Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Langenge » 31. okt 2019, 17:20

Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Spørgsmålet kommer lidt af, at jeg har rifler i forskellige kalibrer.
Skyder jeg med en .22lr eller en .223rem så kan jeg have hvilken skydestilling jeg vil, og det er intet følt rekyl.
Skyder jeg med f.eks. 8x57 eller 45-70, så opfattes rekylen meget forskelligt, afhængig af min skydestilling.
Det er ikke noget problem på praktisk jagt, hvor jeg måske skyder alt fra nul til tre skud.
Men på skydebanen, hvor jeg måske gerne vil teste 50 eller flere patroner, oplever jeg, at liggende skydestilling (hvor man jo oftest har den mest stabile skydestilling) begynder at blive trættende efter de første 50 skud. Simpelthen på grund af rekyl. Stående og siddende har jeg ikke problemer med rekyl.
Men jeg kan vel ikke være den eneste med de problemer? Jeg mener jo absolut ikke, at jeg lider af rekylskræk.
Har jeg bare tillært mig en forkert liggende skydestilling? Eller findes der nogle tricks til bedre at kunne håndtere rekyl i liggende skydestilling?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Bofhenator » 31. okt 2019, 17:25

Jeg oplever det samme.

Når man står eller sidder kan overkroppen bevæge sig med rekylet, det er ikke en mulighed når man ligger, der må man bare tage imod...

Jeg jar taget konsekvensen og bruger en skydebænk når jeg skal teste ladninger, så får jeg en skydning med så få variable som muligt, men bliver ikke tævet af rekylen. For som sagt, efter mange skud bliver det lidt træls.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Sierra13 » 31. okt 2019, 17:32

Siddende på røven, med albuen placeret på siden af knæet. Synes jeg faktisk er blandt en af de mest behagelige skydestillinger.

Det første sted jeg bliver træt når jeg skyder er "desværre" mine øjne, som kan have svært ved at holde fokus.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af C-X » 31. okt 2019, 17:34

Jeg bliver mere træt af mundingsbrag og glimt, uanset at jeg bærer høreværn, end selve rekylen. Det ødelægger min koncentration og gør, at jeg sjældent skyder særligt meget ad gangen. Udbyttet bliver simpelthen for ringe. Så 20-30 skud er fint, tak!
Måske en sammenhæng med, at jeg er migræniker og har nedsat smerteopfattelse (jeps, det findes og det er ingen fordel) ... :impatient:

Koffein og konditions- og styrketræning hjælper - lidt :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Langenge » 31. okt 2019, 17:42

C-X skrev:
31. okt 2019, 17:34
...Så 20-30 skud er fint, tak!
...
Koffein …..hjælper - lidt :blink:
Men tester man ladninger, så er 20-30 skud bare ofte for lidt....
Og jeg skal SATME IKKE have koffein inden jeg skal skyde. Så ryster jeg over det hele og er til voldsom fare for mine omgivelser.
Jeg er helt med på den der med, at man kan tage en ØL og en snak EFTER man har skudt. Hos mig er det bare sådan, at den der kop KAFFE altså OGSÅ kommer til at vente til efter skydningen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af C-X » 31. okt 2019, 17:56

Man kan også drikke the, det har en mere moderat mængde koffein :blink: :wheelchair:

(jeg kan ikke li' smagen af kaffe, men elsker sort the med honning)

Kan man dele sin skydning lidt op, så synes jeg også det hjælper.
Senest rettet af C-X 31. okt 2019, 17:57, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3578
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Agamemnon » 31. okt 2019, 17:56

Jeg skyder også en del med de lidt tungere kalibre og jeg oplever også skudtræthed, som en af de største udfordringer.
Jeg betragter både rekyl og mundingstryk som en kilde til skudtræthed. Desværre er det ikke lige til at forhindre, da man uden brug af mundingsbremse oplever meget rekyl og med mundingsbremse oplever meget mundingstryk.
Jeg ser heller ikke lyddæmper som en løsning, ved lange skudserier, da der hurtigt opstår mirage og rekyldæmpningen er betydeligt ringere end med mundingsbremse.

Jeg kan godt nikke genkendende til at fysisk træning og megen tørtræning kan hjælpe.

Derudover holder jeg en del længere pauser (5-10min). Gerne for hvert 10 skud.
På den måde kan jeg skyde betydeligt flere (og gode) skud og samtidigt undgår jeg at piben bliver så varm at den selv eller præcisionen tager skade.
Det kræver dog at man har tid til at være på banen noget længere.

Mht. Skydestilling, så er mine resultater meget afhængige af, at jeg ligger helt ens hver gang. Dette gælder både min vinkel i forhold til riflen, højden på min støttefod, håndfatning, anlæg i skulderen m.m.

For mig virker det bedst at ligge helt lige, i forlængelse af riflen.
Ikke fordi den er mest komfortabel (for det er den ikke) men fordi den er næsten 100% reproducerbar.

Sidst, men ikke mindst bruger jeg altid dobbelte høreværn (propper+kopper) så jeg får så god støddæmpning som muligt.

Men uanset hvad jeg gør, så er jeg helt kværnet, når jeg har været et hel dag på banen og har skudt meget.

Men så er der en undskyldning for at tage en morfar eller smutte tidligt i seng.

PS.
Jeg anser ikke mig selv for at være rekylskræk, men jeg undværer det da gerne.
Jeg synes bestemt ikke at der er noget mandigt i at få tæsk af sin riffel.
Jeg har aldrig opfattet rekyl som morsomt.
Det er et fysisk onde, som man kan dæmpe og i nogen grad lære at abstrahere fra. Men det er aldrig direkte lækkert at blive sparket i hovedet og i skulderen.
Senest rettet af Agamemnon 31. okt 2019, 18:05, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Langenge » 31. okt 2019, 18:03

C-X skrev:
31. okt 2019, 17:56
Man kan også drikke the, det har en mere moderat mængde koffein :blink: :wheelchair:

(jeg kan ikke li' smagen af kaffe, men elsker sort the med honning)

Kan man dele sin skydning lidt op, så synes jeg også det hjælper.
Mjjaeeee, jeg mindes, at en af mine første kvantitative analyser på førsteåret på kemistudiet på universitetet, var koffein udvundet fra Earl Grey te. Der var forbløffende meget koffein...

Men ja, hvis det ikke bare er mig, der bruger forkert liggende skydestilling, så er det måske bare et spørgsmål om at lægge en pause eller to ind i skydningen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af HR » 31. okt 2019, 18:49

Indskydning er for mig mest præcis og behagelig siddende ved et bord. Liggende bruger jeg ikke til andet end kontrolskud da stillingen er den mindst behagelige og mindst relevante. Men hatten af for dem der kan skyde 20, 50 eller mere uden at blive skudtræt uanset hvordan de ligger eller står. Min præcision begynder at falde allerede efter ca 10 skud (30 06).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Raptor357 » 31. okt 2019, 19:00

Med .22 riffel kan jeg skyde "hele" dagen. når en 22mm tyk pibe er blevet varm (det bliver den faktisk) skal man holde frokost i en halv til hel time, så kører det igen.
med .223R der har jeg aldrig oplevet skud træthed med en repeter, men med en halvauto kommer det efter 50-70 skud. så hjælper 10-15 minutters pause.
med .308 og op det er igen koncentrationen der ryger efter 40-50 skud. Pause hjælper. en dæmper syntes jeg tager rigtigt meget brag og rekyl men det er ikke fysisk men mental træthed der er problemet.
med .458 Lott, jeg kan ca 20 skud præcist og her skal man så hjem da skulderen skal hvile. Jeg har aldrig skudt med den liggende, kun siddende ved bord, hug siddende, så må der kun lades med en patron da man let triller om på skjoldet. :giggle:
Senest rettet af Raptor357 31. okt 2019, 19:02, rettet i alt 1 gang.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 90 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af 7TCU » 31. okt 2019, 19:01

Ja, kald mig bare kylling, da jeg havde en 30.06 med 50 cm pibe og rimelig kort pibe (50cm) og skulle skyde test serier (50+ skud) blev jeg nød til / glad for at have investeret i en pussy pad, det tog en stor del af smækket :biggrin:
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Sortseer » 31. okt 2019, 19:03

Jeg kan ikke skyde liggende. Indskydning og afskydning af testladninger sker altid siddende i en god bænk. Træning sker stående fra firbenet stok. Koncentrationen
svinder efter 25 - 40 skud, alt afhængig af kaliber, og så stopper jeg.

Ved testladninger skyder jeg normalt 3 eller 4 skudsgrupper, hvor hver gruppe påbegyndes med 10 min intervaller.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Raptor357 » 31. okt 2019, 19:04

7TCU skrev:
31. okt 2019, 19:01
Ja, kald mig bare kylling, da jeg havde en 30.06 med 50 cm pibe og rimelig kort pibe (50cm) og skulle skyde test serier (50+ skud) blev jeg nød til / glad for at have investeret i en pussy pad, det tog en stor del af smækket :biggrin:
Der er kæmpe forskel på hvordan rifler afleverer rekylen.
Jeg vil hellere skyde 20 skud med min .458 lott end 5 skud med en light riffel i .308W
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Kleth » 31. okt 2019, 19:04

Jeg skyder nærmest altid liggende med og uden mundingsbremse eller lyddæmper, det gør mig ikke det store. Og jeg oplever også at den følte rekyl bliver mindre når jeg skyder fra bænk.
Mundingsbremse og lyddæmper tager rigtig meget af rekylen; og hjemmerul, hvor krudtet når at brænde ud i piben er væsentligt lavere i følt rekyl, brag og glimt.

Det er måske ikke så meget med .223Rem men i flere af de lidt større kalibre, der har projektilvægten også noget at skulle sige og der hjælper lyddæmper og mundingsbremse lige lidt og skal man plinke på 100m er der jo ingen grund til at lade med 200gr hvis man kunne nøjes med 110, 125, 130gr eller lignende, det er jo ikke på de 0-100m at den ballistiske koefficient gør at man skal regne Corioliskraften med i kuglebanen for at ramme skiven.
7TCU skrev:
31. okt 2019, 19:01
Ja, kald mig bare kylling, da jeg havde en 30.06 med 50 cm pibe og rimelig kort pibe (50cm) og skulle skyde test serier (50+ skud) blev jeg nød til / glad for at have investeret i en pussy pad, det tog en stor del af smækket :biggrin:
Til skydebane ligger den fortrinligt i et Hogue skæfte som har en rigtig god rekylkappe - Det betyder en del :thumbup: og jeg oplever nu at fabriksammo - Bl.a. AMA ikke når at brænde af i den korte pibe og den ekstra kraft kan gøre oplevelsen af rekyl noget voldsommere,
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Jepefr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 23. apr 2018, 09:44
Interesser: Riffelskydning, genladning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Rekyl og skydestilling? Hvordan har I det, og hvad gør I?

Indlæg af Jepefr » 31. okt 2019, 20:01

7TCU skrev:
31. okt 2019, 19:01
Ja, kald mig bare kylling, da jeg havde en 30.06 med 50 cm pibe og rimelig kort pibe (50cm) og skulle skyde test serier (50+ skud) blev jeg nød til / glad for at have investeret i en pussy pad, det tog en stor del af smækket :biggrin:
jeg er helt enig :oops: en feltskydning med en 30.06, så sover man tungt om natten

Besvar