308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Bygork » 17. feb 2019, 20:07

Hej

Jeg går lidt og rydder op i gemmerne. Noget skal nok sælges og andet beholdes. Jeg tænker på at beholde en af riflerne til min nu 7 årige søn/10 årige datter, og til at han/hun foråbentlig en dag vil få lyst til at gå på jagt. Således at de vil have en ok riffel at starte med. Så kan de senere se hvad de vil.

Valget står mellem at beholde en fin Sako Forester I579 243win der ikke meget brugt eller en Mauser 98 med en næsten ny 308 win pibe og jagtskæfte der ser noget mere brugt ud end på sakoen (uden at være smadret eller direkte grimt). Begge rifler skyder rigtig godt og er lette rifler. Jeg tænker at de sikkert i første omgang vil gå på jagt i DK (op til råvildt formodentlig). Umiddelbart tænker jeg at man som nyjæger let vil kunne anvende en 308W med en lyddæmper monteret. Men Sakoen er en smule mere lækker, let, og nem at håndtere, men en smule dyere at skaffe ammo til.

Hvis I stod i samme situation og skulle vælge, hvad havde i så valgt ? Hvorfor?

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Øboen » 17. feb 2019, 20:22

Jeg havde valgt 308 win Mauseren pga., at den vil være bedre stillet til et fremtidigt blyforbud i riffelammunition.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af PeptoBizmo » 17. feb 2019, 20:33

Kalibre kan nemt skiftes, en følelse af "lækkerhed" er derimod svært at trylle frem.
Så jeg havde beholdt Sakoen, og så kan den altid pibes om til .308 eller noget andet, skulle det blive aktuelt. :smile:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af T-REX » 17. feb 2019, 20:33

Jeg ville tage Sakoen.

Selv med blyfri, er den fin, til Råvildt.
Og den bliver aldrig en kaliber, der klare 10 gram/2000 joule, eller 9 gram/2700 Joule, med mindre man bruger kugler i Uran eller Guld....

Sako'en kan jo også, rimelig nemt, laves om, til en 308'er eller en 338 Federal.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Bygork » 17. feb 2019, 20:42

Min egen tanke er at skal man til at investere yderligere penge i en af de 2 rifler, så er det måske bedre til den tid at købe en ny eller brugt riffel der opfylder kravene de måtte have. Pibeskift til 5000 kr bliver nok ikke aktuelt. Tanken er lidt at de nemt og uden problemer skal få lidt blod på tanden efter flere jagtoplevelser. Derfor tænker jeg det vil være uaktuel at ompibe riflen senere.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Kortmentyk » 17. feb 2019, 20:54

Jeg havde beholdt sakoen.

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af JNielsen » 17. feb 2019, 21:08

Der er gode argumenter for både den ene og den anden ......

Måske skal børnene selv vælge? - så er der sået et frø, som hedder "jeg skal have jagttegn, når jeg bliver gammel nok - for jeg har (næsten) allerede en jagtriffel" :giggle:

(det var egentlig ikke særligt velovervejet, men min knægt på 8 var med ude og "se" på en gammel riffel - og nu har han en artillerikarabin M89 stående ...... den er hans, når han har alderen.......)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af T-REX » 17. feb 2019, 22:51

JNielsen skrev:
17. feb 2019, 21:08
(det var egentlig ikke særligt velovervejet, men min knægt på 8 var med ude og "se" på en gammel riffel - og nu har han en artillerikarabin M89 stående ...... den er hans, når han har alderen.......)
:respekt:
Der er vel ingen aldersgrænser, for historisk skydning? :giggle:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af C-X » 17. feb 2019, 22:57

Jeg ville, tvunget, gemme den bedste af riflerne - Sako. Kaliber kan ændres senere og det er stadig en fin riffel, også som ræve- og bukkeriffel i dens nuværende kaliber.

Ellers gem dem begge. Hverken .243 Win. eller gamle Mausere er i høj kurs pt. og de kan derfor være mere værd i ejerglæde. Dine børn er snart store nok til, at de kan stifte bekendtskab med våbene.

Hvae… kommer der nogle billeder af sagerne? :blink:

Eller som vi plejer at sige :director: :photo:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af LJ » 18. feb 2019, 07:54

Jeg havde solgt dem begge og det øvrige der kom frem under oprydning og sat pengene ind på en "jagt konto"
Når/Hvis de senere skulle få lyst til jagt, kunne de selv være med til at købe deres egen første riffel, hvilket er en stor glæde for de fleste.

Jeg kan ikke læse mig til nogen særlig affektionsværdi i dit indlæg, havde der været det, havde det måske været mere nærliggende at beholde Sakoen.

Det kunne jo også tænkes at du fik handlet andre rifler i mellemtiden :smile:

MDP1974
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. apr 2015, 16:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af MDP1974 » 19. feb 2019, 08:55

Det er en fin ide du har fået med at gemme en riffel som dine børn kan begynde at skyde med. :smile:
Jeg har selv startet min datter op på en Sako L579 kaliber 243 med en lyddæmper på, hun var 10 da hun begyndte at komme med. Dette har jeg gjort af den overbevisning at man bedre kan træne sig op nede fra med en blid kaliber, end at skal til at træne sig ud af en rekylskræk.
Dette har gjort at hun nu som 12 årig kan skyde med 270win, 7x64, 6,5x55 og holder sig inden for en dansk femmer på 200 meter, men hendes favorit er den stadig gamle Sako.
Så for mit vedkommende er sagen klar behold Sakoen så har du en som begge din børn kan skyde med, får de så blod på tanden så kan de selv være med til at vælge afløseren.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af NWF » 19. feb 2019, 09:40

Nogle vil synes det er fedt med noget de selv har købt(1. køb er jo noget specielt), og gider ikke at bruge det "gamle lort" de får "prakket på" - andre vil elske at overtage "fars riffel" og føre en tradition videre.

Eller måske når de engang er blevet ældre at have muligheden for at føre traditionen videre selv om de ikke er startet ud med "fars riffel" i første omgang - kunne kun forstille mig at havde jeg selv været med min far på jagt som barn, og havde haft mange gode timer, så ville jeg have fået en tilknytning til våbenet som gjorde jeg gerne ville beholde det trods jeg havde andet i skabet også

Vil du gerne give dem videre fordi at du/de har et tilknytningsforhold til disse våben og gerne vil at ungerne føre en tradition videre, så gem dem og se hvad der sker - ellers sælg dem, du har sikkert andre våben de kan "arve" når det kommer der til :)

Skal der kun gemmes 1 så må jeg også hælde til Sako'en, både pga kvaliteten og kaliberet som er et godt sted at starte.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 25 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Bygork » 6. jul 2019, 14:31

Her er lidt billeder. Sakoen er øverst 😀
Vedhæftede filer
A04F5F59-0779-4F11-AADA-5177F738A8A8.jpeg

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: 308w vs 243w ? tanker om overdragelse til en nyjæger

Indlæg af Sierra13 » 6. jul 2019, 15:34

Hvorfor ikke bare beholde begge? medmindre du absolut mangler penge?

Hvis de har betydning for dig, så hvis jeg var dig, ville jeg da beholde dem.

Eller evt lade den ene gå i arv, til et ungt familiemedlem, der kunne få lov at arve/købe til en god pris.

Sådan fik jeg fingre i min første riffel, og den har en fået en helt særlig plads i hjertet. Og aftalen gik på, at hver gang riflen havde nedlagt vildt, så skulle jeg ringe og fortælle om oplevelsen :smile: Eller komme forbi og vise frem, samt fortælle :biggrin:

Besvar