Haglbøsse, primærøje,links.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sixgun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24. nov 2006, 11:50
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 130 times
Been thanked: 3 times

Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Sixgun » 28. maj 2019, 12:27

En af mine gode venners søn, har netop taget jagttegn. I den forbindelse er han, der er normalt højrehåndet, blevet anbefalet at skyde som linksskytte, da hans primærøje er det venstre. Er det almindelig procedure i dag ? Jeg har aldrig hørt om det og det giver jo lidt problemer med at finde en skyder til den unge mand, qua det begrænsede udvalg i lingsbøsser. Jeg har selv venstre øje som primær, men det har aldrig givet mig problemer med haglbøssen ved højre skulder. Når jeg skyder pistol, sigter jeg dog med det venstre øje.
sixgun

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af HR » 28. maj 2019, 15:07

Ja, det er anbefalingen at rette sig efter det styrende øje idag. Specielt for skytter der ikke allerede har vendet sig til at skyde til højre med et lukket venstre øje.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af 1900 » 28. maj 2019, 15:09

problemet er ikke så stort:
ja, han skal skyde links
og alle bøsser kan bøjes links. dvs hvis man køber i forretning skal bøjningen være incl i prisen. hvis man køber privat regn med 1000 for en bøjning.

Slettet bruger

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Slettet bruger » 28. maj 2019, 15:23

Fuldstændig enig med 2 ovenstående.
Og til TS, du bør også begynde at skyde fra venstre. :blink:
Du HAR et problem - du ved det bare ikke. :twisted:
Du skyder sikkert med venstre øje lukket eller også rammer du meget sjældent.

Sixgun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24. nov 2006, 11:50
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 130 times
Been thanked: 3 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Sixgun » 28. maj 2019, 22:42

Tak for svar. For mit eget vedkommende bliver det ikke lavet om, 45 år som højre skytte lader sig næppe ændre og hidtil er ænder og fasaner da faldet ned i samme omfang, som hos de fleste andre jægere jeg har været på jagt med.
sixgun

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af HR » 28. maj 2019, 23:27

Sixgun skrev:
28. maj 2019, 22:42
Tak for svar. For mit eget vedkommende bliver det ikke lavet om, 45 år som højre skytte lader sig næppe ændre og hidtil er ænder og fasaner da faldet ned i samme omfang, som hos de fleste andre jægere jeg har været på jagt med.
Fuld respekt for det. Men gør poden en tjeneste ved ikke at råde ham til bare at gøre som man gjorde for 45 år siden. Det sparer ham, og dem der hjælper ham på haglbanen, for en masse bøvl. Hvis han bruger en kompetent instruktør vil denne råde ham til at starte ud med links. Hvis det så viser sig at han ikke har motorik til det, så kan man altid falde tilbage på at skyde med et lukket øje. Men erfaringen siger at de fleste vender sig til det på en til to aftener. Med hensyn til linksbøsser så er de fleste moderne haglvåben stort set rette i skæftet. Det er vist kun sådan nogle gamle stødere som os der skal bruge en cm kast OFF og en tysk kindpude.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Flugteren » 28. maj 2019, 23:42

Kan man ikke få lavet træskæfter, hvor man skuldrer med højre skulder/arm, men sigte med venstre øje?

Jeg mener, at Forgotten Weapons har en video om det - det er da bedre, for det tager hensyn til éns problemstilling, uden at man skal tvinge sig selv til noget andet.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af HR » 29. maj 2019, 00:14

Flugteren skrev:
28. maj 2019, 23:42
Kan man ikke få lavet træskæfter, hvor man skuldrer med højre skulder/arm, men sigte med venstre øje?

Jeg mener, at Forgotten Weapons har en video om det - det er da bedre, for det tager hensyn til éns problemstilling, uden at man skal tvinge sig selv til noget andet.
Jo, hvis man er millionær og lever i en tid hvor man troede at venstrehåndede var mærkede af djævlen. Idag vipper man bare pinden over til den anden kind. Du kan også sætte en dims yderst på løbet med et sigtekorn der stikker 10 cm ud til venstre. Endnu en forkert og kompliceret løsning på et ret simpelt problem.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sixgun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 24. nov 2006, 11:50
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 130 times
Been thanked: 3 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Sixgun » 29. maj 2019, 00:58

Jeg har på ingen måde tænkt mig at påvirke den unge jæger, han gør det han finder bedst. Det var mere forundring og nysgerrighed, der fik mig til at spørge herinde. Mht riffel, skal han også skyde lings der, eller er det på vanlig vis når man er højrehåndet ?
sixgun

Slettet bruger

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Slettet bruger » 29. maj 2019, 06:58

Flugteren skrev:
28. maj 2019, 23:42
Kan man ikke få lavet træskæfter, hvor man skuldrer med højre skulder/arm, men sigte med venstre øje?

Jeg mener, at Forgotten Weapons har en video om det - det er da bedre, for det tager hensyn til éns problemstilling, uden at man skal tvinge sig selv til noget andet.
Så hellere skyde med det ene øje lukket.
Det forkrøblede skæfte giver et helt forkert rekyloptag - 2. skud er nærmest umuligt/ geværet skal monteres på ny

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 456
Tilmeldt: 24. jan 2009, 00:39
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 2 times
Been thanked: 99 times

Re: Haglbøsse, primærøje,links.

Indlæg af Styer SSG » 1. jun 2019, 00:21

Sixgun skrev:
29. maj 2019, 00:58
Jeg har på ingen måde tænkt mig at påvirke den unge jæger, han gør det han finder bedst. Det var mere forundring og nysgerrighed, der fik mig til at spørge herinde. Mht riffel, skal han også skyde lings der, eller er det på vanlig vis når man er højrehåndet ?
De hele i links. Jeg selv linksskytte pga. nedsat syn på højre øje men er ellers højrehåndet. Og det koster lidt ekstra, men han skal købe riffel i links fra start. Jeg gjorde det ikke og skød med højre riffel i mange år. Stor fejl har jeg fundet ud af, nu da jeg har fået ægte links riffel.
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Besvar