"langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Tikka_Tac
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. okt 2019, 20:27
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

"langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Tikka_Tac » 20. okt 2019, 20:39

Hej. Har lige ethvert mig en tikka t3x tac A1 308, med vortex tactical 6-24x50 kikkert, S&L superdoom. Har i den forbindelse nogle spørgsmål :D

Da det er min "første" riffel, og planer er at træne op til kunne skyde længer distancer. Jeg har været på en del kurser ved DJ i dette.

Første spørgsmål er, hvor vigtig er montage på kikkerten? Da forhandler vil montere det hele. Jeg ved ikke hvilke jeg får med, men vil evt kunne gå til dem og få nogle andre på inden jeg afhenter den.

Andet spørgesmål, er der nogle baner i nord/midtjylland hvor man kan skyde ud over 300m? Samt hvornår åbner de på året?

Sidste spørgsmål. Vil det kunne være aktuelt at gå til riffel prøve med den, og bruge den til jagt? Ved godt den er tung, men de få 100m meter den skal slæbes på vores jagt vil ikke være et problem :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af C-X » 20. okt 2019, 21:39

Ja, du kan gå på jagt med den, om end den nok er lidt tung til stående skydning. 6x forstørrelse er dog lidt meget som mindste forstørrelse (for alle andre end Claus Petersen), når man går på jagt. Man kan jo undlade at skyde, hvis man synes der er for lidt landskab med i sigtebilledet, det er altid en mulighed.

Riffelprøve - det svarer jo næsten til at snyde, så ingen problem. :giggle:

Kikkertmontage er et dumt sted at spare. Køb noget der holder, uden at den kværker din kikkert.

Du kan finde riffelbaner og åbningstider på DJs side; https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/sk ... kydebaner/
Ulfborg kan meget vel blive et sted du vil stifte bekendtskab med :blink:

Tillykke med din gun :razz: og :welcome:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tikka_Tac
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. okt 2019, 20:27
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Tikka_Tac » 20. okt 2019, 22:07

Fedt, var også det jeg tænkte 😅

Og mange tak for svar.

Har du evt et forslag til et pris venligt montage, til su budget? 😊

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Sixpack » 20. okt 2019, 22:08

Tikka_tac skrev:
20. okt 2019, 20:39
Hej. Har lige ethvert mig en tikka t3x tac A1 308, med vortex tactical 6-24x50 kikkert, S&L superdoom. Har i den forbindelse nogle spørgsmål :D

Da det er min "første" riffel, og planer er at træne op til kunne skyde længer distancer. Jeg har været på en del kurser ved DJ i dette.

Første spørgsmål er, hvor vigtig er montage på kikkerten? Da forhandler vil montere det hele. Jeg ved ikke hvilke jeg får med, men vil evt kunne gå til dem og få nogle andre på inden jeg afhenter den.
En god montage, monteret korrekt, med korrekt moment, vil ikke kværne kikkerten. Den holder også (nogenlunde) indskydningen når man tager den af og på.

Et problem du vil få med den kikkert, og den kaliber er, at du kommer til at løbe tør for klik i kikkerten efter 7-800m - afhængig af hvilken ammo du vil bruge. En montage med hældning, f.eks 6mil, vil give dig mulighed for at komme et par 100m længere ud. En rigtig god montage, f.eks en Spuhr koster næsten det samme som den kikkert du har købt.

Men anyways, så er den primære udfordring (imo) hvis man vil skyde langt - hvilken ammo skal den leve af? Jeg antager du ikke er hjemmelader (endnu) - så det er jo spørgsmålet om pengene ikke er givet bedre ud til at finde noget god ammo med langdistance potentiale? Det koster desværre ikke gratis :( Se f.eks efter nogle der sælger fabriksladet Hornady med 178gr ELD-X projektil. De plejer at gå godt i Tikka'erne (har personlig erfaring med disse, og skyder sammen med en 5-6 folk der har præcis lige så gode erfaringer med netop dette projektil, ved den hastighed den fabriksladede kører med). De fungerer også fint til jagt.
Sidste spørgsmål. Vil det kunne være aktuelt at gå til riffel prøve med den, og bruge den til jagt? Ved godt den er tung, men de få 100m meter den skal slæbes på vores jagt vil ikke være et problem :)
Jeg gik til prøve med en tilsvarende Tikka, og det gik super fint :) Har også haft den med på jagt. Hvis man bare skal slæbe den til tårnet og tilbage igen, så er det ok. Men den er tung - vejer ca 1500g mere end en alm. Tikka T3X CTR, som det i bund og grund er - jeg har været glad for min, så det håber jeg også du bliver :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af C-X » 20. okt 2019, 22:12

Leupold eller bedre. Vortex brandede, de taktiske, er også ret fine. Spuhr hvis du vil have toppen.
Det er sådan et sted man ikke skal spare. Vær opmærksom på, at nogle forhandlere tager omkring det dobbelte for montager, af hvad andre gør.

Gør op med dig selv, om du vil have QR montager på, så du kan skifte mellem flere optikker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Tikka_Tac
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. okt 2019, 20:27
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Tikka_Tac » 20. okt 2019, 22:18

Tak for det fyldstgørende svar sixpack.
Nej, jeg er ikke hjemme lader. Har dog en på hånden, hvor det anyway er planen også at få lavet nogle blyfri til jagt. Så vil tage en snak med ham når riflen kommer hjem :)

Det 7-800m burde også være rigeligt i laaang tid, har anyway læst mig til at det er svært at kommer på baner ud over det i dk.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Bofhenator » 20. okt 2019, 22:20

Sixpack skrev:
20. okt 2019, 22:08
Se f.eks efter nogle der sælger fabriksladet Hornady med 178gr ELD-X projektil. De plejer at gå godt i Tikka'erne (har personlig erfaring med disse, og skyder sammen med en 5-6 folk der har præcis lige så gode erfaringer med netop dette projektil, ved den hastighed den fabriksladede kører med). De fungerer også fint til jagt.
Her feks
https://www.huntinglife.net/webshop/78- ... ron-80994/
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Tikka_Tac
Newbie
Newbie
Indlæg: 13
Tilmeldt: 20. okt 2019, 20:27
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Tikka_Tac » 20. okt 2019, 22:25

Har det meget at sige om det er stål eller alu montage. Samt hvad højde burde man gå efter? Har planer om at skulle bubble level på så skulle der gerne være plads til :)

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 173
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Sixpack » 20. okt 2019, 22:34

Tikka_tac skrev:
20. okt 2019, 22:25
Har det meget at sige om det er stål eller alu montage. Samt hvad højde burde man gå efter? Har planer om at skulle bubble level på så skulle der gerne være plads til :)
Den skal være så høj at kikkerten går fri (okkularet) af det der må være foran den - en rail i dit tilfælde. Det giver ikke nogen værdi at den er højere end dette. Tværtimod kan det give udfordringer med kindpudens højde. Specifikt med Tac’en er dette normalt ikke et problem, da dens kindstøtte kan justeres ret højt op.

Du kan få montager hvor bubble level er indbygget. Jeg syntes dog de er lidt besværlige at arbejde med, kontra dem man monterer på selve kikkerten, hvis du vælger den sidste løsning så betyder det ikke så meget med højden på ringene eller basen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Bofhenator » 20. okt 2019, 22:38

Tikka_tac skrev:
20. okt 2019, 22:25
Har det meget at sige om det er stål eller alu montage. Samt hvad højde burde man gå efter? Har planer om at skulle bubble level på så skulle der gerne være plads til :)
Spuhr laver deres montager i alu, det er noget af det bedste der kan købes for penge.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Agamemnon » 20. okt 2019, 23:00

C-X skrev:
20. okt 2019, 21:39
6x forstørrelse er dog lidt meget som mindste forstørrelse (for alle andre end Claus Petersen), når man går på jagt.
.... Og mig. ✌️😉.

Jeg kan varmt tilslutte mig koret og anbefale en Spuhr ISMS (som nævnt gerne i 6 mil og højde, der sikrer at kikkerten går fri af din handguard). Og så er der libelle i, fra fabrikken. Den er ekstremt godt lavet og er nem at montere kikkerten (rigtigt) i og lige så nem at montere korrekt på riflen. Alle dem der er noget (og alle os der tror vi er) bruger Spuhr. 😜

Ligeledes kan jeg støtte op om rosen af Hornady ELD-X. Jeg har ikke haft en riffel, der ikke skød godt med dem. Og så tillod de lige at have én patron, der var særdeles velegnet til både jagt- og baneskydning.

Sidst men ikke mindst er jeg helt enig i at en tac-1 udmærket kan anvendes til jagt. Den er ergonomisk, robust, vejrbestandig, ufølsom overfor temperatursvingninger, præcis... Og i mine øjne pæn.

Der vil givet være personer, både herinde og udenfor, der mener at den er alt for "taktisk" at se på, men efter min mening er det vigtigste at den passer til DIG og at du føler dig i stand til at levere et godt, præcist og etisk skud med den. Alt andet er pynt og præferencer. Og smag og behag er, som bekendt, meget forskellig.

Fed riffel og tillykke med den. Den skal du nok blive super glad for.

Og velkommen til. 😉👍
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Slettet bruger

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Slettet bruger » 21. okt 2019, 08:44

Montage/ kikkert/ klik : bemærk det er en .308
Den løber “ tør” på lige godt 800 meter med fabriksladet ammo - nogle hjemmeladere kan strække den til omkring 1000 meter, men så heller ikke længere.
Ingen grund til at købe montage der strække sig til længere - så hellere have et par klik nedad til rådighed, på de 100 meter.

Og en 6-24 er den perfekte kikkert til jagt, selvom jeg må indrømme at jeg lige har købt en 5-30 ( for at få de sidste +6 x med :giggle: )

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af Bemoni1 » 21. okt 2019, 10:04

+ 1 til Spuhr!
Det er en klodset og grim bandit at se på, men det virker bare og kan overleve så godt som alle attentatforsøg :oops:

Vortex er en rigtig god entry-level kikkert, jeg har selv haft en af de lidt tidligere modeller og den gjorde det godt, på min gamle 6,5'er.
Jeg har så skiftet til Kahles i stedet, men den investering skal du som ny skytte ikke bevæge dig ind i, brug pengene på ammo og træning, så du får opbygget noget erfaring.
Hvis jeg skulle komme med et godt råd vedr. din riffel, så kunne det være, at den måske skulle pibes om til 6,5 Creedmore, på et tidspunkt og gerne med en lidt længere pibe, men nu er en 308'er jo helt utroligt holdbar, så det ligger et stykke ude i fremtiden.
Edit:
Gem din lyddæmper til når du skal på jagt!
Når det kommer til Long Range arbejde, så bør du bruge den mundingsbremse som fulgte med riflen.
Ganske vist larmer det en del mere, men din præcision på riflen, er en hel del bedre, end med dæmper og rekyl er ikke-eksisterende.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: "langdistance skydning" kikkert montage, samt baner?

Indlæg af CO » 21. okt 2019, 18:50

Når det kommer til Long Range arbejde, så bør du bruge den mundingsbremse som fulgte med riflen.
Ganske vist larmer det en del mere, men din præcision på riflen, er en hel del bedre, end med dæmper og rekyl er ikke-eksisterende.
Jeg, som mange andre, bruger bremse i stedet for dæmper til LR, men det er for bedre at kunne spotte mine træf og pga. varmen.
Jeg har dog aldrig oplevet præcisionen være dårligere med mine dæmpere.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar