle være vinkelret på skyderetningen. Så nu er jeg i tvivl om grebet passer. I følge klub-kammeraterne gør det jo ikke.

Har nogle hørt om de samme retningslinjer eller er det bare "kællinge /ammestue snak".
Jeg tænker også det passer og jeg har ikke hørt til mellemste led skal passe som oplyst for at være optimalt på et skæfte?! Men man ved jo aldrig :smile:

Jeg kan mindes Jerry Barnhart (IPSC skytte) gerne ville have hans knoer til at mødes et bestemt sted på pistolen/håndfatning men det er jo hans "målestok"

Jeg ville teste den IRL og tænker også du kommer til at snitte/lægge på skæftet henad vejen for at opnå den bedste håndfatning :blink:
Nu skyder du vel sjældent IPSC og grove kalibre som en hånds? Jeg tænker ikke det kan sammenlignes.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Ras.Killing » 7. jan 2019, 23:29

JesperSL skrev:
7. jan 2019, 23:15
Jeg bliver fortalt, at hvis fingrene griber som jeg gør nu så vil pistolen, såfremt grebet strammes i skudøjeblikket/ved aftræk, have en tildens til at dreje til en af siderne. Det kan sagtens være at det er lidt i petitesse afdelingen, men grunden til at investere i et rink skæfte er jo netop at jagte det optimale.

Der må da være nogen herinde der kan svare lidt mere uddybende på spørgsmålet?
Jeg har aldrig hørt om det med fingrene du hentyder til, og jeg vil ellers mene at jeg har skudt sammen med nogle ret habile skytter inde for det felt igennem min tid som skytte :smile: når jeg lige sidder og prøver her hjemme i sofaen, så vil jeg sige at “knoen” på det midterste led skal pege mod skiven, det er hvad der for mig føles naturligt/mest afslappet.

Umiddelbart syntes jeg dit ser fint ud.

Det vigtigste IMO er at du holder afslappet om grebet/pistolen under skydning. Altså det må ikke være anstrengende at holde pistolen mod skiven, den skal bare ligge helt naturligt.

Generelt skal grebet slet ikke strammes i skudøjeblikket. Det vil påvirke skuddet uanset.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Slettet bruger

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Slettet bruger » 7. jan 2019, 23:56

JesperSL skrev:
7. jan 2019, 23:15
Jeg bliver fortalt, at hvis fingrene griber som jeg gør nu så vil pistolen, såfremt grebet strammes i skudøjeblikket/ved aftræk, have en tildens til at dreje til en af siderne. Det kan sagtens være at det er lidt i petitesse afdelingen, men grunden til at investere i et rink skæfte er jo netop at jagte det optimale.

Der må da være nogen herinde der kan svare lidt mere uddybende på spørgsmålet?
Der er ingen nemme veje uden om træning, træning og mere træning og så mere træning.
Hvis grebet strammes i skudøjeblikket så skal der trænes mere. vinklen på fingre og retninger har måske en betydning for hvor meget det betyder men det sådan set ligegyldigt da man træner sig selv til ikke at gøre det.
Grebet skal være så naturligt og afslappet som muligt og fingrene må ikke klemmes i et for lille greb din håndstøtte I bunden må også gerne få lidt mere plads jeg vil mene den strammer for meget som du holder. Men det næsten umuligt at se online på et håndtag uden pistol i en unaturlig vinkel.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Ras.Killing » 8. jan 2019, 00:06

Slettet bruger skrev:
7. jan 2019, 23:56
JesperSL skrev:
7. jan 2019, 23:15
Jeg bliver fortalt, at hvis fingrene griber som jeg gør nu så vil pistolen, såfremt grebet strammes i skudøjeblikket/ved aftræk, have en tildens til at dreje til en af siderne. Det kan sagtens være at det er lidt i petitesse afdelingen, men grunden til at investere i et rink skæfte er jo netop at jagte det optimale.

Der må da være nogen herinde der kan svare lidt mere uddybende på spørgsmålet?
Der er ingen nemme veje uden om træning, træning og mere træning og så mere træning.
Hvis grebet strammes i skudøjeblikket så skal der trænes mere. vinklen på fingre og retninger har måske en betydning for hvor meget det betyder men det sådan set ligegyldigt da man træner sig selv til ikke at gøre det.
Grebet skal være så naturligt og afslappet som muligt og fingrene må ikke klemmes i et for lille greb din håndstøtte I bunden må også gerne få lidt mere plads jeg vil mene den strammer for meget som du holder. Men det næsten umuligt at se online på et håndtag uden pistol i en unaturlig vinkel.
Det bør kunne justeres. Er grebet justeret helt ud som det vises på billeder, så er det for småt!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Grendel » 8. jan 2019, 08:07

JesperSL skrev:
7. jan 2019, 23:18
Grendel skrev:
7. jan 2019, 16:50
JesperSL skrev:
7. jan 2019, 14:36
Grendel skrev:
7. jan 2019, 14:12
Der skulle være en størrelse guide på rinks hjemmeside, måske den kunne være dig behjælpelig?
Tak for svaret, jeg har både kigget på størrelsesguide samt tegnet og e-mailet en skitse som Thomas Rink har kigget på og vejledt mig i størrelsen. Mine klub-kammerater fortalte dog det med at mellemste led skulle være vinkelret på skyderetningen. Så nu er jeg i tvivl om grebet passer. I følge klub-kammeraterne gør det jo ikke.

Har nogle hørt om de samme retningslinjer eller er det bare "kællinge /ammestue snak".
Jeg tænker også det passer og jeg har ikke hørt til mellemste led skal passe som oplyst for at være optimalt på et skæfte?! Men man ved jo aldrig :smile:

Jeg kan mindes Jerry Barnhart (IPSC skytte) gerne ville have hans knoer til at mødes et bestemt sted på pistolen/håndfatning men det er jo hans "målestok"

Jeg ville teste den IRL og tænker også du kommer til at snitte/lægge på skæftet henad vejen for at opnå den bedste håndfatning :blink:
Nu skyder du vel sjældent IPSC og grove kalibre som en hånds? Jeg tænker ikke det kan sammenlignes.
Jeg tænker heller ikke, der er en samligning mellem IPSC/tohåndsskydning og 1hånds. . Det var nærmere en konstatering hvor jeg kunne have hørt om noget med det du oplever med dine klubkammerater :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af T-REX » 8. jan 2019, 16:52

Jeg vil sige, prøv det.

Jeg har selv hænder str. XL, og har generelt skudt med pistoler, med lidt for små greb.
Dette har ikke været et stort problem, og har da skudt 280+(15 meter), med en Walther GSP foreningspistol(Medium greb)

Min AW93 havde et lidt større greb, men stadig ikke optimalt, og den leverede fint 280+, når jeg ellers gjorde mit arbejde.

Rekyl er jo ikke et problem, med en LP400, så jeg tvivler på, at man vil "stramme" grebet, i skudøjeblikket.

Men som andre siger, træning, træning og mere træning.

Da jeg selv skød bedst, der trænede jeg 4 gange, af ca. en time, om ugen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Raptor357 » 8. jan 2019, 18:50

Hvis skæftet mangler fylde, så put noget på. Kemisk træ, spartelmasse osv. er glimrende.

De flest har lidt aftræksfejl, og det afhjælpes lidt med at trykpungterne følger skudretningen. Men hellere et behageligt skæfte du kan træne mere med, så bliver det også bedre med tiden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

JesperSL
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:07
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Næstved
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af JesperSL » 13. jan 2019, 14:06

Raptor357 skrev:
8. jan 2019, 18:50
Hvis skæftet mangler fylde, så put noget på. Kemisk træ, spartelmasse osv. er glimrende.

De flest har lidt aftræksfejl, og det afhjælpes lidt med at trykpungterne følger skudretningen. Men hellere et behageligt skæfte du kan træne mere med, så bliver det også bedre med tiden.
Da det er et nyt greb som kan returneres vil jeg jo gerne så tæt på det optimale udgangspunkt før jeg begynder med cernit etc. Jeg har skrevet med Thomas Rink og han mener jeg bør returnere skæftet og få mig et med "ekstra volumen". Derfor ryger skæftet tilbage på mandag og han sender et nyt om 11 dage. Det er virkelig god service. :rock:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rink greb købt, passer størrelsen?

Indlæg af Raptor357 » 13. jan 2019, 14:29

Super.
Jeg har altid opfattet kn og rink skæfter som værende lækre og et ok udgangspunkt. Men aldrig som optimalt.det fås bare ikke, det skal snittes til hånden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar