En dag blandt riffeljægere på Kalvebod skydebane

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

En dag blandt riffeljægere på Kalvebod skydebane

Indlæg af Tanteskrap » 19. feb 2007, 11:23

Jeg ved ikke om den hører hjemme herunder, men her landede den alzå...

Tanten har også været på skydebanen, i søndags, med en gaaaaammel Otterup 6.5x55 i den ene hånd og en æske billige "Norma Rekrut et-eller-andet-patroner" i den anden. Det var første gang tanten prøvede detteher.

Nå, men efter at ha' fået anvist en cementblok at sidde ved, og en skive at skyde på, 100 meter (for den ydmyge pris af 65,- ::-;< ), og ydmygt stillet den oldsag, jeg lykkeligt havde fået til rådighed, op og kigget i den gamle skibskikkert som den var monteret med, kunne jeg konstatere, at de fleste af de øvrige skytter, behørigt montetret med sidste mode i jægertøj, jægerhatte og det hele, tilsynladende måtte have haglpatroner i deres rifler, for de fleste af skiverne på de 3 store tavler var pløret til med så spredte skudhuller, at begrebet "grupper" fik en helt ny mening for mig. :roll: Og det til trods for, at alle sad med riflerne mere eller mindre fast forankret i de dertil indrettede støtteanordninger..

Nå, jeg fik mig sat til rette, placeret riflen på støttebenene, fumlet låsen på plads og puttet nogle patroner i magasinet. Sigte, trække vejret rigtigt, klemme aftrækkeren --- bang. Hmm. Jeg troede at rifler havde rekyl, men ikke denneher. ;-) Hul i skiven ca. 1½ tomme for højt ... Ahhh. Riflen var vist skudt ind på 200m kommer jeg i tanke om... Lidt fumlen med kikkerten fik træfpunktet ned.

De efterfølgende serier på hhv 3 og 5 skud kunne alle ligge inden for en god stor 5'er, og to 3 skuds grupper bestod af stort set eet, letter ujævnt hul. Sår'n en gammel Ottepind kan godt ramme..

Næste gang jeg får mulighed for at skyde med krudt på Kalvebod vil jeg prøve 200m banen. 100m er simpelthen for kedeligt...

Men hvorfor skriver jeg så dette.. Jo, ser du... HVIS dét, jeg så på 100meterbanen i søndags kan tages for gode varer som gennemsnit for skydefærdigheder for danske riffeljægere, så vil jeg nødig være vildt i jagttiden.

Jeg havde ventet, at jeg ville være totalt til grin på skydebanen denne søndag, da det jo var min første, men jeg blev slemt skuffet, og pludselig bliver begrebet "uddannelse" i forbindelse med riffeltilladelse meget mere present i mit verdensbillede.

Nå. Ikke mere vrøvlesnak fra tanten. Det var sjovt at prøve at skyde med krudt.. >>::/ og konstatere, at de mange 1000 skud med luft tilsyneladende har en vis effekt på evnerne med krudt også.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: En dag blandt riffeljægere på Kalvebod skydebane

Indlæg af Zubra » 19. feb 2007, 11:45

Tanteskrap skrev:
Nå. Ikke mere vrøvlesnak fra tanten. Det var sjovt at prøve at skyde med krudt.. >>::/ og konstatere, at de mange 1000 skud med luft tilsyneladende har en vis effekt på evnerne med krudt også.
Ingen tvivl om at det har en gavnlig virkning.

Men jeg giver dig ret. Hat, skæg og briller, en skyder i 20 kg. klassen, det gør det ikke allene. Jeg forundres også tit over hvad f---- der egentlig er gang i. Det er helt afgjort en fejl fyrre.
______________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 19. feb 2007, 12:40

Hej Tante,
jeg så dig godt med din oldsag derude i går. :)

Ja, der var nogle ret interessante skiver :oops: Jeg valgte at tro at det var folk der bare ikke havde flere patroner med, så de skulle komme igen. At det muligvis er folk der lige har overstået den årlige indskydning og nu er klar til bukkejagten, er simpelthen for deprimerende at tænke på :evil:

Min skive så nu heller ikke for køn ud. Når der er skudt 30-40 skud på en skive, med forskellige sigtepunkter, så er den godt plastret til. Jeg brugte5 forskellige hjemmeladninger og 4 forskellige slags fabriksammo.

Den eneste forskel på krudt og luft skydning er rekylen. Du havde tydeligvis en masse god teknik fra luftskydningen. Så nu er det bare at træne i mere jagtrelevante skydestillinger.

P.S. Hvis man vil pilles lidt ned, skal man bare skyde fritstående på 200m'eren :twisted:
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Tanteskrap » 19. feb 2007, 13:08

Zoli skrev:Hej Tante,
jeg så dig godt med din oldsag derude i går. :)

Ja, der var nogle ret interessante skiver :oops: Jeg valgte at tro at det var folk der bare ikke havde flere patroner med, så de skulle komme igen. At det muligvis er folk der lige har overstået den årlige indskydning og nu er klar til bukkejagten, er simpelthen for deprimerende at tænke på :evil:

Min skive så nu heller ikke for køn ud. Når der er skudt 30-40 skud på en skive, med forskellige sigtepunkter, så er den godt plastret til. Jeg brugte5 forskellige hjemmeladninger og 4 forskellige slags fabriksammo.

Den eneste forskel på krudt og luft skydning er rekylen. Du havde tydeligvis en masse god teknik fra luftskydningen. Så nu er det bare at træne i mere jagtrelevante skydestillinger.

P.S. Hvis man vil pilles lidt ned, skal man bare skyde fritstående på 200m'eren :twisted:
Ok. Jeg har så bare ikke lige fået ansigt på dig >>_: .

Jeg brugte også kun een skive, og forskellige sigtepunkter, men de fleste steder var der da samling på træfferne inden for en god stor 5'er. Jeg fik sendt ca. 30 skud afsted.

Jamen jeg vil da meget gerne prøve 200m stående, jeg kan vel altid ramme volden om ikke andet. <-: Har skudt lidt .22 stående i den lokale skytteforening, og indrømmet, det er da ikke det nemmeste i verden at holde samling på grupperne når der ikke er støtte.

Så er der jo også lidt udfordring i det, og hvis der så er nogen, man kan lære noget af, så er det helt perfekt. Jeg ved ikke noget bedre end at få mulighed for at lære noget af nogen, der er bedre end mig selv (og det må vel være nemt nok at finde sådan nogle eftersom jeg er helt ny på området.) :)
Senest rettet af Tanteskrap 19. feb 2007, 14:09, rettet i alt 1 gang.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Zoli
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 20. apr 2005, 14:52
Geografisk sted: Kbh
Has thanked: 17 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Zoli » 19. feb 2007, 14:05

Bare rolig Tante, jeg bemærkede bare på et tidspunkt, at der sad en med bipod på sin riffel :)

Jeg sad ca. ved det midterste bord iført en grøn fiberpels. De sørgelige rester af min hårpragt har et umiskendeligt rødligt skær.
Min kammerat, der sad ved bordet til højre for mig, påstår jeg er ved at blive skaldet, jeg mener jeg har distingverede høje tindinger <-:

Jeg skød med mit problembarn : en Sako Vixen 222. Nu er den heldigvis ved at rette sig. Den ene serie kom ned omkring 25mm.
Mvh

Zoli

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Tanteskrap » 19. feb 2007, 14:17

Zoli skrev:Bare rolig Tante, jeg bemærkede bare på et tidspunkt, at der sad en med bipod på sin riffel :)

Jeg sad ca. ved det midterste bord iført en grøn fiberpels. De sørgelige rester af min hårpragt har et umiskendeligt rødligt skær.
Min kammerat, der sad ved bordet til højre for mig, påstår jeg er ved at blive skaldet, jeg mener jeg har distingverede høje tindinger <-:

Jeg skød med mit problembarn : en Sako Vixen 222. Nu er den heldigvis ved at rette sig. Den ene serie kom ned omkring 25mm.
Ok. Næste gang jeg besøger lokalet vil jeg indlede med at råbe : " Tanten her! Er der andre NVF'ere til stede??". <-:
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Indlæg af Refraktorius » 19. feb 2007, 17:15

Lodentøj, tyrolerhat og virkeligt fjollede bukser/sokker har vist aldrig haft den store indflydelse på en skydeevner
:lol:

Det passer jo også fint med, at med en fungerende riffel, en nogenlunde kikkert og træning, træning, træning... så rammer man.

Udstyr gør det ikke alene, man skal også arbejde for sagen!

(Og ingen etniske morsomheder om sjællandske jægere fra whiskey-bæltet)
:lol:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 20. feb 2007, 17:07

Refraktorius skrev:Lodentøj, tyrolerhat og virkeligt fjollede bukser/sokker har vist aldrig haft den store indflydelse på en skydeevner.

(Og ingen etniske morsomheder om sjællandske jægere fra whiskey-bæltet)
Næææ!! Tante kom du en tur over på fastlandet. Der skal du se arbejderklasse og bønder skyde med Blaser, Sauer og andre lækkerier. <-:
____________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Besvar