Er der andre end mig som har lyst til Pistol/revolver skydning på +100 meter?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Er der andre end mig som har lyst til Pistol/revolver skydning på +100 meter?

Indlæg af Frantz » 6. nov 2019, 16:28

Da jeg var ude til terrængskydning havde vi pludselig et mål der skulle rammes på 100 meter. Og der er mulighed får at stille dem længere ud i terrængskydning.
Jeg ramte selvfølgelig nix og nada. Normal træning er jo også kun 12.5 m, 15 m og 25 m.

Jeg kunne godt tænke mig at der stables noget på benene så man kan træne/prøve skydning på over 100 m med pistol/revolver. Gerne et sted hvor alle kalibre er tilladt. Og evt med elektronisk markering.
Jeg ved Randers militær skydebane har elektronisk markering. Men om der er godkendt til pistol kalibrere på 100 m og der over ved jeg ikke. Aj heller om man kan låne/leje banen.

Er der andre end mig der har haft de tanker og lyster til at lære at ramme mål på +100m med pistol?
Senest rettet af Refraktorius 7. nov 2019, 13:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Det er jo et spørgsmål du stiller, ikke en vejledning du vil dele. Læs opslaget i small talk
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3158
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 169 times
Been thanked: 205 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Grendel » 6. nov 2019, 16:43

Frantz skrev:
6. nov 2019, 16:28
Da jeg var ude til terrængskydning havde vi pludselig et mål der skulle rammes på 100 meter. Og der er mulighed får at stille dem længere ud i terrængskydning.
Jeg ramte selvfølgelig nix og nada. Normal træning er jo også kun 12.5 m, 15 m og 25 m.

Jeg kunne godt tænke mig at der stables noget på benene så man kan træne/prøve skydning på over 100 m med pistol/revolver. Gerne et sted hvor alle kalibre er tilladt. Og evt med elektronisk markering.
Jeg ved Randers militær skydebane har elektronisk markering. Men om der er godkendt til pistol kalibrere på 100 m og der over ved jeg ikke. Aj heller om man kan låne/leje banen.

Er der andre end mig der har haft de tanker og lyster til at lære at ramme mål på +100m med pistol?
Jeg kan anbefale, du tager det pistolterræn kursus som tilbydes af DGI, der er som regel en ballestikbane, hvor du kommer igennem de forskellige afstande, er dog ikke klar over hvornår næste kursus er eller hvor? :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Thyboen223
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30. jun 2019, 16:05
Interesser: jagt & skydning
Geografisk sted: vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Thyboen223 » 6. nov 2019, 17:09

hej
i thy/mors har vi en par godkendt baner til 100m fra pistol samt jeg er i gang med en op til 200m næste år hvis politiet gi grøn lys :bowdown:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Mapzter » 6. nov 2019, 17:32

Frantz skrev:
6. nov 2019, 16:28
Jeg kunne godt tænke mig at der stables noget på benene så man kan træne/prøve skydning på over 100 m med pistol/revolver. Gerne et sted hvor alle kalibre er tilladt. Og evt med elektronisk markering.
Hvis jeg skulle prøveskyde pistol på 100m+, så ville jeg foretrække at skyde på papir, ganske simpelt for at kunne have et mål som svarede til de terrænmål man møder på den afstand. Jeg kan selvfølgelig godt se det nemme ved elektronisk markering, og at slippe for at gå så langt, men jeg tror der vil være meget stor forskel på hvor/om man rammer, så at elektronisk markering ikke vil være praktisk.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af F U B A R » 6. nov 2019, 20:03

Terræn skydning er en sjov størrelse som frantz nævner op til 100 mtr plus
Et kursus kan evt være en øjenåbner men ellers er det bare at melde sig til og komme afsted
Aldrig samme baner og man lærer det kun i min optik ved at skyde det !
MEGET !
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Caspian1911 » 6. nov 2019, 20:33

Frantz skrev:
6. nov 2019, 16:28
Da jeg var ude til terrængskydning havde vi pludselig et mål der skulle rammes på 100 meter. Og der er mulighed får at stille dem længere ud i terrængskydning.
Jeg ramte selvfølgelig nix og nada. Normal træning er jo også kun 12.5 m, 15 m og 25 m.

Jeg kunne godt tænke mig at der stables noget på benene så man kan træne/prøve skydning på over 100 m med pistol/revolver. Gerne et sted hvor alle kalibre er tilladt. Og evt med elektronisk markering.
Jeg ved Randers militær skydebane har elektronisk markering. Men om der er godkendt til pistol kalibrere på 100 m og der over ved jeg ikke. Aj heller om man kan låne/leje banen.

Er der andre end mig der har haft de tanker og lyster til at lære at ramme mål på +100m med pistol?
Det sværeste ved at ramme på lange afstande, er ikke at gå i panik :mrgreen:
Normalt er skivens størrelse tilsvarende afstanden, den stilles på. Jeg har altid skudt ind, så jeg sigter lige på, på 25 m. Så passer det at holde i toppen af skiven, når jeg skyder på 100 m.
Min 9 mm falder ca 50 cm på 100m.

En mulighed for træning er at finde en villig skydebane med en 200m bane, og så søge politiet om en event/træningsskydning. Så stiller du en række skiver af relevant størrelse op ved foden af volden, og starter så ved 7 m og bakker i passende intervaller til du når de 125m el. 150 m.

Nedenfor er vist udsnit af skivestørrelser og afstande. Alt kan findes i skyttebogen.
C0092AD8-BAC5-40E1-80C8-97B03D77E54A.png
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af T-REX » 6. nov 2019, 22:49

Første gang, jeg var til terrænskydning, der ramte jeg, 90 meters målet, med 2 af 3 skud. (DAMN Lucky :oops: )
Der var 2 mål på 60 meter og 1 mål, på 90 meter.

Jeg skød (først) 3 skud, på 90 meter målet, og derefter 1, på hver af 60 meter målene.

Jeg havde kigget MEGET på ballistik og skivestørrelser.

B100 Skiven er 55x100cm, og jeg havde Sjusset mig frem til, at på 100 meter, der faldt en .22LR, fra en pistol, omkring 60-70 cm, med 0, på 15 meter
Så bare jeg holdt, i toppen af skiven, var jeg, på papiret.

Min Tommefingerregel var:
  • Planlæg din skydning, start med den sværeste skive (Havde en ven lært mig)
  • - Snak med sidemanden om din planlægning, det kan give irritation, hvis han skyder venstre mod højre, og du skyder højre mod venstre (Been there, did that) Specielt, når der er stort afstand, mellem skiverne(sideværts)
  • Ud til 60 meter, hold i centrum af skiven (fald til 50 meter, ca. 5,5cm)
  • Over 60 meter, hold i toppen af skiven.
Med En ballistisk beregner, kan jeg se, at mit "gæt" fra dengang omkring 1998, var lidt for pessimistisk.
Men min tommefingerregel holder stadig. :mrgreen: :oops:

SK Pistol Match(Som var min foretrukne ammo), går 286 m/s fra en 150mm pibe, som min pistol havde.
Med sigtehøjde, på ca. 3 cm, og BC 0.145, der vil den falde, med 39,6cm til 100 meter. (ca. 45 cm med sigtehøjde 2 cm)

Fra en Wather GSP gå SK Pistol Match 381 m/s, og på 100 meter, der betyder dette, ca. 2 cm.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Fast Fumble » 7. nov 2019, 09:27

Caspian1911 skrev:
6. nov 2019, 20:33
Det sværeste ved at ramme på lange afstande, er ikke at gå i panik :mrgreen:
Enig!
Tag det stille og roligt, og skyd den som alle andre skiver, så er det ikke specielt svært.
Caspian1911 skrev:
6. nov 2019, 20:33
Normalt er skivens størrelse tilsvarende afstanden, den stilles på. Jeg har altid skudt ind, så jeg sigter lige på, på 25 m. Så passer det at holde i toppen af skiven, når jeg skyder på 100 m.
Min 9 mm falder ca 50 cm på 100m.
Igen enig.
Men så er der .38 Special revolveren. Eller hvis man skyder med en .45acp pistol. Der dukker udfordringen op!
For dælen de falder på den afstand. Jeg har fx haft fine træf på 110-130m ved at sigte OVER skiven, så jeg slet ikke havde skive i mit sigtebillede. Det er faktisk lidt svært.

Og JRex, sjovt som man har forskellige opfattelser af ting. Jeg taler fx aldrig med mine medskytter på et terræn skydehold om rækkefølgen, for de har ofte en meget anderledes plan end mig. Og jeg vil ikke miste et point eller to, fordi jeg ikke skyder samme rækkefølge som et par uerfarne skytter omkring mig. Banerne SKAL være lagt så der ikke opstår en sikkerhedsrisiko, så jeg skyder som jeg finder er mest effektivt, og retter ikke ind efter nogen.
(Men jeg er også typen der kan finde på at skyde .357 Magnum, bare for at sikre, at de andre på holdet rammer ringere end mig...)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Langenge » 7. nov 2019, 10:53

I er skingrende gale i hovedet alle sammen :freak:
Jeg ville personligt ikke kunne ramme en elefant på 100 meters afstand med en pistol :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ansoknives
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 210
Tilmeldt: 24. feb 2005, 18:43
Interesser: Knivmageri, pistolskydning, ja
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Farre, østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Pistol/revolver skydning på +100 meter

Indlæg af Ansoknives » 7. nov 2019, 11:10

skød engang 45ACP i USA på 100m ca til 1 gallon jugs....det var sgu sjovt....1911 WW2 udgave var lidt en udfordring men efter en håndfuld skud lykkedes det med rimelig sikkerhed...
Jens Ansø

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Er der andre end mig som har lyst til Pistol/revolver skydning på +100 meter?

Indlæg af Refraktorius » 7. nov 2019, 14:02

Med revolveren skudt ind med .38 spl til at holde midt underkant på præcisionsskiven på 25 m, så passer det for mig med, at kommer der .357 i, kan jeg holde lige på på 100 meter og i toppen af figurskiver på 200 m.

Med den gode gamle Neuhausen var det lidt sværere på 200 m. Der må man finde et retningspunkt (træ) bag skiven og så holde ca. en skivehøjde over.

Det er lidt sjovt, når der går mere end et sekund fra skuddet til "plong" kommer tilbage.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar