Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Zoya
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. dec 2019, 17:53
Interesser: Genoptræning af “måløjel
Geografisk sted: Jylland S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Zoya » 13. dec 2019, 18:03

Hej.

Jeg vil gerne begynde at skyde igen, og tage jagttegn senere, når mit “måløje” er blevet bedre.

Jeg skød med salonriffel som barn, senere skød jeg med lidt større kaliber i Forsvaret, men det er altsammen mange år siden.

Sagen er den, at jeg gerne vil gå på jagt, men mener selv at et år med baneskydning vil hjælpe mig en del.
Men jeg ville gerne lige høre, om jeg kan bruge en salonriffel til at få mit “sigte” skudt ind, da jeg er helt overrasket over prisen på 30.06-ammunition og .308-ammunition?

God aften! :smile:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af T-REX » 13. dec 2019, 18:18

Enhver form for skydning, med en tilsvarende våbentype, vil hjælpe.

Om du vælger salonriffel eller luftgevær, er ligegyldigt, bare du får trænet.

Luftgevær har den fordel, at du kan træne, i din baghave, og 500 hagl koster ca. det samme, som 1½ æske 22LR patroner.(75 patroner)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Zoya
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. dec 2019, 17:53
Interesser: Genoptræning af “måløjel
Geografisk sted: Jylland S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Zoya » 13. dec 2019, 19:33

Det lyder som om jeg bare går i gang. :)

Jeg fik jo et helt chok med de priser, og var lige ved at droppe drømmene. :)

Tak for hjælpen.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af F U B A R » 13. dec 2019, 19:38

Nogen tror bare man skyder en masse skud bliver man bedre
Ok ja men alle kan trykke på knappen !
Det bliver man ikke bedre af uagtet om det er kort eller lang skyder
Har flere i omgangskreds der er indbildt af denne fejltagelse(som i mange)
Alle skud skal skydes hvis du forstår mig
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Kalthoff » 13. dec 2019, 19:45

Jeg har forbedret mine resultater med .308W ved at skyde med .22LR på skydebanen.

Det eneste jeg fortryder i den sammenhæng er at jeg ikke købte en .22LR straks jeg fik jagttegn.

At skyde med salonriffel har for mig været fremragende træning i de fundamentale riffelfærdigheder og pga. den lave rekyl får jeg skudt 10x så mange skud pr. skydebanebesøg med .22LR som med .308W

Jeg købte en .22LR salonriffel med et skæfte meget lig min jagtriffel, for at få træningen til at være så jagtrelevant som muligt.

Den tjente sig hjem i sparede ammunitionsomkostninger allerede det første år, hvis jeg skulle have skudt det tilsvarende antal skud med .308W

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af C-X » 13. dec 2019, 20:07

Jeg skyder, periodisk, en del med dejligt tunge HW97 luftrifler, og deraf lærer man en del om sine egne færdigheder, særligt ved fritstående skydning, da rekylen ikke så let tæmmes.
Hvor meget af skydningen der er direkte overførbar ved jeg ikke, men det giver mig en indre glæde og ro at lege med luftgeværer, så jeg tager det udbytte jeg kan få, men jeg bilder mig da ind, at det hjælper en del, når det drejer sig om skydning med andre våbentyper også. Uanset er det ikke spildt, så længe det er sigtede skud og man får trænet det fundamentale.

Der er først lige kommet en salonriffel i mit skab, en bøjlespænder, og jeg er allerede ved at kigge efter en mere, som så skal være mere præcisionsskydnings mindet, idet bøjlespænderen mest af alt bare er sjov.

Så start bare med salonriffel, kom billigt i gang og nyd at skydning er sjovt. Hvis forholdene er til det, så er en luftriffel måske mere relevant, men det ene bør ikke udelukke det andet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Sierra13 » 13. dec 2019, 20:48

Gå bare i gang med jagttegnet med det samme, hvis det er det du vil. Der er intet i vejen for at tage jagttegnet på trods af du ikke skyder fuldt hus på 200 meteren

Hvis du vil gøre ting der gør din skydning bedre som er billigt (og sundt)
Så kan du altid begynde at styrketræne moderat især en stærk core giver mening, og så en masse cardio således du får en lavere hvilepuls og får kontrol over hvordan du kan sænke din puls, evt med vejrtrækningsøvelser. (God fysisk og mental form, er IMO undervurderet hos mange skytter)

Så kan du lave en masse tørtrænining, både med sigte, aftræk, afstandsbedømmelse, bare det at lave ens anlæg med sin riffel hver gang, er guld værd og faktisk noget der tager tid at lære. Samtidig med det giver god mulighed for at lære ens foretrukne skydepositioner at kende.

Så kan du begynde at skyde, i min optik giver 22LR mere mening end luftgevær, jeg synes springet fra luft til 308win er noget større end springet fra 22lr til 308win. Og til noget der minder om lidt over 1 kr stykket er det satme billig træning at skyde 22lr, samt det dufter rigtigt :fun:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af C-X » 13. dec 2019, 21:16

Morten273 skrev:
13. dec 2019, 20:48
(...) Så kan du begynde at skyde, i min optik giver 22LR mere mening end luftgevær, jeg synes springet fra luft til 308win er noget større end springet fra 22LR til 308win. Og til noget der minder om lidt over 1 kr stykket er det satme billig træning at skyde 22LR, samt det dufter rigtigt :fun:
.22 LR koster fra ~1/3 kr. / skud.

Derudover er jeg ikke enig, i sidste betragtning, da .22 LR mangler rekyl, i forhold til luft *, der både er holdfølsomt og livlig i hænderne. At tæmme en fjeder skyder træner mere ensartethed i hold, end hvad jeg har fået ud af .22 LR.
I forhold til våbenbetjening giver .22 LR i en mauserlås mere mening end en luftriffel.

* forudsat vi snakker fjeder/stempel. Snakker vi PCP er .22 LR også billigere at komme i gang med, og sikkert også at drifte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Sierra13 » 13. dec 2019, 21:36

C-X skrev:
13. dec 2019, 21:16
Morten273 skrev:
13. dec 2019, 20:48
(...) Så kan du begynde at skyde, i min optik giver 22LR mere mening end luftgevær, jeg synes springet fra luft til 308win er noget større end springet fra 22LR til 308win. Og til noget der minder om lidt over 1 kr stykket er det satme billig træning at skyde 22LR, samt det dufter rigtigt :fun:
.22 LR koster fra ~1/3 kr. / skud.

Derudover er jeg ikke enig, i sidste betragtning, da .22 LR mangler rekyl, i forhold til luft *, der både er holdfølsomt og livlig i hænderne. At tæmme en fjeder skyder træner mere ensartethed i hold, end hvad jeg har fået ud af .22 LR
I forhold til våbenbetjening giver .22 LR i en mauserlås mere mening end en luftriffel.

* forudsat vi snakker fjeder/stempel. Snakker vi PCP er .22 LR også billigere at komme i gang med, og sikkert også at drifte.
For mig giver det ingen mening at tæmme en fjeder skyder ifht hvor meget dygtigere jeg bliver med min 308win.
De(fjederskyderne) opfører sig markant anderledes end jeg oplever mine central-/randtændte opfører sig.
Og jeg ser helst at mit træningsscenarie minder mest muligt om "the real deal" Så skulle det være luft.

Der hvor jeg især føler der er det største issue, er hvor hårdt der skal holdes/klemmes på en fjederskyder, kontra hvad der er nødvendigt på en krudtskyder. Og for mig giver det som sagt ingen mening at lære at holde hårdt til, når det slet ikke er nødvendigt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Raptor357 » 13. dec 2019, 21:59

Jeg syntes ladning/knæk af luftgevær ødelægger træningen og måden man skyder på.
Salonriffel med magasin eller en PCP med magasin ville være mit foretrukne værktøj.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Kleth » 13. dec 2019, 22:39

Det afhænger af ....... Hvad det er man vil træne?

Præcision, små grupper mv der giver det IMHO ikke rigtig mening da både fjederbøsse og .22lr mangler tilsvarende rekyl af det en centraltændt riffel giver. Man kan træne sigte og aftræk men er kikkerten og aftræk tilsvarende på den centraltændte?
Der imod giver det IMHO rigtig god mening at lave nulpunktsøvelser og træne skydestillinger med fjederbøsse eller .22lr. Og jeg ville nok favorisere .22lr da det kan blive lidt af en udfordring at træne f.eks. “Skovskideren” med en fjederbøsse, men vel ikke umuligt.
Ligeledes kan der spares mange skud .30.06Spr eller lignende på at øve skydning på bevægeligt mål med .22lr eller fjederbøsse før man tager på elgbanen.

Men! Men! Men! Hvis man skal bestå haglskydeprøven først, ville jeg fokusere på det før jeg begyndte at træne riffel.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af C-X » 13. dec 2019, 22:47

Hvis målet er riffeljagt, så ville jeg enten finde en klub hvor jeg kunne skyde .22 LR og/eller skyde med luftgevær i en have, eller hvad der nu er adgang til. Så kan man da konstatere om målet er opnåeligt. Glem ikke glæden ved rekreativ skydning.
Samtidig kan man jo tage selve jagttegnet, det er jo ikke urimeligt dyrt og ganske fornøjeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Slettet bruger » 13. dec 2019, 23:28

Træning i at opnå ensartet anslag/ rekyloptag/skydestilling/ håndgreb/ aftræk osv osv, er da langt bedre at træne med et fjeder luftgevær end en PCP/ salonriffel.
Den mindste unøjagtighed/ forskel straffes langt langt hårdere.
De der ikke er enige, vil jeg foreslå lave en lille øvelse:
Skyd med salonriffel : skyd 5 skud fra din normale skulder, skyd liggende eller fra bord, med understøtte - forsøg at lave så lille en gruppe som muligt.
Skyd så 5 skyd fra modsatte skulder.
Resultat - ikke den store forskel.
Gør så lige det samme med et ( fjeder) luftgevær og lad os så skrives ved bagefter.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af T-REX » 14. dec 2019, 03:43

Det du lærer, ved at skyde med salonriffel/luftgevær, som du kan overføre, helt eller delvist til jagtriflen er ting som sigtebillede(Specielt luft med kikkert), vejrtrækning og aftrækkerkontrol. Ja aftrækkeren på salonriffel/luftgevær er ofte "lettere" end på en jagtriffel.

Selvfølgelig, når du er tilfreds, med din anden skydning, så skal der også bruges tid til, at træne, med dit jagtvåben.

Personligt ville jeg sige, at 10 meter med luft, svarer nogenlunde, til 100 meter, med en jagtriffel, bare du laver målene du skyder efter, små nok. (1/10 del størrelse)
Og Ballistisk set, så er der nok samme udfordring, fra 10-20 meter, med et "normalt styrke" luftgevær, og så små mål, som fra 100-200 meter, med en 30-06'er.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Boryx » 14. dec 2019, 07:12

Jeg har selv en salonriffel som er identisk med min baneriffel (Sako Quad Range), jeg har monteret en PMII 5-25x56 og en tung stål lyddæmper på den, det gør den 99% identisk med min 6,5x55.

Det har virkelig hjulpet mig til at forbedre de udfordrende skydestillinger. Jeg kan skyde med salonriffel herhjemme på 70 meter, jeg kan tydeligt mærke at min skydning bliver mere stabil i de perioder hvor jeg træner dagligt i haven med salonriflen.
Hvis jeg havde boet i et villakvarter, så havde det været et luftgevær og så skydning på 15 meter i haven istedet. Jeg tror på at 10-15 skud hver dag er bedre end en ugentlig træning x50 skud. Skydning drejer sig meget om muskelhukommelse, og det tror jeg i teorien man kunne opnå selv med en luftpistol.
Men ift. træningsmuligheder så vil jeg vælge det træningsgevær der ligner din riffel mest.
Vedhæftede filer
EC0D0F38-4B5C-43BA-97FC-07FD19560CA7.jpeg
F5E15D83-3C68-4EAF-87B1-7A70BF901065.jpeg
2EAA81CD-32BB-44CB-99FF-8C80BADD1718.jpeg

Zoya
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13. dec 2019, 17:53
Interesser: Genoptræning af “måløjel
Geografisk sted: Jylland S
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Zoya » 14. dec 2019, 17:47

Hold da ferie, hvor er der mange, der har svaret. :)

Jeg har ihvertfald fået så mange indspark, at jeg må siges at være blevet klogere.

Mange tak, skal I have.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af TheDarkSide » 16. dec 2019, 08:13

Uanset hvad, så skal du regne med at bruge minimum 100 patroner til træning med jagtriflen. Faktisk kan mange lære at skyde hæderligt, fx liggende og siddende med skydestok eller bipod, efter bare 100 skud. Det kræver bare man gør sig umage og kun skyder 20-25 skud hver gang man er på skydebanen. De færreste skyder bedre, jo flere skud de skyder. Flittig tørtræning i mellem turene til skydebanen er også godt.

Derudover ville jeg vælge salonriffel til yderligere træning, fordi det minder i våbenbetjening meget om jagtriffel. Desuden er det nemt at lære at skyde godt med.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Kleth » 16. dec 2019, 08:51

:goodpost: Fra skydebanen kan jeg se, at for de nye riffelskytter er anden eller tredje serie af 4 skud ofte den bedste og så degraderer det ofte igen efter de 18-20 skud.
Når man skyder med centraltændt vil jeg klart anbefale at holde sig til serier af 4-5 skud ud over nogle enkelte serier af 6 skud som forberedelse til riffelprøven. Ved 4-5 skud i en serie bliver piben heller ikke så hurtig varm.

Det er IMHO også bedre at skyde 4 gode skud end at skyde 10, hvor de sidste 3-5 ikke bliver helt så gode, både for moral og for den mentale træning.
Senest rettet af Kleth 16. dec 2019, 11:57, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Mister.30-06 » 16. dec 2019, 11:09

Jeg er også tilhænger af at veksle mellem 22'eren og 308'eren, for at vende sig til forskellen mellem rekylen.
Man mærker hvor vigtigt det er at kaste 308'eren op, og have den rigtigt på skulderen, med rekylen.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af C-X » 16. dec 2019, 17:11

Flere kendte mærker fører .22 LR trainer rifler. Tikka har deres T1x, som matcher T3x. Bergara har et match til B14 HMR riflen. Ruger har lavet en Rimfire udgave af Ruger Precision Rifle, som minder meget om den større centerfire.
Hvis man allerede er godt skydende, så tror jeg bestemt det er vejen frem, til de sidste par procenter, hvor man træner muskelhukommelse og betjening, for at kunne kæmpe med om podiepladser mv.

Men er man nu mindre godt skydende, så er et luftgevær nu ret godt til, at vise hvor man fejler, i selve skuddet, som Claus Petersen allerede har pointeret.

I mine øjne er det to forskellige redskaber, der gør noget forskelligt, og så må man selv definere hvor man er nået til og hvad man har mest brug for.

Jeg er selv er vist stadig kun nået til luftgeværet, men jeg køber nok alligevel snart en .22'er trainer :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Langenge » 16. dec 2019, 17:41

Når jeg møder "nybegyndere" med en kraftig jagtriffel, så ser jeg tydelig forskel på dem, der reelt ER nybegyndere og så dem, der i forvejen har skudt en del med luftgevær og salonriffel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Bjarne41 » 17. dec 2019, 19:44

"Men! Men! Men! Hvis man skal bestå haglskydeprøven først, ville jeg fokusere på det før jeg begyndte at træne riffel."

Men det skal en nyjæger heller ikke længere hvis jægeren kun vil skyde med riffel.
Bestå riffelprøven er nok.

Men, kunne vel være fint at få det overstået med det samme :blink:

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Sierra13 » 17. dec 2019, 19:54

Bjarne41 skrev:
17. dec 2019, 19:44
"Men! Men! Men! Hvis man skal bestå haglskydeprøven først, ville jeg fokusere på det før jeg begyndte at træne riffel."

Men det skal en nyjæger heller ikke længere hvis jægeren kun vil skyde med riffel.
Bestå riffelprøven er nok.

Men, kunne vel være fint at få det overstået med det samme :blink:
Jeg ligger ikke dilleren på blokken, men er det ikke planlagt til at blive lavet om i 2020?
Så man frit kan vælge om man tager bue-, hagl- eller riffelprøve først

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kan man anvende salonriffel til at blive bedre med 30.06-ammunition

Indlæg af Bofhenator » 17. dec 2019, 20:47

Bjarne41 skrev:
17. dec 2019, 19:44
"Men! Men! Men! Hvis man skal bestå haglskydeprøven først, ville jeg fokusere på det før jeg begyndte at træne riffel."

Men det skal en nyjæger heller ikke længere hvis jægeren kun vil skyde med riffel.
Bestå riffelprøven er nok.

Men, kunne vel være fint at få det overstået med det samme :blink:
Der har været snak om det i et stykke tid, men smider du ikke lige et link til noget officielt om det endelig er blevet indført?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar