Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
ThomasE
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. aug 2018, 09:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tranbjerg J
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af ThomasE » 1. maj 2019, 15:33

Hej med Jer

I en fænomenal handel fik jeg min kun anden S/S med sammen med et våbenskab. Jeg har nusset lidt om skæftet, haft den skilt ad og smurt op m.m. - og nu har jeg en flot spanier som jeg egentlig ikke helt ved hvad jeg skal bruge til :biggrin: (jeg er meget glad for min O/U Baikal IJ27E).

Det er selvfølgelig ikke det samme som at jeg vil af med den. Men jeg ville gerne vide mere om den. Google har ikke givet alverden (der har været to til salg på Lauritz som jeg kan finde - men ikke meget andet).

Jeg ved ikke noget om fabrikanten eller modellen. Årgang kunne jeg også godt tænke mig at kunne identificere.

La Sorda betyder "sneppen". Så langt er jeg nået (der er også stemplet en sneppe på løbene, så den er vist god nok).

Så... hvor kan jeg finde informationer om Javier Arana og "La Sorda" 12/70?

Eller sidder nogen inde med viden?

På forhånd tak
(PS: skal nok forsøge at finde nogen billeder at tilføje hvis det bliver relevant).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af C-X » 1. maj 2019, 15:41

Det er et våben og så er billedet altid relevant!

Forslag til brugen heraf, kunne være fællesjagten, hvor du gerne ville ligne en gentleman, hvis du er således indrettet (s/s, tweed og oilskin er klassisk og pænt!).

Jeg bander selv tit over, at jeg ikke også har en elegant s/s i skabet, gerne i kal. 16 eller 20.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af Rulab » 1. maj 2019, 17:21

Årgang bør du kunne se ud fra stempler på geværet. Der er en glimrende oversigt over stempler på spanske våben her: http://shotguns.se/html/spain.html

ThomasE
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. aug 2018, 09:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tranbjerg J
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af ThomasE » 4. maj 2019, 08:41

Så fik jeg fundet lidt billeder. Nogen er fra før jeg har haft den skilt ad, andre efter.
Men jeg synes den er en smuk lille sag. Mangler en ordentlig bagkappe til at sætte på, men ellers står La Sorda bare og blinker til mig i skabet.

Ud fra stempler i linket er det en årgang 1931?
Javier Arana som producent kender jeg stadig ikke alverden til...
Vedhæftede filer
baskule 2.jpg
Stempler i baskulen
baskule.jpg
Flammet Baskule
La sorda.jpg
La Sorda
løb stempel 2.jpg
Stemplerne på løbet

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af Rulab » 4. maj 2019, 09:42

ThomasE skrev:
4. maj 2019, 08:41
Ud fra stempler i linket er det en årgang 1931?
Javier Arana som producent kender jeg stadig ikke alverden til...
Jeg tror geværet er væsentlig nyere end det.
T:1 stemplet tolker jeg som stempel for produktionsår = 1975.
Det passer også at den er stemplet 12/70 samt trykprøvet til 900 bar. Normalt vil spanske våben før slut 50'erne være med 65 mm kammer og ligeledes vil de fleste våben fra 60'erne og før også kun være trykprøvet til 850 bar. Geværet kan selvfølgelig have fået forlænget kamrene efterfølgende og blevet genstemplet, men stemplerne viser i hvert fald at produktionsåret 1975 er sandsynligt.

I Spanien var Eibar området før i tiden et mekka for produktion af jagtvåben, ligesom Liége i Belgien og Suhl i Tyskland. Byer hvor der var et hav af underleverandører og forskellige små våbenproducenter, der fik produceret de fleste dele eksternt. Derfor er det heller ikke sikkert at det er muligt at finde ret meget information omkring "Javier Arana".

ThomasE
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. aug 2018, 09:57
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Tranbjerg J
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af ThomasE » 4. maj 2019, 09:59

T:1 havde jeg ikke engang tænkt over - tak for du/I kigger efter.

Nu skal jeg bare finde en ny bakelit bagkappe og så har jeg en smuk ting som jeg er glad for :smile:

Løbene er spejlblanke, og efter jeg har fjernet al gammel lak og olieret / poleret skæftet op (stadig mat) er den bare så fin.
Håber nogen over tid afdækker hvem hulen Javier Arana er - det er da sjovt at vide lidt mere om.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Javier Arana "La Sorda" - Eibar - kendskab?

Indlæg af T-REX » 4. maj 2019, 15:02

At finde info om producenten, er en udfordring, nogle kilder nævner, at over de sidste 70 år, der har der været mindst 60 producenter, fra Eibar, der har eksporteret våben, til USA, så der har nok været 100+ producenter, i Eibar.

Det er lidt som Liege, i Belgien, der var der også langt over 100 producenter af jagtvåben, fra hjemmeproduktion til storindustri.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar