Spindrift på 300m?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2019, 12:50

Hej NVF. Jeg oplever konsekvent at mine skud sidder lidt til højre på 300 meteren, selvom jeg samme dag har skudt et godt zero på 100 meteren.

Jeg har været opmærksom på at riflen har ligget lige, og tjekket vaterpas i montagen ved alle skud.

Jeg har ikke foretaget nogen klik på 300 meteren, kun holdt over.

Patronen er Norma golden target 308win.

Skudene sidder omtrent 6cm til højre. Nogen gange mere eller mindre.

Er der noget jeg ikke har tænkt på?`

Mvh

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Agamemnon » 2. apr 2019, 13:18

En magnus-effekt der trækker dine skud omkring 6 cm. i rotationsretningen fra 100 til 300m, lyder af meget.
På den afstand korrigerer jeg selv ca. 1½ cm med 338'eren og ca. 2 cm med 308'eren for spin drift. Dvs. mindre end ét klik.

Erfaringsmæssigt er min korrektion for sidevind betydeligt større.
Allerede ved 3-6 m/s 90° sidevind er korrektionen for vind 10-20 gange større end for spin drift. (afhængig af kaliber, BC og V0 selvfølgelig).

Har du målt og logget de lokale vindforhold på den bane du skyder på?

En anden fejlkilde kunne være kæntring af kikkert.
Du skriver at montagen og riflen er i vater, men er kikkerten monteret 100% korrekt i montageringene?

Tredje mulighed er at din skydestilling ikke er optimal.
Dette er næsten som at tale religion. Prøv at rette lidt på din skydestilling.
Sørg for at ligge ens hver gang og sørg for at du skuldrer våbnet ens, fra skud til skud.

Håber at det hjælper. Det er ret svært at yde fjern-support, når der skal fejlfindes på sådan noget hér.
Senest rettet af Agamemnon 2. apr 2019, 19:44, rettet i alt 2 gange.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2019, 13:30

Jeg syntes også selv det lyder af meget.

ja kikkerten burde ligge som den skal, den ligger i en spuhr montage, og der følger sådan en lille kile med der gør at kikkerten burde ligge korrekt - men vil lige tjekke efter.

Jeg syntes ikke der var noget vind at mærke, jeg var ude på KSC igår og afprøve det igen. Vil give det et ekstra forsøg.

Tak for svar ihvertfald - rart lige at vide hvad andre oplever af spindrift :)

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af HappyNanoq » 2. apr 2019, 13:49

Det kunne have noget at gøre med "barrel harmonics" altså løbs-svingninger.

Det er noget "trylleri" der sker og som kan ændre sig fra batch til batch af patroner i ekstreme tilfælde, men nok mest kommer til udtryk ved skift fra én type patron til en anden, specielt mellem større skift i projektilvægt og hastighed (tryk).

Men dét burde der ikke være noget af, overhovedet, når det er samme patron der benyttes på begge afstande. Så dén burde være fejet af bordet.


Nu kender jeg ikke skydebanen, men hvis 100m er elektronisk markeret og 300m ikke er det (eller også er det) - så kan dét være svaret.
Selvmarkeringer bør ikke bruges til indskydning, da der kan være en lille uoverensstemmelse mellem kuglernes faktiske placering og markeringen på skærmen. Hvis selvmarkeringen blot er 2cm ude af justering, hvilket meget vel kan ske, så giver det snildt de 6cm på 300m.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af T-REX » 2. apr 2019, 14:17

Spin Drift skal være i størrelsesordenen 4 cm, på 500 meter, så 6 cm, på 300 meter, er i overkanten. (308 Win, 175 Grains Sierra Match King, 12:1)

https://loadoutroom.com/thearmsguide/lo ... y-section/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2019, 14:31

Takker for svar alle sammen.

Begge afstande var på papir for netop at udelukke usikkerheden ved elektronisk markering :blink:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Raptor357 » 2. apr 2019, 16:34

Jeg har før hørt folk tåge om at projektilet stadig "danser" på 100m og prøver at finde sit leje. jeg tror ikke på det, jeg har ikke set evidens for det, men måske hvis stabiliseringen er marginal.
mit første bud ville være vind og mit andet bud ændret skydestilling.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2019, 17:49

Lav en tjek af din kikkert, ved at lave en stor skive med en 100% lodret streg ( lav først stregen efter skiven er sat op. Skyd 3 skud efter et punkt på stregen, klik kikkerten 10 cm op, skyd 3 skud efter samme punkt, klik kikkerten yderlig 10 cm op, skyd ........ sådan fortsætter du indtil du ikke har flere klik.
Dine skud skulle nu gerne sidde med 10 cm afstand i en lodret linje.

Hvis du har mulighed for at spænde din riffel op et sted, hvor den sidder urokkelig og i lod/ vatter, behøver du ikke engang at skyde, så kan du bare klikke op og ned langs en lodret linje.

Jeg spænder kikkerten op i skruestikken og kører rendegraveren ud på marken - med et lod i en snor i frontskovlen.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af 1900 » 2. apr 2019, 18:19

jeg har ( fået ) det samme problem med min 1900 i 6,5 med otterup pibe/golden target : 4-5 cm til højre fra 100 til 200 meter
det kommer ikke i min sako 75 også med otterup pibe
kan ikke se at en kæntring af kikkert eller skydestilling kan flytte så meget når det kun er 6 klik op - så jeg fatter det heller ikke

Slettet bruger

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2019, 18:26

Ovenstående “ large target test” bør gøres af alle kikkerter - jeg har ofte haft “ large” skiver med til arrangementer i Ulfborg - chokerende for mange, også hvad deres kikkert i virkeligheden klikker.
Et idag meget anvendt og anerkendt mærke - der især anvendes til LR skydning, havde i gen. 1 næsten konsekvent fejl - de klikkede ikke i nærheden af de opgivne 1 cm.

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af KenP » 2. apr 2019, 19:38

Slettet bruger skrev:
2. apr 2019, 17:49
Lav en tjek af din kikkert, ved at lave en stor skive med en 100% lodret streg ( lav først stregen efter skiven er sat op. Skyd 3 skud efter et punkt på stregen, klik kikkerten 10 cm op, skyd 3 skud efter samme punkt, klik kikkerten yderlig 10 cm op, skyd ........ sådan fortsætter du indtil du ikke har flere klik.
Dine skud skulle nu gerne sidde med 10 cm afstand i en lodret linje.
Sker ofte for dem som skyder med Sauer str 200 som har skiftet pibe, som ikke har kontrolleret at det sidder i vatter, så løber de pludselig tør for klik (altid højre/venstre)

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2019, 21:43

Slettet bruger skrev:
2. apr 2019, 17:49
Lav en tjek af din kikkert, ved at lave en stor skive med en 100% lodret streg ( lav først stregen efter skiven er sat op. Skyd 3 skud efter et punkt på stregen, klik kikkerten 10 cm op, skyd 3 skud efter samme punkt, klik kikkerten yderlig 10 cm op, skyd ........ sådan fortsætter du indtil du ikke har flere klik.
Dine skud skulle nu gerne sidde med 10 cm afstand i en lodret linje.

Hvis du har mulighed for at spænde din riffel op et sted, hvor den sidder urokkelig og i lod/ vatter, behøver du ikke engang at skyde, så kan du bare klikke op og ned langs en lodret linje.

Jeg spænder kikkerten op i skruestikken og kører rendegraveren ud på marken - med et lod i en snor i frontskovlen.
Hej Claus - jeg har testet i en collimator at kikkerten klikker lige op og ned, uden at den begynder at kæntre til siderne. Desuden, for at udelukke noget af den art afprøvede jeg ved at holde over, uden at klikke på de 300m :)

Slettet bruger

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2019, 21:49

Randy M skrev:
2. apr 2019, 21:43
Slettet bruger skrev:
2. apr 2019, 17:49
Lav en tjek af din kikkert, ved at lave en stor skive med en 100% lodret streg ( lav først stregen efter skiven er sat op. Skyd 3 skud efter et punkt på stregen, klik kikkerten 10 cm op, skyd 3 skud efter samme punkt, klik kikkerten yderlig 10 cm op, skyd ........ sådan fortsætter du indtil du ikke har flere klik.
Dine skud skulle nu gerne sidde med 10 cm afstand i en lodret linje.

Hvis du har mulighed for at spænde din riffel op et sted, hvor den sidder urokkelig og i lod/ vatter, behøver du ikke engang at skyde, så kan du bare klikke op og ned langs en lodret linje.

Jeg spænder kikkerten op i skruestikken og kører rendegraveren ud på marken - med et lod i en snor i frontskovlen.
Hej Claus - jeg har testet i en collimator at kikkerten klikker lige op og ned, uden at den begynder at kæntre til siderne. Desuden, for at udelukke noget af den art afprøvede jeg ved at holde over, uden at klikke på de 300m :)
Hm, collimator - er det nøjagtig nok - kan man se den brøkdel af et k- hår, det giver på den korte afstand ?
Havde du samme sidedrift ved at holde over ?
Skyder du med dæmper ?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 2. apr 2019, 22:07

Slettet bruger skrev:
2. apr 2019, 21:49
Randy M skrev:
2. apr 2019, 21:43
Slettet bruger skrev:
2. apr 2019, 17:49
Lav en tjek af din kikkert, ved at lave en stor skive med en 100% lodret streg ( lav først stregen efter skiven er sat op. Skyd 3 skud efter et punkt på stregen, klik kikkerten 10 cm op, skyd 3 skud efter samme punkt, klik kikkerten yderlig 10 cm op, skyd ........ sådan fortsætter du indtil du ikke har flere klik.
Dine skud skulle nu gerne sidde med 10 cm afstand i en lodret linje.

Hvis du har mulighed for at spænde din riffel op et sted, hvor den sidder urokkelig og i lod/ vatter, behøver du ikke engang at skyde, så kan du bare klikke op og ned langs en lodret linje.

Jeg spænder kikkerten op i skruestikken og kører rendegraveren ud på marken - med et lod i en snor i frontskovlen.
Hej Claus - jeg har testet i en collimator at kikkerten klikker lige op og ned, uden at den begynder at kæntre til siderne. Desuden, for at udelukke noget af den art afprøvede jeg ved at holde over, uden at klikke på de 300m :)
Hm, collimator - er det nøjagtig nok - kan man se den brøkdel af et k- hår, det giver på den korte afstand ?
Havde du samme sidedrift ved at holde over ?
Skyder du med dæmper ?
Jeg prøvede at klikke til venstre og højre i collimatoren, og jeg ville mene at kunne se hvis jeg den kantede til en af siderne ved klik op og ned. Jeg satte trådskorset i kanten af en af de optegnede streger i collimatoren, og kørte så op og ned på klikkene. Ja - samme sidedrift ved at holde over, jeg havde, slet ikke klikket overhovedet siden jeg lavede 100m zero 10min før. Og ja, jeg skyder med dæmper :)

Slettet bruger

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2019, 22:55

Har du prøvet uden dæmper ?
Og har du prøvet flere slags ammo ?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 3. apr 2019, 00:00

Tror sgu jeg har fundet årsagen.

Kikkerten ligger som sagt i en spuhr montage.

Jeg har stolet på, at den medfulgte kile ville sørge for at kikkerten lå lige.

Jeg prøvede at hænge en snor med vægt i enden, lyse gennem kikkerten, og se om trådkorset var lige med snorens skygge når riflen var i vatter.

Det var den ikke. Jeg fandt derefter et andet vatter pas, lagde det på kliktårnet, og kiggede om vatterpas på montage var i vatter samtidig med det på kliktårn. Det var det ikke... Så hvis jeg kan stole på, at kliktårnet ligger lige med trådkorset ( det er udvendige kliktårne hvor den yderste del kan tages af og på ) så burde det være fejlen.

HVIS nu, at jeg finder ud af, at det er selve trådkorset inde i kikkerten der sidder lidt skævt, og ikke bare kikkerten der er monteret skævt. Kan jeg så montere kikkerten så trådkorset er i vatter men selve kikkerten så er den som sidder skævt, uden at mine klik op og ned også vil påvirke skudplacering til siderne?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Agamemnon » 3. apr 2019, 09:07

Randy M skrev:
3. apr 2019, 00:00
HVIS nu, at jeg finder ud af, at det er selve trådkorset inde i kikkerten der sidder lidt skævt, og ikke bare kikkerten der er monteret skævt. Kan jeg så montere kikkerten så trådkorset er i vatter men selve kikkerten så er den som sidder skævt, uden at mine klik op og ned også vil påvirke skudplacering til siderne?
Nej. Det kan du ikke .

Justeringsmekanismen og trådkorset SKAL følge samme akser.
Hvis de ikke gør dét, vil det tydeligt vise sig, under en "tall target test", ved at dine skud vil sidde på en linie, der bevæger sig væk fra den lodrette line på målet, i en vinkel, der afhænger af skævheden imellem justeringsretningen og trådkorsets orientering i kikkertrøret.
Vedhæftede filer
Skæve tårne og trådkors.JPG
Skæve tårne og trådkors.JPG (28.04 KiB) Vist 15394 gange
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Ninjakebab » 3. apr 2019, 09:16

Du kan ikke stole på kliktårnet er i vatter - det er der desværre rigtig mange der gør. Brug istedet den solide flade ved bunden af skruetårnene, hvis din kikkert altså har store nok flader der tillader dette:
level.JPG
Nibelle på solid flade
level.JPG (58.17 KiB) Vist 15390 gange
'
Hvis du ikke kan med din kikkert, men der er en flade på undersiden kan du bruge en parallelklods, eller andet meget lige stykke pind og så "vippe" kikkerten lige i forhold montageskinnen. Jeg fandt dette billede der illustrerer det:
level2.JPG
Klods på underside
level2.JPG (37.86 KiB) Vist 15390 gange
'
Jeg bruger selv begge metoder med god success :razz:
Randy M skrev:
3. apr 2019, 00:00
...
HVIS nu, at jeg finder ud af, at det er selve trådkorset inde i kikkerten der sidder lidt skævt, og ikke bare kikkerten der er monteret skævt. Kan jeg så montere kikkerten så trådkorset er i vatter men selve kikkerten så er den som sidder skævt, uden at mine klik op og ned også vil påvirke skudplacering til siderne?
Nej :cry: i dette tilfælde vil klik op og ned bevæge trådkorset i en skrå/diagonal retning. Men mon ikke kikkerten bare er spændt skævt op? Det er jo et ret vigtig krav i kvalitetskontrollen at mekanikken er lige i sådan en fætter. Så medmindre du har en kikkert fra Wish tror jeg ikke du skal være bange.
Senest rettet af Ninjakebab 3. apr 2019, 15:45, rettet i alt 1 gang.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 3. apr 2019, 13:28

Jeg takker igen :)

Det eneste der undre mig er, at kikkerten er monteret med den kile der fra spuhr, og hvis jeg stikker kilen ind under kikkerten ser det stadig ud til at den sidder lige - men ikke når jeg bruger vatterpas eller lyser gennem kikkerten med en lygte og ser på trådkorset kontra en snor der hænger frit.

Jeg har jo prøvet i en collimator om trådkorset klikker lige op og ned uden at blive påvirket til siderne. collimatoren sættes på med magnet, og kan derfor kantes til at en streg i collimator billedet passer med at følge trådkorset helt lige. Jeg klikkede over på en af stregerne, så trådkorset var lige præcis i kanten, og klikkede derefter op og ned. Trådkorset blev på kanten af stregen hele vejen. Kan jeg med den test have udelukket at det er trådkorset der sidder skævt i kikkerten?

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Ninjakebab » 3. apr 2019, 13:36

Randy M skrev:
3. apr 2019, 13:28
Jeg takker igen :)

Det eneste der undre mig er, at kikkerten er monteret med den kile der fra spuhr, og hvis jeg stikker kilen ind under kikkerten ser det stadig ud til at den sidder lige - men ikke når jeg bruger vatterpas eller lyser gennem kikkerten med en lygte og ser på trådkorset kontra en snor der hænger frit.

Jeg har jo prøvet i en collimator om trådkorset klikker lige op og ned uden at blive påvirket til siderne. collimatoren sættes på med magnet, og kan derfor kantes til at en streg i collimator billedet passer med at følge trådkorset helt lige. Jeg klikkede over på en af stregerne, så trådkorset var lige præcis i kanten, og klikkede derefter op og ned. Trådkorset blev på kanten af stregen hele vejen. Kan jeg med den test have udelukket at det er trådkorset der sidder skævt i kikkerten?
Ja, så lader det til trådkorset er lige ift. vandringen - skidegodt.
Så er det kun på ydersiden der er noget der ikke giver helt mening. Kan du tage et billede af den omtalte kile?

Det kan jo være du med den kikkert simpelthen bare er nødsaget til at kalibrere med lys og lod metoden.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 3. apr 2019, 14:23

Ninjakebab skrev:
3. apr 2019, 13:36
Randy M skrev:
3. apr 2019, 13:28
Jeg takker igen :)

Det eneste der undre mig er, at kikkerten er monteret med den kile der fra spuhr, og hvis jeg stikker kilen ind under kikkerten ser det stadig ud til at den sidder lige - men ikke når jeg bruger vatterpas eller lyser gennem kikkerten med en lygte og ser på trådkorset kontra en snor der hænger frit.

Jeg har jo prøvet i en collimator om trådkorset klikker lige op og ned uden at blive påvirket til siderne. collimatoren sættes på med magnet, og kan derfor kantes til at en streg i collimator billedet passer med at følge trådkorset helt lige. Jeg klikkede over på en af stregerne, så trådkorset var lige præcis i kanten, og klikkede derefter op og ned. Trådkorset blev på kanten af stregen hele vejen. Kan jeg med den test have udelukket at det er trådkorset der sidder skævt i kikkerten?
Ja, så lader det til trådkorset er lige ift. vandringen - skidegodt.
Så er det kun på ydersiden der er noget der ikke giver helt mening. Kan du tage et billede af den omtalte kile?

Det kan jo være du med den kikkert simpelthen bare er nødsaget til at kalibrere med lys og lod metoden.
I forhold til den test jeg lavede med collimator, har det så ikke noget at sige at collimatoren sættes fast med en magnet, og at man derfor også kan montere collimatoren skævt, så den bare passer til trådkorsets eventuelle skæve placering inde i kikkerten, og derfor ligner det bare at trådkorset klikker lige op og ned, men i virkeligheden har man bare monteret collimatoren til den samme skævhed som trådkorset? Jeg skal bare lige være helt sikker på at jeg kan regne med testen der :blink:

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 3. apr 2019, 14:36

Nå jo forresten, da jeg lavede collimator testen, der var det lettere for mig at kigge om punktet i bunden af trådkorset fulgte linjen, istedet for at kigge om center krydset fulgte linjen. Jeg tænker at det ikke gør nogen forskel om jeg har fokuseret på om det ene eller andet punkt blev på linjen, så længe den bare blev på linjen, men nu vil jeg lige nævne det alligevel for at være 100% sikker på at den test kan bruges. Jeg har et trådkors der ligner det på billedet, og har lavet en pil ud fra det punkt på trådkorset jeg fokuserede på kunne blive på linjen i collimatoren når man klikkede op og ned.
Vedhæftede filer
1.jpg

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Ninjakebab » 3. apr 2019, 16:08

Randy M skrev:
3. apr 2019, 14:23
I forhold til den test jeg lavede med collimator, har det så ikke noget at sige at collimatoren sættes fast med en magnet, og at man derfor også kan montere collimatoren skævt, så den bare passer til trådkorsets eventuelle skæve placering inde i kikkerten, og derfor ligner det bare at trådkorset klikker lige op og ned, men i virkeligheden har man bare monteret collimatoren til den samme skævhed som trådkorset? Jeg skal bare lige være helt sikker på at jeg kan regne med testen der :blink:
Funktionsmæssigt har det ikke noget at sige, da "skævheden" af trådkorset derfor passer med retningen af justerings-aksen på kikkerten - som du verificerede ved at klikke op og ned og trådkorset holdt sig fint på linien.

Så det der kan ende med at være skævt i forhold til den berygtede kile og Spuhr montage, er kroppen på kikkerten - eller kilen/Spuhr montage selvfølgelig. Men det er uden betydning, så længe du kan rette kikkerten ind efter trådkorset niveau i forhold til riflen.

Mht. din sidste post med punktet i trådkorset, så burde det også være helt fint: vandringen du vil observere ved at klikke et skævt trådkors opad vil gå sidelæns, men orienteringen (alignment) af trådkorset i forhold til kollimatoren vil altid være uændret - medmindre der er noget rivende galt og trådkorset roterer ved klik :shock:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Slettet bruger

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Slettet bruger » 3. apr 2019, 16:28

Lav nu for h den Tall Target Test - alt andet kan jo være fuldstændig ligegyldigt.
En af mine Smidt& Bender kikkerter, har ca. 6 gr. skævt tårn og skævt bundplade ( i forhold til krydset og i forhold til Spuhr kilen)
Men den kører krydset fuldstændig lodret op og ned, når jeg monterer kikkerten efter vandret/ lodret akser i krydset og vandret rail.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 978
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Spindrift på 300m?

Indlæg af Randy M » 4. apr 2019, 12:15

Jeg takker meget for alle svarene :) Jeg vil lave en tall target test, det er bare meget rart at vide inden man går på banen at kikkerten i det mindste ikke åbenlyst klikker skævt, og i teorien har forudsætningerne for at bestå en tall target test :smile: Det er sgu rart at kunne trække lidt på jeres viden herinde - Jeg er stadig ikke sååå stærk i det tekniske i forhold til kikkerter f.eks, og har fået et generelt ønske om en bedre forståelse for den slags, så jeg takker mange gange for alt jeres input :NVFrules:

Besvar